haakbek in beyum(Groningen)

Plaats reactie
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

17-11-2004 19:56

heb vanmorgen kennis gemaakt met de haakbek...een van de zeldzaamste vogels in nederland.
werd wakker door een hoop comotie, het bleken vogelaars te zijn die zo'n beetje in de achtertuin stonden te kijken naar het vogeltje.
had nog heel even het idee om een luchtbuks :wink: te pakken maar ik denk niet dat ik het er dan levend van af had gebracht :P

wilde het tog ff kwijt :)

mit grunningse groet'n,
Tim :D
Groet'n,
Tim
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

17-11-2004 20:33

Dat beest is geloof ik 3 keer gezien in 150 jaar.
En nu zat er eentje bij jouw in de achtertuin? :o
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

17-11-2004 20:34

K ken heel dat beessie niet :oops:

Heb je een foto van dat beessie Tim?
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

17-11-2004 21:20

En bedankt é!! :wink:

Mooi vogeltje trouwens, lijkt veel op een roodborstje alleen een geheel rood kleurtje. :P
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Casper Hijkoop
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-08-2004 12:37

17-11-2004 21:24

ow fuck was dat dat beest door de soep :-? Had er nog geld mee kunnen verdienen!
remco wieser
Berichten: 164
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

17-11-2004 22:47

Volgens mij las ik vanmorgen in de Spits dat het beestje tegen een ruit was aangevlogen en overleden was :( Het was idd de derde keer sinds 1800 ofzo dat een haakbek vogeltje in Nederland is gezien.
remco wieser
Berichten: 164
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

17-11-2004 22:53

Vogelasiel vangt zeldzame haakbek op

15-11-2004 17:39
URETERP (ANP) - Vogelasiel De Fûgelhelling in het Friese Ureterp heeft een uiterst zeldzame vogel met de naam haakbek binnengekregen. Volgens de instelling is het de vierde keer sinds 1800 dat de vogel in Nederland is gesignaleerd.

Het beestje is bij het vogelasiel binnengebracht, nadat het in Leeuwarden tegen een raam was gevlogen. ,,Wij hebben het nagekeken in de boeken en van 1800 tot en met 1995 is drie keer een haakbek in Nederland gezien. Het is uniek dat we er nu eentje hier in het asiel hebben'', aldus assistent-beheerder H. Meijer van De Fûgelhelling.

Onduidelijk

De haakbek is iets groter dan een spreeuw. Het is niet duidelijk of het om een mannetje of om een vrouwtje gaat. Het beestje heeft een oranje borst en kop en is verder grijs. De bovenste helft van de snavel loopt in een punt, ,,vandaar de naam haakbek'', aldus Meijer.

De haakbek wordt een zogenaamde dwaalgast genoemd. ,,Het beestje komt normaal gesproken niet in Nederland voor en is ook geen vogel die over Nederland trekt'', aldus Meijer. De vogel komt voor in het gebied tussen Noord-Scandinavië en Midden-Siberië en daarnaast in Noord-Amerika.

Het asiel weet niet zeker of de vogel zijn verwondingen overleeft. ,,We hebben geen dierenarts ingezet, met rust moet het beestje er weer bovenop komen'', zei Meijer.

De Dutch Birding Association, die waarnemingen van zeldzame vogels in Nederland registreert, is op bezoek bij De Fûgelhelling geweest. ,,Dit is heel zeldzaam, omdat ze 's winters wel wat afzakken naar het zuiden, maar eigenlijk nooit verder dan halverwege Zweden'', aldus R. Cazemier van Dutch Birding.

