welke zou je kiezen

Plaats reactie
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

15-02-2005 19:52

Hebben jullie dat ook dat bepaalde vissen je meer waarde geven dan andere vissen, ook als het gaat om de gewichten, eens kijken wat jullie zouden kiezen (en nou niet met verhalen komen als die er maar mooi uit ziet enzo, laten we even voor het gemak zeggen dat ze er hetzelfde uitzien)

1) 45 franse ponden uit een bekend frans meer

2) 38 pond uit dressurput van 4 ha

3) 28 pond uit een nederlandse rivier

Richard
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

15-02-2005 20:01

Het draaid mij niet zozeer om de ponden! wat zeggen ponden nou eigenlijk ??? maakt dat de vis mooier als hij boven de 30+ komt! nou neeee!

Het geeft gewoon voldoening om op een moeilijk water een mooie vis te vangen! dus dat kan ook een 20er zijn!

Ik ga voor (3) want wat is er nou mooier dan een 28 ponder te vangen op een moeilijk grote rivier hiero in Nederland?.... ;)

groetjes Kevin
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

15-02-2005 20:09

Hallo,

Ik heb altijd een vreemd gevoel bij vissen die namen hebben oftewel al door velen zijn gevangen en neemaan dat de eerste twee dat ook zijn.
Daarom kies ik voor de 3e, de riviervis, waarvan de kans het grootst is datie nog niet/zelden gevangen is..
jacco noordermeer

15-02-2005 20:49

ik zou blij zijn met nr1 :wink:

zou na vele keren frankrijk wel leuk zijn

die andere 2 heb ik al :lol:
Gebruikersavatar
Bas Stevens
Berichten: 452
Lid geworden op: 20-04-2004 09:20

15-02-2005 20:51

Zulke hebben we vaker gehad. Bij mij speelt het gewicht van de karper wel een 'redelijke rol'. Begrijp me niet verkeerd, ik ben blij met elke vis! Maar ik vang liever een prachtige karper van 19 pond dan dezelfde vis alleen dan van 12 pond... Als ik dus moest kiezen zou ik gaan voor de 38 pond uit de Nederlandse dressuurput. Zo'n vis zou voor mij een DIK persoonlijk record betekenen! 28 pond uit de rivier....nee, toch wat minder vind ik. Voor mij is de 30-ponds-grens haalbaar (en gehaald), maar 38 pond....wow! De 45 pond heb ik buiten beschouwing gelaten want ik ben (nog) geen Frankrijkganger. Trouwens, al zou ik die optie wel meewegen, dan nog kies ik voor de 38er, gewoon omdat die vis me denk ik meer voldoening zal geven.

Bovendien is het niet zo dat die 28 ponder van de rivier het lastigst is om te vangen, onzin!! Ligt aan de omstandigheden en hoeveel ervaring je met het betreffende water hebt, et cetera. Op bepaalde dressuurputten komt een specifieke karper er echt niet eens per jaar uit, vaak juist door de heftige dressuur (neg. conditionering).

EN, ik vind persoonlijk de vissen met een bekende naam juist wel inspirerend. Vooral die legendarische vissen, prachtig!! OWja, kom ik gelijk bij een vraagje, heeft iemand misschien een foto van (de inmiddels allang overleden) Goliath?? Volgens mij moet deze vis in Dé Karperwereld deel 1 of 2 staan (die ik zelf niet heb). Iemand een digi-pic van deze vis?? Ben benieuwd!

Mvg,

Bas
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

15-02-2005 20:52

mm interessant.

Ik denk dat het ook te maken heeft (vooral te maken heeft) met de manier waarop!
Je kunt met je neus in de boter vallen op al de drie wateren en die vissen vangen, maar je kunt ook de vangsten op een zekere manier afdwingen. Die vis op die dressuurput kan ook een "afgedwongen" targetvis zijn. En die franse vis kan door lang te zoeken en te observeren ook op een zekere manier afgedwongen zijn.
Met die riviervis net zo.
Als jij die vis vangt na een goede voercampagne met een goede voorbereiding, geeft dat toch meer voldoening.
Ik denk dus dat de vis die mij het meeste moeite heeft gekost en die toch uiteindelijk in mijn net beland is mij het meeste voldoening zou geven.
Stel nou dat ik voor alle vissen evenveel moeite heb gedaan en ze allemaal heb gevangen, zou ik toch voor die zware franse vis gaan 8)
Gewoon puur omdat een deel van mijn visserij toch gericht is op het vangen van steeds zwaardere en meer bijzondere vissen.
Val me nu niet aan dat ik een pondenjager ben, want dat is niet zo maar ik denk dat velen van jullie ( diep van binnen :wink: ) ook liever een grote dan een kleine vis vangen aangezien ik nog nooit een 45 ponder heb gevangen lijkt me dat wel een boeiende vis :wink:

Een keuze is dus eigenlijk lastig te maken, maar als de omstandigheden qua voorbereiding en uiterlijk van de vis hetzelfde zijn, dan wil ik wel die franse vis. :oops:

Groeten Bart
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

15-02-2005 21:01

De keus is gemakkelijk, 45pond uit een bekend Frans meer. Ja, ik ben een pondenjager. Iets genuanceerder en realistischer: Ik vang karpers liefst zo groot mogelijk. Wie niet? Natuurlijk heeft het zijn grenzen. Er zijn wateren waar ik gewoon beslist NOOIT VAN MIJN LEVEN een 45-ponder WIL vangen, om maar van het ene uiterste te spreken. De keus is gemakkelijk omdat ik uberhaubt al het liefst op een Frans meer vis, als ik tussen de drie mocht kiezen, en niet bijvoorbeeld op een Ned. dressuurwater, of een Nederlandse rivier. Het vangen van een 45-ponder op een Frans meer heeft voor mij dus eigenlijk twee 'voordelen'.
Een karper van 45 pond is een monster, daar droom ik (nat) van.

m.v.g. ChrisN
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

15-02-2005 21:10

je bent in iedergeval heerlijk eerlijk Chris, veel mensen denken zo alleen geven het niet toe.
Mij keuze zou ook de franse vis zijn maar meer omdat ik dat gewicht nog niet gevangen heb. Tweede keuze is de riviervis. Afgesloten wateren van kleinere oppervlakte geven me steeds minder voldoening.

Richard
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

16-02-2005 00:07

28 pond uit een oer hollandse rivier...zal ook tijd worden ook :wink:
Groet'n,
Tim
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

16-02-2005 00:23

goed zal op alle drie antwoord geven, kijk voor mij is 1 ding simpel ik vis om te kunnen vissen dus om te genieten van de zaken die er rond om heen spelen zoals vogels en de rest van de natuur. het gewicht is voor mij een mindere relevante factor als voor anderen. Een ieder maakt hierin zijn eigen keuze om tot voldoening te komen in zijn/haar hobby. Als voorbeeld de mooiste vis voor mij van afgelopen jaar was een oude valkenswaarder, een vis van de 1ste uitzetting. Deze vis straalt voor mij nostalgie uit en waar het nu eigenlijk om draait.

maar goed back om topic:

1) ligt aan het meer, ik vind hieraan vooral de groote en dus de moeilijkheidsgraad een belangrijke factor. Als de gevangen vis dan 45 weegt is mooi meegenomen.

2) niet mijn ding, hou niet van die drukke wateren waar je net je lijn nog tussen de rest kunt proppen. Dus dan maar geen 38 ponder van dat water vang die wel ergens anders.

3) rivier is heerlijk vissen kan moelijk zijn maar dit kan ook meevallen, dit geldt voor zowel nederland als er buiten. Maar blijf dit een machtige visserij vinden, dit jaar staan er weer diverse riviersessie`s op het schema.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
laurens v emmerik

16-02-2005 10:11

hey!

ik ga voor de 45er!
mijn huidige record staat op 41pond,op een nederlandse rivier,dat is nu 3 jaar geleden...zou ook graag mijn pb willen verbreken,vandaar de 45er

mvg laurens
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

16-02-2005 10:57

Alle 3 graag, ik vis op alle 3 de manieren vaak maar op de 3e manier het meest.. Ik vang het liefst een 45 ponder op de nederlandse rivier dan, mag dat ook?
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

16-02-2005 13:18

Voor mij liever de 45 ponder, de andere doelen zijn al behaald, dus dan maar een 45-er...

