Een topic met minder weerstand :)

Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

09-10-2005 22:32

Mannen,

Misschien herkennen jullie het, misschien ook niet.
Ik gooi hem toch maar voor het doel, wie kopt de vraag in?

In de komende maanden worden de nachten weer langer, maar ook kouder. Door een "sportgebrek" heb ik van mijn zelf al minder weerstand, en ben dus verschrikkelijk snel vatbaar. De astma zal hierbij ook in het nadeel werken. Ga na dit leuke verkoudheidje, volgende week weer beginnen weer met hardlopen, om zo maar weer wat meer weerstand op te bouwen.

Afgelopen jaren, was ik ongeveer, 6 keer per jaar goed ziek (ong. een week per keer).

Het vissen, en voornamelijk snachts, zal dan ook niet zo jofel zijn voor de gezondheid.
Voprige week toch maar een foam-matje gekocht, om wat vocht "tegen" te houden, deze leg ik op de stretch. Baad het niet, juist ja, dan zal het ook niet schaden.

Nu wil ik eens weten, wat doen jullie in de komende maanden, om tijdens het vissne zo min mogelijk kou te vatten / ziek te worden.

En nee, ik loop niet in mn zwembroek rond deze tijd. :)

Natuurlijk zit het ook in de "genen" of je snel vatbaar ben, of niet. Maar er zullen vast en zeker meer van zulke kasplantjes rondlopen als ik :)

Zowiezo probeer ik er thuis meer aan te gaan doen, maar nu tijdens het vissen zelf?

Groet,

Frank dé Kasplant
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

09-10-2005 22:59

Frank,

Door regelmatig wat te sporten je longen en zuurstofopname stimuleren, zo train je je longen tot maximale opname en raak je op den duur minder snel buiten adem.
Let de eerste weken maar eens op wat er allemaal loskomt, na verloop van tijd word het wel minder en krijg je meer lucht.

Met koud en vochtig weer zul je niet aan de Pulmicort ontkomen, dit is echter geen schande.
Je longen blijven naast het sporten ook daardoor wat schoner en heb je minder last van gepiep en gebrom.

Je zal min of meer wat 'onderhoud' moeten plegen, eet gezond met wat meer vitamientjes uit groente en fruit.

Probeer het dus eens met sporten, zal eerst tegenvallen maar op den duur ga je er voor jezelf mee winnen.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

10-10-2005 07:37

ik moet van de huisarts elk jaar een griepspuit halen.. deze krikt je weerstand op naar 150% lijkt het wel..

vroeger was ik gemiddeld 2 maanden ziek thuis.. en nu? misschien 1 dag!

deze spuit word nu ook door vele werkgevers beschikbaar gesteld om het ziekteverzuim tegen te gaan.. misschien eens navragen?? en anders je huisarts eens vragen..

hier is de website: http://www.griepprik.nl/
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

10-10-2005 09:43

Ik ben dit jaar sinds jaren weer eens een paar dagen ziek geweest. Ik heb niet snel ergens last van, maar dat verschilt natuurlijk per individu. Kun je niks aan doen. Als ik in de koudere maanden ga nachtvissen zorg ik altijd dat ik WARM eten bij me heb. Ff een blik soep in de tas gooien is zo gebeurt, gasbrandertje zit er standaard in bij mij. Je moet sowieso voor genoeg eten zorgen, houdt je verbranding op peil en houdt je ook een beetje warmer. Sommige mensen slikken in de koudere maanden ook vitamine- of ijzertabletten.
Vanzelfsprekend ook goed warm kleden tijdens het vissen, maar dat voel je snel genoeg als je het koud hebt! Als je begint te zweten in je slaapzak daarentegen en je moet eruit voor een run of zo kun je wel snel een kou vatten.
Sporten voor de weestand gaat, tenminste bij mij, alleen als je het leuk vindt op te doen. Hardlopen omdat het moet, omdat het goed voor je is, werk echt niet bij mij. Ik vind er dan ook geen zak aan. Ik doe aan de conditie door veel te gaan voetballen met de boys en ik fiets veel op de wielrenfiets. Ik denk de laatse tijd gemiddeld zo'n 100 km per weer. Sommige weken wat minder. Maar door dat altijd te doen, hou je het ook een beetje op peil. En omdat ik niet hele dagen met de auto van mn ouders kan gaan rondjagen moet ik af en toe wel fietsen. Niet dat ik dat een probleem vind, nogmaals omdat ik fietsen wel aangenaam vind. De meeste voetbalvrienden wonen een in andere plaats dus dat is dan 20 min fietsen op de racefiets, 2 uur voetballen en weer 20 minuten terug fietsen. Mooie work-out dacht ik zo.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

