dwarrelschub.

Plaats reactie
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

06-09-2004 11:32

kan iemand vertellen hoe het komt dat een aantal schubkarpers het patroon kwijt zijn?

zaterdag heb ik mijn eerste"dwarrelschub" gevangen en stond even erg raar te kijken.

weet iemand dit?

ik ben erg benieuwd

groetjes
Marcel Brauer
Berichten: 392
Lid geworden op: 03-07-2004 16:46
Locatie: Venray

06-09-2004 20:55

Wat mij het meest logische lijkt, is dat dit gebeurt door beschadigingen, misschien door de paaitijd, of harde bodems, kanten, stenen etc. Dat de schub dus erafgaat, en er nieuwe schubben aangroeien, die dus niet meteen dezelfde grote/vorm hebben dan de rest.
Waarschijnlijk zal ook de structuur iets anders zijn, minder -of zelfs geen- jaarringen.

Heb er eens over gezocht, maar kon niets vinden, zelfs niet bij koi's,wat toch wel redelijk overeen komt. Het enigste wat ik vond was dat het vaker bij Westerse schubkarpers voorkwam :o
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

06-09-2004 22:01

Ik weet het niet helemaal zeker maar heb ooit is opgevangen dat dit een soort kruizing is tussen de ovb schub en een wilde schubkarper...
Normaal gesproken kunnen de ovb schubs zich niet voortplanten maar een enkeling is het wel is gelukt... en soms ontstaat er een dwarrelschub.

In de kop van noord-holland kom ik steeds vaker deze schubs tegen... het is zeker geen beschadiging of iets dergelijks omdat het van jongs af aan al zo inelkaar zit. Zo ken ik een vis die van klein tot groot gevangen is op een openwater... deze heeft een dwarrelpatroon over zijn hele lengte... heel vreemd.

Misschien kan iemand anders het aanvullen?
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

07-09-2004 07:39

[quote="Marcel Brauer"]Wat mij het meest logische lijkt, is dat dit gebeurt door beschadigingen, misschien door de paaitijd, of harde bodems, kanten, stenen etc. Dat de schub dus erafgaat, en er nieuwe schubben aangroeien, die dus niet meteen dezelfde grote/vorm hebben dan de rest.
Waarschijnlijk zal ook de structuur iets anders zijn, minder -of zelfs geen- jaarringen.

Heb er eens over gezocht, maar kon niets vinden, zelfs niet bij koi's,wat toch wel redelijk overeen komt. Het enigste wat ik vond was dat het vaker bij Westerse schubkarpers voorkwam :o[/quote]

Sorry, maar warrelschubs worden zo geboren... Wij hebben er trouwens met de vaste stok enkele gevangen van zo'n 5cm lang...

Uw uitleg, met alle respect, klopt dus niet
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

07-09-2004 11:27

hoe verklaar je dit dan, aan de ene kant een dwarrelschub en aan de andere kant v/d flank een normale schubkarper?
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

07-09-2004 11:32

Ik denk ook dat er een beetje "spiegel-bloed" in de schubkarpers zit. Dat er wat genetische eigenschappen van spiegelkarpers aanwezig is. Waardoor het nette schubbenpatroon van een normale schubkarper verstoord wordt. Het kan daarbij denk ik ook zo zijn dat het alleen aan 1 flank van de vis voorkomt, net zoals sommige mensen 1 bruin en 1 blauw oog hebben. Maar zeker weet ik dit niet, het is maar een theorie...

Groeten uut Wehl
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

07-09-2004 13:41

Ik denk dat de vraag van Camiel door de uitleg en foto's van Bob beantwoord is. Het zijn dus schubs met genetische eigenschappen van spiegelkarpers die het warrelige schubbenpatroon veroorzaken. Is dat dan bij alle gevallen zo of komen er ook gewoon "schoonheidsfoutjes" voor? En hoe zet het warrelschubbenpatroon zich voort bij volgende generaties. (als de karpers voor nageslacht zorgen).

Groeten uut Wehl
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

07-09-2004 13:57

http://home.wanadoo.nl/schenkelaars/luukweb/warrel.jpg
bedoel je zo iets?



dat vind ik nog niet het raarste.

maar... Hoe komt het dat dat er two-tones zijn? Hiermee doel ik op vissen(schubkarpers) die halverwegen het lichaam (in de lengte, dus tussen de kop een staart) een heel andere kleur hebben?? Ik ving toevallig vannacht mijn 1e.
Of ben ik nu teveel offtopic bezig....?

Groeten,

Luuk
Laatst gewijzigd door luuk schenkelaars op 07-09-2004 14:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

07-09-2004 13:58

link ff kopieren en plakken. anders werkt ie niet....
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

07-09-2004 14:45

Mij ook een raadsel. Ik kan geen verklaring vinden waarom er karpers zijn met een dergelijke afwijking als bij two-tones. Zowieso vind ik het een apart fenomeen dat ze een verticaal patroon hebben. Dat verwacht je niet snel. En idd zoals Bob zegt zo halverwege hun lichaam. Misschien weet iemand anders dit te verklaren. Zou ook nog wel mooie voorbeelden van two-tones op foto willen zien hier.

Groeten uut Wehl
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

07-09-2004 17:33

ik heb hier nog wel wat two tone vissen,

http://home.quicknet.nl/mw/prive/duikel ... idon33.jpg
een spiegel waar het duidelijk te zien is.

http://home.quicknet.nl/mw/prive/duikel ... -pond1.jpg
Deze hier boven is een schub met 2 kleuren let op dit is geen schaduw ofzo..

http://home.quicknet.nl/mw/prive/duikel ... gel003.jpg
hier ook een spiegel met een kop die bleker is.

http://home.quicknet.nl/mw/prive/duikel ... otos32.jpg
hier nog dwarrelschub gevangen in nederland

Zo een paar voorbeelden.
mvg
Alex Poot
Gebruikersavatar
raymond van ommeren
Berichten: 453
Lid geworden op: 12-01-2004 20:13
Locatie: Vijfhuizen

07-09-2004 18:35

Als een schub zich met een spiegel voortplant is de kans groot dat je van allebij vershillende eigenschappe krijgt. Maar er zijn natuurlijk ook ziektes,beschadigingen etc. als een vis nog klein is en word bijv. aan gevallen en is ze staart gebeten zijn veel schubben er af en lijkt het net, als ie een flink stuk gegroeid is dat het zo hord (zo heb ik het mee gemaakt) een karper kan inpreciepe niet aan 1kant geen schubben hebben of een andere kleur.(Half schub of vreemde soort schubben kan natuurlijk wel)Op de foto die iemand op het forum zette van een karper met 2 kleuren, dan lijkt het mij dat de karper een pigment ziekte heeft.
Ik hou van het geluid van een pieper in de vroege ochtend...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-09-2004 23:34

Mannen, niet te moeilijk maken. Door generaties onderlinge kruisingen van de diverse verschijningsvormen van de karper (schub, edelschub, spiegel, rijen, leder) komen al die aparte beschubbingen (of het deels ontbreken daarvan) en pigmentafwijkingen voor. Dit zal ook zo blijven zolang er kruisingen van verschillende genen voorkomen.
Zoals Bob terecht opmerkt is nooit vooraf te voorspellen hoe de volgende generatie eruit zal zien. Mooi toch?
Plaats reactie