Europese grondwet

Plaats reactie

Europese grondwet: voor of tegen

Peiling eindigde op 02-06-2005 13:37

Voor
22
21%
Tegen
83
79%
 
Totaal aantal stemmen: 105
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

18-05-2005 13:37

Op 1 juni is het zover. Stemmen over de Europese grondwet. Zelf zal ik tegen stemmen. Ik ben overigens om allerlei redenen een fel tegenstander van een Verenigd Europa. Te veel van de Nederlandse identiteit moet worden opgeofferd voor de Europese gedachte. Gisterenavond weer bij Andries Kenevel zitten kijken naar een discussie tussen voor- en tegenstanders en de drogredenen vlogen in het rond om maar vooral voor de Europese Grondwet te stemmen. Ik ben eigenlijk benieuwd hoe de stemming onder de deelnemers aan dit forum is.

Voor de mods: Ik realiseer me terdege dat dit een controversieel onderwerp kan worden. Wanneer de discussie om wat voor reden dan ook uit hand loopt, heb ik er geen moeite mee wanneer de zaak op slot wordt gegooid. Om dat te voorkomen vraag ik van de deelnemers om de mening van anderen te respecteren en eventuele discussies zuiver te houden.
Hé mod. Hoe kan ik hier een onderschrift plaatsen????
Gebruikersavatar
Robert Valkeneer
Berichten: 261
Lid geworden op: 30-03-2005 14:19
Locatie: Lelystad

18-05-2005 14:07

Helemaal met je eens. Ik wil graag baas in eigen land blijven. In mijn ogen verliezen we teveel van onze eigen identiteit. En zo zijn er nog wel een aantal redenen om tegen een Verenigd Europa te zijn. Eén van onze ministers zij dat het niet goed voor onze economie zou zijn als we tegen stemmen. Ik kan het mis hebben maar de landen met de beste economie in Europa hebben of geen Euro of zijn zelfs geen lid van de EU. Kijk maar eens naar de situatie in Zwitserland, zij hebben op dit moment de beste economie van Europa. In mijn ogen zijn de argumenten die Den Haag aandraagt gewoon bull. Iedereen weet dat de economie een gevoelig punt is en op die manier proberen ze je bang te maken. Jongens kijk uit want stem je tegen dan gaan we naar de kl*te. Volgens mij zijn we in 2002 al naar de kl*te gegaan. :cry:
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

18-05-2005 14:23

Theo,

Ik weet nog niet wat ik doe, volgens mij worden er van beide zijden heel verkeerde argumenten gebruikt.

Dit referendum gaat er niet om of je voor of tegen een verenigd Europa bent, het besluit dat we dingen samen willen doen is tientallen jaren geleden al genomen. Nu moet er gestemd worden over nieuwe manieren van besluitvorming, welk orgaan is waarbij betrokken, procedures die korter worden, etc. Het gaat helemaal niet over wel of geen nieuwe uitbreiding, de invloed van Nederland blijft hoe dan ook gelijk, etc.

Aan de andere kant vind ik de dreigementen van de politici een zwaktebod. Ik had graag goede argumenten gehoord om voor te stemmen, maar het enige dat ze doen is onheil voorspellen als we de grondwet verwerpen.

Ik ben van mening dat deze grondwet een boel kan en zal verbeteren, de manier waarop onze politici ermee omgaan bevalt me echter niet. Ik ben er dus nog niet uit.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

18-05-2005 14:37

toen die "leuke" euro ingevoerd werd is mij ook niets gevraagd, ik stem tegen , al is het om die k#t regering dwars te zitten. 8)

en trouwens ik rook graag wiet,en de rest van europa blijkbaar niet.

ook wil ik de gulden terug ,en de rest van europa zoekt het maar lekker uit met zn allen.

en die economische dip waar de regering mee dreigt,daar zitten we nu toch al 4 jaar mee,dus of het verschil maakt weet ik niet, ze zeiden toendertijd dat alles goed zou komen met die k#t euro.nou volgens mij is heel nederland grootschalig in de zeik genomen ,en die topsalarissen maar steigen he

ik stem voor ANARCHIE !!!!


maar dat is enkel een mening! :wink:
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

18-05-2005 14:42

Mark Noorman schreef:Theo,

......
Dit referendum gaat er niet om of je voor of tegen een verenigd Europa bent, het besluit dat we dingen samen willen doen is tientallen jaren geleden al genomen.
.......

