Belangrijk voor mijn TOEKOMST!!!!!!!!

Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

24-11-2004 18:21

hey medeboarder,

Ik zit met een probleem!
Ik zit namelijk in mijn laatste schooljaar (4 mavo) en moet een richting gaan kiezen waar ik later wel iets in zou willen doen. Ik weet alleen nog niet precies wat ik zou willen gaan doen. Het lijkt me leuk om natuurlijk iets met vissen te gaan doen maar wat kan ik dan eigenlijk precies allemaal worden.

Een karperwinkel lijkt me leuk om aan te beginnen, alleen wat voor opleiding moet ik hier voor gaan doen en hoe begin je zoiets?
( hoop dat er iemand wat van af weet).

Als iemand anders een beroep weet wat met vissen te maken heeft hoor ik het graag.

kan er a.u.b. ook bij gezegt waar ik zo'n opleiding kan gaan volgen
(ik woon in de buurt van Rotterdam).

met afwachtende groeit,

robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

24-11-2004 18:48

Robert,
Een karperwinkel kan je zo beginnen, er zijn geen vestigingsvergunningen meer nodig, maar bezint eer ge begint...

Ik denk wel dat iemand op dit board met ongelooflijk veel contacten je misschien een andere richting kan aangeven.
Wellicht een PB-tje richting meneer Aart Lokhorst ?

Sorry Aart, maar ik weet nu eenmaal dat je erg met de jeugd bent begaan, KSN-lid of niet...

Groetjes,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Reinder van Lune

24-11-2004 18:55

Een eigen winkel gaat wel van je netto vistijd af !
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

24-11-2004 18:56

Ben je geen middenstandsdiploma nodig? Je begint toch een eigen bedrijf.
Vissie kump zo!
Reinder van Lune

24-11-2004 18:59

Dat is al jaren geleden afgeschaft.
Iedereen kan z'n eigen winkel beginnen.
Rick Nijland
Berichten: 445
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

24-11-2004 19:01

[quote="Henk de Jonge"]
Wellicht een PB-tje richting meneer Aart Lokhorst ?
[/quote]

Henk,

weet jij nog dat Aart geen pb'tjes beantwoord omdat hij er teveel krijgt en veel te druk is.

Groeten Rick.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

24-11-2004 19:04

Ik doe momenteel opleiding natuur en landschapstechniek op hogeschool larenstein (in Velp bij Arnhem). Hier leer je veel over de natuur, landschap, plattelandsontwikkelingen etc. Ik zit in het 4de jaar en heb nu een afstudeeropdracht bij het waterschap, hier gaan we vispassages monitoren. Leuke opleiding alleen kun je er niet vanuit je MAVO terecht, dan moet je eerst middelbare bosbouwschool doen. Deze zit ook in Velp en daar kun je ook veel natuur (vis) richtingen op.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

24-11-2004 19:05

Ik was pas 13, 15 en 15 1/2,

Ik zou als ik jou was... Stoppen met school, en glaszetter worden 8) !

Maar wat je wil gaat studeren... Zit je graag op kantoor, of zie je jezelf meer buiten, of met je handen (kan me niet voorstellen dat jij iets met je handen kan behalve .. je weet wel :roll: ..) !

Maar als je het eerste wil kun je economie-recht kant kiezen. Iets anders is misschien bouwrichting ?

Succes en ik kom v/d winter nog nachtjes pikken hoor :wink: krijg je van mij broodje kebab :D

Groeten,

Michiel
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

24-11-2004 19:31

Jow pielhaar :lol: ,

de ik was pas 16 komt er ook aan van de winter hoor :lol:
ik houw je aan het broodje kebab.
Maar wie word er nou glaszetter met zo'n verstand als jou, je had dat niet moeten doen :lol: anders was je nu een rijk man. 8)

Maar als ik het goed begrijp heb ik geen vergunning nodig om een winkel te starten. Ik kan dus gaan en staan waar ik wil.
Maar wat voor soort opleiding kan ik hier voor volgen om een beetje verstand er van te krijgen hoe het allemaal zit in dit soort van handel?

( ik zal aart niet lastig vallen als tie het te druk heeft :o )

mvg,

robert
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Reinder van Lune

24-11-2004 20:10

MBO detailhandel of zo iets.
Harald Bremmer

24-11-2004 20:53

Hallo,
blijf nu maar lekker studeren, eerst MBO dan HBO.
Ik was eerst ook van plan om met 16 jaar te stoppen met school omdat ik liever geld had om zo maar genoeg visspullen te kunnen kopen! (niet dat er iets verkeerds aan is om op je 16e te gaan werken!!). Ik studeer nog lekker een paar jaar denk ik en dan vind ik het wel best om te gaan werken...
Ik vermaak me nog steeds prima met mijn studentenleventje!!!!

Groeten uit het gezellige Groningen...(hik)..
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

24-11-2004 21:20

Het gene wat je wel nodig hebt voor het starten is :
Sociale Hygiene
Een goed en kloppend ondernemingsplan anders krijg je geen leing bij de bank

Dus studeren jongen iets in de richting van ondernemer midden en klein bedrijf of iets als detailhandel gaan doen

Succes ermee
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

24-11-2004 21:36

Voor een lening bij de bank, heb je ook nog wat andere zaken nodig. Al helemaal in deze tijden.

hypotheek?
vaste baan?
auto?
partner met inkomen?

etc etc
Rick Nijland
Berichten: 445
Lid geworden op: 14-08-2002 02:00

24-11-2004 21:39

[quote="Bart-Jaap Koorn"]
Een goed en kloppend ondernemingsplan anders krijg je geen leing bij de bank
[/quote]

Toevallig dat ik nu bezig ben met het maken van een ondernemingsplan 8)

Maar met de economie die er nu is zijn er weinig die het aandurven om een bedrijf op te starten.
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

24-11-2004 21:44

Beste Mitz

Auto ? nergens voor nodig bij de bank zeggen ze echt van zeg meneer heeft u een auto anders krijg u echt geen lening hoor
Een partner nergens voor nodig mischien een zakenparner ok, maar indien je een eenmanszaak gaat beginnen heb je geen partner nodig hoor indien het een V.O.F word B.V of N.V wel ja !
Een vaste baan ?? beetje raar als je een lening gaat aanvragen voor het starten van een eigen bedrijf DAT WORD JE BAAN NANEMLIJK!

