Storm?? Nee man...

Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

10-09-2005 05:17

Zoals vele van jullie wellicht weten, raast er een behoorlijke onweersbui over het land. Windstoten tot 100 km/h is volgens mij nog maar een krappe schatting...

Hier mijn vis-ervaring:

Vrijdag 9-9-05
Een schitterende dag. Niet te warm, ook niet te koud, ik heb er zin in om na mijn werk te gaan vissen. De gehele week had ik al voorgevoerd, en zag de laatste 2 dagen enorm veel karper activiteitop mijn stekken. Dat beloofde veel goeds.

Tegen 18:00 uur gooi ik mijn eerste hengel in. tijdens het neerkomen van het loof schoten er 4 grote kolken weg recht op mijn stek... snel wordt de 2e hengel gereed gemaakt, maar om die in te gooien krijg ik de kans niet eens voor. Een enorme fluiter doorbreekt mijn werk. Na een normaale dril net ik een behoorlijk lange schubkarper van 9 kg. (schatting 85 cm)
Enkele minuten later liggen dan beide hengels te water en begin aan het opzetten van mijn kamp. Ook dit wordt veer doorbroken door een aanbeet. Een schubkarper van een iets kleiner formaat wordt helaas verspeeld... (overigens zeer lang geleden dat ik een vis heb verspeeld aan een losschieter)
Snel een nieuwe onderlijn erop, ingooien en weer wat bijvoeren. Een halfuurtje later staat mijn kamp en volgt een nieuwe aanbeet.
Een vrij kleine spiegel wordt geland. Ze hoeven niet groot te zijn om mooi te zijn.... Wat een vis.

HElaas krijg ik de eerst volgende uren geen aanbeet meer en probeer toch mijn ogen dan maar even te sluiten. Ca. 2 uur later wordt ik gewekt door een hevige regenval. Binnen 10 seconde komt er een gigantische wind en enorm veel flitsen aanwakkeren.Zonder moeite wordt mijn skin van mijn tent af gerukt waar ik vervolgens achter aan moet rennen om hem niet te verliezen. Snel gooi ik het zijltje er weer overheen en trap enkele stormsticks de grond in. Binnen een mum van tijd zijn deze weer de grond uit getrokken en sta ik in mijn eentje op het openveld mijn tent vast te houden, terwijl alles zijk nat regent. Nog een paar windstoten extra laten mijn tentstokken breken en alles stort in. Snel pak ik mijn telefoon en wil naar huis bellen....
'Netwerk zoeken...' Staat er in het display. Kloten telefoons ook altijd....
Ik heb nu 2 opties
1. Ik ruim alles op met het risico dat de bliksem hier inslaat en alles zijk nat regent of weg waait.
2. Ik Zit hier nu lekker op mijn skin zodat deze nog gedeeltelijk over mijn tent ligt, en blijf hier lekker zitten totdat de storm weg is.

Ik kies voor het 2e en blijf dus lekker zitten en probeer alles onder bedwang te houden.
Terwijl ik lekker in een ondertussen steeds groter wordende plas zit, krijg ik een enorme fluiter. Geen moment twijfel ik en blijf lekker zitten. Na een minuutje of wat stopt de aanbeet. Phew, gelukkig. Ondertussen neemt de wind iets af en kan ik eindelijk van de skin af. Ik kijk nog eens op mijn telefoon en zie dat ik een zwak berijk heb. Snel bel ik naar huis en binnen 10 minuten staat mijn vader met de bus voor het weiland. Met shakende handen van de kouw ruimen we alles rustig op. Het is nu toch immers nat.
Een half uurtje laten sta ik lekker onder de douche...

Morgen kijk ik wel wat de schade is.....



Luuk
ps. Wat zijn jullie ervaringen met DEZE storm?
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Bart Pijls
Berichten: 132
Lid geworden op: 15-07-2004 22:39
Locatie: Almere

10-09-2005 09:01

He Luuk,

Dat zijn lastige situaties. Mijn ervaring was dat ik het dit keer juist had ingeschat. Hoewel het met de wind wel meeviel hier, viel het met de hoeveelheid neerslag niets mee! Ik was rond 18:30 uur aan het water, rond 20:00 weer thuis.

Dus na eerst wat spodden hebben mijn beide hengels zegge en schrijven 3 kwartier in het water gelegen, maar toen koos ik toch eieren voor mijn geld (voor de bui weg dus). En die keuze was niet geheel onterecht als ik jouw relaas zo lees!