10-10-2005 10:18

Hoi Frank,

buiten dat het altijd goed is om te sporten moet je ook goed op je eten letten. Ook tijdens het vissen! De nachtrust is ook vaak minder als dat je thuis slaapt, dus daar boet je ook al op in.. Wat ik altijd doe is wat fruit in blik (blijft tenminste goed) en je kan vitaminepillen meenemen.. Vitamine C kan je een overdosis van nemen. Een teveel verlaat het lichaam toch weer via de ontlasting.. Als je verkouden bent en je neemt bijvoorbeeld 10 vitamine C pillen 's ochtends, geeft het je echt een boost! Probeer verder gewoon voldoende koolhydraten binnen te krijgen tijdens je avond maal aan de waterkant (bijvoorbeeld brood, aardappelen, macaroni, spaghetti enz.)

eetse!
Als je er maar vertrouwen in hebt.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

10-10-2005 10:31

Voordat je de nacht ingaat en de oogjes dicht gaan even iets warms drinken.
Zo gauw de luikjes bij daglicht weer open gaan weer iets warms drinken.

Ik weet niet of er de mogelijkheid is. Maar 's ochtends wat ochtendgymnastiek zou ook niet verkeerd zijn.

Wat echter weer wat lastiger is, is om in slechts het ondergoed in de (goede slaapzak) te slapen. Met kleren aan zal je zweten en zal het geheel vochtig en minder isolerend worden. Vooral als je dan ineens weer de trappelzak uitmoet zal je dat merken.
En als je nu beet krijgt?
Binnen enkele secondes ben je aangekleed als je het goed doet. Gewoon alles op de juiste plek leggen, hangen of gooien. Beetje oefening en je bent zo aangekleed. Zelfs al het helemaal donker is.
En als ik dat kan bij een bivak waarbij je wakker wordt gemaakt met oefengranaten dan kan jij dat ook wel als er iets staat te piepen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

10-10-2005 12:06

een kruik of 2 op je stretcher werkt ook wel,verder doe ik altijd zo veel mogelijk aan,m.a.w. ik slaap in me warmtepak,en dan alleen onder een waterdichte deken,omdat je dan bij je runs niet zo'n klap krijgt als je onder je deken uitkomt.
s'avonds een slokje southern comfort in je koffie doet ook wonderen. :)
m.v.g. robert
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-10-2005 12:34

Frank probleempje als je nu begint met opbouw ivm Astma mag je volgend jaar winter de vruchten plukken dit jaar lukt dat niet meer.
Ik weet dat een simpele verkoudheid je weken lang hoestbuien op kan/gaat leveren.
Ik train onder fysiotherapie vanaf december vorig jaar op aanraden van de longarts, desondanks bleef de lijn in de longtesten dalen hoe hard ik ook mijn best deed.
Vreemde deed zich voor, paar maandjes terug een operatie gehad aan de aderen eventjes 4 weken niks gedaan toen weer begonnen met veel moeite overigens.
Longtest 3 weken terug een volledige test, de uitslag was geweldig ik had in 5 maanden tijd het niveau van 4 jaar terug weer te pakken de dalende lijn was plotseling omgebogen.
Meer longinhoud krijg je nooit ieder mens levert jaarlijks iets in, maar door cardiotraining en conditieverbetering leert je lichaam er wel meer rendament uit te halen.

Succes met je pufjes en piepjes :D

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

10-10-2005 15:37

Frank,

zal wel door dat Heineken vergif komen wat jij drinkt :lol:.
Je hebt daar schitterende wegen langs de rivier liggen, we hebben er zelf al een paar keer gelopen. Walkman op de kop en rennen. Bevalt dat niet, zoek dan een doel om te rennen. Ik ren de laatste weken weer achter een zwart-witte bal aan, en dat gaat stukken beter dan het rondjes rennen zonder doel.

