alcohol voor 18 jaar

alcohol naar 18 jaar voor of tegen?

voor
36
43%
tegen
47
57%
 
Totaal aantal stemmen: 83
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

21-01-2006 10:39

Ik ben tegen :D

ik zie trouwens best veel stemmen voor maar ik zie er maar weinig die voor gepost hebben.
Gebruikersavatar
Bas Borkes
Berichten: 81
Lid geworden op: 15-11-2003 01:00
Locatie: Varsseveld

21-01-2006 19:06

Die snotters van tegenwoordig kennen geen maat meer. Maakt niet uit. Die kende ik vroeger ook niet. Zo leert het kalf het zoepen. Maar om op je 14e of jonger te beginnen, vind ik een slechte zaak. Op mijn 14e kreeg ik met feesten of partijen, heel af en toe een shandy van me vader. Dat was kinderbier. Laat ze daar maar eens mee beginnen.
Iedereen is van de wereld, en de wereld is van iedereen.
Jaime Bennett-Leaver
Berichten: 305
Lid geworden op: 06-09-2004 19:20
Locatie: Ede
Contacteer:

21-01-2006 20:15

mee eens :lol:
heb pas toen ik 16 werd mogen zuipen daarvoor wou ik het niet eens :D
mvg Jaime
carpfishing is a why of life

behandel de karper goed of vis er niet op;)
Gebruikersavatar
Melvin Miltenburg
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00

21-01-2006 20:32

Maar het is toch ook zo krom als een hoepel... Wanneer je nu 17 bent en dit wordt doorgevoerd, dan heb je een jaar drank mogen halen en nu opeens niet meer :roll: klopt toch ook niet :-? Vraag me af waar ze hier in Den Haag mee bezig zijn! Scooter 17 jaar, Alcohol 18 jaar, tabak 18 jaar, wiet 21 jaar. Net alsof men hier wat mee bereikt.
Wanneer je 17 bent en voor het eerst scooter rijdt heb je net zoveel ervaring/inzicht als wanneer je 16 bent en voor het eerst scooter rijdt. Met alcohol precies hetzelfde.. En zoals eerder aangehaald.. Wanneer je het niet krijgt, wordt het wel voor je gehaald.

Dus Hoogervorst mag van mij ze ontslag indienen met zn achtelijke ideetjes.. Ga je concentreren op werkloosheid en criminaliteit ofzo ...
Laatst gewijzigd door Melvin Miltenburg op 21-01-2006 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-01-2006 20:34

Hmmmmmmm volgens mij mogen ze er wel een zootje kazernes bij bouwen 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Jaime Bennett-Leaver
Berichten: 305
Lid geworden op: 06-09-2004 19:20
Locatie: Ede
Contacteer:

21-01-2006 20:51

nee ze halen ze juist weg wegens bezuiniging waarom de lleeftijd verlagen lopen ze belasting en zo mis en dus veel geld :)
carpfishing is a why of life

behandel de karper goed of vis er niet op;)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-01-2006 21:00

Ja selectief lezen kunnen ze wel onze jongeren.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

21-01-2006 23:04

En wat denken jullie van het roken....
Heb gehoord dat ze dat misschien ook naar 18 jaar zetten.

Overigens, gewoon lekker laten voor wat het is. Maar ik denk echt niet dat er minder op wordt gedronken als je het naar 18 jaar zet.

Als je nu voorbeeld neemt aan amerika, ok. Daar is het 21 jaar. Dan zal het wel wat gaan helpen.

Maar van 16 naar 18, nee. Dan laat het maar zo!

Groeten

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

22-01-2006 01:30

Ik heb TEGEN gestemd.

Waarom? Als iemand echt alcohol wil nuttigen, dan komt ie toch wel aan
de drank. Tevens: Hoe wil men er op controleren?