Geactualiseerd om 18.12 uur


Hier staat niet dat het vogeltje is overleden dus dat heb ik (gelukkig) mis denk ik :oops:
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

17-11-2004 23:01

Ingredienten
3 el suiker
2 el water
2 el witte wijnazijn
3 dl sinaasappelsap
2 el gehakte sjalot
3 dl sterke kippebouillon (of gevogeltefond)

4 sinaasappels, de partjes losgesneden.
8 haakbekfilets met vel
2 el ijskoude boter
2 el geraspt sinasappelvel

Bereiding
Verhit de suiker en het water in een pannetje tot het bruinig wordt. Voeg dan de azijn toe (zal flink sissen), even roeren. Voeg dan het sap en de sjalot toe en kook in tot er ca. 1 dl over is. Voeg dan de bouillon toe en kook dit nog verder in, ca. 1 dl over. Van het vuur nemen en laten staan terwijl je de haakbek maakt.

Wat olie in een pan verhitten. Het vel van de haakbek op veel plekken insnijden en flink kruiden met zout. In de olie eerst de onderkant bakken, heel eventjes dichtschroeien. Dan de velkant bakken, er zal flink wat vet vrij komen uit het vel. Pan beetje schuinhouden zodat je het velletje eigenlijk krokant frituurt in de olie en zijn eigen vet. Eventueel de andere kant ook nog even bakken. Zorg dat het velletje mooi krokant is, als het goudbruin gekleurd is. Deze manier werkt perfect om het vel mooi en krokant te krijgen. Doe een paar el van het bakvet bij de saus.

Haakbek uit de pan nemen en aan beide kanten kruiden met peper en zout. De haakbek in mooie plakjes snijden.

De saus verwarmen, de partjes en raspsel er door roeren, tot ie begint te pruttelen, van het vuur nemen en de koude boter er door roeren tot gesmolten.

De saus om de haakbek heen gieten, niet er op anders wordt het velletje zacht.

Eet smakelijk.

Wij hadden het gegeten met gegratineerde aardappeltjes en boontjes.
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Theo Smids
Berichten: 177
Lid geworden op: 26-07-2002 02:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

17-11-2004 23:28

Heuskiebeustieteutieteuuu Chicken in the baskeut :D

Gr Swedish chef :wink:
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

17-11-2004 23:51

Tjaa Theo,

Puur jeugdsentiment................. :D

http://webhollis.com/albums/Muppet-Show ... .thumb.jpg
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
anton eckhardt
Berichten: 357
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Wageningen en Nijverdal

18-11-2004 11:33

mijn huisgenoot heeft dan bij jouw in de tuin gestaan waarschijnlijk. Evenals een studiegenoot die dezelfde avond als toen het bericht van de haakbek kwam vertrokken is naar Groningen zodat ie er 's ochtends meteen kon zoeken. Die Jongens gaan minstens net zo ver in hun hobby als wij, misschien zelfs wel verder dan sommige van ons. Ze hebben een pieper waar ze elkaar waarschuwen als er iets zeldzaams is gezien en de meeste zijn als er iets zeldzaams is gezien ook meteen hier naar toe. Als is het aan de andere kant van Nl. Sommige gaan op een dag vanuit wageningen via groningen naar Limburg om dan op Terschelling te overnachten op zoek naar drie verschillende vogels.

Mvg Anton Eckhardt

ook beetje een vogelaar
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

18-11-2004 12:59

het was niet direct in mijn tuin, het waren de struiken naast het huis die de vogeltjes hield.
zij stonden dus met de rug in de heg... :D

mit grunningse groet'n,
Tim :D
Groet'n,
Tim
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

18-11-2004 15:55

De haakbek is een zeldzame dwaalgast, is geen standvogel in Nederland. De kruisbek is een stuk algemener dan de haakbek maar is een stukje kleiner. Deze 2 lijken enigszins op elkaar, het is inderdaad een zeer zeldzame waarneming voor Nederlandse begrippen.
De waarneming zegt mij echter niet zoveel zo'n soort duikt ineens op, het zegt niks over de kwaliteit van een gebied. Wanneer er bepaalde zeldzame soorten aan het broeden komen in Nederland zou dit mooier zijn.

