Het overlijden van een goede vriend

Plaats reactie
Bernard Holtkamp

09-03-2007 11:36

Het overlijden van een goede vriend





Vandaag rouwen we om het heengaan van een goede oude vriend, Gezond Verstand, die vele jaren bij ons is geweest. Niemand weet precies hoe oud hij was,omdat zijn geboortebewijs lang geleden is kwijtgeraakt in de bureaucratische molen. Hij zal worden herinnerd als iemand die waardevolle lessen heeft gecultiveerd zoals: Weten wanneer je je verlies moet nemen. Wie het eerst komt, het eerst maalt. Het leven is niet altijd eerlijk. En misschien was het mijn fout.

Gezond Verstand leefde naar simpele wijze financiële maatstaven: (geef niet meer geld uit dan je verdient.) en betrouwbare strategieën (volwassenen en niet kinderen zijn de baas). Zijn gezondheid begon rap achteruit te gaan toen goedbedoelde, maar overtrokken regelgeving geïnstalleerd werd. Zoals onderwijzers die kinderen op het schoolplein niet mogen aanraken om te troosten als ze gevallen zijn en de kleedkamers van de kinderen niet in mogen, vanwege protocollen met betrekking tot voorkoming van seksueel misbruik. Politieagenten die aangeklaagd worden voor het trekken van hun pistool en politici die vermoord worden om hun mening.

De grond viel onder Gezond Verstand vandaan toen ouders onderwijzers gingen aanvallen op de taak waarin ze zelf gefaald hadden; het disciplineren van hun onhandelbare kinderen. Gezond Verstand verloor de wil om te leven toen de tien geboden contrabande werden, Kerken werden bedrijven en criminelen kregen een betere behandeling dan hun slachtoffers. Gezond Verstand incasseerde klappen doordat hij zichzelf niet mocht verdedigen tegen de inbreker in zijn eigen huis omdat die hem anders kon aanklagen voor geweldpleging.

Gezond Verstand verloor uiteindelijk de wil om te leven. Gezond Verstand werd voorgegaan in de dood door zijn ouders: Eerlijkheid en Vertrouwen, zijn vrouw Discretie, zijn dochter Verantwoordelijkheid en zijn zoon Rede. Hij wordt overleefd door zijn drie stiefbroers; Ik weet mijn rechten, Iemand anders is schuldig en Ik ben een slachtoffer.

Niet veel mensen kwamen naar zijn begrafenis omdat zo weinig mensen zich realiseerden dat hij er niet meer was. Als je je hem nog herinnert, verspreid dit dan, zo niet, sluit je dan aan bij de meerderheid en doe niets!

Het bovenstaande is een vrije vertaling van een mail uit Amerika, en ik vind hem erg passen in het Nederland van vandaag.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-03-2007 11:43

Helaas is zijn stiefbroer Iemand Anders ook overleden.

Het bericht van het overlijden van Iemand Anders, één van de meest waardevolle en ijverige medewerkers in de sociaal culturele wereld, heeft ons diep bedroefd.

Iemand Anders laat een lege plek na, die moeilijk op te vullen zal zijn.

Iemand Anders heeft jarenlang veel meer voor onze wereld gedaan dan men normaal van een mens kan en mag verwachten.

Als er iets gedaan moest worden of wanneer er hulp nodig was, hoe dikwijls hoorde men dan niet eenstemmig: "laat Iemand Anders het maar doen".
En vroeg men een medewerker om een bepaalde taak op zich te nemen, dan was heel vaak het antwoord: "dat kan Iemand Anders veel beter dan ik" of "daar heeft Iemand Anders meer tijd voor", of "daar heeft Iemand Anders meer verstand van dan ik."

Iemand Anders was een heel bijzonder mens, dikwijls een wondermens! Maar één persoon kan niet alles doen en men verwachtte veel te veel van Iemand Anders.
Helaas, nu hij er niet meer is, zullen we meer zelf moeten doen, allemaal samen.

Op Iemand Anders kunnen we niet meer rekenen.

----------------------------------------------------------------------------
Hoe moet het nu verder met deze wereld??
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-03-2007 11:49

Hoe toepasselijk vandaag de dag...
Mooi stukje tekst mannen
Gebruikersavatar
Hans ter Haar
Berichten: 389
Lid geworden op: 22-02-2007 10:30
Locatie: Tricht

09-03-2007 11:49

Hoi BJ,

Mooi gezegd en allemaal kennis.

Vroeger zei men kennis is macht;
Toon Hermans voegde daar aan toe: "maar kenissen zijn machtiger".

Niet verwonderlijk dat een deel van Nederland crimineel is en het andere deel een goede advocaat in de vriendekring heeft :(. Het meest ergelijke is als beide gecombineert wordt..... Dan krijg je geen bekeuring terwijl je zwaar bezopen achter het stuur zat, omdat de advocaat kon aantonen dat de agent niet bevoegd was om het apparaat te gebruiken. :evil:
Experience……
Is not what happens to people.
Its what people do
With what happens to them.

http://www.vismaten.nl
Henk Derks
Berichten: 217
Lid geworden op: 26-11-2006 21:02
Locatie: Hoogeveen

09-03-2007 13:32

waar het board wel allemaal goed voor is, misschien dat de eerste stap naar verandering hier wel gezet is,

goed bezig mannen.

gr.
Toine van de Meulenhof
Berichten: 376
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Melick
Contacteer:

09-03-2007 14:57

mooie tekst, en vol waarheid.
Alleen ligt het stiefzusje RESPECT ook op sterven ben ik bang....
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

09-03-2007 19:21

ik denk wel vaker aan Gezond verstand& iemand anders.
out of sight is out of mind???ik dacht het niet...........
Ik zal hun wijze woorden blijven herrinneren, ook in slechte dagen:
EEN GLAS IS HALFVOL, EN NIET HALFLEEG......
gr, Fred
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

09-03-2007 19:37

Mooi gesproken! Verandering van de samenleving die jaren geleden is begonnen en waar we nu de "rotte" vruchten van plukken!
beetje bij beetje
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

29-04-2016 11:09

En bij toeval stuit ik hier weer op.. blijft mooi!
Ach man..Ga toch vissen !!
Plaats reactie