Dan verslaving: Wanneer ben je verslaafd? Verslaving heeft in zekere zin
niks te maken met de hoeveelheid alcohol die je nuttigd. De één is met
b.v. met 6 flesjes bier per dag al verslaaftd, terwijl iemand die per dag
10 flesjes bier per dag drinkt NIET verslaafd is. Hoe kan dit? De persoon
met 6 biertjes kan afhankelijk zijn, die hunkert naar de alcohol, terwijl de
persoon met 10 flesjes (dus niet afhankelijk) gerust zonder die alcohol
kan; hij ondervind er in zekere zin geen hinder van. Tuurlijk, als je elke
dan 10 flesjes bier drinkt, dan moet je je eigen toch eens achter de oren
krabben.
Dus alles heeft met het woordje AFHANKELIJK te maken! Iedereen heeft
een beeld dat een verslaafde b.v. wel een krat bier per dag drinkt, maar
je kunt ook al afhankelijk ervan zijn als je 6, 10 of 15 flesjes per dag
drinkt; dit verschilt van persoon tot persoon.
Vaak word drank bij gezellige gelegenheden gedronken, om wat losser te
worden, maar wanneer je drank als een soort medicijn gebruikt, b.v. om
er rustig van te worden, dan zit je ook dicht tegen verslaving aan of ben
je misschien al wel verslaafd!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

22-01-2006 09:41

Benny,
Volkomen gelijk, drankverslaafden kunnen rustig een tijd zonder en dan in 1 keer gaat het weer hellemaal mis. Ook in hoeveelheden hoef je niet te spreken.

nog even voor alle duidelijkheid:
ver·slaafd (bn.)
lichamelijk of geestelijk afhankelijk van een bepaald middel door gewenning.

mvg,
P
It's not who you are, it's who you know.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-01-2006 10:40

Benny, dat zijn eigen interpretaties. Wetenschappelijk (dus bij een groot aantal proefpersonen) is vastgesteld dat een volwassen man die 8 biertjes per dag drink afhankelijk (dus verslaafd) is van alcohol. Bij een volwassen vrouw is dat bij 6 biertjes per dag. Inplaats van bier kun je ook overige alcoholische dranken daarvoor invullen.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

22-01-2006 10:49

Aart,
even wetenschappelijk meedoen, moet zeggen dat ook Benny voor een deel gelijk heeft en dit niet geheel eigen interpretatie betreft.

Voor meer info:
http://www.utwente.nl/gezondensterk/gez ... laafd.doc/

groet,
P
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

22-01-2006 11:02

@Benny:

Ik ben het met je eens dat afhankelijk het juiste woord is. Maar ik denk dat je met 6 flesjes wel zover bent dat iemand een dusdanige hoeveelheid per dag wegwerkt dat je wel kunt spreken dat iemand afhankelijk is. Al zal men dat zelf ontkennen dat men afhankelijk is. Daarvoor rust er nog wat een te grote schaamte op.
Als iemand met 6 flesjes per dag normaal kan functioneren dan betekend dat het lichaam van diegene erop in is gesteld om ondanks die 6 flesjes nog normaal te kùnnen functioneren. En hoe toleranter men word tegenover de effecten van alcohol, hoe meer drank men nodig heeft om hetzelfde effect te verkrijgen. Dus de volgende keer is men meer drank nodig om dezelfde bevredigende situatie te creeeren. En wat hebben we dan...............?

Zit nog in twijfel wat te stemmen in de poll. Aan de ene kant zal het misschien effect kunnen hebben aan de andere kant denk ik dat het niets uitmaakt. Maar ja, het is met meer dingen wel, als je maar wat op papier hebt dan is er in ieder geval wat.
Jeugd komt wel aan drank, leeftijdsgrens of niet. De horeca knijpt wel een oogje dicht, men moet toch aan de omzet denken.
Laatst gewijzigd door Lukas Linde op 22-01-2006 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-01-2006 11:02

De voorgestelde maatregel heeft te maken met het toenemende alcoholmisbruik van Nederlanders en met name bij de jongeren. Een weekendje doorzakken is alcoholmisbruik maar nog geen verslaving. Het één kan wel het gevolg zijn van het ander. Alcoholverslaving gaat geleidelijk en in fases. Het weekendje doorzakken kan één van de fases zijn. Heb je dit geïntegreerd in je dagelijkse leven, dan ben je zonder meer op weg. Wij hebben het in onze voorstelling altijd over de laatste fase. Maar de weg daar naar toe is er onderdeel van en dus net zo belangrijk. Het grootste probleem is het toegeven van de verslaving. Dus wat verwacht je van de reacties in dit topic?