Neemt niet weg dat ik denk dat de karper vandaag wel actief zal zijn, lekker tegen het kantje aan vissen......

=================

Edit en offtopic: de klok staat weer 2 uur te ver op de server?????
Greetz,

Bart
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

10-09-2005 10:33

Mijn ervaring, Luuk? Blij dat ik thuis ben gebleven. Man man man, wat een onweer was dat.

Ik heb vanacht minstens 10 keer gehad, dat mijn lampje op het nachtkastje tijdens een flits een kortsluitingsgeluid maakte. Wat ik ook frappant vond, ik heb zo'n wekker, met warmte-sensor. Als je daar je vinger of hand oplegd, dan springt hij aan en toont hij in rood de tijd. Ook deze wekker ging zo'n 5 keer aan, tijdens een flits.

Nee, echt blij dat ik daar niet inzat, zeg! :x
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

10-09-2005 10:42

Tsssssk

Eindelijk een nachtje dat je GEEN hoofdlampje nodig hebt :lol: , en dan gaan jullie niet vissen?

Het is trouwens wel redelijk vaak raak he de laatste tijd, dit zijn niet de normale onweersbuien zoals wij die "gewend" zijn. Nee dit zijn complete discotheken de ene flots is nog niet van je netvlies of de volgende etst zich een weg door je lichtreceptoren.

Ik geniet altijd met volle teugen van onweer, maar eerlijk is eerlijk, niet als ik zit te vissen. Dan heb ik ook liever geen disobeat om me heen.

Greets M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

10-09-2005 13:22

Bart,

Klopt: de tijd staat weer 2 uur verkeerd.... :-?

Tja, Ik zag wel dat het ging regenen, maar dat houd me niet tegen. Dat het zo erg zou worden had ik in mijn stoutste dromen nog niet durven dromen.

Marc,

Ik vind onweer ook best wel leuk om naar te kijken vanuit je slaapkamer raam. Maar om dat nu te bekijken vanaf je stretcher. Neen. Liever niet.
Ik heb nog last van mijn ogen van al die flitsen.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

10-09-2005 15:18

plaatselijke buitje..... zat op de verkeerde kant van het water.
viel me op dat de bui bleef hangen en weer terug kwam, en daarna de nodige lieters water naar beneden liet vallen.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

10-09-2005 17:24

Amper een bui gezien hier.
Heb dan ook niet gevist, maar veel neerslag is hier niet gevallen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
dimitri pouls
Berichten: 52
Lid geworden op: 07-03-2004 14:56
Locatie: bree (limburg-->belgië)

10-09-2005 19:14

hoi, mag ik vragen als je met vast lood vist?
ofwel vis je met schuivend lood, ofwel is je haak bot, dit kan niet anders als de vis vanzelf stopt.

no hard feelings


mijn ervaring: ik blijf rustig thuis als ze onweer voorspellen

greetz dimi
denk altijd negatief, dan kan het alleen maar meevallen
Gebruikersavatar
Bart Siderius
Berichten: 196
Lid geworden op: 10-08-2005 09:18
Locatie: Waalwijk

10-09-2005 19:49

Niet wezen vissen nee, maar die bui die jij op je dak hebt gehad heb ik wel gezien en gehoord....
Tering wat ging het tekeer zeg! :o

Ik zat er nog aan te denken: Je zal nu maar in je tentje aan de waterkant zitten....
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

11-09-2005 11:55

dimitri pouls schreef:hoi, mag ik vragen als je met vast lood vist?
ofwel vis je met schuivend lood, ofwel is je haak bot, dit kan niet anders als de vis vanzelf stopt.

no hard feelings


Ik ben de laatste tijd steeds mee aan het experimenteren met weerhaakloze haken (of met weerhaak platgeknepen). Gewoon kijken of het me veel vissen kost, en hoe de wondjes zijn na een vis gevangen te hebben.
Dit was dus ook weer een goede test. De vis lost zich zelf dus gewoon prima...!

Groeten,

Luuk
ps. ga nu toch maar even vissen. Heb er toch wel weer zin in..
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

11-09-2005 12:06

Luuk :

Ik vind wel dat je met zn weer je stokken mot indraaien.

Of t is n bikkel zijn en doorvissen , ook evt vis met boot gaan halen he .

Dacht dat we vis vriendelijk moesten vissen, maar nee bij n onweer laten we de vis gewoon er vandoor gaan.

