Grootste nederlander aller tijden

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Casper Hijkoop
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-08-2004 12:37

16-11-2004 08:24

Pim Fortuyn...
Met alle respect: ik vind het belachelijk!
Wat heeft die man voor Nederland betekend? Zonder hem hadden we er nu ook nog wel rond gelopen...
Gezien de andere genomineerden vind ik het heel raar...
Willem van Oranje, Willem Drees, Antoni van Leeuwenhoek, die o.a. de bacterie ontdekte, en daarmee de moderne geneeskunde enorm heeft geholpen!

De mensen die op Fortuyn gestemt hebben snappen volgens mij het begrip 'de grootste Nederlander aller tijden' niet...
Bijna heel Nederland zal Fortuyn over een jaartje of 40 wel weer vergeten zijn hoor! De andere grote namen leven al honderden jaren voort...
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

16-11-2004 08:27

Rini Groothuis?? :D
Gebruikersavatar
Casper Hijkoop
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-08-2004 12:37

16-11-2004 08:30

hahaha :lol:
Ik weet niet of die in de lijst van 100 nederlanders stond die eerder geselecteerd waren :wink:

Maarja over een jaartje of tig zijn we die ook wel vergeten 8)
denk ik :roll:
Gebruikersavatar
nils poldervaart
Berichten: 147
Lid geworden op: 05-02-2003 01:00
Locatie: Pijnacker

16-11-2004 08:33

Rik Smits...
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

16-11-2004 08:34

Aart Lokhorst!!!

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

16-11-2004 08:37

Nils,

:D :D :D
michel Tat

16-11-2004 09:42

Andre van duin is nog een grotere nederlander dan pim fortuyn <-- naar MIJN mening :-?
Hugo Bovenmars

16-11-2004 10:03

Waarom uberhaupt een verkiezing? Wie schiet daar in vredesnaam iets mee op dan.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

16-11-2004 10:16

De publieke omroep, toch weer wat reclameinkomsten, etc. IMHO is Fortuin bij lange na niet de grootste NLder. Omdat hij toevallig goed kon verwoorden wat wij dachten en op het juiste moment daar was. Dan heb je idd een hele boel betekend voor onze samenleving :-? . Helaas heeft hij zich niet kunnen bewijzen, wat ik wel jammer vindt. Misschien ook wel goed, aangezien bij de buren ze er ook eentje hadden die heel goed de mening van het volk kon verwoorden :o . Zelfde nu heb je met die Wilders, een zee van stemmen omdat hij toevallig een goed standpunt inneemt. Ik wil hem straks wel eens zien als hij daadwerkelijk zoveel zetels zou krijgen. De politiek zou dan ook niet in Den Haag moeten zitten, maar in Rdam. Geen woorden (spreekkoren :wink: ), maar daden! :D . Zat gisteren dan ook maar de snelle en de furieuze te kijken, lekker ongedwongen en niet zo beladen genieten van wat mooie vrouwen en auto's.

De grootste Nederlander, denk dat Nils heel dicht in de buurt komt :lol:
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

16-11-2004 11:18

PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
michel Tat

16-11-2004 11:59

mee eens,

rob bruintjes :lol:
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

16-11-2004 13:01

Persoonlijk vind ik zulke verkiezingen ook onzinnig. Ten eerste (en dat is al gezegd) vind ik "onze" Pimmetje, absoluut niet de grootste Nederlander en dat zal hij ook nooit geworden zijn. Zeker als je bekijkt wat inderdaad sommige anderen daadwerkelijk hebben betekend voor Nederland en misschien nog wel meer landen. Maar ten tweede heb ik ook altijd zoiets van, misschien zijn er wel andere mensen die niet of minder in de belangstelling hebben gestaan, maar wel heel veel betekend hebben.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Casper Hijkoop
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-08-2004 12:37

16-11-2004 13:23

daar heb je gelijk in, tijdens de kwalificaties zullen er al een hele boel zijn afgevallen die eigenlijk een plekje in de top 10 hadden moeten krijgen. Daarintegen vind ik dat mensen zoals van Gogh, Rembrand van Rijn en Johan Cruyff er niet in horen. Het is idioot dat een goede voetballer een van de grootste Nederlanders aller tijden genoemt moet worden :-?

Dan heb ik nog liever dat Lee Towers er in staat! :lol:
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

16-11-2004 14:44

Nogmaals eens het bewijs dat ons land zo achterlijk als de pest is, en 1 van de redenen waarom ik steeds minder tv kijk. Durf te wedden dat de helft van ons land niet eens weet wie Willem van Oranje is. Fortuyn? Dat is die kale die doodgeschoten is, laten we daar maar op stemmen.

Niet dat Fortuyn geen goede gozer was, maar absoluut niet de grootste van ons land, laten we het maar op het antwoord van Dennis vd B houden dan.

mvg
Stefan
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

16-11-2004 14:56

Kan iemand mij vertellen wat "groot" dan is? Vind het een veel te subjectief begrip om een ander ermee te overtuigen waarom de een het juist wel en de ander juist niet zou moeten zijn. En een voetballer, dichter en staatshoofd met elkaar vergelijken, hoe zou je dat in hemelsnaam willen doen?

