4 stokken

Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

01-11-2005 21:08

Dat klopt wel, die vergunning is te krijgen, maar dan zijn er nog slechts een beperkt aantal wateren waar je daadwerkelijk ook met 3 stokken mag vissen

BArt
Gebruikersavatar
Ruud Rustenburg
Berichten: 335
Lid geworden op: 01-09-2005 10:52
Locatie: oudenbosch

01-11-2005 22:34

een 3e hengel vergunning is wel degelijk te koop...

maar er zijn maar heel weinig vis verenegingen die deze ook hanteren :wink:
Carphunting!!! Just My Way Of Life!!!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-11-2005 22:46

Nog maar een keer dan: iedere visrechthebbende kan toestemming bij LNV vragen om op een door haar gehuurd water (of wateren) met 3 of meer hengels te mogen vissen (maar voor meer dan 3 hengels is er nog nooit een verzoek ingediend). In het algemeen gesproken wordt dit ook verleend, via de Kamer voor de Binnenvisserij. De visrechthebbende moet hierbij ook opgeven welke prijs er gevraagd gaat worden voor zo'n 3 hengelvergunning. Alle 3 hengelvergunningen dienen genummerd te zijn en te zijn voorzien van een stempel van de Kamer voor de Binnenvisserij. Daarnaast heb je voor het vissen met 3 hengels een Grote Visakte nodig.
De huidige Visserijwet wordt gewijzigd o.a. vanwege de fusie tussen de NVVS en de OVB (is nodig daar de huidige OVB activiteiten zijn verankerd in de Visserijwet). Naar verwachting zal deze wetswijziging eind dit jaar of begin volgend jaar door respectievelijk de 2e en 1e Kamer behandeld worden.
In de voorlopige wijzigingsteksten wordt het aantal hengels ook niet meer vermeld d.w.z. dat op termijn de visrechthebbende gaat bepalen met hoeveel hengels er wel of niet mag worden gevist. In de Sportvisakte 2006 staat echter nog wel het aantal van 2 hengels vermeld zodat voor 2006 nog 2 hengels gelden (behalve op de enkele wateren waar een 3 hengelvergunning al van toepassing is).
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

02-11-2005 08:51

St. Petrus in Weert heeft hem tot 4 lopen Aart, helaas heeft de vergunning juist daar weinig zin omdat het de kanalen zijn waar je met 4 stokken mag vissen en je daar met 2 ook al meer dan goed uit de voeten kan...

Bekijk eerst of het vissen met meer dan 2 hengels daadwerkelijk zin heeft! Vaak heb je maar 1 of 2 hengels die vis opleveren, waarom zou je er dan een derde stok bijgooien. Het is zelfs zo dat meer lijnen in het water vaak nadelig kan werken. Moet zeggen dat ikzelf maar weinig met 3 hengels vis of het water moet zich er echt voor lenen en ik moet het gevoel hebben dat die 3de daadwerkelijk ook zin heeft.

Over dat inbeslagname verhaal op Pagina 1; laat je niet zomaar iets wijs maken. Ze mogen het in beslag nemen, maar het is niet reeel. Er zijn 3 redenen waarom ze het in beslag kunnen nemen:

1) Ter Bewijsvoering (maar ze betrappen je op heterdaad, dus die vlieger gaat niet op)
2) Ter Verbeurd Verklaring (De spullen vertegenwoordigen een veel grotere waarde dan de daadwerkelijke boete en het is dan ook niet gepast om hengels en molens in beslag te nemen (van bijv. 1000 euro waarde) terwijl de boete maar 50 euro bedraagt). Dit ook aangeven bij de controlerende instantie
3) Onttrekken Aan Het Verkeer (het inbeslaggenomen goed vormt bijv. een gevaar voor de bevolking (wapen) en mag niet meer terug komen in het dagelijkse verkeer. Volgens mij is er nog nooit iemand daadwerkelijk "vermoord" doordat iemand rustig zit te vissen.

Bij mij begonnen ze er dit voorjaar ook mee te drijgen dat ze de spullen in beslag zouden nemen. Maar zoals ik in bovenstaande aangaf is het niet reeel. Het beste argument is dan ook dat bovenstaande 3 wettelijke bepalingen niet van toepassing zijn en dat de Officier van Justitie de inbeslagname direct zal seponeren. (Met dank aan Ben).
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-11-2005 12:42

Grote visakte is voldoende om met drie hengels te mogen vissen.
Klein maar niet onbelangrijk feitje is dat je er ook schriftelijk toestemming voor moet hebben van de visrechthebbende en die krijg je niet overal zeg maar rustig nergens.

