Biologen, aandacht gevraagd,

Plaats reactie
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

14-02-2007 17:29

wat ik vanmiddag leerde in een hoorcollege was het volgende:

veel vissoorten kunnen van geslacht wisselen :o, dit wist ik nog niet, nu wel en het heeft mijn nieuwsgierigheid gewekt.
Ik heb wat research gedaan, en het is schijnbaar zelfs zo dat een volwassen karper in 5 dagen van geslacht kan wisselen.

Wie kan mij hier meer over vertellen?
ik hoop stiekem op een e-mail adres van marco kraal, zou iemand mij hier eventueel aan kunnen helpen?

brengt me tevens bij het volgende, want ik denk niet dat veel mensen op 't board hier echt veel verstand van hebben (kan het ook volledig mis hebben uiteraard..).
Hoe zit dat nou met de foto's, heeft een vis een dikke pens voor de paai en (hopelijk) geen buikwaterzucht dan is't een vrouwtje, jaar later zou het dan zo een mannetje kunnen zijn.
vreemd, dit spookt rond in mijn hoofd, graag een paar serieuze reacties, in dit weer ga ik niet vissen dus maar lezen.

bij voorbaat dank,

Jeroen Postma
studerend: aquatische ecotechnologie te vlissingen
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
stefan koolstra

14-02-2007 18:56

Hier onder een link van carpweb.nl, misschien heb je er iets aan voor de rest weet ik er ook niet veel van.

Hebben ze je ook verteld dat een mannetje alleen kan veranderen in een vrouwtje en niet omgedraait?
Want dat staat namelijk in de tekst van de onderstaande website.

http://www.carpweb.nl/portal/index.php?option=content&task=view&id=45&Itemid=26

Succes kan wel eens interessante topic worden :)

Groetjes,

Stefan
Gebruikersavatar
Raymond Mulder
Berichten: 447
Lid geworden op: 03-06-2006 07:42
Locatie: Zuid Holland

14-02-2007 19:08

:o
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

14-02-2007 19:16

Er is ook een vissoort die zonder bijzijn van mannelijke individuen voort kan planten. Volgens mij giebels. Dat heet gynogenese dacht ik.

Bij amfibien en reptielen is het zo dat de temperatuur tijdens het broeien van de eieren bepaalt welk geslacht de embryo's worden. Of dit bij alle herpetofaunasoorten zo is weet ik niet.
john van der waal2
Berichten: 639
Lid geworden op: 27-03-2006 15:14
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

15-02-2007 08:28

ik weet ook dat er zulke dieren zijn alleen geen vissen.
maar test het uit.
koop een koikarper vol met kuit en doe hem in je vijver.
en kijk het volgende jaar weer.

slakken kunnen zich ook voorplanten zonder hulp van mannetjes en ze kunnen ook de ene dag man zijn en de andere vrouw.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

15-02-2007 09:15

Het gaat hier wel om 2 verschillende dingen. Geslachtswisselingen van nature en de invloed van vervuiling waardoor mannelijke vissen vrouwelijke eigenschappen krijgen.
Mij lijkt het niet echt waarschijnlijk dat een geslachtsrijpe vis van nature nog van geslacht kan veranderen.
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

15-02-2007 09:59

Is het niet zo dat een vis alleen van geslacht verandert op het moment dat er een tekort is aan leden van het andere geslacht? Ik heb het vroeger in mijn aquarium wel gezien. Guppies die zonder mannetje zwanger worden. Vrouwtjes zwaarddragers die na een aantal keer jongen te hebben gehad ineens een staart kregen...

Vreemd is het wel...
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

15-02-2007 10:15

bedankt voor jullie reacties.
Ik heb er een aantal dingen nog niet bijvermeld, maar die zal ik nu even toelichten.

Informatie op het internet leverde mij het volgende:
volwassen vissen kunnen van geslacht veranderen, dat zie ik als naar beide zijden toe, man/vrouw, en vrouw/man.
Het is zo dat er een aantal dingen van invloed zijn hierop, ik weet alleen niet precies welke, bijv. eiwitrijk voedsel, stress omgeving (denk maar aan travestieten :lol: ).
John, het werkt niet zo simpel om een koi te kopen, om dan vervolgens het volgende jaar te concluderen dat het een mannetje is geworden, mocht je een vrouwtje kopen.
Wat nou als dat niet zo was, dan kan je nog niet zeggen dat het niet mogelijk is.
Dit is één van de meest ingewikkelde biologische processen.

Geslachtsvorming kan voor de geboorte temperatuur afhankelijk zijn bij bijv. krokodillen, een nijlkrokodil krijgt bij een hoge temp. een vrouwtje en een lage temp een mannetje (of net andersom, maar even het principe uitgelegd) dit temperatuur verschil is 2 graden!!!!!!!
Dat is toch hoogst eigenaardig dat er dan gewoon voortplanting is van zo'n 'fossiel' als de krokodil, briljant hoe de natuur dat regelt!!

maargoed, ik wacht verdere reacties af...
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

15-02-2007 12:46

Rick,

De giebel is een triploide vruchtbare vis. Hierdoor kunnen eitjes die niet bevrucht zijn opgroeien tot wat effectief een kloon is van de moeder. Mogelijk is het voorkomen van verschillende klonen de oorzaak van plaatselijke typen van de giebel. http://nl.wikipedia.org/wiki/Giebel

Ik had hier al eens iets over gelezen ik denk even opzoeken voordat ik van alles verkeerd uitleg :lol:

Volgens mij zijn er ook vissen die zelf voor bevruchting zorgen van de eieren.

Het is bekend dat grote hoeveelheden hormonen afkomstig van de pil door RWZI effluent in het water komt. Deze hormonen beinvloeden de geslachtskenmerken van de vis.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Ruben Niphuis
Berichten: 418
Lid geworden op: 11-12-2005 19:53
Locatie: Berkel&Rodenrijs

15-02-2007 13:06

gek :o :lol:
“Use your imagination, be creative“
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

15-02-2007 14:22

Jeroen,

Erger wordt het al je avonds naast je vriendin gaat slapen en de volgende dag blijkt het plotseling een vent te zijn die naast je ligt te snurken :lol: :lol:

Peter
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

16-02-2007 00:25

Postma,
Vreemd verhaal, maar laten we het vooral niet bij voorbaat uitsluiten.
Als je Marco Kraal moet hebben kan je twee dingen doen: of je kijkt even op de ksn ledenlijst, staat ie waarschijnlijk wel op, of je neemt even contakt op met Sportvisserij Nederland.
Je had trouwens met die vraag ook gewoon op de carp langs kunnen komen :wink:
Alles goed verder?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Plaats reactie