Groeten,

Mark


Mark,
ik weet waar dit referendum over gaat. Ik geef alleen aan dat ik tegen stem, omdat ik sowieso tegen een Verenigd Europa ben. Dat ben ik overigesn al jaren. Het heeft Nederland te veel gekost niet alleen qua geld maar ook qua economische bedrijfstaken. De hel en verdoemenis die door sommige politici wordt voorspeld, is ook mij een doorn in het oog. Volgens mij gaat het in Zwitserland zo slecht nog niet.
Theo
Hé mod. Hoe kan ik hier een onderschrift plaatsen????
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-05-2005 14:54

Wow daar begin je wat, voor of tegen of helemaal dan maar niet stemmen.
Voor mijzelf ben ik er niet helemaal uit, het neigt naar voor stemmen.
Argumenten over het toetreden van Turkije is een mistgordijn.
Je hebt in de toekomst helemaal geen EG nodig.
Het is een kwestie van onderhandelen en met een unaniem besluit kan Turkije toetreden of wordt afgewezen ongeacht of er een Europese grondwet komt of niet.
Het woord Turkije heb ik nog niet kunnen vinden in die grondwet overigens.
Nederland blijft een stem hierin houden, het vetorecht hierover blijft immers gehandhaafd.

Eigen identiteit verliezen is ook zo,n mooie, wat verliezen we dan?
Nederland blijft Nederland ik zie niet wat we verliezen.
De nationale identiteit moet behouden blijven volgens art. 5.
Vertel mij wat we dan verliezen.

Wat we niet verliezen is bekent: we houden de vlag, we houden het volkslied, we houden het oranje gevoel, we houden onze nationale feestdagen, we houden onze eigen taal, we houden het koningshuis, we houden ons eigen beleid omtrent softdrugs, abortus, homohuwelijk, euthanasie.
Of je daar nu allemaal zo blij mee moet zijn is een ander verhaal maar dat bepaald onze identiteit toch?

Zo zijn er vele argumenten van voor en tegenstanders, sommigen slaan nergens op; bv de euro en turkije, anderen vertellen door hun moeilijke taalgebruik niet de taal die de gewone burger begrijpt.
Ik weet het nog echt niet, maar bij mij tellen argumenten.
Of ik ze dan juist inschat, tsja zo als bij veel dingen laat ik mij maar leiden door mijn gevoel.

Mijne heren de beurt is aan u.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

18-05-2005 15:00

het is dat ik niet mag stemmen, maar ik zou tegen hebben gestemd

ik denk niet dat je in een continent met zoveel verschillende culturen, talen, rassen, gebruiken etc. 1 grondwet kunt hebben, die een hoop dingen in de samenleving en bestuur van een land vastlegt, simpelweg omdat er teveel diversiteit is in de europese bevolking.
ook verliest nederland een hoop macht omdat er met de komst van de nieuwe grondwet landen als turkije, met veel inwoners veel meer te zeggen krijgen binnen de EU dan wij, toch zijn wij de grootste netto-betalers aan de EU.

wat ik ook zeker onterecht vind is dat balkenende zichzelf even 1.5 miljoen toe eigend om mensen te kunnen overtuigen voor zijn standpunt en dat er in de kamer spiekbriefjes worden uitgedeeld met positieve argumenten voor de grondwet, met zelfs onterechte informatie erin, als deze grondwet zo goed is, waarom moet het kabinet dan dit soort vreemde dingen doen?

douwe, wat we verliezen is het recht om onze eigen immigratiezaken te regelen, waardoor nederland dus steeds voller zal worden door vluchtelingen etc. die wij zullen moeten accepteren, hierdoor word het percentage nederlanders steeds lager, waardoor er langzamerhand verval van de door u genoemde zaken kan optreden.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

18-05-2005 15:06

Dit is trouwens wel een mooie aanvulling voor mensen die te weinig informatie hadden/hebben:

De Fabeltjeskrant: tien mythes over de Europese grondwet

Fabel 1: Door de Europese grondwet komt er een Europese superstaat en wordt Nederland een provincie
De Europese grondwet legt de basis voor een betere samenwerking, niet voor meer macht voor de EU. De Europese grondwet creëert ook geen superstaat. Nederland wordt geen provincie. Brussel kan alleen maar macht krijgen wanneer de lidstaten met z'n allen bereid zijn die macht te geven. Brussel kan ons dus geen bevoegdheden afnemen als we dat zelf niet willen. De EU heeft maar één soort macht en dat is de macht die de EU krijgt van de lidstaten.