Vind ik dus n beetje krom.
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

11-09-2005 12:44

Haha mooie ervaringen zijn dat joh :wink:

Heb zelf ook afgelopen vrijdag gezeten, ook in die regenbui althans als je het zo mag noemen :o
Bij mij ging het iets anders, ik zat alleen en had de herder van me moeder meegenomen.
Alles lag lekker in tegen het donker worden en ik besloot maar om in bed te gaan liggen, dit duurde niet lang het was simpelweg te warm om erin te liggen :(
Na de nodige zweetbuien ging ik rond de klok van 12 uur toch maar slapen, word ik rond uur of 1 wakker van de regenbui die dan overkomt.
Heb overigens nog nooit in zo'n plensbui gezeten :D :D
Heb een Fox Evolution Bivvy en deze kon de hoeveelheid water per minuut ook niet verwerken op het dak dus ik moest deze regelmatig ff een duwtje geven dat het er weer vanaf liep 8) 8)
Rond 01.30 krijg ik een run en gelijk zakker , ik de bikkel zoals ik ben grijp mijn regenjas en probeer deze aan te trekken maar om de een of andere reden lukt dit dus niet hahaha
Na een minuutje of zo ben ik er dan toch uit en sla aan, de vis zit er nog steeds aan alleen een metertje of 60 van de originele stek :o
De vis had ik niet die had zich vastgezwommen ook heel eigenaardig was dat, ik voelde de lijn breken maar met indraaien was alleen me lood van me clip af :-?
Nieuw loodje eraan en weer ingegooid 1,5 uur later nog een run opgehad en 2,5 uur daarna nog een run op andere hengel
Resultaat 2 schubs van 21,5 pond bij 85 cm en een 20 pond bij 63 cm :D
Ben ook niet naar huis gegaan de regen nam naarmate het later werd af.

Gr Ruud

P.S mijn ervaring van het noodweer
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Gebruikersavatar
Rob van Halteren
Berichten: 233
Lid geworden op: 27-01-2005 17:49
Locatie: Den Haag
Contacteer:

11-09-2005 13:09

Ook ik heb middenin die bui gezeten...pcies de laatste nacht van een weeksessie op groot water....pas de 6e nacht vis (daarvoor wel 8 megagrote brasems, maar daar kwam ik niet voor) de 7e nacht dus die plensbui op me dak...zat zwaar te hopen op nog een visje die nacht...achteraf maar goed ook dat me piepers stil zijn gebleven....wat een hondeweer!!!!!!
Greetzzz

Rob

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..ehmmmm laat ook maar.........
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

11-09-2005 13:15

Vrijdagnacht een heerlijke nacht. Savonds ging de wind een beetje liggen en kon ik mooi observeren. De hele lacht geen drup gehad en heerlijk geslapen. de vis die ik s'ochtends nog ving was meer dan welkom. Toen alles heerlijk droog ingepakt en rustig met een zacht windje naar huis gefiets. Storm?? niet gezien :D

Bart
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

11-09-2005 13:33

Vanacht om twee uur met de auto terug komen rijden....

Tjemig man, alle straten stonden zowat blank. En niet zo'n beetje he.... Tien a twintig cm met gemak op sommige plaatsen.

Moest helaas thuisblijven vanwege een getrokken verstandskies. Heb er nu gelukkig toch geen spijt van 8)

Gr. Erik!
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

11-09-2005 17:46

Ook een keer noodweer meegemaakt op een kanaal. Het was met men maat. Zijn ma bracht ons weg, en mijn ma zou ons ophalen als we belden. Zaten we daar, na een kwartier begon het te plenzen. geen paraplu, helemaal niets. Ik heb het nooit zo hard zien regenen. Na een uur regen (hengels waren binnengedraait en wij stonden naast een boom) wilden we gaan bellen. Geen telefoon mee! :lol:

In Nunspeet was geen regen te bekennen. Pas 2 uur later begon het daar. Wij hadden daar 2 en een half uur in de regen gestaan en waren tot over de onderbroek nat. Heel verschrikkelijk. Maar mijn ma had nog steeds niet het idee ons te halen.

Gelukkig kwam mijn ma na 3 en een half uur ons verlossen 8)
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

11-09-2005 17:49

menno laarmans schreef:Luuk :

Ik vind wel dat je met zn weer je stokken mot indraaien.

Of t is n bikkel zijn en doorvissen , ook evt vis met boot gaan halen he .

