Grappig of treurig??

Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

03-02-2005 18:12

jan van kranenburg schreef:Op gedrag mag je mensen aanspreken. Maar niet op afkomst.

mvg

Jan


Jan, hier heb je dus helemaal gelijk in. En als het zo is dat 95% van de criminele zaken worden gepleegd door allochtonen (ik weet niet exact het percentage maar het kan toch best akelig in de buurt komen), dan moeten wij er niet de kop voor in het zand steken. Dat heeft totaal niets met discriminatie te maken. Als dit soort dingen opgemerkt worden is dat alleen maar goed. Het houdt de discussie levendig. Ook voor de kortzichtige/bevooroordeelde/onwetende onder ons. Die kunnen namelijk wel overtuigd worden van hun "verkeerde" denkbeelden.
Ik ben niet links en ook niet rechts. Ik heb wel een waanzinnige hekel aan mensen met radicale denkbeelden. En dat maakt niet uit of dit te maken heeft met de islam of met hakenkruizen Maar dit zijn dus wel het kleine groepje mensen die de algemene opinie beïnvloeden.

Maar wat zijn dan de oorzaken van de huidige situatie? Hebben wij de gastarbeiders uit de zeventiger jaren niet teveel aan hun lot overgelaten. Het kwam wel goed uit dat die mensen hier waren. Konden ze lekker de rotzooi voor ons opknappen. Daar tegenover heeft zich 30 jaar geleden niemand erom bekommerd dat ze leerden omgaan met Nederlandse gebruiken en het leren van de Nederlandse taal. Het mag duidelijk zijn dat de huidige problemen veroorzaakt door de derde generatie voor een groot deel hiermee begonnen zijn.
En dan asielzoekers die al jaren onterecht in Nederland zijn. Omdat er maar geen fatsoenlijke selectie/uitzettingsprocedure in het leven geroepen kan worden door de politiek???
Het is wel al vijftien jaar zo dat een politicus het zich niet kan veroorloven om het integratievraagstuk ter discussie te stellen. Kunnen we ons nog herinneren dat Frits Bolkenstijn bijna werd afgeslacht toen hij dit jaren geleden deed? En nu komen er dan inderdaad politici die populaire kreten roepen. Lekker makkelijk om zieltjes te winnen.
Wij Nederlanders moeten onszelf een spiegel voorhouden in plaats van naar de allochtonen te wijzen. En wij zijn er dan ook verantwoordelijk voor dat er een oplossing komt voor de problemen in de samenleving.

En een oplossing? Die heb ik ook niet. Ik denk wel dat het een kwestie van tijd is dat de problemen zich oplossen. Hoewel, ik ben bang dat dit weer enkele generaties duurt.

Groeten,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
ferdy pol
Berichten: 373
Lid geworden op: 16-04-2004 16:03
Locatie: nl

03-02-2005 22:28

Voorlopig kunnen we hier op het board oplossingen zoeken wat we willen, maar ik denk dat het eens hoogtijd word voor de heren politiek om eens met iest fatsoenlijks naar buiten te komen en het dan ook daadwerkelijk uit te voeren...daar worden ze toch genoeg voor betaald dacht ik zo.


MVG

FP
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

04-02-2005 00:48

Ferdy,
heb een wedervraag aan je, hoe zou jij hier nu beleidsmatig nog iets aan willen doen dan? de heren worden zoals je al vermeldt betaald om beleidsmatig zaken aan te pakken, op dit isue kun je zoveel beleid uitvoeren als je wilt maar dit wat nu gebeurt is een negatief groeiproces die over de jaren heen tot deze praktijken heeft geleid.

Kan me er wel in vinden als je bedoelt dat de politiek eens moeten stoppen met het aanwakkeren van zaken, maar dit geldt eveneens voor alle andere partijen. Denk dat het beter zou zijn dat mensen zich zelf een een spiegel voor gingen houden, dit kan soms heel verfrissend werken :lol:

groetjes,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-02-2005 11:27

Ik denk dat de media het eerder aanwakkert dan de politiek.
Die enkele politicus die het wel aanwakkert heeft er ook een zieltjeswinnende bedoeling mee, spelen op de onvrede en angstgevoelens van de kiezers.

In de media berichtgeving werdt wel vermeld dat het een Marokkaanse tasjesrover was maar verzwegen dat de automobiliste niet van Nederlandse afkomst is.
Toeval? of spelen op de gevoelens, om rellen te voorkomen tussen die groepen hoefden ze het niet te doen er waren immers getuigen.
Velen die toch al niks van allochtonen moeten hebben hadden dan hun schouders opgehaald in plaats van de dame in hun hart te sluiten.
Dit is maar 1 voorbeeld, let er maar eens op hoe de media hier handig op inspeeld.

Het is ook maar waar je woont, woon je in de randstad of meer in de provincie.
Alles valt en staat met de opvoeding en de kansen op scholing en werk.
Ophouden met aparte scholen voor niet Nederlanders zou al een goed begin zijn.
Integreren in een samenleving kan niet door het onderwijs daar van los te koppelen.
De ouders er bewust van maken dat hun kinderen in de jaren voor het onderwijs Nederlands moeten leren om een taalachterstand te voorkomen.
Wijken meer spreiden, voorkomen dat er wijken ontstaan die overwegend niet Nederlanders herbergt.
De kinderen zijn er niet bang voor, wel de ouders die bang zijn dat hun cultuur verloren gaat.
De voorlichting en het inzicht in de Nederlandse gewoonten en gebruiken heeft de politiek verzaakt toen de allochtoon nog een welkome gastarbeider was.
Die gastarbeider was niet een opgeleid persoon, het waren ongeschoolde landarbeiders.
Velen raakten later in de WAO, reden voor afkeuring? ze waren de Nederlandse taal niet machtig.
Dat was een grote politieke fout, de werkgevers dumpten hun overbodige arbeiders in de ziektewet en in de WAO.

Vergis je ook niet in de invloed die de geestelijk leiders hierop hebben, ook de christelijke.
Hier zou een politieke taak liggen, ban de radikalen uit, ook diegenen die prediken dat je bv niet hoeft in te enten omdat het Gods wil is.
Wil je er iets aandoen, let dan bij de volgende verkiezingen eens op het beleid van de partijen, beleid wat erop gericht zou moeten zijn om een gezonde multiculturele samenleving te bereiken.
Daar hoort ook een gezond uitzetbeleid bij, dus ook ervoor zorgen dat ze het land verlaten en niet zo nu vaak gebeurd de deur open zetten en tot ziens.

Werken aan de toekomst is leren van het verleden, de stelling van we leven nu, zonder daarbij het verleden te betrekken, is m.i. het polariseren van de problemen zonder stil te staan bij de toekomst.
En dat is nu net wat de extremisten van welke kant dan ook willen bereiken.

Nog een bakkie??

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
anton eckhardt
Berichten: 357
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Wageningen en Nijverdal

04-02-2005 12:31

b'vo Douwe hier kan ik me grotendeels in vinden, je hebt opgeschreven wat ik niet kon verwoorden in mijn eerste reply. Mooi geschreven.

Mvg Anton Eckhardt
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

04-02-2005 15:52

Hoi Douwe
Uit jou reakties kan ik een beetje opmaken dat we meer respect moeten hebben voor de gastarbeiders omdat ze in het verleden werk deden dat wij niet hebben willen doen omdat we het te smerig vonden om te doen of ons er te goed voor voelden.
Het is mischien wel waar dat we ons in het verleden en nog mischien te goed voor dit werk vonden,maar je moet je wel realiseren dat ze dit louter en alleen voor zich zelf deden omdat ze in thuisland geen droog brood konden verdienen en niet om ons te helpen,maar er zelf dus beter van te worden.
Des tijds zijn er ook legio Turken,Spanjaarden en Italianen hier als gastarbeider komen werken,maar van deze 2e generatie hoor je vrijwel nooit wat.(Denk bijv aan corus in het verleden)
Je moet daarom wel realistisch blijven en je ogen niet sluiten voor de problemen die grote groepen 2e generatie Marokkanen veroorzaken hier in Nederland.
Ik ben altijd redelijk links georrienteerd geweest maar zal niet snel meer stemmen op bijv Groen links omdat er in mijn ogen niet realistisch naar deze problemen wordt gekeken.
Juist door de problemen die deze groepen veroorzaken lijkt het er op dat ik steeds rascistischer ben gaan denken,maarbij nader in zien is dit gewoon realistisch denken.
En denk nu niet dat ik iedere Marokkaan veroordeel maar als ik er een tegen kom ben ik wel op mijn hoede en dit is louter uit zelf bescherming,pas wanneer ik er achter kom dat deze persoon geen kwaad in gedachten heeft zal dit gevoel verdwijnen.
Omdat de problemen die zij veroorzaken in het verleden met de mantel der liefde bedekt zijn geloof ik dat deze aanpak niet helpt bij deze groep en geloof daarom dat ze veel harder aan gepakt moeten worden.
Neem nu ook maar van mij aan dat grote groepen allachtonen zijn die er precies het zelfde over denken als dat ik er over denk.
Het wordt daarom ook tijd dat deze gemeenschap eens bij zich zelf te raden gaat waar het mis is gegaan en beginnen met elkaar meer te corrigeren.
Ik kan trouwens ook het zelfde verhaal vertellen over een deel van de antilliaanse gemeenschap,maar ik heb hier persoonlijk weinig mee te maken gehad.
anton eckhardt
Berichten: 357
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Wageningen en Nijverdal