Dit is gewoon een buitenkansje voor de vogelaars om hun lijstje weer wat langer te maken
beetje bij beetje
anton eckhardt
Berichten: 357
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Wageningen en Nijverdal

18-11-2004 20:18

haakbek zal geen broedvogel worden. Tenzij het klimaat een stuk kouder wordt. De rede dat er dit jaar plotseling 4 of 5 gezien worden heeft te maken met de (te verwachtte) extreme kou in het noorden van Europa. De vogel trekt dan logischer wijs iets zuidelijker om toch zijn voedsel te kunnen vinden. Tevens waren in Engeland en Belgie ook al de eerste exemplaren gezien. Het was dus slechts een kwestie van tijd voordat ze ook in NL gezien zouden worden.

Mvg Anton Eckhardt
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

19-11-2004 12:30

anton ik bedoelde niet de haakbek als broedvogel dat lukt inderdaad niet maar andere zeldzame vogels, grauwe klauwier of ortolaan zoiets.
beetje bij beetje
anton eckhardt
Berichten: 357
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Wageningen en Nijverdal

19-11-2004 16:41

owke, maar ja zelfs zoiets als een ortolaan is erg moeilijk aangezien dat biotoop bijna niet meer in NL aanwezig is. Iets waar we wel steeds meer kans op maken is een nestpaar van zwarte ooievaar, en de zwarte els (een boom). Wat trouwens ook leuk is is dat het afgelopen jaar er drie nesten van de oehoe in NL waren. De ene die altijd in Limburg zit en twee nieuwe waarvan een in Overijssel en die andere weet ik zo niet meer. ook wordt de slechtvalk steeds meer gezien in NL en hoopt men hier een stabielere populatie van te krijgen.
JAmmer is wel dat het met de oude vertrouwde huismus minder goed gaat. Van een miljoen exemplaren naar een half miljoen in relatief vrij korte tijd.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

19-11-2004 17:40

De zwarte ooievaar is in opmars net als de kraanvogel die al in de grensstreek broedt. De oehoe heeft dit jaar gebroed in de Achterhoek in Overijssel zijn mogelijke oehoe locaties, vooral oude vuilnisbelten zijn mogelijke broedlocaties.
De slechtvalk is beetje jammer aangezien hij bijna alleen in nestkasten broedt en hiermee zijn verspreiding beperkt.
Ortolanen zijn nog wel waargenomen in de achterhoek maar inderdaad is het habitat van deze soort niet optimaal, het moet nog kleinschaliger en extensiever.
Huismussen dat doen we zelf met onze manier van huizen bouwen, er kan geen vleermuis of huismus meer ergens tussen komen. Zou best makkelijk beter kunnen is ook goed voor andere soorten als gierzwaluw en vleermuizen.

De zwarte els is overigens de algemene soort (Alnus glutinosa) de minder voorkomende soort is de grijze els (Alnus incana). Ik denk dat jij de zwarte populier bedoeld langs de rivieren i.p.v. de els!
beetje bij beetje
anton eckhardt
Berichten: 357
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Wageningen en Nijverdal

19-11-2004 19:28

idd populier bedoelde ik. OP het moment dat ik het bericht verstuurde had ik eht door. Sorry voor het foutje.

vg Anton
anton eckhardt
Berichten: 357
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Wageningen en Nijverdal

19-11-2004 19:30

trouwens die oehoe was in Holten op de Sallandse Heuvelrug. Dit is niet de achterhoek, of bedoel jij het derde paartje. Dat zou wel kunnen dan. Hier is trouwens weinig gerucht aan gegeven om de paartjes in rust te kunnen laten broeden.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

20-11-2004 09:57

Ik bedoel het derde paartje anton, er waren hier zelfs meldingen van jack russels die werden aangevallen! Ja ze hebben het goed dat ze de broedplaatsen niet vrijgeven, krijg je allemaal van die gekken die de boel verstoren!
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

20-11-2004 23:20

Tim,

waarom,waarom,waarom???

Jammer, jammer heel erg jammer.

Jij weet best dat IK haakbekken graag lust..... en altijd eerst die vogelaars bellen he voordat je mij belt!!!! :cry:
Valt me weer es van je tegen :cry:

Groetels Bart :wink:
Plaats reactie