De grondwet draagt nauwelijks nieuwe bevoegdheden over aan Brussel. Er wordt alleen intensiever samengewerkt op terreinen waar dat echt hard nodig is, zoals asiel, illegale immigratie, internationale criminaliteit en terrorisme. Problemen waarvan iedereen weet dat we ze alleen maar door samenwerking kunnen oplossen.

De grondwet geeft de lidstaten juist meer greep op Brussel. Als nationale parlementen vinden dat een wetsvoorstel uit Brussel gaat over iets dat de lidstaten beter zelf kunnen regelen, dan kunnen ze dat wetsvoorstel terugsturen. Mensen die bang zijn dat Brussel teveel te vertellen krijgt, moeten dus vooral voor de grondwet stemmen. Je krijgt immers meer controle op die Brusselse macht.


Fabel 2: De Nederlandse grondwet wordt ondergeschikt aan de Europese grondwet
Europese regels gaan boven nationaal recht. Dat is al meer dan veertig jaar geleden zo bepaald in de Europese Unie. Dat moet ook wel. Als landen de Europese regels opzij zouden kunnen zetten met hun eigen nationale regels, dan wordt het een vrijblijvende puinhoop in de Unie. Nieuw is dat deze reeds bestaande regel nu voor het eerst in het verdrag is opgenomen.

De Nederlandse Grondwet blijft gewoon bestaan. De Nederlandse grondwet hoeft ook niet gewijzigd te worden als gevolg van de Europese grondwet. Beide grondwetten staan naast elkaar. De Nederlandse Grondwet gaat over hoe we in Nederland met elkaar omgaan; in de Europese grondwet staat op welke onderwerpen en hoe er in Europa wordt samengewerkt. De Europese grondwet en de Nederlandse grondwet gaan dus over verschillende zaken.

De Europese grondwet is geen grondwet vergelijkbaar met een nationale grondwet, maar een verdrag tussen zelfstandige lidstaten. In dit verdrag staan de spelregels voor de samenwerking in Europa.


Fabel 3: Nederland verliest aan invloed door inperken vetorecht
Inderdaad wordt er een aantal veto's afgeschaft in de Europese grondwet. Dat geldt overigens niet alleen voor Nederland: alle 25 landen doen afstand van dat vetorecht. Dat is noodzakelijk als je in een Unie van 25 landen zaken wil doen. Er is vaak wel één land tegen, maar dat land moet dan niet in z'n dwarse eentje alles ook daadwerkelijk tegen kunnen houden. Op sommige terreinen is er overigens een noodrem ingebouwd, bijvoorbeeld bij de strafrechtsamenwerking. Als Nederland meent dat een voorgestelde maatregel een fundamenteel aspect van ons eigen strafrechtstelsel aantast (denk aan ons softdrugs of euthanasiebeleid) dan kunnen we aan die noodrem trekken.

Ook zijn er belangrijke terreinen waarop het veto wel behouden blijft. Bijvoorbeeld toetreding van een nieuwe lidstaat. Ook is op Nederlands aandringen het veto behouden bij de besluitvorming over de meerjarenbegroting. Dat veto helpt ons het probleem op te lossen dat Nederland teveel betaalt aan Brussel.


Fabel 4: Nederland verliest een eigen EU-commissaris met stemrecht
Dat is maar ten dele waar. Nederland houdt het grootste deel van de tijd de eigen Commissaris met stemrecht (10 van iedere 15 jaar). Iedere lidstaat (groot en klein) geeft de eigen Commissaris voor een deel van de tijd op. Op basis van gelijkwaardigheid: Duitsland dus net zo goed als Luxemburg. Dat doen we om te zorgen dat de Commissie (die anders veel te groot zou worden) effectief blijft functioneren. De Europese Commissie wordt verkleind vanaf 2014. Vanaf dat moment bestaat de Commissie uit twee derde van het aantal landen van de EU.


