Rustige foto's

Plaats reactie
Leon Olsthoorn
Berichten: 46
Lid geworden op: 12-07-2002 02:00

11-09-2002 13:01

Na een mooie karper gevangen te hebben vroeg ik een karpervisser die even naar mijn verovering kwam kijken een foto te maken. Omdat de karper nogal nerveus was adviseerde deze collega mij de karper even 10 minuutjes onder de flap van de onthaakmat te leggen om rustig te worden. Van deze wijze raad gingen mijn oren echt klapperen, omdat ik altijd alleen vis heb ik bijna alleen maar foto's van vissen op een onthaakmat(ook van de echte grote vissen) en zet ze daarna meteen terug. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze fotografiemethode (en dan bedoel ik die 10 minuten op de onthaakmat).In afwachting van uw reacties. Met geschrokken groet,

Leon.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

11-09-2002 13:32

De reden waarom dat werkt is heel simpel. Na een dril van enkele minuten, en 10 minuten op de mat, pompt een karper misschien toch iets minder zuurstof door zijn bloed dan dat ie normaalgesproken gewend is. 10 minuten vind ik trouwens wel vrij veel. Daarna nog meten en wegen en fotogaraferen.

Een flinke karper zal dat best vol kunnen houden, maar hoe korter hij/zij op de kant is hoe beter natuurlijk.

Je kunt naar mijn mening beter de vis even natte weegzak/bewaarzak over zijn kop leggen of hem ff omkeren en met zijn buik omhoog tegen hem aan houden. worden ze ook rustig vanb. Dat werkt ook met haaien enzo, en met karpers ook.

Met rustige groet, Sjoerd Groot
Leon Olsthoorn
Berichten: 46
Lid geworden op: 12-07-2002 02:00

11-09-2002 13:39

Sjoerd,

Jij zou waarschijnlijk ook rustig worden als ik je een tijdje op je kop zou houden. Ik vraag me alleen af hoe diervriendelijk het allemaal is. Wat is zo'n foto wel waard en wat niet? Ik onthaak ze, leg ze op de mat, maak 1 foto van de linkerzijkant en zet ze terug. Met diervriendelijke groet,

Leon.
Arjen Lans

11-09-2002 15:29

Leon,
Zoals je zelf weet is een karper het best te fotograferen direct na de vangst. Na de dril heeft hij/ zij vaak niet veel energie meer over om voor onze camera een potje te gaan "klappen".

Na een paar uurtjes in de zak te hebben gezeten, willen ze nogal eens erg energiek zijn. Ik hanteer dezelfde methode: In de natte zak op een dubbelgeslagen mat even wachten totdat ze rustig is. Dit kan idd soms een minuutje duren.

Toch heb ik liever dit dan een gestuntel met een klappende karper die zichzelf hierdoor kan beschadigen. Ik zie soms mensen die een vis tegen hun (droge)jas drukken. Moet je eens bedenken wat dit met de slijmlaag doet.

Het ergste wat ik heb gezien was in 1995 op Petit Stock. Een levendige 35-er werd staand voor de camera gehouden, ze werd wild, en viel met haar kop op de grond. RIP...
Rick Nijland
Berichten: 445
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

11-09-2002 17:14

vroeger hielden ze een karper ook weleens vast aan de kieuwen met de kop omhoog. Heb al weleens gelezen dat dat gevaarlijk was in een 1 of ander blad.
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

11-09-2002 17:49

koop een statief.

Zet 2 paaltjes in de grond en sprijd deze ongeveer 1,5 tot 2 meter uit elkaar vandaan.

Zoom je camera nu mooi in op deze stand, en je kunt ertussenin gaan zitten, en een mooie foto heb je. Wel voordeel als je een lange ontspantijd in de camera hebt, anders gewoon eff wat sneller handelen.

Werkt perfect. Ik bemerk steeds weer als de karpers spartelen op de mat, en je toch een foto wilt dat je simpelweg de vis netjes moet optillen en laag boven de mat moet houden. Mocht hij dan toch nog gaan springen voel je dit door de samentrekking van de staart en het lichaam. Leg de vis dan meteen op de mat en doe de mat dicht, of bedek de vis.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

11-09-2002 17:56

Een minuutje... Ben ik hete helemaal mee eens, maar tien minuten vind ik toch wat aan de lange kant hoor...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-09-2002 18:20

Gebruik anders een priest, de vis is direct heel kalm.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

11-09-2002 18:22

Sorry, wat is een priest?????
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

11-09-2002 18:57

Douwe toch! :smile:

Jordy,

een priest is een verzwaarde KNUPPEL
Hans-Peter van Ee

11-09-2002 19:25

Heren

Een karper is best een sterke vis maar dat betekent niet dat men deze onnodig moet kwetsen.
Zeker nadat een karper op krachten heeft kunnen komen in de bewaarzak kan deze zeer krachtig zijn.
Handel naar eer en geweten en denk dan na wat belangrijker is, een vis op de foto met een hoop gestuntel of het belang van de vis.

