uitvinding?

qerel henny

22-12-2005 17:31

hoi allemaal,

weet er toevallig iemand wat je moet doen als je denkt dat je een uitvinding heb ontdekt?

bijv. degene die de spod rocket heeft ontdekt...
hoe breng je zoiets op de markt? zeg maar van idee tot product.

iemand met ervaring?
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

22-12-2005 17:45

volgens mijn moet je dan octrooi aanvragen, zodat niemand anders met je idee aan de haal gaat. Je kunt ook uitzoeken of er iemand niet datzelfde idee al heeft. Kun je ook bij het octrooibureau nakijken. Hier zou ik mee beginnen. Dan misschien naar een producent, je idee voorleggen.



mvg maik
Carpe Diem...!
qerel henny

22-12-2005 18:02

hey bedankt!!

ik heb al het een en ander gelezen erover, ik zoek alleen iemand die bijvoorbeeld hetzelfde al een keer heeft meegemaakt.

die zullen er toch wel zijn?
er is genoeg ontdekt op het gebied van karpervissen..

groetjes....
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

22-12-2005 20:14

Kan ik zelf octrooi aanvragen?
Ja, daar waar u ingezetene bent, of daar waar uw bedrijf is gevestigd kunt u zelf octrooi aanvragen. In Nederland kan dit door direct in contact te treden met het Octrooicentrum Nederland: Afdeling Publieksvoorlichting

Postbus 5820
2280 HV Rijswijk
Patentlaan 2
2288 EE Rijswijk

Tel. 070 - 3986699
Fax. 070 - 3986606

http://www.octrooicentrum.nl/


Vraag echter eerst maar eens wat 't kost..............
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Bas Borkes
Berichten: 81
Lid geworden op: 15-11-2003 01:00
Locatie: Varsseveld

22-12-2005 20:31

Mijn vader en een oom van me hebben hier ook al eens mee te maken gehad. Je moet geloof ik eerst een nieuwheidsonderzoek doen. Kijken of het al bestaat. Daarna kun je er octrooi op aanvragen. Maar mijn vader heeft het toen niet gedaan omdat hij er het geld niet voor had. Zo'n onderzoek koste aleen al veel geld. De bedragen weet ik niet meer. Dan het octrooi, dat koste voor hem toen bijna 10.000 gulden (in die tijd). En dan geld dat octrooi geloof ik alleen nog maar in een paar landen. Niet eens over de hele wereld. Je moet zien dat als je zelf dat geld niet hebt, een geldschieter kunt overtuigen dat het een geweldig product is.

Mijn oom heeft toen zijn baas overtuigt. Hij had een big bag vuller (grote zak waar je zand, grind, etc etc in kunt doen, Deze zak hang je onder een bak, die vast zit aan een laadschop of graafmachine, en je schept zo de zak vol met zand.) uitgevonden. Het is inderdaad in productie genomen, maar rijk is hij er niet van geworden :wink: . Geloof dat hij een paar procent van de opbrengst krijgt. Maar goed, het is leuk dat hij de uitvinder is.

Ik ben nu wel benieuwd naar je uitvinding. Laat ff weten wat er van terrecht komt.


Groeten Bas.
Iedereen is van de wereld, en de wereld is van iedereen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-12-2005 20:48

Octrooi voor alleen Nederland is al 4000 euro.
Komen je ontwikkelingskosten, productiekosten enz nog bij voor je ook maar 1 eurocent verdiend hebt.
Ben je 1 dag te laat met je jaarlijkse betaling is je octrooi verlopen.

Het moet dan echt de moeite waard zijn wil je eraan verdienen.
Is het de moeite waard moet je nog maar afwachten of een buitenlands bedrijf er niet mee gaat lopen wil je dat dichttimmeren ben je echt een kapitaal kwijt aan octrooikosten.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-12-2005 20:49

Henny,

De spodrocket zal een nieuwheidonderzoek vermoedelijk niet doorstaan en er zal geen octrooi op rusten. Dat kun je al opmaken uit het feit dat iedere producent ze in het assortiment heeft. Veel struikelt al bij dit onderzoek omdat het onvoldoende inventief is. Tegenwoordig is een patentaanvraag niet te betalen door particulieren. Een dergelijke investering is ook alleen van waarde als je een idee hebt hoe je straks moet gaan produceren. Dit laatste is veel belangrijker dan een patent.

Lees bijgaande link:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Patent

Wel een waarschuwing. In dit wereldje hebben producenten de gewoonte je idee gewoon te produceren en jou met een kluitje in het riet te sturen.

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 22-12-2005 20:54, 2 keer totaal gewijzigd.
qerel henny

22-12-2005 20:51

nou, dat is een fiks bedrag die 10.000 gulden.

ik weet bijna zeker dat het niet bestaat omdat ik natuurlijk zelf weet wat er allemaal op de markt is.
het is ook moeilijk omdat je er met niemand over `kan`praten...

is het niet mogelijk om met het idee naar bijv. Korda te gaan en daar het idee te verkopen of iets dergelijks???
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-12-2005 20:59

Het gaat er niet om of het bestaat maar of het idee erachter echt nieuw is. Dit is heel lastig (vertel mij wat).

Ja, je kunt naar Korda. Gevaar is echter dat Korda je weer naar huis stuurt en toch later je idee gaat produceren. Zij zijn behoorlijk gewiekst in deze materie.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Bas Borkes
Berichten: 81
Lid geworden op: 15-11-2003 01:00
Locatie: Varsseveld

22-12-2005 21:30

Het moet een wereld idee zijn, anders ben ik ook bang dat inderdaad zo'n korda of wie dan ook met je idee gaat lopen. Je zou eens bij dat octrooicentrum kunnen informeren. Zij weten neem ik aan, hoe nu verder. Maar bedenk wel dat je een revolutionair idee hebben moet. Een gemodificeerde spod rocket is de moeite denk ik niet waard. Ik ben wel heel benieuwd. Veel succes ermee.