Fabel 5: Nederland verliest haar eigen identiteit
De zelfstandigheid en de nationale identiteit worden juist benadrukt in de grondwet. Artikel 5 zegt uitdrukkelijk dat de EU de nationale identiteit van de lidstaten moet respecteren. Nederland blijft Nederland. Niemand kan ons ons oranje-gevoel afnemen. Wij houden onze vlag, ons volkslied, onze leeuw. Ook onze taal, ons koningshuis en onze feestdagen zijn van ons. Daar blijft Brussel van af. Ook het beleid op terreinen als softdrugs, ****huwelijk, abortus, euthanasie blijft in Nederland worden bepaald. Brussel krijgt daar niet het laatste woord over: dat houdt Den Haag. Wij blijven onszelf, ook met de nieuwe grondwet.


Fabel 6: De grote landen gaan overheersen dankzij de grondwet. Nederland als klein land heeft straks niks meer te vertellen in Europa
Nederland telt mee in de Unie, ook met de nieuwe Grondwet. We moeten elkaar geen Calimero-complex aanpraten. Nederland is een middelgrote lidstaat (wij zijn in grootte nummer 7 van de 25) en wij verliezen nauwelijks gewicht door de nieuwe stemmenweging. In de Unie van 25 of meer landen moet je altijd coalities sluiten. Daar zijn wij goed in (dat doen we al eeuwen). Kijk bijvoorbeeld naar de coalitie van netto-betalers aan de EU-begroting. Daar vragen DUI, FR, VK om Nederlandse steun.

De grote lidstaten kunnen niet de dienst uitmaken in de Unie of aan de kleine landen hun wil opleggen. Bij het stemmen in de Raad van Ministers geldt een dubbele sleutel. Om een besluit aan te nemen aan te nemen is 65% van de EU-bevolking nodig én 55% van het aantal landen. Op basis van de bevolkingssleutel hebben de grote landen veel invloed. De kleinere landen hebben echter veel invloed door de lidstaten-sleutel: om een besluit te nemen zijn immers altijd tenminste 15 landen nodig. Het gaat dus niet zonder de kleine landen in Brussel.


Fabel 7: Een stem tegen de grondwet is een stem tegen Turkije
Het woord Turkije komt niet voor in de 448 artikelen van de Europese grondwet. Indien we over een flink aantal jaren erin slagen de toetredingsonderhandelingen met Turkije met succes af te ronden, dan kan Turkije na een unaniem positief besluit van alle lidstaten toetreden tot de Europese Unie. Of er nu wel of geen Europese Grondwet komt. Als die onderhandelingen mislukken wordt Turkije geen lid van de Unie.


Fabel 8: De grondwet is asociaal
Het tegendeel is waar. Met deze grondwet wordt Europa socialer dan voorheen. Op allerlei plaatsen in de grondwet wordt de sociale dimensie versterkt (het woord "sociaal" komt maar liefst 89 keer voor in de grondwet). Daarom heeft het Europese Verbond van Vakverenigingen deze grondwet ondersteund. Daarom ook zijn partijen als PvdA en Groen Links voorstander van deze grondwet, evenals hun zusterpartijen in andere lidstaten. En reken maar dat die allemaal de grondwet goed gelezen hebben.

In de grondwet is opgenomen dat Europa zich richt op 'volledige werkgelegenheid en sociale vooruitgang'. Ook moet de gelijkheid van mannen en vrouwen worden bevorderd. Bovendien zegt de grondwet dat in het vervolg op alle terreinen rekening moet worden gehouden met de sociale kant van een maatregel. Ook wordt de belangrijke rol van de sociale partners in het verdrag vastgelegd. Het Handvest Grondrechten (dat in de grondwet is opgenomen en nu bindend recht is) bevat ook een aantal rechten en principes die gericht zijn op sociale bescherming, bijvoorbeeld: recht van bescherming tegen onredelijk ontslag (artikel 90) en het recht op toegang tot sociale zekerheid (artikel 94).

Tegelijkertijd komt Europa niet aan de fundamenten van ons Nederlandse sociale zekerheidsstelsel. Op verschillende plekken in de grondwet is vastgelegd dat Nederland het laatste woord op dit terrein houdt.