Groet,
Stefan
Gebruikersavatar
jeroen stuut
Berichten: 420
Lid geworden op: 30-10-2003 01:00
Locatie: garrelsweer
Contacteer:

10-10-2005 15:44

ik ben zelf een topsporter. train ongeveer 15 uur in de week maar ik moet zeggen dat ik haast nooit echt ziek ben.

okey naar een zwaare traingsweken dan ben ik wel wat sneller vatbaar voor een griepje maar nu,,, nog geen last van.

maar astma.... dan ben je zoizo al een risco groep.
een maat van me die heeft ook astma en die kan zo een prikje ophalen omdat hij onder de risco groep valt.

Jeroen
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

10-10-2005 15:55

Goedenmiddag mede kasplantjes en ander gespuis,

Vorige week per post binnen gekregen; een uitnodiging voor de Jaarlijkse Griepprik. Hiephoi.

Ik heb via het web nu een hardloopschema opgehaald. Afgelopen voorjaar ook al begonnen, zonder schema. 2 weken keihard gelopen, 45 minuten per keer. Niet te harden, wat ben ik op mn bek gegaan. Lichamelijk maar ook fysiek. Nu wil ik dat kleine draadje weer oppakken.

“Teamssport” circa gezelligheidssport is niks voor mij. Die uren daarvan wil ik aan de waterkant bivakkeren.

Zowiezo zit ik weer aan de vitaminetjes. Smorgens sinaasappeltjes persen, een bruistablet C, savonds 3 kiwi’s (wie?). En dan eerder naar mijn nest gaan, maar da’s geen optie. Heb anders helemaal niks aan mn leven. Althans, zo zie ik het. Dan ga je alleen naar school/werk en ga je weer slapen. Neen, niet mijn “ding”.

Om warm te blijven is de oploskoffie zeerzeker een goed iets. Zit ook standaard in de tas. Daar schort het niet aan, zullen we maar zeggen.
Kevin; om nu in mn onderbroek te gaan slapen zie ik dus niet zitten, je ligt dan al heel dn nacht stil *(als je zoals ik wel “eens” blank) … dan lijkt het mij dat het alleen maar sneller gaat. Neemt niet weg dat je wel eerder warm wordt, in je onderbroekkie. Maargoed :- )

Douwe, bedankt voor jouw reactie overigens. Ik begrijp dat jouw ademhalingtoestand ook niet helemaal jofel is. De mijne is gelukkig niet zo heeeel erg, het kan altijd erger, denk ik maar. Ik begrijp jouw gedachte over, nu sporten, zijn pas de vruchten voor volgende winter, niet helemaal.

Neem aan, dat wanneer ik volgende week begin, ik over zeg, een maandje, toch wel een betere conditie zalhebben. Dat ik misschien zelfs mninder gauw ziek zal wezen?
Of is dat koeienpoep?

Sssssstefan, Heineken, 2 per dag, is gezond hé!
En ja, de paden zijn hier prachtig. Dus het is uitnodigend om te gaan hardlopen.
We gaan het maar weer eens proberen, baad t niet, dan zal het ook wel niet…..

Dank voor de reacties.

Groet, Frank
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

10-10-2005 16:35

Hoi Frank,

Ik ben zelf astmatisch maar ben afgelopen winter geen enkele keer ziek geweest. Dit in tegenstelling tot andere jaren.

Mijn geheim? Fruit! Heel veel fruit. 's Ochtends begin ik al met vers geperst sinaasappelsap. Dan gedurende de dag wat appels, peren, kiwi's, enz. Verder zo gezond mogelijk eten, dus veel groente en weinig vet.
Verder neem ik 's ochtends ook nog een vitaminepilletje bij het glas sinaasappelsap. Baat het niet, schaadt het niet.

En zoals hier al opgemerkt is een goede conditie natuurlijk altijd belangrijk.

Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

10-10-2005 16:54

Frank,

Ik denk jou probleem beter op te lossen is door je levenspatroon ietwat aan te passen. Stop nu niet met lezen, het stelt niet veel voor. Ik fitness drie keer in de week. Hierbij kan het gebruik van supplementen erg helpen (geen anabolen he). Ik denk als jij ook een dergelijke combi hanteert, het wel goed zal komen.

Ik denk dat je al wat meer weerstand op zult bouwen, wanneer je inderdaad wat sport. Daarnaast kun je multi-vitaminen nemen. Ik koop altijd multivitaminen voor sporters van de Kruidvat. Zijn goed en niet te duur. Als je iedere dag zo'n pilletje neemt, beperk je het al wat. Ik gebruik bijvoorbeeld ook nog visoliecapsules. Die hebben ook bepaalde werkingen op het lichaam. Ze beschermt bijvoorbeeld ook tegen hart- en vaatziekten.

