haaken hoe lang blijven die zitten naar verspelen

Gebruikersavatar
remon van dusschoten
Berichten: 473
Lid geworden op: 31-08-2004 22:06
Locatie: Nijkerk

14-08-2005 10:48

hoe lang duurt het dat een vis de haak kwijt raakt naar een lijn breuk
ik zelf denk dat het heel lang duurt want ik heb nooit een onderlijn waarvan de haak gaat roesten.Er wordt wel gezegt van een paar dagen maar is dit wel zo heb mijn twijfels wat zijn jullie gedachten daar over
elke vangst telt hoe groot of klein dat je vangt daar gaat het om
behandel een karper zoals je zelf ook behandelt wilt worden met RESPECT

steun de KSN en wordt lid gewoon doen
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

14-08-2005 11:12

Ik heb een keer iemand gezien die had een vis verspeeld en ving deze een half jaar later terug met zijn haak nog in de bek! Deze was wel helemaal aan het vergaan maar zat nog wel in de bek.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

14-08-2005 11:28

Karpers hebben volgens Baets een extra spier in de bek, waardoor ze haken uit kunnen werpen, hierdoor blijkt het dat een weerhaakloze haak minder dan 10 minuten blijft zitten en een weerhaakloze haak natuurlijk langer vanwege de extra weerstand! Maar volgens mij lijkt een half jaar erg lang!
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
dion van dongen
Berichten: 310
Lid geworden op: 02-06-2004 20:00
Contacteer:

14-08-2005 12:51

[quote="Marck de Jongh"]Karpers hebben volgens Baets een extra spier in de bek, waardoor ze haken uit kunnen werpen, hierdoor blijkt het dat een weerhaakloze haak minder dan 10 minuten blijft zitten en een weerhaakloze haak natuurlijk langer vanwege de extra weerstand! Maar volgens mij lijkt een half jaar erg lang![/quote]

Ohh dus als ik het goed begrijp blijft een weerhaakloze haak langer in de bek dan een weerhaakloze haak. :-?
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

14-08-2005 12:59

Dion,

Beetje kinderachtige manier van reageren. Je snapt toch wat Marck bedoelt? :roll:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

14-08-2005 13:14

Ik ben altijd van mening geweest dat een karper meerdere dagen emt zo'n haak rond zou zwemmen en dat is natuurlijk afhankelijk van de plaats en manier van inhaking. Dit werd versterkt toen ik op een nacht vissen om half 1 's nachts 1 piep kreeg en vervolgens een half uur later een zakkende piep.. 's morgens om half 9 deze hengel op wilde halen en er een karper aan zat. Dit was met een weerhaakloze haak! De karper was overigens een hele beste, dus die waarschijnlijk de klappen van de zweep wel bekend was..
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-08-2005 13:28

Een karper heeft helemaal geen extra spier in de bek om de haak eruit te werken, het verhaal van LdB gaat over spiercontracties van de aanwezige spieren die de haak eruit zouden KUNNEN werken.

Zo is er ook een fabeltje dat de voorste vinstraal van de karper speciaal gekarteld is om de lijn door te snijden.

Het is in feite heel simpel de haak blijft zitten tot hij er op de één of andere manier uitgaat.
Dat kan heel lang duren en zal bij een weerhaakloze haak sneller zijn indien die spiercontracties mogelijk zijn.
Volgens mij is het dier niet in staat tot dergelijke bewuste acties maar dat zal mijn gebrek aan vertrouwen in de intelligentie van het dier zijn.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
dion van dongen
Berichten: 310
Lid geworden op: 02-06-2004 20:00
Contacteer:

14-08-2005 15:45

[quote="Bas Hofkens"]Dion,

Beetje kinderachtige manier van reageren. Je snapt toch wat Marck bedoelt? :roll:[/quote]

jah bas, ich weisse.
Brian Chau
Berichten: 54
Lid geworden op: 24-07-2005 23:25
Locatie: Soest
Contacteer:

14-08-2005 18:34

[quote="Douwe Bijlsma"]
Zo is er ook een fabeltje dat de voorste vinstraal van de karper speciaal gekarteld is om de lijn door te snijden.quote]

Dit is een hele goeie!! Al heb ik er nooit van gehoord!!! Hahahahaha
Gebruikersavatar
Ariejan Donker
Berichten: 22
Lid geworden op: 01-09-2004 19:57
Contacteer:

14-08-2005 18:41

Is het niet zo dat de haakjes er gewoon uit zweren?

Zie het net zoals een mens een splinter in z'n vinger heeft. Als je hier niks aan doet gaat het lichaam toch proberen, die splinter er uit te duwen.
Of zeg ik nu iets heel geks? :-?
het leven is als een neus haal alles eruit wat erin zit.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

14-08-2005 19:46

Marck de Jongh schreef:Karpers hebben volgens Baets een extra spier in de bek, waardoor ze haken uit kunnen werpen, hierdoor blijkt het dat een weerhaakloze haak minder dan 10 minuten blijft zitten en een weerhaakloze haak natuurlijk langer vanwege de extra weerstand! Maar volgens mij lijkt een half jaar erg lang!


Ik denk dat je het boek nog maar eens een keer goed moet lezen.
Dit was slechts het geval bij een haak die licht geprikt was, niet een haak die helemaal ingedrongen was.

Een maat van mij ving ooit een vis die ik exact een maand eerder verspeelde door een lijnbreuk.
Mijn haak zat nog gewoon in z'n bek met daaraan mijn onderlijn, leadcore en een stukje nylon.
De haak vertoonde nog geen spoortje roest o.i.d.