Wat maakt het uit als een vis een naam heeft?ja, maagdelijke vissen geven ook erg veel voldoening, maar de juiste tactiek bepalen om een dikke 40-er te vangen mag echt wel van mij hoor!

Desnoods heet de vis het wrattenmonster :wink:

Bas,

Probeer eens de beet te benaderen... Ik had karper nummer 1, daar stond Goliath in. Pachtvis. Helaas zijn we net een paar jaar te laat geboren om achter de vis aan te gaan...
maar er zwemt nog steeds een targetvis.

Afijn, als je hun een mail stuurt, zullen ze je best kunnen helpen. Ik was ook op zoek naar dit artikel en toen hebben ze het naar mij toegestuurd.

Spreek je!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

16-02-2005 13:32

Het heeft allemaal z'n charme.... :wink:
Ik denk dat als je jezelf een beetje veelzijdig opstelt, dat alles dan wel een
uitdaging kan zijn!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

16-02-2005 13:58

Hoi,

Ik ga voor 2

reden: 1 is al gelukt en 3 dat komt nog wel.

Jeroen
Mark Creyghton
Berichten: 365
Lid geworden op: 28-03-2004 10:53

16-02-2005 14:09

Ben het wel met Benny eens.
Alle drie zijn een uitdaging op zich, los van de gewichten.
Als je het dus niet erg vind werk ik wel gewoon het rijtje af ;)

MC
Jeffrey Pijl
Berichten: 157
Lid geworden op: 31-08-2004 18:54
Locatie: Delft

16-02-2005 14:21

Die keuze is niet zo moeilijk!
Alle drie :) Ik wil hier niet een ideaal antwoord geven maaruh elke vis telt :)

Dus sorry dat het zo afgezaagd klinkt maar dat is mijn beleving!

JP
joeri van der reyken
Berichten: 13
Lid geworden op: 15-02-2004 10:47

16-02-2005 15:01

ik zou voor 3 gaan omdat maagdelijke vissen mooier zijn dan veel gevangen vissen maarja das zij mening :wink:
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

16-02-2005 16:49

Ik hoef niet te kiezen, ga het gewoon alledrie vangen. TJAKKA

Tenminste dat hoop ik dan. :oops:
Gebruikersavatar
hans van keijzerswaard
Berichten: 52
Lid geworden op: 24-02-2002 01:00
Locatie: vught
Contacteer:

16-02-2005 18:11

Met afstand no.1
Het gaat mij vooral om de gewichten....
Rivier is zéér mooi, maar 28 pond?????????

Groeten,

Hans.
Gebruikersavatar
Bart Smol
Berichten: 438
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00

16-02-2005 21:34

Rivier vissen is het mooiste wat er is . Het is toch een heel stuk moelijker als een dressuur put en uitdagender als een kanaal .
Dus voor mij mij die 28 ponder. Frankrijk ben ik nog niet geweest maar een 45 ponder op een franse rivier lijkt me ook net zo mooi als een 28 ponder op een NL rivier.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

16-02-2005 21:34

Het heeft alle 3 zeker z'n charme, heb ze alle 3 ook meerdere malen en nog zwaarder behaald en het blijft alle 3 leuk!
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-02-2005 21:57

Nah, mag ik gaan voor 45 pond schub op een kanaal bij mij in de buurt. :wink:

Staat er weliswaar niet bij, maar zou mooi zijn. Toch? :-?

Zijn niet zulke gewetensvolle zaken, hoor. Ieder zijn visserij. Maar voor al die andere zaken moet ik teveel reizen om er enige consistentie in te krijgen. Een toevalstreffer is weliswaar mooi meegenomen. Maar het werk eraan geeft nou eenmaal meer voldoening dan het resultaat. Onafhankelijk van waar je dat werk insteekt. Kanaal, Frans meer, rivier of putje.

Autorijden is ook werken, maar vind ik minder leuk. :roll:

Groet, Kees
Plaats reactie