K*T onweer!!

Plaats reactie
jimmy de vries
Berichten: 11
Lid geworden op: 10-08-2006 23:26
Locatie: Rotterdam

11-08-2006 15:02

ben ik net lekker een klein karpertje aan het drillen in de stromende regen begint het ook nog eens te onweren :evil: :evil:

Nu is mijn vraag:
Als de donder hoevel tellen van de flits is moet je maken dat je wegkomt. En als ik in mijn tentje zit dient die dan ook als een kooi van faraday ofzo (net zoals een auto?)

Alvast bedankt.
Gr. jimmy
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

11-08-2006 15:05

1 seconde is iets meer dan 300 meter (ken helaas mijn binas niet uit mijn kop, dus het exacte antwoord moet ik je even schuldig blijven). Reken maar uit verder!
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

11-08-2006 15:22

Zoek de snelheid van geluid op kun je het zelf exact berekenen. Je plu/ tent werkt niet als zo'n kooi, want dat moet van metaal zijn en geen grote tussenruimtes.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Bernard Holtkamp

11-08-2006 15:24

En de kooi van faraday is helaas niet van toepassing op een bivy.

Bart
jimmy de vries
Berichten: 11
Lid geworden op: 10-08-2006 23:26
Locatie: Rotterdam

11-08-2006 15:26

ok bedankt allemaal.
dus ik heb er toch beter aan gedaan om maar gewoon weg te gaan :roll:

Gr.
jimmy
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

12-08-2006 09:00

Jimmy,

Het tellen is een fabeltje ..... hiermee kun jij alleen maar bepalen hoever de ontlading was die net gebeurde (en blijkbaar ongevaarlijk voor jou is). Dit zegt helemaal niets over een volgende ontlading.

Als jij de onweerswolk kunt zien, dan zit jij midden in de gevarenzone. Een ontlading kan dan al bij jou plaatsvinden, tot ca. 25 km vanaf de kern kunnen ontladingen voorkomen.

De keuze om weg te gaan, of te blijven zitten waar jij zit moet jij afhankelijk malen van de kans om weg te komen.

Zit jij ergens en weg gaan betekend lopen door open gebied, dan zou ik blijven zitten. Als de ontladingen dichtbij zijn, dan kun jij het beste in een greppel op jouw hurken gaan zitten met je voeten iets uit elkaar.

Waar jij wel op zou kunnen letten is de soort ontlading.

Ontladingen naar de grond zijn een stuk gevaarlijker dan ontlading van wolk naar wolk (wolk <-> wolk is 95% van de onweer) . INdien jij alleen maar ontladingen van wolk naar wolk ziet kun jij redelijkerwijs gewoon blijven zitten (steek geen carbonhengels de lucht in natuurlijk). Bij ontladingen naar de grond is het een stuk gevaarlijker, dan is het tijd om jezelf in veiligheid te brengen.

Wolk naar wolk is vaak te onderkennen aan de rollende donder, ontladingen naar de grond zijn meestal de echte knetterende felle korte ontladingen.

Good luck! M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

12-08-2006 10:20

Twee weken geleden ben ik in Frankrijk toch echt in de auto gaan zitten 's nachts. Zulk zwaar onweer had ik zelden meegemaakt en mijn vriendin was er ook niet gelukkig mee.

De auto stond 40m van de stek en dus heb ik de sounderbox er maar in gelegd.

Veiligheid eerst
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

12-08-2006 10:36

Ik had eens met een sessie dat ik dacht nog net ff de lijnen te kunnen uitroeien,ineens ging het water te keer en extreem veel ontladingen.Ik heb zo de lijnen uit de boot gepleurd en als een gek naar de kant geroeid,de hele tent stond schuin door de wind,een groote zware vierkante viskoffer rolde over de grond.Ik ben op de grond gaan liggen en heb de boot over me heen getrokken.

De schade was een gescheurde tent en er stond een laag water in,gelukkig bleef het de rest van de avond redelijk droog,dus ik kon blijven zitten.Die nacht had ik warempel mijn pb. :x :o
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

12-08-2006 11:07

Marc Schrikkema schreef:Zit jij ergens en weg gaan betekend lopen door open gebied, dan zou ik blijven zitten. Als de ontladingen dichtbij zijn, dan kun jij het beste in een greppel op jouw hurken gaan zitten met je voeten iets uit elkaar.


Je moet je voeten juist tegen elkaar aan zetten. En bidden :lol:
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

12-08-2006 13:02

Marc Schrikkema schreef:Jimmy,

Zit jij ergens en weg gaan betekend lopen door open gebied, dan zou ik blijven zitten. Als de ontladingen dichtbij zijn, dan kun jij het beste in een greppel op jouw hurken gaan zitten met je voeten iets uit elkaar.




Goede uitleg Mark, ik vind ook dat je met de meeste dingen gelijk hebt.

Ik quote dit stukje even omdat ik me niet kan voorstellen dat er iemand is die, met een dikke onweersbui, zn tent uitkomt en in de regen in een greppel gaat zitten.

