OVERPIJNZINGEN

Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

08-11-2006 22:50

Heren,
Gooi alleen een ballon op. Misschien is het handig als ksn om een pr commisie in te stellen die deze problematiek, en de rest van de werkzaamheden van de organisatie in een vorm van "jip en janneke" taal kan gieten?

Op deze wijze is het misschien ook te begrijpen voor "nitwits".
met vriendelijke groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-11-2006 23:05

Sorry voor het woord 'nitwit, dat was een brug tever.
Maar iedereen die kan en WIL lezen kan zich nu ook op de hoogte stellen, heeft m.i. weinig of niks met 'jip en janneke' taal te maken.
Het overgrote deel wil immers alleen maar 'lekker vissen' en heeft geen enkele boodschap aan wie of wat dan ook, ongeacht de taal.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

08-11-2006 23:28

Beste Aart,
betwijfel dit toch iets, ben redelijk vaak in gesprek geweest met niet ksn leden. Deze mensen heb ik door ze simpel de basis te vertellen iets meer kunnen verduidelijken wat de organsatie nu werkelijk aan het doen is. Het is voor mensen vaak niet duidelijk wat de ksn nu doet. Vissen uitzetten is de meest voorkomende terwijl dit niet aan de ksn is besteed, ze soms alleen een adviserende taak in deze hebben. Ook lange termijn zaken zijn niet duidelijk.

Het is een feit dat jij en nog een aantal meer veel weten van de materie, ik heb mij er persoonlijk ook redelijk in verdiept. Kan je vertellen uit ervaring dat een hoop mensen hier de zin, tijd of kennis niet voor hebben. Als verenining kun je deze mensen bereiken door het gebruik van "jip en janneke" taal. Mensen zijn best vatbaar als er maar p de juiste wijze met de doelgroep word gecommuniceerd.

Zou zeggen neem dit eens mee als bestuur en zie wat je ermee doet, is niet meer dan een ballon als bijna ex-lid.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-11-2006 09:44

Peter,

Je noemt iets een cie. en je doet niets of je noemt iets niet zo, maar doet het 1 en ander.

Visblad laatste tijd gelezen?
Spiegelmagazine?
Karperwereld?
Beet?

Beurzen gedaan?

MVG

Klaas
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

09-11-2006 09:45

Misschien moeten we eens nadenken hoe het allemaal zo gekomen is dat het nodig is wor ,belangenbehartiging ed
En om je eerlijk de waarheid te zeggen mogen ze van mij alle tenten zo het water inschuiven, met die derde hengel erbij.

gr Gerrit
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

09-11-2006 10:11

Beste Klaas,
het is bedoeld als positieve kritiek, ik laat het aan het bestuur over er iets mee te doen. Op pr gebied valt er nog een hoop te halen, wil hier best een keer met het bestuur over gedachten van wisselen mocht hier behoefte aan zijn.

Ik dacht dat ik me voldoende heb ingezet voor de ksn de afgelopen jaren, dus een vorm van onterechte kritiek lijkt me die ik je niet kwalijk neem. Je reageert wel eens vaker zonder de exacte feitelijke informatie te kennen.

Maar goed om je vragen te beantwoorden, ja alle bladen gelezen.
Bladen zijn leuk maar voldoen niet altijd als juiste informatiebron.
Beurzen gelolopen? tot aan de 50+ beurs in Zuidlaren :wink:
Adhock invallen op een viskamp omdat er problemen waren etc. etc.

met vriendelijke groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

09-11-2006 10:39

peter postema schreef:Beste Aart,
betwijfel dit toch iets, ben redelijk vaak in gesprek geweest met niet ksn leden. Deze mensen heb ik door ze simpel de basis te vertellen iets meer kunnen verduidelijken wat de organsatie nu werkelijk aan het doen is. Het is voor mensen vaak niet duidelijk wat de ksn nu doet. Vissen uitzetten is de meest voorkomende terwijl dit niet aan de ksn is besteed, ze soms alleen een adviserende taak in deze hebben. Ook lange termijn zaken zijn niet duidelijk.

Peter


Als KSN staan we zeker open voor suggesties, op of aanmerkingen. Dat we niet genoeg aan de weg timmeren is een verkeerde voorstelling geven van zaken. Dat zaken altijd nog beter kunnen kan, we werken wel met vrijwilligers die zeker niet moeten weglopen. Zeg maar eens waar we in de landen geen voorlichting geven wie we zijn en wat onze doelstellingen zijn.

In deze jachtige wereld gunnen veel mensen zich vaak geen tijd om goed te lezen om zaken op te nemen in hun bovenkamer. Neem even als voorbeeld de nieuwe Vispas. Wat hier over aan voorlichting gedaan is dat wil je niet weten, toch blijft het voor de meeste nog erg moeilijk om hier wijs uit te worden. We zullen moeten aanvaarden dat je hele groepen karpervissers niet bereikt ondanks internet, beursen, karperbladen en voorlichten op HSV avonden. Jop, Jiep en Janneke taal voegt niets toe staat wel leuk als je mee wilt tellen bij bepaalde groepen jeugd. Karpervissende KSN jeugd op viskampen die ik mocht begeleiden kunnen we zonder deze taal heel goed bereiken.