Niet onbelangrijk is ook een registratie die hier al toe wordt gepast met levend aas; 1maal een sanctie, 2 maal sanctie met inbeslagname vergunning, 3 maal inbeslagname materiaal.

Gezien de ontwikkeling - centrale registratie - is dit de toekomst.
Vis lekker verder mijne heren.

Enne Bart de visserijwetgeving is in beweging wat nu nog niet kan ligt op de helling.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

02-11-2005 13:59

Vier stokken, vijf stokken, waar moet dat allemaal naartoe mensen?
Wees blij dat je op de meeste plekken maar met twee mag vissen. Ik moet er niet aan denken hoe sommige circuitwateren er uit gaan zien als mensen er vier stokken in zouden mogen leggen en dan ook nog een boot gebruiken. Op open water is het misschien geen probleem, op de drukke wateren echt wel.

Ik ben dan ook tegen volledige legalisering van drie hengels. Laten de mensen die dit zo graag willen maar gewoon eens met hun visrechthebbende gaan praten ipv op internet te zeiken.
Misschien dat ze met zo'n met veel moeite behaalde regeling ook eens wat zorgvuldiger omgaan.

Edit: sorry voor de offtopic, dit moest ik even kwijt.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Ferry Karssen
Berichten: 106
Lid geworden op: 26-10-2005 17:12
Locatie: Nunspeet

02-11-2005 17:03

volgens mij zijn er geen vergunningen te koop voor 3 hengels, maar dit weet ik niet cker. ik heb er nog nooit van gehoord. je kan natuurlijk oook gewoon met 2 hengels vissen he :wink:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-11-2005 00:02

Bart, weer wat geleerd. Die uitzondering van 4 hengels was mij niet bekend en de paar man die nu nog bij LNV binnenvisserij werken ook niet...
Gebruikersavatar
Dirk Maatman
Berichten: 788
Lid geworden op: 29-11-2005 19:08
Locatie: thuis
Contacteer:

02-01-2006 19:53

4 hengels mag wel als je je vrouwtje bij je hebt :wink: nie moeilijk doen gewoon ook ff een vergunning voor je vrouwtje aanmaken en ze kunnen je nix maken. dus tip NEEM VERKERING :wink: hahaha gr Dir
.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

02-01-2006 20:03

Pffff, 4 hengels :-?

Lekker alle 4 uitvaren, je maat ook alle 4.

Hey, wat denk jij dat je van plan bent, daar lig ik al hoor, en daar ook, en daar ook en m'n maat die....

Ik vind dat het maximum aantal hengels teruggebracht moet worden naar 1.
Als je dan niks meer gevangen krijgt moet je maar eens leren vissen!! :evil:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

02-01-2006 22:25

Veel onzin gelezen over boetebedragen hier. Zie Vissen in Nederland ----> Hogere boetebedragen.

Drie keer 125 euro voor 3 hengels, waar haal je het vandaan?

Wel is het zo dat je 2 boete's kunt krijgen voor vissen met 3 of 4 hengels. In de praktijk zul je er 1 krijgen, maar als je met 4 hengels zit is men denk ik sneller genegen om er 2 uit te schrijven. Hoe dat zit staat in diezelfde topic.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

02-01-2006 22:32

Ik zou het niet weten, ik vis altijd met 4 hengels, dus heb ik een vergunning gekocht op mijn vriendin's naam, die ook altijd mee gaat als ik vis.. :oops:
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

02-01-2006 22:50

Ik zeg wel eens: Hoe meer hengels iemand uit heeft staan, des te minder zelfvertrouwen zo iemand heeft. Zo wordt de vraag van op welke diepte, in welke hoek, met welke rig of aas wel erg makkelijk ondervangen. Probeer gewoon alles, toch 4 hengels! Of het allemaal nog met vissen te maken heeft? Misschien wel met vangen, maar ja, ik ben een karperVISSER.....
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

02-01-2006 22:51

LOL:

Hengels in beslag nemen , ik droom er wel eens over :P
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

03-01-2006 06:58

Bart van den Hurk schreef:St. Petrus in Weert heeft hem tot 4 lopen Aart, helaas heeft de vergunning juist daar weinig zin omdat het de kanalen zijn waar je met 4 stokken mag vissen en je daar met 2 ook al meer dan goed uit de voeten kan...