Fabel 9: De grondwet is dieronvriendelijk
Voor het eerst is expliciet vastgelegd dat de Europese Unie op alle relevante terreinen (landbouw, vervoer, interne markt, onderzoek, visserij, technologie) rekening dient te houden met dierenwelzijn. Het lot van dieren telt dus mee in de grondwet. Dat is een stap vooruit. Op het terrein van dierenwelzijn is al veel bereikt. Er worden inmiddels strengere eisen gesteld aan dierentransport. Er wordt gewerkt aan een verbod op legbatterijen. Natuurlijk kan het nog een stuk beter. En als het burgers niet snel genoeg gaat kunnen zij Brusselse wetgeving afdwingen door middel van één miljoen handtekeningen. Dat wordt mogelijk door de grondwet. Zo'n handtekeningen-initiatief wordt nu al voorbereid op het gebied van strengere normen voor dierentransport.


Fabel 10: Europa wordt militaristisch: er komt een kostbaar Europees leger
Nee, er komt geen Europees leger. De nationale legers gaan alleen beter samenwerken. De Nederlandse krijgsmacht blijft gewoon van Nederland. De nationale defensiebegrotingen gaan dus ook niet omhoog als gevolg van de Europese grondwet. Op de website van de SP staat dat de Europese grondwet leidt tot een verhoging van de defensie-uitgaven met 50 miljard euro. Dat staat nergens in de grondwet. Het is dan ook niet waar. De defensie-uitgaven zijn trouwens de afgelopen vijftien jaar met een kwart gedaald in Nederland.

De grondwet zal er voor zorgen dat er meer wordt samengewerkt om militaire capaciteiten en bijvoorbeeld politie-capaciteiten te verbeteren. Nederland vindt het belangrijk dat de Europese landen samenwerken op defensie-gebied. Door beter samen te werken kunnen de Europese landen een grotere rol spelen in de wereld en maken ze efficiënter gebruik van hun militaire middelen. Op dit moment gebeurt het bijvoorbeeld dat vliegtuigen die troepen van het ene Europese land vervoeren weer leeg terugvliegen, terwijl er troepen van een ander land staan te wachten op hun vliegtuig dat precies dezelfde kant op gaat. De Europese landen gaan dit nu beter coördineren, waardoor ze veel efficiënter gebruik zullen maken van de transportcapaciteit die ze hebben en dus de kosten voor vredesoperaties terugdringen.

Over de inzet van eigen militairen in het buitenland blijven lidstaten het laatste woord houden. De Nederlandse regering en het Nederlandse parlement beslissen over de uitzending van Nederlandse militairen. Niemand anders.
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

18-05-2005 15:11

Wel jammer dat veel mensen zich alleen maar willen uiten tegen de regering die het heel goed doet.. moet je nagaan dat die Wolven in Schaapskleren van de PvdA aan de macht zouden zijn...

En nog wat om over na te denken voor de mensen die niet verder denken dan hun neus lang is en alleen tegenstemmen vanwege rancune... :

"Waarom sluit een bijdrage aan de Europese gemeenschap een eigen welvarende economie uit? Integendeel zou ik bijna zeggen. "

Nederland leeft van de export. Als Nederland geen lid meer zou zijn van de EU krijgt het te maken met exportquota's en invoerheffingen. Hierdoor worden de Nederlandse produkten duurder voor landen in de EU en zal dit ongetwijfeld leiden tot een daling van de export.

Dit is een feit en dit kan mischien nog opgevangen worden door:
1. export verhohen naar niet EU landen;
2. afspraken maken met de EU over quota's en invoerheffingfen.

Maar het komt er wel op neer dat de EU geen rekening meer houdt met jouw wensen en deze afspraken altijd kan opzeggen. Hoe je het ook bekijkt Nederland is erg maar dan ook erg afhankelijk van de EU.

Dit alles staat los van de grondwet ansich natuurlijk.

Ps.. ik zeg ook niet dat ik per definitie voorstem.. ik twijfel nog erg met een lichte neiging richting voorstemmen.
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-05-2005 15:21

Richard jij noemt Turkije al, dat slaat nergens op het is geen lidstaat en om in de toekomst wel een lidstaat te worden is er geen Europese grondwet nodig.
Nederland verliest niet veel het is de 7e lidstaat van de 25 op grote.
De kleinere landen hebben meer macht dan je denkt er zijn bv altijd 15 landen nodig om er iets door te jassen om maar te chargeren.
Wij betalen het meest van alle landen afgezet tegen wat er per persoon wordt afgedragen, maar omdat wij het vetorecht omtrent het begrotingsbeleid houden kunnen we daar nog steeds over onderhandelen.