Groet,
Peter
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-11-2006 12:35

Peter,

Zwart/wit. :wink:

Geef geen kritiek op jou.

Geef alleen aan, dat er een aantal mensen keihard bezig zijn een pr beleid uit te voeren. O.a. resulterend in artikelen in genoemde bladen.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

09-11-2006 16:24

peter postema schreef:Het is voor mensen vaak niet duidelijk wat de ksn nu doet. Vissen uitzetten is de meest voorkomende terwijl dit niet aan de ksn is besteed, ze soms alleen een adviserende taak in deze hebben. Ook lange termijn zaken zijn niet duidelijk.


In dit gegeven zit hem volgens mij dus ook het probleem, in mijn ogen ligt in de "marketing" van de KSN een breuk met de gewenste situatie. De nadruk ligt in mijn ogen te vaak op de negatieve kant van zaken, terwijl je mensen juist moet motiveren/alternatieven moet bieden! Opbouwende kritiek, daar bereik je nu eenmaal veel meer mee.

(In eigen woorden) Aart geeft aan dat er maar zeer weinig betrokken zijn bij het daadwerkelijke belangenbehartigingswereldje en het gros enkel wil vissen (wat klopt als een bus), toch moet je dit niet elke keer weer roepen (negatief). Probeer daarintegen mensen meer te betrekken en te motiveren (positief). Elk schaap over die spreekwoordelijke dam is er een, toch?

Voorbeeld 2: Ondanks dat ieder lid van de KSN zijn eigen recht van spreken heeft en ieder een persoonlijke mening, moet je toch heel erg opletten met wat je zegt in mijn ogen. Een aantal prominente leden lopen in de media (internet en bladen) constant te hameren op de betaalwateren in Frankrijk (oa). Omdat het algemene publiek deze prominente gezichten associeerd met de KSN wordt dit opgevat als de mening van de vereniging (het eerdergenoemde betaalwatergezever). Ik kan omdat ik nu eenmaal bekender ben dan Pietje met z'n stokken aan het lokale vijvertje ook niet meer alles zeggen wat ik ooit denk, omdat daar nu eenmaal de maatschappelijke opinie door wordt bepaald.

Wanneer je de BTW problematiek wil tegengaan dan dien je alternatieven te bieden voor de mensen, al blijft toch een deel altijd gaan naar die betaalwateren in Frankrijk. Nu moet Frankrijk ons niet interesseren, Nederland daarintegen wel. Ben BTW voor en probeer een landelijk meeneemverbod voor karper te realiseren in Nederland. Dan kan je namelijk m.b.v. een bioloog en fotomateriaal hardmaken dat die bekende vis uit een Nederlands water nu op die betaalput zwemt. Aanpakken bij de bron en niet mensen gaan veroordelen die naar een betaalwater gaan. Alsof dat nu een zonde is die ze begaan, nee helemaal niet (oei wat zegt hij nu weer). Die mensen willen gewoon zonder gezever in dat welverdiende weekje vissen in hun vakantie, het is aan de aanbieder hoe hij daar mee omgaat. Weer de focus wegnemen van het negatieve en ombuigen naar positieve acties.

Voorbeeld 3: spiegelkarperprojecten, zoals eerder genoemd iets waar de KSN zich hard voor heeft gemaakt en probeert in goede banen te leiden, en met succes mag ik daarbij zeggen. Ondanks dat zij zelf de vissen niet uitzetten (ook niet mogen uitzetten), wordt dit toch geassocieerd met de KSN in algemeenheid, maar waarom?

Persoonlijk ben ik ook een voorstander van Jip en Janneke taal zoals aangegeven door Peter, je bereikt er meer mensen mee en het schept gewoon meer duidelijkheid. Door simpel te zeggen waar het om draait creeer je ook nog eens laagdrempeligheid en zal de vereniging aantrekkelijker worden voor meer mensen. Want hoe je het ook wendt of keert, het blijft in de ogen van veel buitenstaanders toch nog steeds een club van elite en meesters met een rieten stokje. Dat dit niet waar is wordt ondermeden door het tegendraads optreden van een aantal van die prominente leden. Wellicht niet zo bedoeld, maar denk na wat je zegt.

Back to business

De WOR wordt Decentraal geregeld en ligt op de HSV'en zijn bord, ja en?! Die HSV zal vanaf boven gestuurd moeten worden om wat bereikt te krijgen hier in NL. Daar ligt dus een taak voor SN en de Federaties in mijn ogen. Een brochure dan wel brief is goed om ze attend te maken, maar echt niet voldoende. Actief met de verenigingen praten daarintegen wel, is wat werk, natuurlijk, maar het zal wel tot resultaat leiden. Een eenduidige gedachten vanuit de overkoepenlende belangenorganisaties naar onderen toe, waar aan is/wordt gewerkt wat Aart aangeeft, moet uitgedragen worden om mogelijkheden te scheppen voor de karpervissers.