Bekijk eerst of het vissen met meer dan 2 hengels daadwerkelijk zin heeft! Vaak heb je maar 1 of 2 hengels die vis opleveren, waarom zou je er dan een derde stok bijgooien. Het is zelfs zo dat meer lijnen in het water vaak nadelig kan werken. Moet zeggen dat ikzelf maar weinig met 3 hengels vis of het water moet zich er echt voor lenen en ik moet het gevoel hebben dat die 3de daadwerkelijk ook zin heeft.

Over dat inbeslagname verhaal op Pagina 1; laat je niet zomaar iets wijs maken. Ze mogen het in beslag nemen, maar het is niet reeel. Er zijn 3 redenen waarom ze het in beslag kunnen nemen:

1) Ter Bewijsvoering (maar ze betrappen je op heterdaad, dus die vlieger gaat niet op)
2) Ter Verbeurd Verklaring (De spullen vertegenwoordigen een veel grotere waarde dan de daadwerkelijke boete en het is dan ook niet gepast om hengels en molens in beslag te nemen (van bijv. 1000 euro waarde) terwijl de boete maar 50 euro bedraagt). Dit ook aangeven bij de controlerende instantie
3) Onttrekken Aan Het Verkeer (het inbeslaggenomen goed vormt bijv. een gevaar voor de bevolking (wapen) en mag niet meer terug komen in het dagelijkse verkeer. Volgens mij is er nog nooit iemand daadwerkelijk "vermoord" doordat iemand rustig zit te vissen.

Bij mij begonnen ze er dit voorjaar ook mee te drijgen dat ze de spullen in beslag zouden nemen. Maar zoals ik in bovenstaande aangaf is het niet reeel. Het beste argument is dan ook dat bovenstaande 3 wettelijke bepalingen niet van toepassing zijn en dat de Officier van Justitie de inbeslagname direct zal seponeren. (Met dank aan Ben).


Bart,

Jij hebt hierin wellicht gelijk, de officier zal idd snel seponeren. Maar soms hebben die dienders dit er wel voor over, dan doen ze het speciaal om jou te frustreren.

Ze nemen in beslag, het duurt heel ff voordat het rapport definitief opgemaakt is en eer jij het weet zit jij een tijd zonder je ze geliefde hengels.

Marc.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

03-01-2006 08:23

Kees Verheij schreef:Ik zeg wel eens: Hoe meer hengels iemand uit heeft staan, des te minder zelfvertrouwen zo iemand heeft. Zo wordt de vraag van op welke diepte, in welke hoek, met welke rig of aas wel erg makkelijk ondervangen. Probeer gewoon alles, toch 4 hengels! Of het allemaal nog met vissen te maken heeft? Misschien wel met vangen, maar ja, ik ben een karperVISSER.....


als jij naar frankrijk toe zou gaan, waar vissen met 4 hengels toegestaan is, ga jij dan ook met 2 hengels vissen? waarom ga je gewoon niet met 1 hengel vissen? zo niet, waarom niet? en zo ja, waarom in frankrijk wel, maar in nederland niet? als je daar een kans voor ziet..

aantal hengels heeft niets met zelfvertrouwen te maken karperVISSER, heeft met je kansen vergroten te maken. ik vraag me ook af waarom je dat denkt? dat mensen met 4 hengels minder zelfvertrouwen hebben dan mensen met 2 hengels..

en wat houdt "karperVISSER" in in jouw ogen? ben daar wel benieuwd naar.
Laatst gewijzigd door Mourad Aviara op 03-01-2006 08:35, 3 keer totaal gewijzigd.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-01-2006 08:27

Mourad,

Een vriend is iemand met wie je lief en leed deelt.

Elk ander gebruik van het woord vriend heeft een negatieve smaak. Moet je niet doen.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

03-01-2006 08:30

Klaas van den Herik schreef:Mourad,

Een vriend is iemand met wie je lief en leed deelt.

Elk ander gebruik van het woord vriend heeft een negatieve smaak. Moet je niet doen.


gewijzigd..

Of het allemaal nog met vissen te maken heeft? Misschien wel met vangen, maar ja, ik ben een karperVISSER.....