Over het vluchtelingenbeleid wil ik het verder met jou niet hebben.
Tenminste niet zolang jij ze op 1 bult gooit en jij van mening bent dat een Nederlander een oppermens is.
Jij stelt immers dat Nederland in verval zal raken bij het verminderen van het aantal Nederlanders.
Klein geheimpje weten? er bestaan geen echte Nederlanders het is een volk van vele mengelingen.
Het emigratiebeleid is niet in het nadeel van Nederland er komen nu afspraken waar ieder land zich aan moet houden.
Uitzetten is niet verplaatsen naar Nederland maar naar een land buiten Europa.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

18-05-2005 15:27

Heineken = zo een beetje het meest gedronken bier te wereld.

bloemen zijn ook een groot deel van de export ,en dan heb je de havens nog in rotterdam,schiphol enz.

ik denk eerder dat heel europa afhankelijk wordt van nederland als wij niet mee gaan. :D

ik ga trouwens denk ik niet eens stemmen, politiek is toch voor de politici.en de middenstander heeft toch geen ene drol te zeggen in deze mooie maatschappij.

en nog meer wetten en regels, straks weet ik al helemaal niet meer waar en hoe en wanneer en waarom.

en het intresseert met verder ook niet, als ik de wetenschappers in de UK mag geloven zijn alle mensen in 2030 toch allemaal de pijp uit door een gigantische komeet.

en ook dat geloof ik niet.

ik leef op de dag en ik zie wel wat morgen mij brengt.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

18-05-2005 15:33

Michel,

Niet stellem is je goed recht. Maar dan ook niet achteraf gaan mopperen he? :oops:

Bertil, die lijst met mythes is erg verhelderend!

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

18-05-2005 15:38

In Duitsland bijv. wordt er censuur op cd-hoesjes gepleegd.
Frankrijk tegen wiet.
Beide landen hebben ook nog eens censuur op boeken!
Zeggenschap Nederland in de VSE: 3% . Dat is nog minder dan Friesland in Nederland heeft te zeggen.
Als je tegen een besluit bent als land, dan moet je ook nog eens 9 andere lidstaten bemachtigen die ook tegen willen stemmen.
Als Duitsland en frankrijk vóór zijn, hoe denk je dat landen als Spanje en Italie, dan zullen stemmen?
Nee das niet zo'n moeilijke hè!
Mijn stem staat wel vast , ook al zegt een minister dat het slecht is voor onze economie.
Dat heet dreigen om voor de VSE te stemmen.

8)

gr Harnold
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

18-05-2005 15:54

mark, ik mopper altijd :wink:

nee hoor,maar je hebt gelijk als ik niet stem is er 1 stem verloren gegaan

dan maar tegen stemmen :P
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-05-2005 16:15

Ja Harnold dat zijn idd erg belangrijke zaken om als argument te gebruiken om tegen te stemmen.
Hoesjes, wiet, boeken nu ik het lees denk ik dat ik ook maar tegen stem.
Daar kan gemeenschappelijk beleid tegen het terrorisme of de 18 criminele organisaties die in Zuid Nederland pendelen tussen de landen niet tegenop.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

18-05-2005 16:21

ik vind de argumenten van Harnold wel degelijk ergens op slaan ,het is maar welk deel van zijn bericht je wil lezen ik lees namelijk dit.

{quote}Zeggenschap Nederland in de VSE: 3% . Dat is nog minder dan Friesland in Nederland heeft te zeggen.
Als je tegen een besluit bent als land, dan moet je ook nog eens 9 andere lidstaten bemachtigen die ook tegen willen stemmen.
Als Duitsland en frankrijk vóór zijn, hoe denk je dat landen als Spanje en Italie, dan zullen stemmen?
Nee das niet zo'n moeilijke hè! {quote}

voor mij een goed argument om tegen te stemmen ja. :wink:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-05-2005 16:29

Klopt ook niet,

Fabel 6: De grote landen gaan overheersen dankzij de grondwet. Nederland als klein land heeft straks niks meer te vertellen in Europa
Nederland telt mee in de Unie, ook met de nieuwe Grondwet. We moeten elkaar geen Calimero-complex aanpraten. Nederland is een middelgrote lidstaat (wij zijn in grootte nummer 7 van de 25) en wij verliezen nauwelijks gewicht door de nieuwe stemmenweging. In de Unie van 25 of meer landen moet je altijd coalities sluiten. Daar zijn wij goed in (dat doen we al eeuwen). Kijk bijvoorbeeld naar de coalitie van netto-betalers aan de EU-begroting. Daar vragen DUI, FR, VK om Nederlandse steun.

