haaken hoe lang blijven die zitten naar verspelen

Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

15-08-2005 16:00

lol tetanoshaken ...

on topic :

normaal zal een haak na verloop van tijd eruit zweren volgens mij
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-08-2005 16:24

Het blijven gissingen daar niemand weet hoelang een haak met weerhaakje in een karperbek blijft zitten omdat daarnaar nooit een gedegen onderzoek naar gedaan is. De aquarium testen van Luc wijzen er wel op dat een karper haakjes zonder weerhaak redelijk snel kan kwijtraken, maar dat was ook maar een beperkte proef en wellicht werkt zoiets onder natuurlijke omstandigheden toch weer wat anders.
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

15-08-2005 20:36

Marck,

Hoelang een haak blijft zitten na het verspelen hangt af van vele factoren, zoals: Waar is de vis gehaakt? Zit er een weerhaak aan de haak? Hoe groot is die weerhaak? Hoe groot is de haak? Zit er nog lijn of lood aan de haak?

Wat ik uit eigen ervaring kan zeggen (na eerst 8 jaar mét en de laatste 8 jaar zónder weerhaken te hebben gevist) is het volgende: Als ik met een weerhaakloze haak (of met platgeknepen weerhaak) vis, is de haak ná het landen in ongeveer 50% van de gevallen al uit de bek van de karper verdwenen als ik de karper wil onthaken. In de tijd dat ik nog mét weerhaken viste was dat eigenlijk nooit zo. Vaak kwam er nogal wat kracht aan te pas om de haak te verwijderen. In de gevallen dat ik een karper ving waar nog een haak in zat (een aantal keren in de bek, een keer in de staart ) betrof het altijd een haak met weerhaak en altijd kleine haken (vaak witvishaken). Soms waren er zweren of zogenaamde stressplekken te zien.
Resumerend: Een verspeelde karper zal korter met weerhaakloze haken rondzwemmen dan met haken mét weerhaak. Mijn persoonlijke indruk is zelfs aanzienlijk korter.

Met vriendelijke groet,


Frank Huisman
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

17-08-2005 07:32

[quote="Eus Molewijk"]

Ik denk dat je het boek nog maar eens een keer goed moet lezen.
Dit was slechts het geval bij een haak die licht geprikt was, niet een haak die helemaal ingedrongen was.

End QUote..

Maar volgens mij maakt dat niet zoveel uit, of het nou licht geprikt of weerhaakloos is? Groeten
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-08-2005 23:07

Oh jawel probeer het maar eens in je vinger 8) 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

18-08-2005 02:05

verwijderen aub..
Laatst gewijzigd door Robbie Faber op 10-12-2005 03:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-08-2005 11:10

Nee vingertoppen zitten meer gevoelszenuwen in 8) 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

18-08-2005 13:06

Onlangs een kleine rijen gevangen met een hevig toegetakelde, bijna rottende bek, oorzaak de haak zat er nog in, en deze was weerhaakloos, doch en LA van een goede 2 cm had zich om de lip geplooird.

Zelfde water : trekken een lijn stuk op een "gekende" vis net voor het landingsnet, 2 dagen erna was de vis weer op de mat, van een haak of haakwonde was zelfs geen sprake.

Wil hiermee aantonen dat er geen "tijd" kan opgeplakt worden, veel hangt af van welk water ( obstakels, ja of nee) soort haak, gebruik La of niet etc...

heb een foto van die bek, zal hem deze avond posten, aangezien ik nu niet op de pc thuis ben.

PS: heb ondertussen ide rijen al weer gevangen, de ontsmette haakwonde ( vloeibare isobetadine ) was al aardig genezen

grtz peeke
Greets Gino
Gebruikersavatar
Erik van der Westen
Berichten: 44
Lid geworden op: 20-07-2005 15:12
Locatie: Haarlem

18-08-2005 15:42

Nu we het over haken hebben 4 jaar terug zat ik te vissen met mijn 2 ooms,en visten we nog met gewoon vast-lood,
ik kreeg een run en verspeel de vis,
daarna krijgt mijn oom een run ,slaat en knap.......... lijn door,
10 minuten later gaat de derde hengel af ,en wie zat eraan meneer karper met drie haken met lood in zijn bek echt zielig ,maar hij wou gevangen worden of zo vergeet ik nooit meer,maar goed dat het nieuwe lood er nu is.