04-02-2005 16:11

mark res schreef:En denk nu niet dat ik iedere Marokkaan veroordeel maar als ik er een tegen kom ben ik wel op mijn hoede en dit is louter uit zelf bescherming,pas wanneer ik er achter kom dat deze persoon geen kwaad in gedachten heeft zal dit gevoel verdwijnen.


AUWWWW. Pijn in mijn hart, dat is juist hetgeen wat moet veranderen. Zo laat je ze juist in hun isolement zitten en moeten ze zich altijd "bewijzen" voordat men "geaccepteert" word. Ik kan me voorstellen dat men zich dan juist recalcitrant (als ik het zo mag noemen) gaat gedragen.

Mvg Anton Eckhardt

Het zou dus juist andersom moeten, elkaar vertrouwen tenzij je reden hebt om iemand (individueel) te wantrouwen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-02-2005 16:35

Mark, het spijt mij voor je maar dat kun je niet uitmaken uit mijn schrijven, het is althans mijn bedoeling niet.
Respect krijgt iemand die het in mijn ogen verdient, niet omdat hij of zij putjes geschept of vloeren geschrobt heeft.
Iemand die zijn vrouw verplicht om een aantal stappen achter hem te lopen krijgt dat respect niet.
Ik begrijp dan misschien wel dat het in hun denkwijze past maar het zou bij de jongeren niet meer voor mogen komen.

Het woord respect zegt mij ook niet zoveel, je bent afhankelijk van het onderscheidend vermogen van een ander.
Het is aan jezelf om uit te maken wat de waarde van dat respect is.

Wat je er wel uit kunt halen is dat de regering grote fouten gemaakt heeft om die groep niet beter, lees verplicht begeleid heeft om op te gaan in de Nederlandse samenleving.
In plaats van hun te pamperen.
Het is nu tijd om daar aandacht aan te schenken.

Voor de rest kan ik mij wel vinden in jou reactie.
Ook ik ben op mijn hoede, niet voor 1 Marokkaan wel voor een groepje tenzij hun uitstraling niet dreigend is, maar dat ben ik ook bij bepaalde Nederlanders.
Voor 1 junk ben ik altijd op mijn hoede ongeacht de kleur of hoofddeksel.
Daar heb ik nu weer slechte ervaringen mee.
Zodra mijn gevoel zegt dat er iets niet klopt verandert mijn houding.
Als je op de straat groot geworden bent begrijp je wel wat ik bedoel.

Krijg ik nu ook een buurthuis?

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

04-02-2005 18:52

Anton je schreef
AUWWWW. Pijn in mijn hart, dat is juist hetgeen wat moet veranderen. Zo laat je ze juist in hun isolement zitten en moeten ze zich altijd "bewijzen" voordat men "geaccepteert" word. Ik kan me voorstellen dat men zich dan juist recalcitrant (als ik het zo mag noemen) gaat gedragen.


Jammer dat je er pijn en van in je hart krijgt,maar erg naief gedacht van je, mijn ervaringen die ik in het verleden heb gehad met marokkanen hebben voor deze reaktie gezorgt.
Wanneer iedereen zo zou denken als jij denkt,reken maar dat er dan misbruik van gemaakt zou worden door deze groep.
Ga dat maar eens vertellen aan die jongen die netjes op zij gaat zodat er een paar van deze jongeren naast hem kunnen komen zitten in de trein en als dank met zijn 4en aan zijn vriendin gaan zitten.
Respect moet van 2 kanten komen,en dat is nu net wat er bij veel van deze jonge marokkanen aan ontbreekt.
robin nieuwhof
Berichten: 488
Lid geworden op: 11-01-2003 01:00
Locatie: krimpen aan den ijssel

04-02-2005 19:17

ff 1 dingetje en verder laat ik deze topic maar voor wat het is. Tegenwoordig zullen er ook maar zeer weinig buitenlanders jou zomaar respecteren. Daar zal je ook wat voor moeten doen. Als je ze alleen maar aankijkt kijk je een boze blik terug!!! Dus waarom moeten wij ze wel allemaal met liefde behandelen :(
anton eckhardt
Berichten: 357
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Wageningen en Nijverdal