Kees
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-01-2006 12:38

Kees ik ken zware alcoholisten die nog in de ontkennende fase zitten.

In feite is er een simpele vraag; heb je jezelf al eens voorgenomen om 1 dag of een bepaalde periode niet te drinken (alcohol ) en is dit niet gelukt?

Als het voornemen er was, vaak beloofd aan weet ik wie niet allemaal en ben je toch gezwicht ben je al op de goede weg om een alcoholist te worden of te zijn.

Iemand die gedurende een bepaalde tijd stopt en dan weer vreselijk doorzakt is een alcoholist die fase gaat voorbij daarna is het over en uit.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

22-01-2006 12:48

Het probleem is volgens mij niet de verkrijgbaarheid van alcohol, maar de beroerde mentaliteit van de jeugd van tegenwoordig. Af en toe schrik ik als ik de verhalen om me heen hoor. Meisjes die met hun 12e al jongens hebben gepijpt en op hun 13e liggen te krikken, drank- en drugsmisbruik, groepsverkrachtingen, geweld, vandalisme, en ga zo maar door. Volgens mij heeft de jeugd een gevoel van grensloosheid: alles mag en kan tegenwoordig. En het ontbreekt vaak aan bijsturing van ouders en overheid.
De oplossing ligt volgens mij dus niet in het verhogen van die leeftijdsgrens, maar in het verbeteren van die mentaliteit. Maar hoe dat moet, geen idee :roll: Misschien is een herinvoering van de dienstplicht niet eens zo'n slecht idee...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-01-2006 13:16

MJ is dat artikel waar men de leegstaande kazernes in wil zetten als opvoedkundig centrum toch niet zo slecht 8).
Niet slopen bij bouwen dus.
Om de dienstplicht in te stellen om drankge- misbruik tegen te gaan? Daarmee zijn mijn ervaringen met de dienstplicht toch ietsje anders.

Ik zou zeggen zuip blow injecteer snuif je toekomst en de toekomst van je land naar de knoppen kunnen ze hier ook ontwikkelingshulp toepassen.
In plaats van de derde plaats in de kennistechnologie naar de sloppenwijken.
Doomscenario? ach daar houden ze hier nogal van At Your Service.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

22-01-2006 13:35

Benny van de Werfhorst schreef:Ik heb TEGEN gestemd.

Waarom? Als iemand echt alcohol wil nuttigen, dan komt ie toch wel aan
de drank. Tevens: Hoe wil men er op controleren?

groetjes Benny


Helemaal gelijk, wat ik dus ook zei: het helpt niet. Je krijgt je drank/sigaretten/wiet en bende toch wel, al ben je 15.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

22-01-2006 13:37

regels helpen toch niet.. mensen komen er toch wel aan..

ze moeten het bij de bron aanpakken.. bij de ouders dus!! ik heb van mijn ouders nooit mogen zuipen totdat ik een jaar of 15-16 was.. en zelfs daarna kreeg is wel eens een uitbrander omdat ik teveel gezopen had.. maar dat was meestal omdat ik dan een emmer vol had gekotst en niet had opgeruimd.. maar na een paar keer laat je dat ook wel en drink je zoveel totdat je net niet hoeft te kotsen.

laatst kwam ik ff bij mijn broertje in de keet. en daar zaten ook 3 a 4 jonges van een jaar of 13 gewoon sterke drank te zuipen.. en niet zo weinig ook.. denk dat ze mij zelfs onder de tafel konden drinken. als dat mijn kinderen waren kwamen ze echt niet meer de deur uit om naar de keet te gaan.. maarja alles kan en mag tegenwoordig omdat de ouders druk bezig zijn met hun eigen carriere en de kinderen maar laten lopen..

en je maakt mij niet wijs dat de politie niet weet waar deze keetjes staan.. gewoon een inval doen en flinke boetes uitdelen... niet alleen de kinderen maar ook de ouders!!
Gebruikersavatar
Melvin Miltenburg
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00

22-01-2006 14:08

Remko Oude Elferink schreef:regels helpen toch niet.. mensen komen er toch wel aan..