Makes you wonder...
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

14-08-2005 19:53

We weten toch allemaal wel dat het lang duurt,voordat de haak uit de bek verdwenen is.
Mischien moeten wij proberen om fabrikanten ertoe te bewegen ,haken te maken die HEEL snel gaan roesten.Wat vinden jullie hiervan???
Mvgr.Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

14-08-2005 19:54

Domme vis dus , met t kwaad nog achter zich aan :P
Gebruikersavatar
remon van dusschoten
Berichten: 473
Lid geworden op: 31-08-2004 22:06
Locatie: Nijkerk

14-08-2005 20:59

aaron heeft daar een goed punt vindt ik zelf.Tegenwoordig gaat het om de welzijn van de vis dat staat voorop dus.Ja er moet zoon haak komen
elke vangst telt hoe groot of klein dat je vangt daar gaat het om
behandel een karper zoals je zelf ook behandelt wilt worden met RESPECT

steun de KSN en wordt lid gewoon doen
stefan koolstra

14-08-2005 21:29

Aaron Fresco schreef:Mischien moeten wij proberen om fabrikanten ertoe te bewegen ,haken te maken die HEEL snel gaan roesten.Wat vinden jullie hiervan???
Mvgr.Aaron


Beste Aaron Fresco,

Lijkt me geen goed idee om de volgende reden: Omdat een haak sneller gaat roesten, wordt die ook eerder zwak, en zal die dus sneller afbreken als de "goede" haken die we nu hebben....
Inprenciepe is het ook helemaal niet nodig om een haak sneller te laten roesten, de karpervisser moet gewoon zijn lijn checken, goede onderlijnen knopen en weten waar de obstakels zich bevinden dan is die "snelroestende" haak nergens voor nodig... (of wel)??
Daarbij vraag ik me eigen ook nog eens een keer af of zo'n haak wel aanslaat, hiermee bedoel ik bij de hengelaars of er wel genoeg vraag naar zou zijn, en of dit wel op alle wateren gebruikt zou mogen worden?
Ik zeg nee, omdat de visser zelf de belangrijkste rol hierin speelt (99%).

Met Vriendelijke Groeten,

Stefan Koolstra
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

14-08-2005 22:40

Beste Stefan,
Ik denk dat je het niet goed begrepen hebt.!Natuurlijk moet de haak TOP zijn.Maar ik bedoel wel;
roesten als de haak heel lang met water in aanraking komt!Dus als de vis met haak er vandoor gaat en de haak dus dagen,zo niet weken in z,n bek blijft.Heeft dus niets te maken met de kwaliteit van de haak tijdens het vissen.Ja en om te zeggen,je moet je spullen(lijn, enz) in orde hebben!iedereen verspeelt wel eens een vis . ja,jij dus ook.je bent nog jong en zal dat nog vele keren mee maken in je vissersleven.
Mvgr.Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Aart Appel

15-08-2005 00:16

Dat is technisch onmogelijk :o
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

15-08-2005 07:27

leuke naam Aart :D sorry ff optopic!

ik denk dat weerhaakloos de beste methode is op dit moment...
ik heb 2 weken geleden eens 1 hengel gevist met een platgeknepen haak en helaas geen run gehad.. ik ben benieuwd of de dril eigenschappen anders worden..
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

15-08-2005 09:02

Haakjes van PVA? :lol: :P :lol:

Misschien moeten er haakjes komen die niet in water oplossen, maar wel IN een karperbek? Kapers zullen best een of andere zuurgraad hebben (give it a name) waardoor er haken ontwikkeld kunnen worden die na zeg 12 uur verblijf opgelost zijn.

Gr. M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

15-08-2005 09:45

Het word steeds gekker hier... waarom stoppen we dan niet met vissen. dan zou er nooit meer een haak kunnen blijven zitten. Het gaat wel weer erg ver!!
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

15-08-2005 11:25

Een haak die nat wordt gehouden en dan weer opdroogt enz enz gaat wel degelijk aan het roesten. Een haak die onder water blijft en dus afgesloten blijft van zuurstof zal veel langzamer gaan roesten/oplossen.

Ik heb ook na maanden een karper terug gevangen met een haak incl. onderlijn en nylon van mijn collega.

Beter is om niet te vissen. :wink:
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

15-08-2005 12:11

Juist Rob,

Wilde net hetzelfde gaan zeggen. Hoorde laatst van mijn vader dat hout in het water niet rot. Als je bijvoorbeeld meerpalen of steigerpalen hebt, die rotten op de punten die regelmatig nat worden maar ook weer opdrogen...
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

15-08-2005 12:28

Maar als deze haken zouden kunnen roesten in de bak van de karper zou dit dan op lange termijn niet gevaarlijk zijn voor onze zoetwatervrinden?

Ow over die spiercontracties ik denk dat je het zelf het beste kunt testen....hup even een bananarig in de onderlip slingeren safety clipy met 140 gram lood eraan en dan rustig in een hoek gaan zitten en kijken of je hem er zonder handen uit kunt werken.. :lol: :lol:
In het land der blinden is éénoog koning!
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

15-08-2005 12:29

Jouw vader is een wijs man. :lol: Geld inderdaad hetzelfde voor hout.

En nu ik toch afdwaal, dat is ook de rede waarom er op een heipaal een betonnen opzetter wordt geslagen, zodat het op en neergaande peil van het grondwater geen vat heeft op de paalkop.

Is er nog nooit een echt onderzoek naar zoiets gedaan? Hier zitten toch ook heren van diverse studiegroepen? Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar echte feiten over dit onderwerp.
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

15-08-2005 12:45

[quote="Rob de Boer"]Jouw vader is een wijs man. :lol: Geld inderdaad hetzelfde voor hout.
quote]

Weet ik toch! :wink:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens