Stropers gepakt,maar wat voor straf ?

Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

22-12-2006 09:51

"Vr. 22 december 2006.

Levende snoeken bij verkeerscontrole A1

Uitgegeven: 22 december 2006 07:12

AMSTERDAM - Opsporingsdiensten hebben donderdagavond en -nacht zevenhonderd auto's en dertig vrachtauto's gecontroleerd langs de snelweg A1, bij het Overijsselse Rijssen. Daarbij werd onder meer een voertuig aangetroffen met daarin driehonderd kilogram vis, waarvan diverse snoeken nog bleken te leven. Dat heeft het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) vrijdag bekendgemaakt.

De bestuurder en zijn passagier verklaarden dat zij de vis hadden gekocht van een vishandelaar in Amsterdam. In de auto lagen echter netten, laarzen en andere attributen waarmee gevist kan worden. Ook de modder aan de laarzen van het tweetal deed vermoeden dat zij de vis zelf hadden gevangen. De lading wordt geveild op de visafslag, waarvan de opbrengst naar justitie gaat."

Met JEUKENDE handjes,
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Toine van de Meulenhof
Berichten: 376
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Melick
Contacteer:

22-12-2006 10:31

volgens Wikipedia :

De sector kanton van de rechtbank (de kantonrechter) behandelt alleen overtredingen en het misdrijf stroperij. Vaak gaat het om zaken waarin de politie of de officier van justitie een schikkingsvoorstel heeft gedaan. Als de verdachte niet op zo’n voorstel ingaat, komt de zaak bij de kantonrechter. De verdachte ontvangt dan een dagvaarding waarin precies staat waarvan hij wordt verdacht. De rechter onderzoekt op de zitting wat er is gebeurd. Eerst komt de officier van justitie aan het woord en daarna de verdachte of zijn advocaat. De kantonrechter kan ook getuigen horen. De verdachte mag altijd als laatste nog iets zeggen. De kantonrechter doet meestal meteen na de zitting een mondelinge uitspraak. Tegen de meeste uitspraken is hoger beroep mogelijk bij het gerechtshof.

****

Dit zal dus wel uitdraaien op een geldelijke boete en zoals al gedaan is inbeslagname van de waren/vistuig.

groet Toine
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-12-2006 10:36

Hangt af van het PV wat is opgemaakt, op wat voor gronden die is uitgeschreven.
Niet alleen het vistuig KAN in beslag worden genomen ook het voertuig waarin de vis is vervoerd.
Vissen is een hobby, geen religie!
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

22-12-2006 10:45

Heren

Twee maanden geleden zijn binnen onze gemeente twee figuren opgepakt.
Zij hadden twee levende karpers in hun bezit.
De boete die zij ontvangen hebben, betreft 1000 euro.
Deze mannen zijn so-called 'karpervissers'.
Zij staan als het goed is nu geregistreerd bij justitie.
Komend jaar zulen ook zij gewoon een vispas hebben, en zo lopen er hier in deze regio nog genoeg andere vis-overzetters/dierenbeulen rond.

En dit gaat al meer dan vijftien jaar zo.
Hoe ik dat weet ?
De meeste vissen hier in de regio heb ik zelf gevangen en anders mijn maatje wel.
Weinig vissen zwemmen hier nog op hun orginele thuiswater rond

met vis-vriendelijke groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

22-12-2006 11:14

:evil: :x
Gebruikersavatar
Ruben Niphuis
Berichten: 418
Lid geworden op: 11-12-2005 19:53
Locatie: Berkel&Rodenrijs

22-12-2006 18:46

aah de opbrecht gaat naar justie kunnen beter aan de arme geven

Ruben Niphuis
“Use your imagination, be creative“
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

22-12-2006 21:11

aan de armen?
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

22-12-2006 23:14

Ik vind dat wel merkwaardig dat het geveild wordt en naar justitie gaat...

We zien dit toch ook niet gebeuren met spul uit de wietplantages?

Illigaal verkregen is illigaal verkregen, vind niet dat justitie met dat geld gesponsord moet worden.
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

23-12-2006 05:08

dat geld behoord naar sportvisserij nederland te gaan als je het mij vraagt
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-12-2006 10:09

Rare redenaties, de vis is in beslag genomen en wordt geveild de opbrengst gaat naar de kas van justitie, lijkt mij niets mis mee zij maken de onkosten ook.
Maak je niet druk waar de opbrengst naartoe gaat, wees alleen blij dat de stropers gepakt worden.

Bovendien zou een ander rechtspersoon dan Justitie zich waarschijnlijk schuldig maken aan heling / verkoop van gestolen goederen.

Altijd dat geneuzel in de marge.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Ruben Niphuis
Berichten: 418
Lid geworden op: 11-12-2005 19:53
Locatie: Berkel&Rodenrijs

23-12-2006 16:19

Yuri Monster schreef:dat geld behoord naar sportvisserij nederland te gaan als je het mij vraagt


dat vind ik ook beter eigenlijk


Mgv Ruben Niphuis
“Use your imagination, be creative“
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-12-2006 16:30

Wettelijk niet mogelijk. Ze mogen geen goederen van diefstal afkomstig verkopen!!!
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Ruben Niphuis
Berichten: 418
Lid geworden op: 11-12-2005 19:53
Locatie: Berkel&Rodenrijs

23-12-2006 16:31

Douwe Bijlsma schreef:Wettelijk niet mogelijk. Ze mogen geen goederen van diefstal afkomstig verkopen!!!


Okej Nu is het duidelijk dus weer On-topic

Ruben
“Use your imagination, be creative“
Sam Bos

20-02-2007 22:57

stropers kunnen afgezet worden bij mij en mijn maatjes weet precies wat we er mee gaan doen
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-02-2007 23:13

Ik denk niet dat jullie geconfronteerd willlen worden met de "heren" die het Snekermeer leegtrekken, er zijn ook nog wel een paar Urkers die je niet op jou party uit wilt nodigen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Jan Peter Teerling

21-02-2007 14:21

Geen wonder dat Sander het een en ander in de verkoop doet..

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... a9369721dd

Zelfs met deze topper,is hij niet tegen de stropers opgewassen...
Sam Bos

21-02-2007 19:31

dat is zo heren maar ja hier bij mij in de buurt heb ik nog niet gehad dat ik bang ervoor was waren meestal witrussen en mensen uit polen tis wel uit kijken want ze meppen hier ook al oude mensen die aan het vissen zijn dood voor de auto om naar de loveparade te gaan word al gekker humz
Sam Bos

21-02-2007 19:33

maar ja snap het nut en lol van stropen eigenlijk ook niet maar ja das hun mening en idee over vissen als je dat vissen kunt noemen natuurlijk
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

21-02-2007 19:38

Een steekproefsgewijze controle door de politie bij het verkeer...

Elke keer wordt er wel een verdachte lading, vaak met levende dieren of andere dingen die niet door de beugel kunnen, aangetroffen. Elke keer!

Je wil niet weten wat er allemaal gebeurt en vervoerd wordt wat het daglicht niet kan verdragen.
Gebruikersavatar
jeroen ten westeneind
Berichten: 98
Lid geworden op: 22-11-2002 01:00
Locatie: millingen

21-02-2007 20:27

die mannen hebben meerdere dingen begaan zoals
-verboden bezit van beschermde inheemse diersoort (dit omdat het voor comerieel gebruik is)
-verboden vangmiddelen (mist geen vergunning)
-en het niet in bezit zijn van een uitzettings papieren, het overzetten van vissen(als ze zelf teminsten geen eigen water hebben.

de eeste 2 zijn al misdrijven (als er goed proces verbaal is opgemaakt, en geen eenvoudige pv. wet mulder)

als de politie met een groen hart gehandeld zou hebben is
de auto + alles erin inbeslag genomen en zijn de heren voor teminste een nacht zijn vastgezet, en zou men huiszoeking hebben gedaan.

deze mensen zouden dan inderdaad voor moeten komen bij het katongerecht. met kans op een flinke boete, een evt voorwaardelijke gevangenis straf.
:cry:
care 4 carp
Jan Peter Teerling

21-02-2007 21:04

jeroen ten westeneind schreef:
deze mensen zouden dan inderdaad voor moeten komen bij het katongerecht. met kans op een flinke boete, een evt voorwaardelijke gevangenis straf.
:cry:


Je bedoeld zeker een taakstraf van 60 uur.
En ja, daar zijn er 40 van voorwaardelijk...
Gebruikersavatar
jeroen ten westeneind
Berichten: 98
Lid geworden op: 22-11-2002 01:00
Locatie: millingen

22-02-2007 20:35

lig eraan welke rechter en oja als het de eerste keer is en slechte jeugd enz.
de meeste komen er inderdaad goed vanaf. als wij iest zouden doen gaan we gelijk nat
gr jeroen
care 4 carp
wiebrand dragt

22-02-2007 20:45

Douwe Bijlsma schreef:Wettelijk niet mogelijk. Ze mogen geen goederen van diefstal afkomstig verkopen!!!
en al die fietsen op het buro dan
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-02-2007 22:33

Lezen mijn waarde vriend, dat is JUSTITIE!!
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

25-02-2007 00:09

Toch welk heel veel onzin gelezen in dit topic.
Ten eerste is visstroperij geen misdrijf en is een snoek geen inheemse beschermde vissoort. Ten tweede kun je visstroperij (oftewel overtreding van wat artikelen uit de Visserijwet) pas bewijzen als je ze op heterdaad bij of op het water aantreft.

Wat je hier mee kunt is vooral illegale handel in vis bewijzen, wat een economisch delict is, en dan heb je wel een misdrijf. Verder, als de nog levende snoeken liggen te stikken, kun je dierenmishandeling ten laste leggen, wat ook een misdrijf is.

Het misdrijf stroperij gaat over iets heel anders, namelijk het stelen van te veld staand gewas. Heeft dus niets met vissen of jagen uit te staan, daarom staat het ook in het Wetboek van Strafrecht.

En de meeste stropers wil je echt niet tegen komen hoor, dat zijn vaak types die met 1 hand op hun rug nog de kop van je romp trekken. Maar even geen stoere praat doen dus daarover! 8)

groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!