*was even een verhaaltje tussendoor waar ik aan dacht,toen ik deze topic aan het lezen was.
veel runs toegewenst....
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-08-2005 16:39

Erik 4 jaar terug waren de veilige systemen er ook al.
Onbekendheid met materiaal en onbekendheid met vastlood komt meer in de richting.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

18-08-2005 17:53

zoals beloofd :
Afbeelding

Het betreft hier een weerhaakloze haak.
De wonde was vreselijk, vooral inwendig dan.
Heb overvloedig gespoeld met isobetadine, een tijdje geleden ving ik deze vis weer en de wonde was toch genezen, natuurlijk de misvorming was er nog steeds.

grtz peeke
Greets Gino
erwin morren
Berichten: 81
Lid geworden op: 08-06-2005 14:34
Locatie: nijkerk

18-08-2005 23:21

Hoi remon,

Ik vind het ook wel raar ja maar nu je er over begind zou ik het ook wel willen weete.
Ik heb ook wel wat karper's gevangen met de onderlijn nog in de bek.
En ze zeggen als een karper gevangen is bijt ''ie'' de eerste paar dagen niet meer.

En dan zeggen ze ook dat de haak er in ongeveer een weekje er weer uit is duss wel vaag he :-? .


(ff onderons)(volgende week is de laatste compentitie wedstrijd he vis jij die mee? ik wil wel maar ik weet niet of ik het kan wand ik ben afgeloopevrijdag geopereerd aan me heup maar anders neem ik me vader meej dan komt het wel goed denk ik wand de laatste wedstrijd wil ik zeker wel meej vissen ik sta nog 3de en wil me titel verdedigen 8) :wink: we zien het wel ik spreek je snel)


mvg..erwin..
Henny Jordaan
Berichten: 92
Lid geworden op: 05-02-2002 01:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

25-08-2005 22:04

hoi mensen.
ik vis al een aardig tijdje op de karper en heb nog nooit een karper gevangen met een haak in de bek.
het kan natuurlijk toeval zijn maar het zet bij mij toch vraagtekens..
verder heb ik ooit eens gelezen dat als een karper een haak in z`n bek heeft dat hij deze probeerd telozen doormiddel van vroeten in de grond of blubber en andere zooi.
en aangezien een karper vrijwel dagelijks z`n voer zoekt juist in de zooi op de bodem denk ik dat een haak vrij snel zal worden verwijderd.
oja dit nog even een paar jaar geleden was ik opstap met m`n spinhengel opzoek naar de snoek en weetje wat ik toen binnen haalde samen met een tak...een onderlijn van een of andere karpervisser zonder boilie maar de rest was nog okee.
dus wat mijn mening hierover is dat het volgens mij echt geen maanden duurt voordat de karper de haak kan lozen.
vriendelijke groet Hennie. :o
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

26-08-2005 20:07

erwin morren schreef:Hoi remon,

En ze zeggen als een karper gevangen is bijt ''ie'' de eerste paar dagen niet meer.


Kul, voorbeelden van terugvangsten binnen enkele uren na de eerdere vangst zijn er genoeg, kan zelf een paar voorbeelden geven, maar dat zou wel erg offtopic zijn

Ik denk dat in normale omstandigheden een haak er vrij snel uit is, maar heb zelf idd ook wel eens een vis gevangen met een haak in de bek die er duidelijk al lang in zat.
Als ze allemaal lang zouden blijven zitten zouden we vaker een vis vangen met haken in de bek, verspelen door lijnbreuk komt op sommige wateren toch helaas regelmatig voor.

Mensen, het kan niet vaak genoeg gezegd worden: knijp die weerhaken nou plat, dat scheelt waarschijnlijk in veel gevallen al een hoop ellende.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Marius Rouveroy
Berichten: 103
Lid geworden op: 15-03-2004 19:04

26-08-2005 21:54

Hey,
Het lijkt me ook van belang in welk deel van de bek de haak zit,
zit de haak in een deel van de bek dat kan bewegen zal de haak er waarschijnlijk eerder uitgaan dan als de haak in een deel van de bek zit dat niet kan bewegen. En als die haak gaat roesten is dat niet slecht voor de vis, krijgt die vis dan geen bloedvergiftiging ofzoiets?