Dan nog tijdens het vissen: goed voor jezelf zorgen. Warm eten en drinken scheelt al veel. Maar ik denk dat het belangrijkste is dat je erop moet letten hoe je gekleed bent. Stel nu, je bent bezweet en gaat in een t-shirt naar buiten, staat bij mij vaak garant voor een verkoudheid. Ook tijdens het vissen vind ik een trui met een opstaande kraag erg fijn. Dit gaat ook tegen dat het op je hoofd en nek slaat!

Hopelijk kun je er wat mee!

Belangrijkste: genezen is beter dan genezen. Iemand die veel vet of slecht eet en daarnaast veel alcohol drinkt, zal minder weerstand hebben dan iemand die een gebalanceerde voeding binnenkrijgt.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-10-2005 17:37

Frank sporten kan nooit geen kwaad.
Jij zult ivm je leeftijd sneller iets opbouwen dan een ouder persoon, maar denk nu niet dat je binnen een paar weekjes veel succes zult boeken.
Daar is iets meer voor nodig ook is van belang of je al eerder iets aan conditietraining hebt gedaan.

Succes Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

10-10-2005 17:47

Frank,

Wij moesten bij een bivak bij de landmacht zelfs in het onderbroekje slapen. Verplicht alles uit. Hebben ons trouwens ook nog helemaal moeten wassen met koud water 's avonds terwijl het vroor. Onderbroekje naar beneden en de grote vriend wassen. Tering wat kan die krimpen bij zo'n temperatuur.
Was ook nog eens een leuke -6 die nacht.

Gewoon blanken. :wink: Hoef je de slaapzak niet uit.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

10-10-2005 18:15

voor het slapen gaan een piernverschrikker nemen :lol: een ijskoude jagermeister ofzo
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

10-10-2005 19:19

Hm,

Tijd om eens te gaan vloeken in de kerk :-)


Geloof mij en vanaf nu niemand anders meer ......

Koolhydraten = kattestront
Vitamines = krijg je genoeg van, meer heeft geen zin en JA! de "te veel" aan vitamine C gaat je urinebuisje uit .... maar niet zonder een prijs.

Ik loop 's winters (ja ja als t vriest) gewoon in mijn T-shirt buiten, koud komt bij mij bijna niet voor tenzij ik ga slapen dan wordt t lastiger.

Ben zelden / nooit ziek (behalve dan de irritante dingen als kapotte kruisbanden, zwaar gekneusde tenen enz enz maar echt ziek? zelden).

De griepprik is ook onzin, tenzij je dusdanig astma hebt dat je regelamtig bijna het leven laat door de benauwdheid. De griepprik zorgt er alleen maar voor dat je de meest voorkomende griepjes niet krijgt. Maar zeg eens mannen wie is wel eens meer dan eens door de griep geveld geweest in hetzelfde jaar?

En wie van deze mensen had wel een griepprik gehaald?

Vaak koud = gebrek aan vetten!

Koolhydraten zijn alleen maar voor de snelle verbranding, te veel = vetopslag dat moet je allemaal maar weer warm houden.

Een borrel tegen de kou? ...... alcohol wegwerken kost heel veel energie. Meer dan je er van krijgt.

Je moet je zelf gewoon een beetje harder maken, niet te snel trruien an trekken enz. Zolang het dooi is, is een overhemd / polo meer dan genoeg. Wij zitten hier 's winters gewoon met de schuifpui open, niet de hele dag maar zodra ik beneden kom dan staat hij een tijdje open.
Ook de kids hier zijn zelden ziek, maar ze hoeven van mij dan ook geen dikke truien aan enz. Overtuig je lichaam ervan dat hij het zelf op moet knappen, geef hem de juiste dingen om dit te doen (vlees / vetten) en je zult zien dat het een stuk makkelijker gaat allemaal.

En nee van vlees / vet wordt je niet dik!!!! (dat zijn de koolhydraten)
Cholestorol? ..... jammer ook niet van vlees / vet maar dat duurt nog even voor dit gemeengoed zal zijn.

Voor dat jullie mij gaan afslachten, bedenk dan dat dit slechts mijn mening is net als jullie mening jullie mening is :-)

De wetenschap....... tsja ....... reik dat ook maar niet aan als de waarheid, dat is het alleen maar tot we een andere waarheid krijgen.

Ik ken vegetariers, altijd koud, ziekelijk enz enz ......

