virussen verwijderen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

15-04-2005 14:50

Hallo,

Heb weer eens een computer related probleem 8)
Heb wat virussen op mijn pc,maar geen idee hoe ze te verwijderen.
Online gescand en bleken in bepaalde map wat virussen te zitten.
Maar op het moment dat je die map opent zit er niets wat op een virus lijkt te wijzen !?!
Gaat om de volgende:
JAVA_BYTEVER.A
JAVA_BYTEVER.A-1
JAVA_BYTEVER.K
TROJ_SMALL.UF
Heb deze in het verleden ook al eens aangetroffen en volgens mij gewoon handmatig verwijderd.
Wat ik vaag vind is dat ze in een submap van Java staan,dus lijkt me dat die daar juist thuishoren.

Mvrgr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

15-04-2005 18:04

Een virus klampt zich ook vaak aan een bestaand onderdeel in je computer vast..
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

15-04-2005 18:56

Misschien even ;

http://www.hitmanpro.nl/

erover heen laten denderen ?
Gebruikersavatar
William Brouwer
Berichten: 23
Lid geworden op: 09-03-2005 09:47
Locatie: veenendaal
Contacteer:

16-04-2005 09:59

http://www.lavasoftusa.com/purchase/

dit werkt ook wel elke week even doen dan heb je nooit geen elende meer
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

16-04-2005 10:03

William Brouwer schreef:http://www.lavasoftusa.com/purchase/

dit werkt ook wel elke week even doen dan heb je nooit geen elende meer

dat verwijderd geloof ik geen virussen, maar alleen bepaalde cookies, desalniettemin is het een zeer goed programma.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

16-04-2005 10:07

Dennis?

Wat wijst er op een virus dan?
Ben jij op zoek naar bestanden als: Virus.exe of zo?

Gewoon een goede virusscanner er op zetten, een keer per week laten checken is trouwens ZEKER NIET genoeg hij moet gewoon altijd aan staan.

Ze komen regelmatig voorbij op de nieuwsgroepen. btw McAfee is de beste.

Good Luck!
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-04-2005 10:27

Windows XP kent nog een klein grapje.
Het maakt systeemherstelpunten, automatisch en ook bij installatie of verwijderen van programma,s.
Bij het opstarten maakt Windows gebruik van het laatste herstelpunt en laad wat daar in staat.
Zodra iets niet goed werkt na het installeren kun je een vorig herstelpunt terug halen toen het nog wel goed werkte.
Nu maak je de PC virusvrij, maar in het herstelpunt wordt niks verwijderd en daar kan ook iets inzitten, er is iets geinstalleerd waar je zelf niks vanaf weet.

Oplossing verwijder de herstelpunten en start de PC opnieuw op zet het maken van een herstelpunt weer aan en de ellende is voorbij.

Nog even iets opgezocht om het te verduidelijken.

Symptomen:
De gedetecteerde, besmette bestanden bevinden zich volgens de virusscanner in een dergelijke map:
C:\_RESTORE\TEMP (ME)
C:\System Volume Information\_restore (XP)
En kunnen niet door je virusscanner verwijderd worden... ("door Windows in gebruik", ...)

Verklaring:
=> Dat zijn de mappen waarin zich de herstelpunten van de functies "Systeemherstel" (XP) of "Systemrestore/ Systeem herstellen" (ME) bevinden. Maw: de punten die windows XP/ME gaat gebruiken wanneer je een systeemherstel laat doen. Het eigenlijke besmette bestand is verwijderd, maar er is wel een herstelpunt opgeslagen met een "kopie" van het virus/ Deze besmette herstelpunten zijn inactief zolang ze in de map(pen) van de herstelpunten zitten en door/voor niets anders gebruikt wordt dan Systeemherstel/System restore.
=> deze mappen zijn standaard door Windows zelf verborgen en beveiligd, ter preventie van manipulatie of gebruik door andere software. Dit veroorzaakt de meldingen van je scanner, die het bestand detecteren maar er niet aan kunnen om het te deleten.

Oplossing:
=> De functie "Systeem Herstellen" (ME) / "Systeemherstel" (XP) even uitschakelen.
Je verliest dan wel al je systeemherstelpunten (geen andere bestanden ofzo, enkel die herstelpunten), maar dit houdt ook in : de besmette herstelpunten.
Waarom?
• om de besmette herstelpunten te verwijderen, een virusscanner of removaltool kan geen virussen, trojans, ... uit de herstelpunten halen (Windows laat niet toe dat er veranderingen gebeuren aan de herstelpunten)
• en daardoor ook te voorkomen dat je wanneer je Systeemherstel toepast, terug besmet raakt met het virus...
Hoe?
• Methode voor XP
Rechtermuisklik op icoontje van "Deze Computer" (te vinden op het bureaublad of onder Start) --> Kies "Eigenschappen " --> Neem tabbladje "Systeemherstel" --> het boxje bij "Systeemherstel uitschakelen" AANvinken --> ok. De oude, besmette herstelpunten worden nu automatisch verwijderd.
• Methode voor ME
Ga naar start --> instellingen --> configuratiescherm --> dubbelklik "systeem" --> tabbladje "prestaties" --> Klik op "bestandssysteem" --> Klik op "probleemoplossing" --> Zet een vinkje bij optie "Systeem Herstellen uitschakelen" --> toepassen en sluiten. Start de pc opnieuw op als dat gevraagd wordt.

Niet vergeten:
Vergeet nadien niet de functie Systeemherstel(/len) terug in te schakelen, dit doe je door het vinkje bij "Systeem Herstellen" / "Systeemherstel" terug WEG te halen.


Melding verdwenen? smile.gif
Draai nu ter controle een volledige systeemscan met je virusscanner (eerst voor alle updates checken)
.. en/of met een online virusscanner, vbn:
* Bitdefender
* TrendMicro
* PCpitstop-Antivirusscans
* Kaspersky
* Panda Activescan
* McAfee
* Symantec: Security scan en virusdetection
* RAVantivirus
* Trojanscan


De meldingen zouden nu moeten uitblijven smile.gif


Succes ! smile.gif
Laatst gewijzigd door Douwe Bijlsma op 16-04-2005 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

16-04-2005 10:30

Douwe,
kleine aanvulling, maak een bootdisc met alle stuurprogramma`s en de software die je nodig bent en schakel in xp systeemherstel compleet uit.

Mocht je nu problemen krijgen hoef je alleen te formateren en de bootdisc gebruiken om alles er opnieuw werkend op te zetten. Veel pc`s worden al geleverd met zo`n disc, ook wel recoverydisc genoemd. Ook al moet ik erbij zeggen dat systeemherstel wel een uitkomst kan zijn zeker als er wat minder pc kennis aanwezig is.

Dennis,
Heb je geen virusscanner draaien dan ? wel 1 die up to date is natuurlijk.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-04-2005 11:06

Mocht je er helemaal niet meer uitkomen is er nog een extra virusbeveiliging.

Afbeelding

En als niks meer helpt is er nog maar 1 oplossing.

Afbeelding
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

16-04-2005 11:27

Waarom zo ingewikkeld?

McAfee laten draaien en je hebt niets meer van doen met systeemherstelpunten e.d. bij een virus omdat die gewoon gekilled worden.

Ach zal wel aan ons hier liggen hoor maar ik zit sinds zeg '85 op internet en zijn voorlopers en nog nooit heb ik last gehad van virussen (knock on wood)

Daarbij is het soms van scratch opnieuw installeren een optie omdat je dan echt weer leeg bent zonder al die schaduw copies van allerlei zaken die je juist met een systeemherstel uit wilde schakelen.

Systeem herstel werkt trouwens in het nerendeel van de gevallen niet met een virus omdat het eerste wat een virus besmet is ...... juist dat bestand.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

16-04-2005 12:39

inderdaad,als systeemherstel nog werkt is de boel meestal nog te reparen
met een goede virus scanner o.a. McAfee en Bitdefender.
hitmanpro als aanvulling is zeker een aanrader.
verwijderd rare koekjes, dealers, stekkenpezers, enz.
groetjes koos.
Aart Appel

16-04-2005 13:30

Er staat me hier een hoop onzin :D

Welke versie Microsoft Virtual Machine?

Het antwoord voor het verwijderen van deze worm is al te vinden op de eerste reply van Dennis zijn vraag.

http://www.trendmicro.com/vinfo/virusen ... _BYTEVER.A en dan het tabje solution.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

16-04-2005 14:50

Additional Windows ME/XP Cleaning Instructions

Users running Windows ME and XP must disable System Restore to allow full scanning of infected systems.

Bevestigd wel wat Douwe al eerder aangaf..... :D
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

16-04-2005 23:28

Marc,
is me te makkelijk, er zijn voldoende mensen die zich veilig wanen omdat ze een virusscanner hebben lopen en vergeten hierdoor dat het virus er eerder is dan de remedie.

gewoon geen rare zipfiles en of bijlages openen waar je in vooruit vraagtekens bij kunt zetten.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

17-04-2005 07:59

Peter?

