Overbezet met karper???

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

24-01-2002 18:58

Stel: je hebt een water van pakweg 20 ha, met veel natuurlijk voedsel. De bezetting is ongeveer als volgt: gezond witvisbestand, gezond roofvisbestand en (!) gezond karperbestand. De karpers variëren van zeer klein tot enkele toppers van boven 20 kilo. Het bekende piramidetje, zeg maar.

Het water staat bekend als vrij moeilijk (om karpers te vangen).
Ze kappen er in 2 jaar tijd één keer 150 kleine tweezomerige spiegels in, en één keer 200 van die jeugd. In totaal overleven er ongeveer 100 nieuwe karpers dit niet.
Na een aanpassingsjaar wordt er opeens veel vlotter gevangen.

IS DIT WATER OVERBEZET ???

Graag jullie reakties.
Groeten, Mark
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

24-01-2002 20:14

het is wel duidelijk dat er meer rammelende karpers rondzwemmen, en dat er dus meer gebruik gemaakt moet worden van niet natuurlijk voedsel, ons aas. echter zolang er geen duidelijke gewichtsvermindering is bij de toppers zou ik niet spreken van overbezet. voor de uitdaging blijft het echter jammer dat er kleinere vis bij in is gezet, maar dat heeft te maken met het beleid van de HSV: elke visser moet een karper kunnen vangen. op deze manier zijn al vele mooie wateren om zeep geholpen, dus ik zou zeker protesteren tegen volgende uitzettingen!!
groetjes Da Fox
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-01-2002 00:00

Mark,

nog even geduld, dan kan je voor een deel de antwoorden vinden in de handleiding.

Trouwens in nederland is het redelijk gemakkelijk om cursussen, bijv. visstandbeheer, te volgen. Hoe is dat in den belz?

Ene meneer spiegel. what's in a name, heeft getracht water in categorien in te delen. Afhankelijk van een aantal criterea wordt een water geacht een aantal kilo vis/ha te kunnen bevatten. Heeeeel globaal kom je met 400 kg/ha een eind. Tja maar dan wat zwemt er? Is moeilijk. Da's ongeveer de belangrijkste redn, dat spiegelkarperprojecten monitoren. door ervaring, ook van anderen, zullen de beestjes een bepaalde groeicurve moeten laten zien, groeien ze niet of te weinig, moet je een beetje achter de oren krabben.






MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

26-01-2002 11:34

Een cursus visstandbeheer zal in den Belz wel weer iets moeilijker zijn om te vinden dan in Ned. Een kameraad van mij is een cursus boswachter aan t volgen, en daar waren enkele uren visstandbeheer bij.

Ik vind het erg jammer dat men weeral eens naar kwantiteit heeft gekeken, i.p.v. naar kwaliteit. De uitdaging die dit water vroeger was, is nu weggevallen. Maar ja, de "vissers" willen vangen, om toch maar te kunnen "bewijzen" dat het "goede vissers" zijn.

Met ontgoochelde groet, Mark
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

26-01-2002 14:35

ik ken het maar al te goed, mark. de stadsgracht bij mij in de buurt is vorig jaar ook weer iets voller gepot, net nu de bijzonder mooie spiegels daar enig interessant gewichtstoename begonnen te krijgen. 75 kg karper van zo'n 25-30 cm.

hoe bedoel je typisch witvisbestuur, die karper geen ene moer kan interesseren??
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Henk Jan Borghuis
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

03-02-2002 11:00

Stel nou dat je te maken hebt met een overbezette put. Dit doet de vissen ook geen goed.

Wat kun je er aan doen, moet je dan eigenhandig vis gaan overzetten naar een riviertje of grote plas?
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

03-02-2002 17:51

Als je te maken krijgt met een overbezette put, zou ik naar de instantie of persoon gaan die het water beheert, indien mogelijk met meerdere vissers.
Zo kan je dan het beste samen naar een oplossing zoeken, en zo eventueel voor een deel van de vissen een nieuwe verblijfplaats zoeken.
Ik zou vooral niet het recht in eigen handen nemen, en zelf vissen gaan overzetten. Dit zal dan toch escaleren, hoe goed je bedoelingen ook zijn.

MVG, Mark
Gebruikersavatar
Henk Jan Borghuis
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

03-02-2002 21:23

Het is een putje dat gewoon binnen de bebouwde kom ligt en dus onder het beheer van de gemeente valt.
Ik denk niet dat de gemeente reden ziet om de vijver te gaan afvissen. Wat nu al gebeurt is dat jongens gewoon vis overzetten.
Op zich nog redelijk onschuldig, omdat ze de vis in een andere leeggeviste vijver zetten, maar ik moet er niet aan denken dat ze zo'n vis in 'mijn' vijver zetten. Alleen al het idee dat er een verminkte vis zwemt op een populatie die nu nog helemaal gaaf is, of dat er die vis een ziekte meebrengt. Aaaaah

Ik hou van vissen met 4 bekdraaden, 4 lange bekdraden.
Ik hou van vissen die geen blauwe bek hebben.
Ik hou van vissen die geen waterzucht hebben.
Ik hou van vissen zonder gebroken vinnen.
Ik hou van sterke vissen die een volle run geven, niet van die vlooiers die niet vechten.

Ik wil een zuivere populatie. Dit is de enigste keer dat je mag zeggen: Eigen vissen eerst, vol = vol.
Plaats reactie