Ik ken ex vegetariers, die voelen zich ee stuk gezonder zijn niet echt aangekomen en mauwen ook niet meer over de kou.

Greetings Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

10-10-2005 19:42

Frank bosman schreef:voor het slapen gaan een piernverschrikker nemen :lol: een ijskoude jagermeister ofzo


Grapjurk.

Als een gehoord dat dat nu weer niet goed is als het echt koud is?
Met het handboek militair voor me kan ik dat met genoeg zekerheid zeggen. :wink:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

10-10-2005 21:21

Ben het met Marc eens, leef ook ongeveer volgens hetzelfde leefpatroon als hij op geeft en ben ook hooguit 2-3 paar jaar ziek, meestal is dat dan buikgriep ofzo. Is meestal na 2 dagen weer over.

Aan kou kun je wel degelijk wennen, nog een tip zet je slaapkamer raam altijd ruim open!! frisse lucht is gezond en het helpt je te leren wennen aan koudere lucht.

Verder idd minder koolhydraten en meer gezonde vetten! vooral vette vis, al ben ik daar niet zo'n liefhebber van maar gezond is het zeker.

Verder is idd een goede conditie belangrijk en voldoende rust, minimaal 7 uren per nacht slapen (tenzij je boven de 50bent dan mag dat ietsje minder zijn meestal (-: )

Mvg Ulco,
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

10-10-2005 22:59

zo :

Mag ik even opmerken dat als je t aan je longen hebt je sporten wel kan vergeten.

Enne henk : pulmicort helpt alleen bij regelmatig lees dagelijks gebruik :P

Als je dat n tijd niet gebruikt heb je er niks aan.


En in de winter in n tentje liggen is ook niet echt bevorderlijk voor dit probleem.

Maar dat zeg ik de huisarts maar niet :roll:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-10-2005 18:45

Menno mag ik even opmerken dat je het helemaal niet goed hebt, praat er maar eens over met een longarts moet je eens horen wat die zegt.

Ik heb ook medicatie die je als onderhoud dagelijks moet gebruiken het duurt namelijk lang voor het echt werkt.
Ik ben vrijwel nooit ziek en ik ben toch veel buiten ook in slechte weersomstandigheden en met roofvissen niks niet in een tentje gewoon in een bootje en zeiknat worden.
Maar een simpele verkoudheid duurt toch ietsje langer dan voorheen.
Achter een kachel en niks aan conditie doen daar word je ziek van.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

11-10-2005 19:56

wat moet ik vragen dan ??
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-10-2005 21:23

Of je met een longafwijking sporten wel kunt vergeten, dat zeg je toch.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

11-10-2005 21:35

Ook ik ben het met Marc Schrikkema eens.

In ieder geval , als je rookt, stop met roken.
Ik ben in 23 jaar 2 dagen ziek geweest!!!
Drink langs de waterkant chocomel ipv koffie.
Eet iedere dag minsten 8 plakken brood, voorkeur donker brood met rosbief, kipfilet, suikerstroop,kaas 30+, of rolladevlees, roggebrood, iedere dag 2 stukken fruit, en een halve liter melk. Dit doe ik al jaren.
3 x per week sporten en zaterdags lekker wat snacken en zuipen.
Drink iedere dag minsten 5 koppen koffie en vergeet ook je vrouw , vriendin niet!!!

Dus afwisselend eten en drinken, drink niet alleen heel veel water, want dan worden je nieren lui.


succes harnold
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

11-10-2005 21:44

Menno,
in het geval Pulmicort heb je gelijk, het werkt op lange termijn.

In het geval "sporten met een longafwijking kun je wel vergeten" heb je ongelijk.
Denk maar eens aan Gerry Kneteman, hij had astmatische bronchitis en kwam juist door veel trainen en sporten tot topprestatie's.

Dat hij tijdens een regenachtige dag wereldkampioen werd in Munchen door Francesco Moser te verslaan in de eindsprint was niet geheel toevallig, het kwam eigenlijk door de schonere regenlucht.

Sporten helpt wel, het stimuleert op den duur alle organen.
1 x per week is te weinig.
3 x is beter.
5 x is nog beter bij iets minder intensief.
7 x per week je longen even wakker schudden is prima, komt de rotzooi toch maar mooi los uit de kleinste longblaasjes.
Het werk net als Pulmicort, op langere termijn..'t is alleen nog gezonder.. 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.