Mijn virusscanner geeft ook aan dat het potentieel een virus kan zijn, en nee niet bij alle zip file's.

Daarbij is common sense natuurlijk ook handig.

M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

18-04-2005 10:57

Heren,

De oplossing waar Trend micro mee aankomt werkte bij mij niet.
Hij bleef aangeven dat ze niet verwijderd kunnen worden.

Hitman pro vond ze niet.

Heb een virusscanner genaamd AVAST draaien en die vindt ze ook niet.
Heb na zoeken in mappen en submappen de twee zip bestanden gevonden waar de 11 virussen/trojans in zaten en op de gok :oops: handmatig verwijderd.
Zijn nu weg en niet meer terug gezien.

Bedankt voor jullie moeite,
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
*Aldert Visser*
Berichten: 125
Lid geworden op: 06-04-2005 14:29

18-04-2005 13:58

Geloof dat uit tests Kaspersky de meeste virussen vind.

@ Dennis,

Tevens ben ik een voorstander van Mozilla FireFox als browser.
Bij Mozilla FF heb je bijna geen last meer van spyware en is ook niet vatbaar voor de virussen waar IE wel vatbaar voor is..... Mss gebruik je deze al, maar het is zeker aan te raden voor de rest dan.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

18-04-2005 19:51

*Aldert Visser* schreef:Geloof dat uit tests Kaspersky de meeste virussen vind.

@ Dennis,

Tevens ben ik een voorstander van Mozilla FireFox als browser.
Bij Mozilla FF heb je bijna geen last meer van spyware en is ook niet vatbaar voor de virussen waar IE wel vatbaar voor is..... Mss gebruik je deze al, maar het is zeker aan te raden voor de rest dan.


Aldert,
kleine update voor je, firefox is zeer recentelijk een lek gevonden en dus ook niet geheel safe zoals je vermeldt. En zou je me uit kunnen leggen waarom volgens jou firefox niet vatbaar is voor virussen, zoals je het er nu neerzet is het net alsof je safe bent met firefox en je om die reden geen virussen meer kunt krijgen.

firefox is niet meer dan een webbrowser, ook hierin zit java verwerkt dus als je hier op zou doelen dan gaat die vlieger niet op. Gebruik zelf ook firefox en ben er zeer tevreden over ook al heb je internet explorer erbij nodig daar er sites zijn die niet compatible zijn.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
*Aldert Visser*
Berichten: 125
Lid geworden op: 06-04-2005 14:29

19-04-2005 12:16

Peter,

Sorry, het is niet me bedoeling om FF als 100% safe af te schilderen. Dit kan ook niet! Vaak ligt de oorzaak van het verkrijgen van een virus bij de gebruiker zelf. Maar er zijn virussen die speciaal op IE gericht zijn en die gaan voor FF dus niet op. Dat bedoelde ik alleen te zeggen.

Kleine update, Java zit niet standaard in FF. Deze moet je apart installeren. Hier zat een lek (Java) en dus niet in FF (dit heb ik zelf ook ondervonden). Dit ligt dus eerder aan de makers van Java (Sun) dan aan de makers van FF.

Natuurlijk zitten er verder ook nog andere lekken/bugs in FF (weet niet welke peter bedoelde?//) maar daarvoor worden er ook patches uitgebracht. Netzoals bij IE.


Greeings,
Aldert

Tja, en dat bepaalde sites zich niet aan de standaarden houden, kan ik ook nix aan doen (crappy webmasters, sorry als ik iemand beledig). Zulke sites bezoek ik dan ook niet. Dus IE gebruik ik niet. Maar dit is dus puur persoonlijk.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-04-2005 13:50

Reken er maar op dat zodra FF erg populair begint te worden de noodzaak van patches ook toe zal nemen.
Goede virusscanner, goed up to date houden, firewall gebruiken en geen domme dingen doen scheelt al een heleboel.
Ik gebruik ook Hitman pro en die ontneemt door surfright FF, IE, MSN enz. de rechten om iets zonder toestemming te installeren.
Als je op het internet surft kan iemand iets op de computer zetten zonder dat je het weet of doorhebt.
Dit komt omdat de browser dezelfde rechten heeft dan de gebruiker, hitman ontneemt de browser die rechten dus.
Ik gebruik FF tot volle tevredenheid.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Plaats reactie