Wanneer een karper van plan is te gaan klapperen is dat te zien en te voelen aan het visselichaam.
De karpervis spant de spieren van haar/zijn lichaam en zal zich proberen te verzetten.
Leg de vis gewoon weer op de mat, en giet wat water over de vis, bedek desnoods de ogen. met de bewaarzak.

Twee op elkaar ingespeelde vissers hebben na de vangst maar weinig tijd nodig om de vis op de plaat vereeuwigen.

met belangeloze groet

HPE
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

11-09-2002 21:49

Mannen,

Er is maar één juiste volgorde:
1)Je legt de vis op de reeds natte mat
2)Je onthaakt hem en dekt de ogen van de vis af met je reeds kleddernatte weegnet
3) Je pakt je reeds op je statief geschroefde fototoestel en maakt de foto('s)
4) Je weegt en meet de vis
5) Je zet de vis vanuit de mat terug

Zo is de vis het meest rustig als je hem op de foto zet en is de kans op beschadiging het kleinst.
Ter vervolmaking heb je naast je onthaakmat een met water gevulde lege 1,5 liter plastic frisdrankfles liggen waarmee je de karper goed nat houdt.

Gr,

Frank
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-09-2002 11:33

als een karper onrustif is kan je heel even een natte zak op zijn ogen leggen als je op zijn vinnen let kan je zien of hij rustig is spreidende vinne betekenen dat de karper nerveus word (vooral de borstvin) als ik een karper oppak voor de foto en ik merk dat hij onrustig word kan ik hem alweer neerleggen voordat hij gaat klapperen, waarme je een vaan korte val op de onthaakmat voorkomt

mvg martijn
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

13-09-2002 12:39

TIEN minuten???????
Wat was dat voor een ontsnapte gek?
Als een vis een beetje wild is op de kant laat ik 'm op de mat liggen met m'n natte weegzak erover en probeer 'm dan met beide handen in bedwang te houden.
Ook giet ik regelmatig water over de vis en in z'n kieuwen (deze mogen absoluut niet uitdrogen).
Als de vis dan wat gekalmeerd is maak ik foto's en dan draag ik de vis in de weegzak (niet zo'n klein rotding maar een grote van Cipro) naar het water, ondersteun de vis en laat 'm op eigen krachten wegzwemmen.
Leon Olsthoorn
Berichten: 46
Lid geworden op: 12-07-2002 02:00

13-09-2002 13:29

Leon Olsthoorn
Berichten: 46
Lid geworden op: 12-07-2002 02:00

13-09-2002 13:35

Sorry dat lege berichtje hierboven is een klein foutje. Ben het met HPE eens dat de gezondheid van de karper ten alle tijde boven een mooie foto gaat. Ik onthaak de vis op de onthaakmak mat met flap over de ogen meet en weeg hem op de mat schiet 1 fotootje liggend op de mat (de karper) en zet hem op de mat terug. Klassieke "mannetje+visje fotoos" heb ik alleen als er toevallig iemand langs komt. Als het donker is gebruik ik mijn flitser en een bewaarzak heb ik niet. vandaar dat ik nogal van slag was over deze kalmeringsmethode. GVeggroet,

Leon.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

13-09-2002 23:22

Als een vis hevig met zijn staart klappert, leggen jullie hem dan op zijn zij, of op zijn buik?

Wanneer je hem op zijn buik legt maakt hij een gewone zwembeweging, maar komt ie niet vooruit, en je hebt dat geen moeite om hem op de mat te houden.

Een zware vis leg ik in ieder geval niet op zijn buik op de mat ( afgezien dat de ingewanden van een vis buiten water in elke positie onder een grotere druk staan dan wanneer ie in het water zou zwemmen.

Als alternatief zou je hem ook in je handen net een centimetertje boven de mat kunnen houden, hij maakt de zelfde beweging mar z'n pens drukt net niet zo zwaar op de mat...

Hoe denken jullie hier over?

groetjes, Sjoerd
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

14-09-2002 00:24

De vis goed vast houden, en héééél even met de buik omhoog leggen. Wel in je armen EN!!!! Met natte kleren aan. Zodat de slijmlaag niet beschadigd. Dan wordt de vis rustig, teminste bij mij. Omdat dan de vis helemaal uit evenwicht is.

MVG J0H@N

PS 10 min is absurd!!!! Ik weet niet wat ik doe als iemand een karper 10 min op de kant legt met als mededeling, nu wordt hij rustig.
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

14-09-2002 00:40

Koop een waadpak!

Leg je onthaakmat in het water en ga er met je knieen voorzitten. Een knie op de rand van je onthaakmat zodat hij niet wegdrijft. Je kunt nu en de vis op de buik houden en eventueel die 10 minuten de tijd nemen om je plaatje te schieten. Om de minuut houdt je de kop van de karper een tijdje onder water en gooi je flink wat water over de rest van het lijf. 10 Minuten is wel lang moet ik zeggen. Zolang heeft het bij mij nooit hoeven duren.

Bart
Plaats reactie