Het taggen van karpers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

20-05-2004 14:41

Om meer te weten te komen over het trekgedrag ivm de paai en voedseltochten zou het mogelijk zijn om karpers te voorzien van een soort zendertje. Weet iemand of dit al eens is gebeurt door bijvoorbeeld de KSN of andere onderzoekers? Op deze manier volgen van vissen lijkt mij razend interessant en uitermate leerzaam.

MVG Stefan Sand
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

20-05-2004 15:47

Beste Stefan

Persoonlijk vind ik dit een slecht plan, ik zou dit een verkrachting vinden van het lichaam van de karper. Moet je je voorstellen; je vangt een karper, gaat ermee poseren en staat er zo'n tag op. Das toch niet mooi?Maar das mijn mening.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

20-05-2004 16:24

Nou Bas,

Verkrachting vind ik wel een beetje ver gaan. En zo'n tag hoeft niet groot te zijn. Zeg nou zelf: het gaat toch ook niet alleen om de foto.
Ik weet niet of je wel eens zo'n onderzoek hebt gezien bij andere dieren. Dat ziet er misschien niet echt mooi uit, maar het gaat om het onderzoek.
En als niemand hier een eigen mening had, dan was er geen discussieforum :wink:

MVG Stefan Sand
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

20-05-2004 16:28

Beste Stefan,
Bij bedreigde vissoorten kan ik mij hier iets bij voorstellen.
dan zie ik het meer in het kader van een compleet onderzoek waarin meedere factoren de revue passeren.
Op deze wijze kun je op termijn een plan introduceren waardoor je een eventuele terug gang van de vis kan voorkomen.

op het ogenblik zie je dit nog redelijk veel gebreuren door biologen op het gebied van haaien en paling.

Ik ben persoonlijk van mening dat er qua karper zeker iets te raden over moeten blijven, op het moment dat alles gestandariseerd en vastgelegd zou zijn houdt voor mij en ik denk vele andere de uitdaging op.

het wordt te voorspelbaar en mijn inziens minder boeiend.
groet,
Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-05-2004 17:06

Beste Stefan, het trekgedrag t.a.v. de paai van windes op de Overijsselse Vecht is wel onderzocht door drs. Erwin Winter van het RIVO.
Hiervoor zijn bij 10 windes een chipje ingebracht en deze zijn 2 jaar lang gevolgd. Het hele verhaal is veel te uitgebreid om er hier wat over te schrijven. Erwin denkt dat karpers ongeveer hetzelfde gedrag en trektochten t.a.v. het paaien vertonen / ondernemen als de windes.
Peter: op groot open water is dat echt niet zo voorspelbaar, sommige karpers leggen meer dan 50 km af om op hun paaigebied te komen...
leon vantoorenburg
Berichten: 65
Lid geworden op: 15-12-2003 01:00

20-05-2004 22:50

Aart
Kun je wat meer vertellen over het trek gedrag van karpers of waat dit op het internet tevinden is
groeten Leon
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

20-05-2004 22:56

Aart,
je hebt in deze gelijk dit is me bekend, toch is het voor mij visie niet belangrijk om te alles te weten daar ik liever iets mystieks over wil houden in mijn visserij.

op het moment als je werkelijk alles in kaart brengt door middel van een compleet onderzoek zullen er een aantal zaken te voorspelbaar worden.

groet,
Peter
Laatst gewijzigd door peter postema op 20-05-2004 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

20-05-2004 23:16

Zoek, en je zult vinden.

http://www.riza.nl

Gr.,
Raymond
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

21-05-2004 10:58

Peter,

Ik denk dat er nog meer dan genoeg te ontdekken valt, de karper is en blijft even wispelturig als het weer. En zijn gedrag zal natuurlijk per water verschilend zijn.

Raymond en Aart bedankt voor de site
Ik zal het eens lezen.

MVG Stefan Sand
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

21-05-2004 11:46

Leon,

Ik heb net even gezocht en op de site van het rivo staat iets over het trekgedrag van niet salmonide vissen in de Vecht onder de publicaties van 2001. Ik heb ze een mailtje gestuurd met de vraag of ik het op een of andere manier kon lezen.

MVG Stefan Sand
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

21-05-2004 12:06

Stefan,
ieder zijn visie in deze niet waar :)

Ik wens je dan ook veel succes met het uitzoekwerk en hoop dat je de zaken naar voren kunt krijgen die je graag wilt weten.

groetjes,
Peter
leon vantoorenburg
Berichten: 65
Lid geworden op: 15-12-2003 01:00

22-05-2004 11:26

Stefan bedankt
Gebruikersavatar
Vincent Kuipers
Berichten: 115
Lid geworden op: 30-06-2003 02:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

26-05-2004 15:23

Heren,

Het plaatsen van een zender is voor onderzoek naar trekgedrag van karper niet nuttig.
Heden ten dage word dit trekgedrach al bestudeert dmv spiegelprojecten. De spiegelkarpers zijn zoals ons bekend individueel duidelijk herkenbaar waardoor de tags niet nodig zijn.
Het gebruik van elektronische tags neem ook weer met zich mee dat je ontvangers voor de zenders moet plaatsen, dit gebeurt normaal gesproken bij sluisen gemalen (met vistrappen) e.d. Dit zal waarschijnlijk niet veel resultaat hebben bij onze Karpers. (voor de sluisen is nog wel wat te zeggen) Kost ook weer een hele berg geld, laten we maar wat te weten komen aan de hand van de mooie spiegeltjes (vergeet bij vangst geen foto te nemen van de linker flank! ehhm of was het nou rechts......

Gr Vincent

Gr vincent
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

27-05-2004 09:16

Vincent,

Ik heb het met je eens dat we al een redelijk beeld krijgen van de afstanden die een spiegelkarpertje kan afleggen. Maar zo krijg je toch totaal geen beeld van het trekgedrag aangaande het paaien of voedseltrekgedrag. Het zijn momentregistraties van om het jaar. Wanneer je specifiekere dingen wilt onderzoeken dan ook veel minder bruikbaar.
Het aansluiten van ontvangers op gemalen en vistrappen is volgens mij niet nodig. Het moet met de huidige techniek toch mogelijk zijn met satelieten te werken.
Het kost inderdaad wel wat, maar daar is eventueel subsidie voor te krijgen.

MVG Stefan
Gebruikersavatar
Vincent Kuipers
Berichten: 115
Lid geworden op: 30-06-2003 02:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

27-05-2004 09:53

Beste Stefan.

Ik ben het er inderdaad mee eens dat de door jouw genoemde info het best achterhaald kan worden dmv zender tags. Ik weet niet hoe of wat de mogenlijkheden zijn om iets dergelijks met satelieten te doen, denk dat dat niet echt een optie is. Iets dergelijks zou alleen gedaan kunnen worden (en subsidie kunnen krijgen) als het om een economisch interessant (daar draait alles toch om tegenwoordig) doel gaat.
Ok, de hengelsport levert aardig wat op, ik kan me echter niet voorstellen dat de staat z'n verlening aan een karpertag gebeuren zal geven als overal op de wereld de karper als een gevaar voor de (economisch interessante) visstand wordt gezien.... (australie, unised shit, duitsland....)

Zou verder wel grappig zijn om de karpers via GPS te kunnen volgen, vooral leuk voor de target vissers onder ons..... :wink:

gr Vincent
Beter een strakke maagd dan een karper die al teveel wordt belaagd!!
Plaats reactie