De grote lidstaten kunnen niet de dienst uitmaken in de Unie of aan de kleine landen hun wil opleggen. Bij het stemmen in de Raad van Ministers geldt een dubbele sleutel. Om een besluit aan te nemen aan te nemen is 65% van de EU-bevolking nodig én 55% van het aantal landen. Op basis van de bevolkingssleutel hebben de grote landen veel invloed. De kleinere landen hebben echter veel invloed door de lidstaten-sleutel: om een besluit te nemen zijn immers altijd tenminste 15 landen nodig. Het gaat dus niet zonder de kleine landen in Brussel.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

18-05-2005 16:34

Douwe,

wie zegt dat dat bericht geplaatst door bertil op waarheid berust.ik zie het als propaganda door de regering geplaatst om ons "domme"burgers te strikken om voor te stemmen.

waar komt die lijst met fabeltjes vandaan als ik vragen mag?

en Douwe, misschien niet relevant,maar in wat voor soort tak van werk ben jij actief ?of actief geweest als ik vragen mag ?

vr gr,

michel
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

18-05-2005 16:41

Douwe : censuur op boeken.
Kerel stel je toch eens voor! Dat is toch net zoiets al jaren geleden wat er in Amerika gebeurde.
Toen verbrandde men boeken, dat zijn middeleeuwse middelen man.
Cd-hoesjes: daar wil ik mee aangeven dat dit het begin van het einde is. Zo wordt de burger monddood gemaakt. Voorbeeld : Zwolle ; referendum tegen een gokhal. plm 80% stemde tegen, maar er komt er toch 1 ook al is die wat kleiner van opzet.
Denk je nu werkelijk dat wij als burger ook maar enen reet te vertellen hebben. Douwe ook al stemt er 65%tegen de EU , wij gaan er toch wel in.
Hebben ze ons ooit iets over de Euro gevraagd, nee hè? Maar kwam er wel , en jongens wat gaat het sindsdien goed met Nederland, nog geen toiletpapier in het bejaardenhuis.
Steeds meer gezinnen in de problemen.
Wij zijn een communistisch land waar je iets mag zeggen , maar wij in den-Haag beslissen toch.
Eén Europa betekent dat onze Westeuropese welvaart een stapje achteruit en de Oosteuropese een stap vooruit gaat. Dit is een socialistisch offer dat je moet maken voor een éénwording.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-05-2005 16:48

Ik ga voor het grootste deel met Douwe mee. En de 10 argumenten van Bertil lijken mij redelijk terecht. De rest zijn emoties en daar komt niemand verder mee. Als stipje op de wereldkaart en postzegel op de kaart van Europa is hoe Nederland stemt feitelijk onbelangrijk. Als Frankrijk tegen zou stemmen heeft de EU een probleem, als Nederland tegen zou stemmen heeft Nederland een probleem...zo simpel ligt de macht van het getal nu eenmaal. Gezien onze export (dus werkgelegenheid!!!) zijn wij zeer afhankelijk van Europa en is dus verdere samenwerking binnen Europa m.i. juist voor Nederland erg belangrijk. Ik heb niks met politici nog ben ik lid van een politieke partij maar alle voors en tegens afwegend zou ik voor stemmen. Zou, omdat ik 1 juni in Frankrijk aan het vissen ben...
Ben ook wel erg benieuwd hoe de stemming hierover in Frankrijk uit zal vallen...
Waarom het nu opeens Europese grondwet heet is mij onduidelijk eveneens wie deze term heeft verzonnen. Ruim 80% van alles wat nu in deze 'grondwet' staat was al geregeld door diverse (bindende!!!) verdragen daardoor snap ik ook al niet waarom nu ineens zo moeilijk wordt gedaan over de nieuwe 12 à 13% nieuwe regels. Storm in een glas water???? Misschien beter gezegd in een jeneverglaasje...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-05-2005 16:51