ze moeten het bij de bron aanpakken.. bij de ouders dus!! ik heb van mijn ouders nooit mogen zuipen totdat ik een jaar of 15-16 was.. en zelfs daarna kreeg is wel eens een uitbrander omdat ik teveel gezopen had.. maar dat was meestal omdat ik dan een emmer vol had gekotst en niet had opgeruimd.. maar na een paar keer laat je dat ook wel en drink je zoveel totdat je net niet hoeft te kotsen.

laatst kwam ik ff bij mijn broertje in de keet. en daar zaten ook 3 a 4 jonges van een jaar of 13 gewoon sterke drank te zuipen.. en niet zo weinig ook.. denk dat ze mij zelfs onder de tafel konden drinken. als dat mijn kinderen waren kwamen ze echt niet meer de deur uit om naar de keet te gaan.. maarja alles kan en mag tegenwoordig omdat de ouders druk bezig zijn met hun eigen carriere en de kinderen maar laten lopen..

en je maakt mij niet wijs dat de politie niet weet waar deze keetjes staan.. gewoon een inval doen en flinke boetes uitdelen... niet alleen de kinderen maar ook de ouders!!


Je zegt wel dat de ouders te druk zijn met hun eigen leven, maar ik denk dat heel veel ouders niet weten wat hun kinderen uitspoken.
Wat Martijn net aanhaald over meisjes die op hun 12e al seks hebben. Dacht je dat die ouders dat weten? Ik denk dat dat precies hetzelfde is als bij alcohol..
En als de ouders het te weten komen, weet ik wel zeker dat iedere kind een goede uitbrander krijgt..
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

22-01-2006 14:13

Melvin.. ben het gedeeltelijk met je eens..
natuurlijk zullen ze een uitbrander krijgen.

maar mijn punt is meer het volgende.

2 mensen krijgen bv 2 kinderen. geslacht ff onbelangrijk.

beide ouders werken 30-40 uur in de week.. kinderen zitten veel bij oppassers of op kinder dagverblijven.. met andere woorden.. ze missen naar mijn idee. een groot gedeelte van de opvoeding van de ouders..

zodra ze oud genoeg zijn.. meestal rond de 12 jaar. gaan ze naar de middelbare school en na school hebben ze meestal geen opvang omdat de ouders meestal wel zoiets hebben van. ze redden het die 3 uurtjes wel zonder ons..

ouderlijk toezicht is dus weg.. en de kinderen gaan dingen doen waar ze zin in hebben. de ouders komen er toch niet achter en het gaat van kwaad naar erger.. totdat de ouders het na een paar jaar erachter komen maar dan is het kind een jaar of 15-16 en trekt het zich helemaal niets meer aan v/d ouders..

nu is dit wel een extreem geval. maar de lijn is duidelijk..
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-01-2006 15:49

Nee hoor Remco dat is eerder regel dan een uitzondering.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

22-01-2006 16:41

Ik ben tegen.
Ten eerste zie ik absoluut niet in waarom iemand op zijn 16de geen biertje zou mogen drinken. Ten tweede denk ik dat leren ermee omgaan beter is dan verbieden van drank.
Ten derde: moeten al die jongens en meisjes die in het weekend graag eens een biertje drinken er onder leiden omdat een paar idioten te veel zuipen en verslaafd raken?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

22-01-2006 17:04

alcohol naar 18 jaar voor of tegen?
voor
45% [ 29 ]
tegen
54% [ 35 ]

Totaal aantal stemmen : 64


Ontloopt elkaar niet eens zo heel veel.
Voor stemmers hebben kinderen ?
Tegenstemmers zijn nog nét geen 18 ?

Proost
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-01-2006 17:24

Jaime Bennett-Leaver schreef:mee eens :lol:
heb pas toen ik 16 werd mogen zuipen daarvoor wou ik het niet eens :D
mvg Jaime


Ik ben er van overtuigd dat Jaime het niet zo bedoelt hoor, maar dit zegt eigenlijk genoeg. Er is een verschil tussen een biertje drinken op een feestje en zuipen. Of je dit op je 18e beter begrijpt betwijfel ik.

De overheid als opvoeder vind ik overigens nogal dubieus. Laten de ouders dit maar doen en laat de overheid maar de voorwaarden scheppen waarbij dit ook daadwerkelijk mogelijk is. Daar mankeert nogal wat aan.

Groet, Kees