05-02-2005 01:57

Ik ben dus zo'n als allochtoon beschouwde gast (ben voor alle duidelijkheid 1/8 indisch en mijn pa woont bijna zijn hele leven in Nl, mijn opa zijn hele leven, mijn oma is grotendeels in Indonesië opgegroeit maar zijn allen goed geïntergreert en hebben een goede positie in de Nl maatschappij) die wel respect toont voor eenieder, toch krijg ik hier nog steeds argwanende blikken voor terug. Vind het zelf niet zo gek dat sommige dan zoiets hebben van schijt aan de rest als ik me maar oke voel.
Ik zie het asociale gedrag net zo goed bij blanke jongeren als bij allochtone jongeren. Ik zal je sterker vertellen, ik zat laatst in de bus, zaten er twee jongeren voor me zit de een stoer tegen de ander te vertellen hoe asociaal hij wel niet is. "Ik ga echt niet voor zo'n oudje op sstaan, voorpiepen doe ik ook want dan kan ik tenminste zitten, ja daar trek ik me allemaal niets van aan, zo'n aso ben ik wel." Dit waren dus blanken he.

Verder is er laatst een moord in Wageningen gepleegd, zag je hier iets terug van in het nieuws of in de krant? Nee, het was een blanke die een cafehouder (van een overwegend buitenlanders trekkend cafe) neerstak en vervolgens achter diens vriendin aan rende en deze ook meerder malen neer stak. Te naar voor woorden, maar in de krant las je er niets van terug.
Wel aan bod kwamen kleine vergrijpen van allochtone en een andere moord gepleegd door een duitser in Enschede. Wel beetje vreemd he dat dit wel uitgebreid in het nieuws komt en zo'n moord icm zware mishandeling in Wageningen door een Nederlander niet.

Wat ik wil zeggen, en wat ook in de geschiedenis vaak is voorgekomen (extreem voorbeeld Nazi-Duitsland), is dat stemmingmakerij zo makkelijk is. Mensen zijn makkelijk te manipuleren, mensen zijn echte kuddedieren en kunnen nu heel makkelijk met zijn allen A zeggen, maar als zometeen een goede spreker B voorlegt zal een groot deel van de mensen plotseling B zeggen. Let er maar eens op in kranten en het nieuws.

Mvg Anton
jan van kranenburg

05-02-2005 03:14

Wat hier nog niet zo duidelijk belicht wordt is het feit dat als er over "allochtonen" wordt gesproken het vrijwel altijd personen betreft met de Nederlandse Nationaliteit; soms ook nog een tweede.

Die "personen" voelen zich hier thuis; hebben natuurlijk "roots" in hun oorspronkelijke landen, maar toch......Nederland is hun thuisbasis.

Wij, als autochtonen, kunnen dit alleen maar accepteren. Kretologie als
"rot op naar je eigen land of zoiets", is niet van toepassing. Staat onze wet
ook niet toe.

Integreren dus maar. Wat houdt dat in? Verlochenen van je roots?
Neen toch!! Maar proberen een plaats in de Nederlandse samenleving te vinden met behoud van je eigen cultuur.

Vergt ook wat inlevingsgevoel van de autochtone Nederlander; begrip voor je medebewoners van dit stukkie Europa.

In deze regio zijn nu ook cursussen gestart om de de Allochtonen beter te kunnen begrijpen. Hun cultuur, hun geloof etc.

Betekent echt niet alles accepteren, maar wel aanvaarding binnen onze wetgeving en Maatschappij.

Heb zelf in de 50-er jaren de problemen met de Indische nederlanders ervaren. Vechtpartijen van hier tot gunder.
Echt georganiseerde expedities naar de wijken waar die Indische nederlanders (we hadden er toen een ander woord voor) woonden.

Hoor je nou niemand meer over.

Geef toe dat de problematiek nu wat anders ligt, maar toch.....

Oplossing begint met respect; of trachten respect op te brengen.

mvg

Jan
robin nieuwhof
Berichten: 488
Lid geworden op: 11-01-2003 01:00
Locatie: krimpen aan den ijssel

05-02-2005 12:30

In deze regio zijn nu ook cursussen gestart om de de Allochtonen beter te kunnen begrijpen. Hun cultuur, hun geloof etc.