Groeten bas.
Iedereen is van de wereld, en de wereld is van iedereen.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

22-12-2005 21:47

Bas, op de opleiding waar ik zit worden veel marktonderzoeken gedaan, op een zeer professionele manier, soms gewoon als project, soms als afstudeer project.Een serieuze aangelegenheid dus.

Je kan je vraagstuk daar indienen. Voor een aankomend ondernemer de kans op een project, en voor jou een antwoord op je vraag, bijna voor nop.

Als je wilt stuur maar een pb'tje, kan ik je evt. wat meer informatie geven.

vr gr

Sjoerd
Gebruikersavatar
Bas Borkes
Berichten: 81
Lid geworden op: 15-11-2003 01:00
Locatie: Varsseveld

22-12-2005 21:55

Ik heb geen wereld idee. Was het maar waar! Dan had ik er al werk van gemaakt. Henny denkt dat hij een goed idee heeft. Zie boven.

Groeten Bas.
Iedereen is van de wereld, en de wereld is van iedereen.
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

23-12-2005 00:25

Henny,

hou je idee gewoon voor je eigen. Meestal is het toch een groot bedrijf wat octrooi aanvraagt, vooral door de hoge kosten. Als die bedrjven je idee al hebben gezien, gaan ze het misschien overnemen, tenminste als het een echt goed idee is. Als het iets voor de visserij is (wat ik aanneem anders plaats je het niet op het board), pas het dan gewoon toe in je eigen visserij. Zodat je er zelf nog profijt van hebt.


mvg Maik
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

23-12-2005 14:19

Kees Ouwehand schreef:Ja, je kunt naar Korda. Gevaar is echter dat Korda je weer naar huis stuurt en toch later je idee gaat produceren. Zij zijn behoorlijk gewiekst in deze materie.

Groet, Kees



Ik zit dus met hetzelfde dilemma. Ik heb wel een oplossing.

Stel een contractje op voor jou en je producent, dat hij niet met jou idee aan de haal mag gaan. Aangezien een octrooi niet te betalen is.

Succes.
Waar een wilg is, is een heg
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-12-2005 14:57

http://www.carpindia.com/contact.html

Maken ze zo voor je.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

23-12-2005 17:08

Hij wil er zelf ook nog wat aan hebben Klaas.
Waar een wilg is, is een heg
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

23-12-2005 17:27

En met een kleine mutatie, is contract ook waardeloos.

Paul
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

23-12-2005 17:31

Ja Paul, maar hoe wil je dan beginnen zonder megakapitaal?
Waar een wilg is, is een heg
qerel henny

23-12-2005 18:33

god oh god, wat een toestanden allemaal...

ik heb besloten om binnenkort eens te bellen met een organisatie die
veel te maken heeft met deze toestanden. Novu.
ik denk niet dat het echt de moeite is als ik alles zo lees...

ik weet ook niet echt zeker of er wel een markt is voor dit product.
ik heb echter aan drie mensen mijn idee verteld en hun zijn er erg positief over.
wel weet ik zeker dat als ik het product ga verkopen op Carp 2006 dat iedereen het wel wil proberen en er 1 koopt...

dus misschien wel de moeite...? :-?
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

23-12-2005 18:44

Qerel,

Het eerste wat ze vragen met octrooiaanvraag, is of je het al aan derden hebt verteld of laten zien.
Is dit het geval, kun je octrooiaanvraag vergeten.
octrooiwet zegt als je het aan meer dan 1 persoon kenbaar hebt gemaakt of laten zien, is er geen exclusiviteit meer.

Elco,

Ik ken meer mensen die zonder startkapitaal zijn begonnen, en nu toch echt gevuld zijn :lol:

Gr Paul
qerel henny

23-12-2005 19:45

ja maar met derden worden mensen bedoeld die mogelijk iets met het idee kunnen gaan doen.

aangezien ik deze mensen volledig vertrouw zie ik hier geen probleem om daar dan even over te liegen...
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

23-12-2005 20:05

[quote="Marco"]Kan ik zelf octrooi aanvragen?

Vraag echter eerst maar eens wat 't kost..............[/quote]

inderdaad, heel veel geld
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

23-12-2005 20:09

[quote="qerel henny"]ja maar met derden worden mensen bedoeld die mogelijk iets met het idee kunnen gaan doen.

aangezien ik deze mensen volledig vertrouw zie ik hier geen probleem om daar dan even over te liegen...[/quote]

kom zeg eens wat heb je uitgevonden

we zullen er echt niet mee gaan lopen hoor :lol:
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

24-12-2005 14:01

paul veenendaal1 schreef:Elco,

Ik ken meer mensen die zonder startkapitaal zijn begonnen, en nu toch echt gevuld zijn :lol:

Gr Paul


Ja Paulus, maar die hebben ook geen mega bedragen betaald voor octrooien enz. En daar ging het om.
Waar een wilg is, is een heg
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

24-12-2005 16:17

Qerel,

Het maakt de instantie die octrooiaanvraag doet, niet uit welke mensen je hierin hebt laten meedelen.
Feit is dat het niet mag, er zijn nl vaker vrienden vijand geworden op deze manier.

Elco,

Deels heb je gelijk, maar 2 ervan hebben later toen ze al tijden zaken deden ook octrooi/patent aangevraagd op producten.
Octrooiaanvraag heeft alleen zin als het iets kompleet nieuws is, en geen afleiding is van ander product.
Via een notaris kun je een geheimhoudingscontact op laten stellen kosten 250€ hiermee ben je redelijk safe.

Gr Paul