Wat te doen als het gaat onweeren (bliksem) bij het nacht vi

Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

29-04-2004 17:12

Hallo mensen mijn vraag is wat kun je het beste doen als je aan het vissen bent enw je hengels zijn van carbon en het begint te onweeren
Mvg Gerrit Schippers
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

29-04-2004 17:29

NIET AANKOMEN!
laat je hengels liggen totdat de onweer voorbij is want je weet maar nooit wat er gebeurt.
Maar als je een run krijg en je wilt aanslaan sla dan schuin aan en dril met je top in het water ook al is dat we moeilijk sla in ieder geval niet omhoog en al helemaal niet in een open veld.

mvg,

robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

29-04-2004 17:30

als het mogelijk is gewoon in je auto gaan zitten

anders in je tent blijven

maar om eerlijk te zijn, als ie gaat tijdens onweer pak ik hem toch wel, met carbon stokken...

heb in frankrijk een keer 3 keer achter elkaar IN het water staan drillen met een enorme onweersbui recht boven me kop.

Niet slim... i know... maar ja
Gebruikersavatar
krijn passenier
Berichten: 118
Lid geworden op: 14-04-2004 22:44
Locatie: brielle

29-04-2004 17:37

ik heb een keer met onweer gevist toen waren er z'on 15 tot 25 flitsen per minuut.
ik heb toen mijn hengels laag gehouden en snel binnen gedraaid en op de kant neer gelegd voor als ik een aan beet kreeg leek mij wat veiliger.
maar dat was wel heel extreem daarna nooit meer zo erg meegemaakt :D
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

29-04-2004 17:43

Frank Avezaat schreef:
heb in frankrijk een keer 3 keer achter elkaar IN het water staan drillen met een enorme onweersbui recht boven me kop.

Niet slim... i know... maar ja


leverde me trouwens wel 2 dikke 20ers en een dertiger op :P
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

29-04-2004 18:02

robert grootenboer schreef:Maar als je een run krijg en je wilt aanslaan sla dan schuin aan en dril met je top in het water ...



Ik zou dat absoluut niet doen! Want als de bliksem in het water inslaat, heb je een van de beste bliksemaf-/geleiders in je hand, met alle gevolgen van dien...

Je kunt ze inderdaad beter gewoon laten liggen en als je een run krijgt gewoon laag blijven met de top tijdens de dril.

Ik heb overigens wel gehoord van een visser hier, die viste in Frankrijk. Hij had 's avonds een vette onweersbui op zijn kop gekregen, maar geen beet meer. Toen hij 's morgens zijn hengels wilde verversen kreeg hij nog een (lichte) schok van zijn hengel. Deze had dus nog een lichte lading in zich!
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
ed berendse
Berichten: 68
Lid geworden op: 18-04-2004 18:34

29-04-2004 19:21

Frank.....moet jij niet solliciteren bij " Jack Ass"...frank knoxville....met je stunten....
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-04-2004 19:41

Alweer, Kiron en Rob?

Henk,

De meeste onweer maak ik in Frankrijk mee. Wat ik doe is de hengels inhalen en ze plat in de kant leggen. Ik wil namelijk geen karper aan de lijn terwijl ik mogelijk niet direct kan drillen. Boilies haal ik er vanaf, want anders gaan de ratten ermee vandoor. Als ik de auto of een andere schuilmogelijkheid in de buurt heb ga ik daar bij voorkeur naartoe. Anders in de tent en afwachten. Ik weet niet of dit laatste echt goed is. Maar als ik niet anders kan, dan dat maar. De meeste onweersbuien zie je aankomen en vertrekken. Maar het gaat rap, dus snel reageren en niet denken het gaat wel over (zoals ik wel eens doe :oops: ). In een uurtje is het meestal wel voorbij en hervat ik het vissen.

Ik ben geen schijter, maar weet hoe gevaarlijk onweer kan zijn. Ik heb bovendien maar een enkel leven en karpers vangen kan ik alleen als ik leef.

Groet, Kees
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

29-04-2004 19:52

Mooi topic, aangezien ik morgenavond ga zitten en er kans is op een klap onweer.....
Ik heb vorig jaar lente een extreem geval meegemaakt, toen zaten we in Friesland in een open weiland, en waren we zo ongeveer het hoogste punt in 2 km. omtrek....... De wind joeg er met kracht 9 over heen en een onweer!! We hebben toen de tent platgegooid, stretchers eroverheen en zijn zelf in de sloot gaan liggen, voor een angstige 2 uur.......
Toen we die avond de tent weer wilden opzetten met windkracht 7 hebben we 5 stokken overmidden gebroken, en moesten we de nacht in de vorst buiten, zonder slaapzak doorbrengen.... brrrrrrrrrrrrrr :P
Maar dat was het meest extreme, :lol:

Nah k hoop dat t vrijdag wel losloopt, en tot zover,

Mvg. daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

29-04-2004 19:52

ed berendse schreef:Frank.....moet jij niet solliciteren bij " Jack Ass"...frank knoxville....met je stunten....


tja,

ben er wel de persoon voor... maf genoeg.

Maar dat kwam meer door de omstandigheden, kreeg een volle run en moest sowieso het water in. Toen ik daar eenmaal stond barstte het onweer los, flitsen links en rechts, een inslag aan de overkant. Ik scheet zowat in me broek, de eerste vis kwam echter wel op de kant... ik leg net de zak veilig en de 2e gaat, zelfde met de 3e hengel.

Tja, niet nadenken maar gaan... achteraf realiseren hoe gevaarlijk het wel niet is
dennis v schoten
Berichten: 66
Lid geworden op: 17-06-2003 02:00
Locatie: den haag

29-04-2004 19:56

Heb het 2 keer gehad dat het ineens ging onweren.
Heb ook altijd gezegt dat ik me hengels niet aan zal raken bij onweer.
Maar heb toch staan drillen.
Wel zo dicht mogelijk tegen de waterspiegel aan maar niet in het water vond ik toch te link.
En ze laten lopen kon ik ook niet.
Maar het blijft een risico
Haagse Dennis
als me pieper maar blijft piepen
Simon Hogenkamp
Berichten: 220
Lid geworden op: 02-06-2003 02:00

29-04-2004 20:27

Iedere visser heeft wellis omweer boven zyn hoofd gehad denk ik 8) 8)
Gebruikersavatar
Theo Smids
Berichten: 177
Lid geworden op: 26-07-2002 02:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

29-04-2004 23:15

Wat te doen bij onweer........

Hengel in je aars, en een lekker stukje gaan zwemmen :roll:

Probeer eens de zoekfunctie, meen dat we het hier al eens over gehad hebben :wink:

Gr Teejoo
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

30-04-2004 09:46

Ik kneep hem Woensdag ook wel een beetje met dat onweer.
Of ik mijn hengels binnenhaal? NEE echt niet.
Met onweer heb ik sommige van mijn beste sessies gehad.

Nou is er natuurlijk ook wel een grens, zal voor de een wat meer zijn dan voor een ander.

Op zo'n moment heb je in mijn ogen 2 keuzes:
1. Verstandig zijn en de spullen binnenhalen.
2. Verstand komt met de jaren zeggen ze, de mijne moet zich nog uit mijn r..t ontpoppen geloof ik.
Zitten blijven en vangen dus!

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

30-04-2004 17:16

had er van de week 2 tijdens een onweersbui van een uur, moet zeggen dat dat 'gespannen' drillen is :-?
groetjes Da Fox
Frans Kooijmans
Berichten: 36
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00

30-04-2004 23:37

Zelf haal ik tijdens onweer nooit mijn hengels binnen. Ik laat ze gewoon liggen op de pod. Ik heb het gelukkig nog nooit mee gemaakt dat als de onweer echt dichtbij is dat ik dan een run kreeg. Het blijft toch erg gevaarlijk. Ik zat een aantal jaar geleden in een weiland te vissen en toen sloeg de bliksem ong 100mtr bij me vandaan in( in een koe). Ik moet je eerlijk zeggen dat ik me toen nog niet echt bewust was wat er had kunnen gebeuren. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of iemand weet wat er gebeurt als de bliksem in je hengel inslaat als je hengel gewoon op je pod ligt. (Die koe was trouwens dood)

Dus doe toch erg voorzichtig!!!!!!!
Mark Creyghton
Berichten: 365
Lid geworden op: 28-03-2004 10:53

01-05-2004 00:28

Frans Kooijmans schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd of iemand weet wat er gebeurt als de bliksem in je hengel inslaat als je hengel gewoon op je pod ligt. Dus doe toch erg voorzichtig!!!!!!!


Waarschijnlijk "frituurd" het iig. de electronica van je piepers behoorlijk en je nylon en hengel zal ook wel niet veel meer van over blijven door de hitte. :-?
Ik heb wel eens een bliksem inslag vlakbij gehad (op een berg in yougoslavie op een metertje of 50 achter me !!) maar toen gingen toch al m'n haren letterlijk overeind staan !

Je moet voor de lol maar eens kijken als de bliksem ergens bij jou in de buurt in een kerk ofzo inslaat.
Zoek de plek waar de bliksemafleider de grond ingaat en verbaas je over het zand wat in glas is veranderd op die plek ! (geeft je een idee hoeveel hitte er op zo'n punt vrijkomt)

Met vissen heb ik ook wel eens met onweer met een hengel in m'n hand gestaan maar echt lekker voel je je dan toch niet.
Als het zo'n onweersbui is als er vanavond over zuid - holland trok dan denk ik dat ik m'n hengels toch liever maar even laat liggen als ik in het open veld zou zitten en er wel heel erg snel voor zou zorgen dat ik niet het hoogste punt in de omtrek was! 8)

Mark
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

01-05-2004 09:18

Mijn ouders bellen gisteravond op: Je gaat NU naar huis, want het onweer gaat van Zuid naar Noord trekken, en je krijgt het dus vol over je heen.....
Ik had er totaal geen zin in, want m'n stek begon eindelijk vis af te leveren, maar ze zijn me toch komen halen. Wel eens in 15 min. al je zooi van het nachtvissen 'opgeruimd'? Ik wel.....

Mvg. daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

01-05-2004 15:10

Daniel,

Verstandige ouders! :wink:

Oja, als er bliksem in je hengels slaat heb je geen hengel meer!

Groet,
Bart
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

01-05-2004 22:58

levens gevaarlijk bliksem.

in rotterdam staat een kermis aan het water(naam??)
begon te regene maar wou nog in een atracies dus maar kaartjes gekockt naar 2 keer draaien was ik aan de buurt dus er in en gaan met die banaan naar 2 minuten gaat het licht uit en na nog 1 minuut hang ik op het hoogste punt stil. heb me zelf maar zo klein mogelijk gemaakt en niet het staal aangekraakt..

bliksem is volgens mij ook ingeslagen in het water
behandel een karper zo als je zelf wil worden behandelt
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

02-05-2004 12:19

maar als de bliksem int water inslaat, zijn er dan niet veel vissen dood?
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

02-05-2004 13:10

als je het niet erg vindt heb ik niet gekeken.

maar bliksem zoekt toch de weg van de minste weerstand en dat zou dan de bodem zijn
behandel een karper zo als je zelf wil worden behandelt
rudy aerts
Berichten: 62
Lid geworden op: 01-07-2003 02:00

02-05-2004 13:15

Vrijdagnacht waren we ook gaan vissen. Savonds kregen we ook een zwaar onweer over ons heen. Aan de overkant van de plas staat een grote zendmast en de bliksem was er 3 keer opgeslagen en ik dacht ik neem men videocamera en zet hem op statief en zet hem op. Nog geen 5 minuten later was het weer zover! En het staat er mooi op.
Gebruikersavatar
Bart van der Velden
Berichten: 242
Lid geworden op: 10-06-2003 02:00
Locatie: Venlo

02-05-2004 20:28

Vrijdag ook gevist. s'Avonds kregen we ook twee onweersbuien over ons heen. We hebben de hengels gewoon laten liggen, en maar goed ook. Want we vingen toen wel twee karpers. Gelukkig niet midden in de bui maar net er voor. Maar je ziet dat zo'n weersverandering goed kan zijn...

mzzzls Bart en Noud
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

02-05-2004 21:07

Ik herinner me een bepaalde doc. op discovery en ik ben voortaan weg bij onweer!!
Met jullie toestemming zou ik in de toekomst graag nog zelf kunnen pissen.......

:roll: daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!