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Casper Hijkoop
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-08-2004 12:37

16-11-2004 16:45

het begrip 'grootste Nederlander' kan je op meerdere manieren opvatten, maar ik geloof dat het hier wel duidelijk is dat het om de Nederlander gaat die het meest voor Nederland heeft betekend... maar ook al zou je het begrip totaal anders opvatten, Fortuyn is -met alle respect- nergens de grootste in geweest. Niet in lengte, in daden of in het bereiken van iets bijzonders...
Maarja... dat is mijn opvatting :-?
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

16-11-2004 16:54

Mark en anderen, jullie hebben helemaal gelijk.
Ik heb ook nooit van mijn leven zo een idiote en stompzinnige poll gezien :evil:
Appels met peren vergelijken en wie komt er uit de bus :-? Iemand die zowat totaal niets voor Nederland heeft gedaan.
Typisch nederlands dit gestuntel en ik vind het jammer dat WB zich daar ook nog voor leende :(

O.ja de definitie van groot is moeilijk hoor Mark, wat mijn nichtje groot vindt, vindt mijn tante juist weer klein :wink:

Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

16-11-2004 17:34

'Pim Fortuyn toch niet de Grootste Nederlander'

Uitgegeven: 16 november 2004 16:40
Laatst gewijzigd: 16 november 2004 16:40

AMSTERDAM - Als ook alle stemmen zouden worden meegeteld die nog na de uitzending van "De grootste Nederlander " zijn binnengekomen dan zou Willem van Oranje de uiteindelijke winnaar zijn geworden, zo meldt de KRO in een persbericht.

Het probleem van de cijfers is veroorzaakt door 'langzame' computers, die na de uitzending nog nieuwe gegevens produceerden. En dat heeft te maken met een beveiliging die was ingebouwd om frauderen te voorkomen. Tijdens de uitzending kon alleen gestemd worden via een vaste telefoonlijn of via de mobiele telefoon. Alle kiezers konden maximaal 6 stemmen uitbrengen en de computers controleerden of dit aantal niet werd overschreden.


Daardoor ontstond evenwel vertraging in de verwerking van de gegevens met als resultaat dat de telefoonlijnen geblokkeerd raakten. Toen de uitzending werd afgesloten stond Pim Fortuyn aan kop en werd hij onder het toeziend oog van de notaris als winnaar aangewezen.

Volgens de officiële telling had Fortuyn op dat moment bijna 115.000 stemmen en Willem van Oranje 111.000 en daarmee was Fortuyn 'de grootste', maar telling van de stemmen na de uitzending geeft aan dat Pim Fortuyn 130.000 stemmen heeft en Willem van Oranje 161.000.

De KRO heeft besloten de afgesproken procedure te respecteren, en geen wijziging te brengen in de uitslag zoals die tijdens de uitzending is gepubliceerd.
Gebruikersavatar
Casper Hijkoop
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-08-2004 12:37

16-11-2004 18:09

Vond zelf Willem van Oranje ook de grootste in 't rijtje...
Jammer dat het niet gerectificeerd word :-?
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

16-11-2004 18:20

Achja, ze zijn toch beide dood :)

Verder stom idee van dit programma... Bananenrepubliek!

Groet, Frank
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

16-11-2004 18:47

Casper Hijkoop schreef:Vond zelf Willem van Oranje ook de grootste in 't rijtje...
Jammer dat het niet gerectificeerd word :-?



Ge kent em nog niet eens! :lol:

Eveneens weer een ballen-topic..... :(
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Casper Hijkoop
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-08-2004 12:37

16-11-2004 20:08

maakt toch niet uit...ik weet toch wat hij gedaan heeft?
hij word niet voor niets vader des vaderlands genoemt...
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

16-11-2004 22:42

Natuurlijk zijn dit soort dingen onzinnig, maargoed, die film van gisteren was ook niet echt nuttig. Als we zo gaan kijken kunnen we misschien beter alleen nog het journaal kijken...

De grootste Nederlander...
Denk dat een of andere uitsmijter bij een discotheek hier een aardige kans zou maken. Of bedoelden ze nou groot op die andere manier?

Waarom is Pim de grootste Nederlander? Simpel antwoord, het valt in één zin samen te vatten: Omdat hij vermoord is!
Pim is niet zo ver gekomen ondanks het feit dat hij niks waar kon maken, maar dankzij dat feit. Als hij dingen waar had kunnen maken was hij gewoon een politicus geweest, die een andere meing had dan de rest. Als hij nu premier was geweest hadden we ook op hem lopen zeiken dat de regering veel te veel bezuinigd enzo. Omdat hij dood is kan dat niet, dus zien de mensen een onrealistischesituatie zonder dat ze het zelf in de gaten hebben. Utopia leek toch zo mooi en de theorie van het communisme was perfect, maar de praktijk pakt altijd anders uit.

Als het aan mij had gelegen hadden mensen als pim fortuyn, van gogh, rembrand en johan cruijf niet eens in die top 10 gestaan. Willem van oranje is voor mij ook niet de grootste Nederlander, omdat hij handelde op een manier zoals de situatie waarin hij leefde het hem ingaf. Natuurlijk had hij daar ook anders op kunnen reageren, maar als hij niet de leiding over de opstand had genomen had iemand anders het misschien een aantal jaren later wel gedaan.

Als we kijken naar iemand als erasmus, hij werd niet door zijn situatie gedwongen tot zijn daden, toch heeft hij zo'n beetje het moderne denken uitgevonden. Van Leeuwenhoek kan ik ook niets dan respect voor hebben, maar er staan ook nog genoeg grootse Nederlanders veel lager in de top 100, zijn die dan per definitie minder groots, of zijn ze minder bekend? Juist omdat een verkiezing als deze voor een heel groot deel afhangt van de bekendheid van een persoon is een uitslag van zo'n verkiezing nooit correct. Neem bijvoorbeeld die man (ben zijn naam ff kwijt) die de kunstnier heeft uitgevonden, en nu op zijn 93ste nog steeds keihard werkt in de VS. Als zo'n iemand bekender zou zijn zou hij veel hoger komen.
Hoe dan ook, ik heb de eerste uitzending van de doodste Nederlander gezien, daarna vond ik het echt niet boeiend meer.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Plaats reactie