Dacht dat we vis vriendelijk moesten vissen, maar nee bij n onweer laten we de vis gewoon er vandoor gaan.

Vind ik dus n beetje krom.


Menno,

Van sommige mensen krijg ik het idee dat ze altijd wat te zeuren hebben als ik (of andere) een beslissing ne(e)m(en) in een bepaalde situatie. Ook heb ik dat idee soms van jou (correct me if I'm wrong!)
Maar om het even te beargumenteren:
Ik zat op dat tijdstip OP mijn tent, omdat deze anders wegwaaide. Tijd om mijn hengels binnen te draaien had ik niet. Ik werd wakker van de wind en regen en enkle seconden later brak het noodweer los, en waaide de skin van mijn tent waar ik achteraan ben gegaan. Deze kreeg ik niet meer fatsoenlijk over de tent, en ik moest deze dus vasthouden. Toen brak er een tentstok van met sprijdblok af (Nash viper) waardoor het allemaal nog meer problemen gaf. De tent heb ik vervolgens helemaal plat gelegd en ik ben er op gaan zitten. Toen kreeg ik die run. Als ik van mijn tent af was gegaan, waaide alles weg, en was alles nat. (houd er rekening mee dat er ook een camera (van ca 650 euries) en andere electronische apparaten in de tent liggen die absoluut niet tegen regen kunnen.Met de gedachten in mijn hoofd dat dit die weerhaakloze haak was, heb ik deze even laten gaan in de hoop dat ie zou lossen. Zou dat na een bepaalde tijd niet zo zijn zou ik zo gouw ook niet weten hoe ik het op moest lossen. De hengel oppakken was overigens ook geen optie, want als de bliksem overal om je heen inslaat en ik zit op open weiland, vind ik je (om met jou woorden te spreken) een Bikkel als je je hengels binnen draait. Ik vind het al behoorlijk wat dat ik dit allemaal nog gan schrijven. HEt zal echt niet de eerste keer zijn dat er een visser overlijd na een bliksem inslag!!
Ik heb overigens mijn hengels ook niet binnen gedraaid. Ik heb mijn beide lijnen doorgebeten en heel snel mijn hengels in de foudraal gedaan. En dus niet recht omhoog houden...

Ik hoop dat het allemaal wat duidelijker is zo!

Groeten,

Luuk
ps. Ik ben erg benieuwd wat jij in deze situatie had gedaan. MAar dat kan je alleen beschrijven als het het daadwerkelijk hebt meegemaakt!!!
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

11-09-2005 18:33

Tja :

Ik heb in france wel eens vaker zn weer mee gemaakt.

Alleen ben ik er altijd op bedacht en jij dus niet.

Maar ik ben te vaak in noodweer n vis gaan halen op grote afstand, ik zal er nooit 1 laten lopen.

Ik heb zat tenten zien platgaan met dit soort weer , maar als je m goed vastzet heb je dit probleem niet. ( komt wel wat meer bij dan n setje haringen hoor)

Over dat zeuren: je mag blij zijn dat je dit kort bij huis is overkomen.

Was t ergens anders en je vac zat er dus meteen op.

Nu zal er wel weer n berg kommentaar komen maar zo ben ik nu een maal.

Of ik vis wel , of ik vis niet.

gr :wink:
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

11-09-2005 20:04

In lapzwansland zeggen we: "een kleinigheidje houd je altijd..." :D
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

11-09-2005 20:09

B.t.w. Menno, als ik kijk naar het leeftijdsverschil tussen jou en Luuk mag ik concluderen dat jij waarschijnlijk over heel wat meer ervaring beschikt.
Daarom niet te hard oordelen. Luuk zal zich een volgende keer een stuk beter voorbereiden, toch? :wink:
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

11-09-2005 20:44

denk t wel :P



Ps ikke ouwe lul he
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

11-09-2005 20:51

Yep! :D
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

11-09-2005 20:54

juist!!! :)
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

11-09-2005 21:31

dat zalt zijn!

Ik ga ook neet meer vissen met &**@$%*weer!


Een beetje regen en wind wil nog wel, maar storm!
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Rick van Meegen
Berichten: 225
Lid geworden op: 15-10-2004 21:49
Locatie: Valkenswaard, Velp

11-09-2005 21:57

ik zat gister avond te vissen tot een uur of 1 nou da was echt geen pretje da ken ik je vertellen ik geef je groot gelijk Peter :lol: