[b]Waarom is er onder de karpervissers zoveel afgunst.[/b]

Gebruikersavatar
Dinand Ensink
Berichten: 27
Lid geworden op: 01-12-2004 13:43
Locatie: Enschede
Contacteer:

01-12-2004 14:05

Het valt mij de laatste tijd op dat de karpervissers,
zich elkaar het licht in de ogen niet gunnen.
De een moet nog betere en duurdere spullen hebben als de ander.
Terwijl niet iedereen het geld hier voor heeft.
Als er een is die meer en grotere karpers vangt dan de anderen,dan deugt hij of zij in 1 keer niet meer.(ik zou zeggen gun elkaar meer in deze prachtige hobbie en met goedkope spullen kan je ze net zo goed vangen)

Groetjes Carp Team Enschede
Wie goed doet die goed ontmoet.

Groetjes Carp Team Enschede(http://www.carpteamenschedeforum.nl)
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

01-12-2004 15:02

Beste Dinand,

Mij is dit ook al opgevallen, maar dit is niet iets van de laatste tijd hoor. Het bestond altijd al en komt overal voor...... De één schept op over zijn auto, de andere weer over zijn vrouw. Dit zijn vaak gewoon maar een paar mensen van de totale populatie en omdat het als negatief ervaren wordt (opscheppen en afgunst) blijft het de mens langer bij en valt het dus ook eerder op.

Kortom, deze mensen kom je overal tegen en karpervissen kán een erg competitieve sport zijn, waarin mensen met een bepaalde drang tot "superieurheid" en wedstrijdgevoel kunnen uiten.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

01-12-2004 15:10

goed punt dit topic

hoor vaak genoeg dat je fox piepers moet hebben enzo.

Heb gewoon een lekker bij elkaar geraapt zooitje maar het functioneerd en daar gaat het toch om

gaat om het vissen en niet om wie er een gouden hengel heeft toch
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

01-12-2004 15:16

Goud? Whahahah, lolbroek. Dat moet toch echt platina met een diamant stootdopje zijn. Anders hoor je natuurlijk niet bij de harde kern van karpervissende hooligans.

Zometeen even de batterijtjes uit mijn Ultimate strikers halen. Kan ik gelijk mijn Shakespear hengeltjes eens voor een paar weekjes wegzetten. :P
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

01-12-2004 15:34

Voor wie vis je ?
CarpeR Diem
marinus gaasbeek
Berichten: 85
Lid geworden op: 08-05-2003 02:00
Locatie: enschede

01-12-2004 16:01

Vroeger toen ik nog goedkoop spul had en ik zat te vissen en ik kreeg bezoek van een karpervisser gebeurde vaak het volgende.
Na een meewarige blik te hebben geworpen op mijn materiaal kwam de vraag: Al wat gevangen? Vaak was het antwoord: Nee .. ze bijten niet.
Prompt werd ik als visser afgekraakt. Ik zat op de verkeerde plek. Mijn rig deugde niet .. of een andere "afkraker".
Nu zit ik te vissen met handgebouwde CJW's. Delkims GTI ( turboversie met polyfone sound).
Nu kijken ze naar mijn materiaal .. slikken een paar keer van al deze pracht en praal. Als ik nu ontkennend moet antwoorden of er al vis op de kant is. Roept de bezoeker : Ze bijten slecht hé
Wie kent dit niet???????? Je wordt toch vaak afgerekend op de euro's die je hebt uitgegeven.
Wat wel het geval is, dat naarmate ik meer geld uitgeef, de kilo's die ik mee moet slepen toenemen, de vangsten minder worden. Toch maar weer terug naar de monkey climber en de Shakespearestokken???
Groetjes
Rinus
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

01-12-2004 16:26

Nou hoe dan ook ik doe er niet aan mee ......

Heb ook een grappig mengelmoesje aan de waterkant staan en moet zeggen dat ik (nog) geen last heb gehad van slechte kritieken op mijn spullen. Als ik zeg ze bijten voor geen meter dan hoor ik veelal dat dit komt door .... weer / windsterkte / windhoek / wel of juist geen regen / wel of geen zon / net drukveranderingen geweest of juist al "te lang" dezelfde druk enz enz enz enz ........ ik moet er wel om lachen hoor en concludeer gewoon dat niemand het echt zeker weet.

Oh heb trouwens Fox / X2 / The Beast / Ultimate / PB / Korda spulletjes ....... TOEVALLIG!!! :D 8) :D
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

01-12-2004 16:29

X2 vind ik dan nou weer net het uiterste he. :lol: Je weet toch dat het voor 2 X kopen staat? :wink:

Voor wie ik vis? voor iemand die me veel te weinig geeft om al dat duur gedoe te kopen. :P Al moet ik eerlijk toegeven dat ik dan wel weer aan het denken ben om een Daiwa Tournament te kopen :cry: (erg he, die kwaliteit).
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

01-12-2004 16:30

Marinus,

En waar had jij die Delkims gekocht? :lol: :lol: :lol:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

01-12-2004 16:35

Bas,

Wat dacht je van Side Skirts en een spoiler op een sky pod? :P
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

01-12-2004 16:35

Marinus schreef:

Nu zit ik te vissen met handgebouwde CJW's. Delkims GTI ( turboversie met polyfone sound).
*knip*
Wat wel het geval is, dat naarmate ik meer geld uitgeef, de kilo's die ik mee moet slepen toenemen, de vangsten minder worden.


Bas schreef:
Marinus,

En waar had jij die Delkims gekocht?

*************************

Jammer Bas maar ik kkop dus NOOIT iets van jou :D :lol: :D :lol:
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

01-12-2004 16:39

kevin diederen schreef:
Voor wie ik vis? voor iemand die me veel te weinig geeft om al dat duur gedoe te kopen. :P Al moet ik eerlijk toegeven dat ik dan wel weer aan het denken ben om een Daiwa Tournament te kopen :cry: (erg he, die kwaliteit).


Ik vis dus omdat ik dat wil, en niet om een ander te laten zien wat voor spullen ik heb... Waar ik vis krijg ik meestal meewarige blikken omdat ik bijvoorbeeld een goed boek zit te lezen ! En gemompel van ; dat is toch geen vissen meer, in mijn tijd zat men nog op een krukje met een bamboestok..... Ja vroegûh, toen was alles beter ; de lucht schoon en sex vies.

Spullen moeten ten alle tijde goed zijn ! niets ergers als een vis verspelen op slecht materiaal !
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Hans van Putten
Berichten: 190
Lid geworden op: 27-05-2004 16:42
Locatie: Betuwe

01-12-2004 16:48

Marinus,


Ben het volledig met je eens, met veel en duur spul trek je kijkers hier...

Hier in de buurt zijn er ook een paar van die "drollen" die zich voordoen als ervaren karpervissers, komen bij je staan, inspecteren je spul en als het ze bevalt maken ze een praatje....

Knap zielig, ik heb als mannetje van 10 met een volglas stok van 2.70 gevist tussen de mannen een uitrusting waar je van schrok, en ik maar vangen, netzo veel als die mannen hoor...
Je spullen maken het soms aangenamer of makkelijker, maar zeker niet BETER hoor de vangst, vis altijd nog graag met simpel oud spulwat er niet uitziet.. :lol:
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

01-12-2004 17:00

Je kan natuurlijk altijd geweldig, perfect, mooi maar vooral dure spullen kopen. Veel mensen doen het... Je krijgt de kwaliteit die je betaalt (meestal dan). En het kan ook geweldig genieten zijn om op je stretcher te zitten en te genieten van je set-up (duur woord zeg) door er alleen naar te kijken. Ik moet toegeven dat ik mijn spullen het liefst ook goed uit heb zien, maar dan wel voor mezelf. Die blikken van anderen (vooral als ik met trots de Bonsai tevoorschijn haal) maken me niet uit, ondanks dat de gezichten van velen als je met goedkoop materiaal de tackle-tarts wegvist gewoon schitterend zijn.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

01-12-2004 21:30

Nu weet ik waarom ik de laatste tijd zo weinig vang, die karper komt eerst kijken aan wat voor hengel hij binnen gehaald wil worden.

sinds ik samen met mijn vriendin een huisje heb gekocht moet ik gewoon met wat minder tevreden zijn.
Maar vis liever met een bij elkaar geraapt zooitje(wat wel voldoet trouwens) dan helemaal niet.

Tuurlijk ziet het er dik uit als alles mooi bij elkaar past, maar denk niet dat meneer karper het veel uitmaakt of je nu in je x2 tentje ligt te pitten of in je fox tentje.
als je maar kan vissen toch
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

01-12-2004 22:09

Ik kan me voorstellen dat sommige mensen zich ergeren aan opschepperig gedrag, maar soms ontkom je er niet aan om duurdere spullen aan te schaffen. Neem bijv een draadloos sounderbox systeem van fox... Dit is een uitkomst in Frankrijk... En ik zou niet meer zonder kunnen.
Tja met die dingen vis ik ook op gewoon een vijver. Ook molens, ik ken de kwaliteit tussen een molen van 50 euro en 250 euro... iemand die dat niet weet zal onherroepelijk zeggen dat die van 50 net zo goed is als die van 250...

Wel neemt dit niks weg over de vangsten en of je een betere visser bent natuurlijk. Dat is uiteraard onzin.

Dus soms zijn dure spullen wel noodzaak voor een bepaald type visserij.
joel merken
Berichten: 257
Lid geworden op: 26-09-2004 13:20
Locatie: maasbrecht

01-12-2004 22:34

persoonlijk denk ik niet dat er zoveel afgunst is op matriaal maar wel op vangsten

als je het vissen een beetje serieus oppakt maakt het niet uit met wat voor matriaal je aan de waterkant komt

er zijn er natuurlijk altijd die denken dat ze als ze dure spullen kopen direct tot de 'harde kern' geraken

maak gewoon even tijd om na te denken waar de vis zich zou bevinden en mat wat voor soort aas je gaat uitpakken

je zal merken als je vis aan de kant krijgt er meer afgunst naar je prestatie,je inschattingsvermogen en je creativiteit van aasjes
op het randje
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

02-12-2004 08:16

Kevin schreef:

Die blikken van anderen (vooral als ik met trots de Bonsai tevoorschijn haal) maken me niet uit

...................................

Ik weet niet wat jij met jouw bonsai bedoeld ..... wil ik het wel weten? :lol: :oops: :lol: :oops: :lol:

(sorry voor off topic).
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

02-12-2004 09:19

Heren,

Zewlf heb ik een aardige set bij elkaar gekocht, maar daar heb ik wel jaren over gedaan...

Heb zelf ook niet het geld om te kunnen kopen wat ik zou willen, maar dat zou ik niet eens willen.
Maar waar draait het karpervissen nu om?
Draait het de spullen die je hebt staan, de batterij hengels die er allemaal even strak bij staan, of gaat het om het vissen zelf. De rust, de natuur, de kick van een run, de adrenaline, de dril, de vis op de mat en als afsluiting een fotootje??

Daar gaat het bij mij om, waar een ander mee zit te vissen interesseerd me geen ruk.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

02-12-2004 10:02

Het draait niet en wel om de spullen binnen het karpervissen,

Het is gewoon zo dat het gros van de vissens een eerste indruk van een visser krijgen bij aankomst aan de hand van het materiaal. Heeft nog niets met afgunst te maken, maar gewoon inschatting. "Oh, die heeft een fox dit, nash dat, zus, dat moet wel een visser zijn die serieus met zijn hobby bezig is". Anders kan natuurlijk ook "kijk dan, daar zitten ze weer met een vlemmix starterssetje, zullen wel soepers zijn". Ook ik betrap mezelf of mijn maten wel eens erop dat ze iemand beoordelen aan de hand van het materiaal, iets wat verkeerd is, maar wel gebeurd. Op het moment dat je dan werkelijk een praatje maakt met deze mensen (in jouw ogen de serieuze) beoordeel je dan als nog of het al dan niet aan de verwachtingen voldoet. Als je iemand leert kennen kijk je hier niet meer naar, maar dan meer naar zijn viskwaliteiten. Toch is er nog steeds inderdaad een grote groep die viskwaliteiten koppelen aan het materiaal maar het is dan ook vaak de verpakking die het product verkoopt. Dit is niet alleen bij het karpervissen, maar met alles om ons heen. Bedenk wel dat door de "soepers" links te laten liggen je ook enkele hele goede vissers voorbij gaat, mensen waar veel van te leren valt. Zo ken ik enkele vissers die het er juist om doen, lekker op een stoeltje achter de hengels schots en sheef met reeltjes gewoon hun ding doen, die zijn maar wat blij dat hierdoor de aanloop stukken minder is, of niet :wink:

De afgunst wat vissen betreft, de haat en nijd, het geroddel van die "viswijven" achter je rug om, dat is iets waar ik veel meer moeite mee heb. Ik heb dan ook altijd geroepen en zal dit blijven doen dat je het in perspectieven moet zien. Iemand kan ze niet vangen (grote vis), als ze er niet zwemmen, wil nog niet zeggen dat het daardoor een mindere of slechtere visser is. Iedereen maakt zijn keuze in zijn visserij, zo vang ikzelf graag grote en vooral mooie/aparte vissen en het liefst op afgesloten moeilijke wateren, daardoor zal je concessies moeten doen binnen je visserij en valt gewoon een groot gedeelte van de wateren in NL af. Iets waar ikzelf vrede mee heb, maar wat voor een hele grote groep niet de manier van vissen is.

Over roddelen en afgunst gesproken, het is dan ook wel leuk als je de verhalen achteraf hoort wanneer je ergens klaar bent. Zo bijvoorbeeld op het water waar ik enkele sessies in het najaar heb gevist (wat te lezen is in KW 40). Je hoort dan via via dat ze een verklaring zoeken (voor eigen "falen") waarom je zo goed gevangen hebt, ze zouden voor mij gevoerd hebben. Ik zou het water plat gooien met voer, etc. etc. Het hele jaar was daar al over mij gesproken blijkbaar, ik zou daar wel even het water leeg komen trekken :-?. De waarheid blijft echter dat hetgeen wat ik voor ogen had lukte binnen 3 weken, met 15 kg bollen en de informatie die ik kreeg over de vangsten dat najaar en waar de vissen sprongen net voordat ik begon. Maar goed, de enige waarheid is in de komende KW te lezen. Toen ik daar de eerst keer kwam kreeg ik zelfs te horen dat ze gehoopt hadden dat ik niet meer zou komen, ze waren bang dat ik vis zou vangen :-). Wel leuk als je het dan ook nog eens doet op zeer korte tijd Het is niets meer dan op het goede moment op de goede plaats met daarbij de voor dat moment goede tactiek. :o . De woorden die Luc de Baets schreef in zijn boek staan dan ook nog steeds (jammergenoeg) als een paal boven water. Iets wat bij het karpervissen schijnt te horen en waar ik mezelf maar weinig van aantrek.
mvg

Bart van den Hurk
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

02-12-2004 10:27

Misschien is afgunst in sommige gevallen minder erg, dan een water naar de knoppen brengen.......
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

02-12-2004 10:39

Robert,

Tuurlijk :cry: Triest :o

Bart van den Hurk
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

02-12-2004 10:46

Ja zeker triest ja...... :cry:
maar ja ooit komt het besef.....
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

02-12-2004 10:55

maar ja ooit komt er het besef... dat er weinig te verkloten valt, alles toch al bekend is, een water stil houden wat toch al bekend is een utopie is, auteurs rekening proberen te houden met de locals en heel hun artikel daar op aanpassen, locals nooit tevreden zullen zijn, een extra toeloop op een toch al landelijk bekend water reuze mee zal vallen, ja ooit...
mvg

Bart van den Hurk
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

02-12-2004 11:10

Er is verschil tussen het bekend maken van een onbekend water en het stimuleren om te gaan vissen op een al bekend water.......één ding is zeker; goed is het niet...