Dit is wat ik bedoel. Als de allochtonen eerst een cursus Nederlands nemen en er moeite voor willen doen om ook de Nederlanders beter te begrijpen heb ik er echt geen problemen mee. Maar op dit moment zijn er toch echt te veel die hier komen wonen, een mooi zakcentje krijgen van de regering en verder niets doen om te integreren. IK SCHEER HIER DUS NIET ALLE ALLOCHTONEN OVER 1 KAM. Er zijn ook genoeg allochtonen die hier wel moeite voor doen. Hier heb ik dan ook weinig problemen mee.

mvg

Robin Nieuwhof
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-02-2005 16:13

Robin, wat is je punt nu dan?? waar hier over gesproken wordt zijn jongeren die in het Nederlandse onderwijs zitten of hebben gezeten, hoe bedoel je leer eerst eens Nederlands.
Ze zijn hier geboren of tenminste vanaf hun vroege jeugd hier opgegroeid.
Omdat ze onderling hun taal spreken wil niet zeggen dat ze geen Nederlands kunnen spreken of verstaan.
Meestal met een accent, nou en? een Limburger, Achterhoeker of een Fries heeft dat ook
Iets van elkaars cultuur leren kan prima binnen het reguliere onderwijs.

Als je de asielzoekers erbij wilt halen komen er steeds minder binnen.
2001 32.500
2004 9.900
Dit door het nieuwe asielbeleid.

Maar als je dat bedoeld begrijp je niks van deze discussie.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

05-02-2005 16:29

Heej Douwe,
wel graag den achterhooker d'r buut'n laoten..

Want den snapt tenminste nog dat die eerste gastarbeiders ok veur de neudige noakommelingen gezorgd hebt, en ok snapt den achterhooker wel da'j die noakommelingen die wi'j neet neudig heb, neet gewoon in de hook kònt trapp'n als was het grof vuil!
Hadde ze doar in 't haagje nog moar zoveul verstand van Fokken als 'ne boer, was ut wel anders geloope..dach ik!?

Snap i'j dat 'n betjen 8) :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-02-2005 16:42

Henk, een hooker moet je niet achter je hebben maar onder je 8)
De nodige nakomelingen, niet in de hoek trappen.
Ja ik begrijp het :lol:

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

05-02-2005 18:24

Citty Boy,
hooker wil zegg'n; hòôöèker!!
Kwèt ut van ow nie zeker, moar ik heb 'm toch liever neet onder mi'j..

WOEEHAaaaaaaaaaa
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

06-02-2005 08:21

Oh Oh Oh Oh, jongens en meiskes wat blijkt het opeens allemaal lastig te zijn huh?

Integreren? Wasda?
Smeltkroes? No way
Multiculturele samenleving? een farce

Waar zit hem het probleem? Wisten we het maar te benoemen.

Hier op dit board komen sommige mensen met goede argumenten, alleen zijn het geen abstracte argumenten maar meer praktijk gerelateerde argumenten, die dus ten alle tijde gekleurd zijn door meningen / komaf en idd de indoctrinatie door de media.

Zodra wij roepen dat "men" zich maar moet aanpassen aan de wetgeving hier, kunnen we niet meer spreken van bijvoorbeeld een smeltkroes. Andere culturen andere wetten toch?

Er is geschreven dat "men" op zijn hoede is als er een groepje Marokanen staat, tsja jammer dat het geschreven is aangezien diezelfde nekharen ook omhoog gaan staan bij een groepje Antillianen / Nederlanders / Roodharigen / Skinheads / Junks / Voetbalsupporters enz enz enz. En dat vind ik dus jammer mensen, er wordt weer een label aangehangen terwijl de meeste mensen het gevoel hebben bij groepen en niet bij eenlingen.

Uiteraard hebben bepaalde groepen de naam, maar zoals ook al aangemekrt door wie en wat hebben ze die naam gekregen?

Een groepje musicalgangers zul je niet te snel van onder de indruk raken, omdat ze nooit iets doen? .... welnee maar Als ze al een keer iets doen dan staat dit niet breed uit in de kranten.

Tenslotte ..... iedereen krijgt maar 1 kans om een eerste indruk te maken, als die kans verkloot wordt door een argwanende houding van de andere partij zal het altijd blijven mee spelen.

Ik blijf me verbazen over de kant die deze discussie op gaat.

Groet Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

07-02-2005 22:10

Diep en diep triest en treurig dus!
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Hans Besselink
Berichten: 222
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

07-02-2005 22:45

alaaaaaaaaaf :D :D :D :D
vaak zi'j te bang