Ikzelf zou het in ieder geval echt niet doen. Jij wel?
Waar een wilg is, is een heg
Barry van Gelder
Berichten: 75
Lid geworden op: 06-07-2006 17:02
Locatie: Zuid-Holland

12-08-2006 13:25

Tja nou vraag ik me eigen af wat jullie hadden gedaan in deze situatie:Een jaar of 3 geleden zat ik te vissen op een plas bij mij in de buurt en tijdens een zeer hevige onweersbui die aardig boven de plas hing kreeg ik een run.Wat hadden jullie gedaan?Ik ben zo gek geweest om de hengel te pakken waarbij ik er ook nog bij moet vertellen dat ik bijna tot mn knieen in het water stond(dat kon niet anders)en dus midden in de onweersbui een karper stond te drillen + dat mn maat nog is vrolijk naast me stond met het net.Het is gekkewerk en vantervoren als je mij zou vragen pak je die hengel als die gaat tijdens een onweersbui zou ik zeggen nee maar als ie dan toch op dat moment gaat sprint je toch automatisch naar je hengel toe wat voor weer het ook is.Kan je toch wel vertellen dat ik niet echt op mn gemak stond te drillen en de karper had ik ook in een record tempo gedrild.Ben benieuwd naar jullie mening.
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

12-08-2006 13:31

dat is werkelijk gekken werk, ik was voor de onweesr bui aan de hengels in gaan draaien. en rustig gewacht tot hij over was getrokken. ik heb geen doodswens.
Groet'n,
Tim
Barry van Gelder
Berichten: 75
Lid geworden op: 06-07-2006 17:02
Locatie: Zuid-Holland

12-08-2006 13:45

Het was om 5 uur s'ochtends dus ik lag heerlijk te knorren op mn stretcher en voor dat ik het in de gaten had was die onweersbui losgebarsten.Maar aan de andere kant heb er wel een zeer spannende dril aan beleefd die ik niet gauw meer vergeet en ik ben bang dat ik hm de volgende weer gewoon pakt.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

12-08-2006 17:52

Ik zou hetzelfde doen als met 2 runs tegelijkertijd, aantikken en de hengel met de beugel open terug op de pieper (wel ff uitzetten). Is niet de meest karpervriendelijke oplossing ik weet het, maar kiezen uit 2 kwaden gaat mijn gezondheid nog net ff voor.



Je moet je voeten juist tegen elkaar aan zetten. En bidden


Voeten iets uitelkaar zit een stuk steviger, bidden mag een ieder voor zich weten :-)

Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

12-08-2006 18:49

de reden dat je je voeten juist TEGEN ELKAAR moet zetten, is dat je anders kans krijgt dat de ontlading het ene been in gaat, en het andere been uit zeg maar. (alleen bij een indirecte ontlading, dus zeg maar een paar meter verder op) dan krijgt je hele lichaam dus een optater. als je je benen tegen elkaar zet, gaat de lading eerder de grond weer in, en heb je minder kans op zwaar letsel. althans, dat is mij een keer verteld. volgens mij heeft het ook te maken met de grootte van het oppervlak van je lichaam dat contact maakt met de aarde.
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Mitch Vermunt
Berichten: 145
Lid geworden op: 20-02-2006 20:30
Locatie: Den Haag

13-08-2006 15:01

onweer is juist niet vervelend het is juist goed.
het kan soms helermaal los gaan :D
daan weeber
Berichten: 70
Lid geworden op: 21-02-2006 19:12
Locatie: den haag

13-08-2006 16:56

ach!!!!!!!!!ik hou wel van een uitdaging :lol: en ja dood gaan we allemaal een keer :lol:
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

13-08-2006 18:45

Frank Avezaat schreef:Twee weken geleden ben ik in Frankrijk toch echt in de auto gaan zitten 's nachts. Zulk zwaar onweer had ik zelden meegemaakt en mijn vriendin was er ook niet gelukkig mee.

De auto stond 40m van de stek en dus heb ik de sounderbox er maar in gelegd.

Veiligheid eerst


Ik had rond dezelfde tijd ook een enorme onweer in Zuid-Frankrijk. Was ook met mijn vriendin, die was er alles behalve gelukkig mee.
jimmy de vries
Berichten: 11
Lid geworden op: 10-08-2006 23:26
Locatie: Rotterdam

14-08-2006 09:08

Dank jullie wel voor alle goede reacties. Laatst op discovery gezien dat iemand tijdens het drillen ook vol op de hengel werd geraakt. Deze persoon kon het helaas niet meer navertellen. Na dit gezien te hebben heb ik besloten om nooit meer te gaan vissen als het onweerd. :oops:
behandel een vis net zoals je kostbaarsde bezit
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

14-08-2006 10:06

ik heb ooit 7-8 jaar geleden ook gevist met kans op onweer..
tegen half 11 s'avonds toen het net donker was hoorden we wat gerommel in de verte.. ik kreeg toen telefoon van het thuisfront dat de hel los barste 10 km verder dan waar wij zaten..


hengels binnen gedraaid en toen het vlakbij kwam zijn we onder een brug gaan staan. we konden onze vis stek goed zien en zo de spullen in de gaten houden.

zien we ineens een flits + harde knal tegelijk. ik en me vismaat helemaal verblind. na enkele seconden zagen we weer normaal en zagen dat de boom 20m achter onze vis stek was geraakt...

ik moet er niet aan denken dat ik in mijn tentje was blijven zitten..
daarom ga ik nu ook met onweer in de auto of iets dergelijks zitten en draai ik de hengels binnen als het dichterbij dan 10-15 tellen komt.

Gr. Remko
Gerben Groot
Berichten: 36
Lid geworden op: 02-07-2006 17:49
Locatie: Zeist
Contacteer:

14-08-2006 11:12

1 tel is 340 m/s dus als het veel minder dan 1 tel is en er staan hoge bomen ga dan daar maar weg ja :lol:
Als je me echt kent dan weet je dat ik met de pen weg ben!
Plaats reactie