Bij onze vereniging zorg ik wel dat het geregeld wordt, daar ga ik voor, net als de 3e hengel vergunning en het jaarlijks mogen nachtvissen (wat een traag apparaat die overheid, pffff). Wie doet dit bij zijn eigen vereniging?? :o Want voor wie doe ik dit, echt niet voor mezelf, vis amper op mijn eigen verenigingswateren. Wel voor de jeugd onder mij, die hopelijk vrijer is in zijn visserij dan ikzelf destijds op de lokale vijver en het kanaal viste. Ook hoop ik dat wanneer ik ergens anders ga vissen er iemand is die het voor mij ook goed geregeld heeft, hoop in een ander, een mooi iets...

Tsjakka!
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

09-11-2006 19:53

Bart,
tsjakka jij begrijpt hem ;-) :D
groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

09-11-2006 19:57

Beste Klaas,
een nadenkertje doe er iets mee of niet :wink:

niet zwart/wit, een vorm van juist en duidelijk communiceren. Met duidelijkheid zorg je voor een goed overdracht. Met vage one liners gaat je dat niet lukken en is een misinterpretatie snel gemaakt.

Lees de reply van Bart eens goed door. Ben blijkbaar niet de enige.
met vriendelijke groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-11-2006 20:47

Bart, het meeneemverbod voor karper is of wordt per 1-1 a.s. al in een behoorlijk deel van ons land gerealiseerd. Bovendien is het sinds bijna 2 jaar WETTELIJK verboden voor een sportvisser om meer dan 5 kg zoetwatervis mee te nemen (dit komt ook in de landelijke vislijst 2007 te staan!). Met dat wettelijke verbod is feitelijk dus al sowieso het meenemen van grotere en grote karpers verboden. Neemt niet weg dat controle en handhaving hiervan natuurlijk erg moeilijk is.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

09-11-2006 23:36

Beste Peter,
De wijze waarop je zaken overbrengt is alles bepalend voor het succes.

Je probeert namelijk bewust of onbewust gedachten, meningen en gevoelens uit te wisselen. Dit zit zo in ons leventje geïntegreerd en het voelt zo vertrouwd, dat je er eigenlijk nauwelijks over nadenkt. Als je dan iemand iets wilt vertellen dan denk je wel na over wat je gaat zeggen, maar vaak niet over hoe je dit gaat vertellen.

Toch is dit het kernpunt. Het kan namelijk heel gemakkelijk fout lopen, als de ander jou uitleg niet begrijpt, dan zul je dit opnieuw moeten uitleggen, terwijl je dacht duidelijk te zijn.

Verder wil ik er niet te ver over uitdiepen anders kan ik wel blijven pennen :D
Zoals gezegd sta ik best open voor een gesprek indien dit gewenst zou zijn. Misschien wil Bart ook wel mee, kunnen we iets dieper op de materie ingaan en een aantal zaken verduidelijken.

met vriendelijke groet,
Peter

p.s een reactie kan even op zich laten wachten, zit vanaf morgen in de dozen :D Ga verhuizen.
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

10-11-2006 13:44

Aart Lokhorst schreef:Bart, het meeneemverbod voor karper is of wordt per 1-1 a.s. al in een behoorlijk deel van ons land gerealiseerd. Bovendien is het sinds bijna 2 jaar WETTELIJK verboden voor een sportvisser om meer dan 5 kg zoetwatervis mee te nemen (dit komt ook in de landelijke vislijst 2007 te staan!). Met dat wettelijke verbod is feitelijk dus al sowieso het meenemen van grotere en grote karpers verboden. Neemt niet weg dat controle en handhaving hiervan natuurlijk erg moeilijk is.


Dat is top Aart, maar dan is er vanuit SN toch niet goed over gecommuniceerd naar de verenigingen, tenminste, mij was hiervan dus niets van bekend (ondanks zittend in het bestuur van een HSV). Nu hebben wij zowiezo op de vijver een meeneemverbod voor alle vis, maar dit terzijde. Zulke belangrijke maatregelen zouden meer naar de buitenwereld gecommuniceerd moeten worden of via andere wegen, want duidelijk bereik je hiermee niet iedereen op de huidige wijze.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

10-11-2006 18:51

Bart,

In het bij behorende boekje van de grote federatie vergunning staat dit al 3 jaar te lezen wat de wateren aangaat waar de federatie ZWN de visrechten heeft.

peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-11-2006 22:03

Bart, ligt heel simpel. Omdat we (KSN) niet over heel Nederland in korte termijn een algeheel verbod op het meenemen van karper erdoor konden / kunnen krijgen (i.v.m. met bijna 1100 zelfstandige HSV-en en daarnaast nog de Federaties) heb ik namens de KSN op de laatste z.g. voorzittersvergadering van Sportvisserij Nederland (aanwezig daar zijn: alle Federatievoorzitters en de voorzitters van de SNB, VNV en KSN (of hun vervangers) en het Sportvisserij Nederland bestuur) voorgesteld om de wettelijke maximaal 5 kg in de Lijst van Viswateren 2007 op te nemen.
En unaniem was men hiervoor.
Daar deze vergadering nog niet zolang geleden is gehouden is dit nog niet algemeen bekend.