Harnold, dat van die gokhal in Zwolle is een oneigenlijk argument. Die gokhal wordt met hetzelfde aantal apparaten (ik meen 73) alleen maar verplaatst uit de binnenstad neer het nieuwe stadionterrein. En het afgewezen referendum ging over een gokhal van 400 apparaten. Dit is appels met peren vergelijken :roll:
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

18-05-2005 16:59

Douwe Bijlsma schreef:Over het vluchtelingenbeleid wil ik het verder met jou niet hebben.
Tenminste niet zolang jij ze op 1 bult gooit en jij van mening bent dat een Nederlander een oppermens is.
Jij stelt immers dat Nederland in verval zal raken bij het verminderen van het aantal Nederlanders.
Klein geheimpje weten? er bestaan geen echte Nederlanders het is een volk van vele mengelingen.
Het emigratiebeleid is niet in het nadeel van Nederland er komen nu afspraken waar ieder land zich aan moet houden.
Uitzetten is niet verplaatsen naar Nederland maar naar een land buiten Europa.

ik gooi ze niet op 1 hoop, ik snap ook wel dat er onderscheid is tussen politieke vluchtelingen en economische vluchtelingen, net zogoed als een palestijnse vluchteling geen israëlische vluchteling is. maar in de context dat ik het zeg, of althans zoals ik het bedoel is het meer de vluchteling zoals je hem ook bij organisaties zoals vluchtelingenhulp noemt, als je begrijpt wat ik bedoel, dus niet dat alle vluchtelingen slecht zijn ofzo.

en nee, de nederlander is geen oppermens, niemand is dat, veel nederlanders zijn lui en dat hoort niet bij een oppermens, dus zijn wij niet meer of minder als anderen. en nee, er zijn geen echte nederlanders, maar zo bedoel ik het ook niet kwa ras. met het woord nederlanders bedoel ik mensen die de nederlandse taal spreken met de nederlandse cultuur etc. dat kunnen ook marrokanen zijn...
en ja, ik ben van mening dat nederland in verval KAN raken als er allerlei andere culturen naar nederland immigreren, omdat je dan bijvoorbeeld een overheersing krijgt van de marrokaanse cultuur of wat dan ook en mensen zich dan niet meer aan hoeven te passen aan onze cultuur omdat zij zich in het marrokaans met marrokaanse gebruiken etc. perfect kunnen redden in hun leefomgeving omdat die voornamelijk uit marrokanen bestaat en de mensen met de Nederlandse nationaliteit zich dus niet meer thuis voelen.

Mvgr Richard
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

18-05-2005 17:01

Aart Lokhorst schreef:......... Gezien onze export (dus werkgelegenheid!!!) zijn wij zeer afhankelijk van Europa en is dus verdere samenwerking binnen Europa m.i. juist voor Nederland erg belangrijk. ..........


Aart,
Draai het eens om. De Europese landen zijn voor hun import en met name de transito van producten via Rotterdam van Nederland afhankelijk. Het is een drogreden om te veronderstellen dat wij van Europa afhankelijk zijn voor de export. Alsof onze bloemen niet meer naar Japan gaan omdat we tegen de europese grondwet stemmen. Ik denk dat we juist makkelijker kunnen exporteren zonder lid te zijn van de EG. Kunnen we de tuinders en kwekers weer subsidieren op het aardgas. Dat is nu verboden vanwege oneerlijke concurrentie binnen Europa.
Hé mod. Hoe kan ik hier een onderschrift plaatsen????
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

18-05-2005 17:06

precies,

wie via rotterdam wil importeren /exporteren betaald de hoofdprijs.

wie heineken wil drinken betaald te hoofdprijs.

wie tulpen(bollen) wil betaald de hoofdprijs.

wie naar nederland wil komen om naar de hoeren,coffeeshop wil gaan enz. betaald de hoofdprijs.

mooi, economische malaise is niet meer!

en die toeristen blijven komen , mensen blijven heineken drinken en rotterdam is nou eenmaal de mainport van europa, wie heeft wie nou nodig ?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-05-2005 17:09

Theo, tegenover zoveel onzin geef ik de moed op :roll: Maar goed, eenieder heeft recht op z'n eigen mening :roll:
Plaats reactie