Rick --> Ik ook :wink:
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

24-11-2004 21:55

je krijgt niet zomaar een lening hoor :wink:

Ze moeten weten dat je al genoeg geld hebt wanneer je de zaak start dus je moet al een tijdje een baan hebben gehad.

Wanneer je geen eigen woning hebt enz ... allemaal negatieve punten
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-11-2004 22:17

Robert, studie detalhandel/ondernemer is een goede suggestie. Daarnaast is praktijk natuurlijk enorm belangrijk en die leer je nergens beter dan in een goede hengelsportzaak (als je die kant op wilt tenminste). Meestal lijken dergelijke dingen ook veel mooier dan ze zijn...Een eigen zaak kost in de meeste gevallen ook veel meer tijd dan b.v. een 38 urige werkweek. En de meeste starters sneuvelen (helaas) meestal al weer binnen een korte termijn.
Bezint eer je begint...
Als je aan een hengelsportwinkel denkt ga dan eerst ook een een jaar b.v. op de zaterdag in zo'n winkel werken. Daarbij komt nog dat financiering van zo'n soort winkel op zich momenteel ook verre van simpel is. Zonder een deel eigen kapitaal (of b.v. ouders die er geld in willen stoppen of tenminste garant willen staan) kom je al nergens.
NVVS, OVB, RIZO etc. zijn natuurlijk ook mogelijkheden als je die kant op wilt. En daar kun je zo informeren welke opleiding(en) en diploma's je dan zou moeten hebben.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

24-11-2004 23:52

Wat ik nog mis ...... een hobby is leuk, maar dan is het opeens je werk! .... niks leuk karpertjes vangen, neuh ..... 6 dagen in de week die toko runnen, geen tijd voor zelfs af en toe maar een nachtje!

Zorgen zrogen zorgen ..... niet genoeg klanten, je wilt goed advies geven maar eigenlijk heel stiekem weet je ook dat je met iets "slechter" advies het product kan verkopen waar net iets meer winst op zit.

Jongens en meisjes ..... het is NOOIT leuk om van je hobby je werk te maken!
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
paulussie wassenaar
Berichten: 62
Lid geworden op: 07-10-2003 02:00
Locatie: ijmuiden

25-11-2004 00:09

gelul marc, ik heb van me hobby mijn werk gemaakt en geniet nog steeds elke dag als ik naar me werk ga s`ochtends.
dus die vlieger gaat niet altijd op,

groetjes paulussie
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

25-11-2004 07:19

Paulussie?

Beetje sterk statement vind je niet?
Wat voor hobby heb jij in werk omgezet dan?
Hoelang doe je het al?
Welke mate van verantwoordelijkheid heb jij in deze?

Ben benieuwd,

groet Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

25-11-2004 10:17

Bart Jaap,

sociale hygiene? voor een hengelsport winkel?

ik dacht dat dat van toepassing was als je bijv een horeca zaak begint.

groeten
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-11-2004 10:27

Mark,

Je toko wordt wel overspoelt door verslaafden. Vissers in dit geval.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

25-11-2004 11:00

Sociale hygiene heb je altijd nodig (dat is mij verteld !) voor wat voor soort zaak dan ook (dus hang me er niet aan op !)
Ja een woning is wel handig mij heb je ook niet horen zeggen dat je geen woning nodig hebt
Een baan voordat je een eigenzaak begint is ook wel handig (maar op het moment da tje die zaak begint niet nee en dat zei ik :wink: ), maar startkapitaal is nog veel belangrijker
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

25-11-2004 11:19

ik denk dat het beginnen van een eigen zaak in deze tijd niet zo een heel suoer idee is

Je zal moeten opboksen tegen de prijzen van de grotere firma's
de dingen die op het internet worden verkocht
en de 2de handsmarkt
En de economie ligt nutuurlijk ook flink op zijn gat.

Ik ben van mening dat het beter is om nog een opleiding te volgen waarmee je verder kan in deze wereld en een paar jaar te wachten om te kijken hoe de markt verder gaat.

bij ons in de stad hadden we 4 hengelsport winkels, maar sinds raven zijn grote toko heeft geopend is ie nog de enige

zijn eigen x2 merk loopt als een gek en word steeds beter, maar zit ver onder de prijs van de echte merken.

Om daar tegen op te boksen als beginnend ondernemer moet je dus sterk in je schoenen staan om daar tegen op te boksen.

ik hoop dat het je lukt en dat je je droom kan waarmaken.

Op het gebied van service naar de klant toe kan er zeker een boel verbeterd worden.

heel veel succes
Reinder van Lune

25-11-2004 11:24

Je kan ook een IT opleiding gaan volgen, en dan je eigen internetwinkel beginnen.
Kosten zoals huur voor een winkelpand, personeel enz enz heb je dan niet.
Mocht het aanslaan kan je altijd nog een winkel beginnen.
Loopt dit niet kan je een baan zoeken.
Een perfecte oplossing . . lijkt mij!