Komt ook een beetje negatief over vind ik..
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

03-01-2006 11:11

Beste Mourad,

Je moet het niet persoonlijk richting jou opvatten hoor, ik maakte maar een prikkelende opmerking in het algemeen. Prikkelend omdat het anders ook maar saai wordt op dit board. Waar ik de mensen ff over wil laten nadenken is dat je met 2 hengels (Op de meeste plekken in NL maximaal toegestaan) soms zelfs wel eens meer kan vangen dan met 3 of 4. En zelf vraag ik me af of het nog met vissen te maken heeft. Je zegt zelf al kansen vergroten, dat impliceert voor mij dat het er echt om te doen is om maar zoveel mogelijk te VANGEN. Misschien vind je mij een vreemde snuiter, maar als vangen mijn hoofddoel was dan zat ik niet op een grote getijdenrivier met een zeer klein bestand.

Het gaat mij vooral om UITDAGING, AVONTUUR, RUST/RUIMTE EN NATUUR. Ik geniet dus ook erg van het vissen alleen al. Uiteraard probeer ik daarbij mijn kans om te vangen zo groot mogelijk te maken, maar dat doe ik dmv voeren, stekkeuze en observeren.

Je creativiteit en watersense moet met 2 hengels toch wat meer worden aangesproken. En ja, soms vis ik ook met 1 hengel, met de dobber (huh? wat is dat? Ze noemen het ook wel PEN tegenwoordig).

Enne....je mag me gerust vriend noemen hoor, daar zal ik me niet voor hoeven te schamen :D

Met vriendelijke groet,

Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

03-01-2006 11:32

Ik heb persoonlijk ook jaren met 3 en vier hengels gevist tot 1000 gulden aan boetes betaaldt daarvoor elke vissessie boven op de dijk gezeten met scanner in hand en met verrekijker of er cops aan komen.
Vanaf 2002 met alleen 2 hengels gevist, nou het is echt wat Kees schrijft je vist gewoon veel scherper wat lijdt tot meer vis met minder hengels plus te hoeft niet zo te breien wanneer de adrealine door je lijf gutst tijdens een dril.

Guess what in 2005 stiekem toch weer geprobeerd met 3 hengels ik was het water nog niet uit of wie staat er undercover achter me ja hoor ome agent dezelfde die mij al zo vaak betrapt heeft. Keihard lachend vertel ik hem dat het echt 3 jaar geleden was dat ik dit had gedaan. Hij geloofde mij en liet zijn bonnenboekje binnesvest.

Ps ik gebruik aas waarvoor je eigenlijk maar 1 hengel nodig hebt de laatste tijd was het vissen voor mij nog stressvoller dan een druk zaterdag avond a la carte diner. :lol:
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Bjorn Borg

03-01-2006 14:52

Denk je dat je meer vangt als je met meer hengels vist ? mja het kan wel maar je kan maar op 1 plaats tegelijk z :lol: :wink:
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

03-01-2006 18:17

Als je ze met twee hengels niet kan vangen, dan gaat het met 4 hengels ook niet lukken. Ieder moet voor zich weten hoeveel hengels hij of zij nodig acht, maar waar houdt het op ? Dan kunnen we ook met 20 hengels gaan vissen, is je vangkans 10 keer zo groot :lol:
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

03-01-2006 18:53

Niels,
te kort door de bocht, ik heb op grote stuwmeren in frankrijk zoals orient diverse malen met 4 hengels gevist soms ookl met twee of 3 afhankelijk van de ruimte en de mogelijkheden. Het is mij dan ook overkomen dat er 2 hengels wel liepen en 2 niet, als ik dit eerst uit had moeten vinden door te verplaatsen was er weer heel wat tijd verloren gegaan van de week vissen.

Of wel maak gebruik van de mogelijkheden indien dit kan qua stek en wettelijke is toegestaan, het kan je soms leuke bonusvissen opleveren.

mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
timmy palmen
Berichten: 140
Lid geworden op: 13-08-2004 16:38
Locatie: landgraaf
Contacteer:

03-01-2006 20:26

Hallo
mischien heb je hier wat aan

De binnenvisserij uitoefenen zonder geldige grote visakte te kunnen tonen met:
Meer dan 2 hengels: € 52.-
Andere toegestane vistuigen: € 121.-
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

03-01-2006 20:38

Timmy, je zit er ietwat naast qua bedragen.
Zie de topic Vissen in Nederland ----> hogere boetebedragen
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!