Hoeveel voeren in maart?

Rob van Tol
Berichten: 26
Lid geworden op: 08-03-2004 16:34

22-03-2004 16:40

Tot nu toe ben ik nooit serrieus voor mei gaan karperen (water temp. & gevoels temp.).
Ik heb het wel is geprobeert enkele dagen achter elkaar op de zelfde stek maar nog niet 1 piepje!
Ik denk dat de kans groot is dat ik te veel gevoerd heb of helemaal niet had moeten voeren.

Ik vis op een polder vaart +/- 15mtr breed en 1,5mtr. diep, ik vis met boillies (makreel of Fish van Nash).
Mijn gevoel is dat instant vissen een te grote gok is en dus voer ik 250gr. bollies per dag op de stek, waneer ik vis alleen haak aas + 15 boillies over de 2 hengels verdeeld, na het vissen weer 250gr. voeren.

Is het mischien zo dat ik de stek meteen al kapot voer of heb ik tot nu toe gewoon pech, ik heb zowel overdag gevist en ook s'nachts.

Graag jullie serieuse reacties dan ga ik het weer proberen met vriendelijke groet, Rob.
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

22-03-2004 17:22

Te veel voeren, nee zo klinkt het niet, ik voer als ik al vantevoren voer op mijn thuiswateren (waaronder ook wat smalle vaarten) minimaal 400 gram per keer. Waar het er eerder naar uitziet, is dat de karper die hier normaal rondzwemt, nog op de diepere of in ieder geval op de bredere en dus warmere delen rondzwemt, kijk eens naar waar het water mee in verbinding staat en zoek de diepere plekken. Een sessie hier zou zijn vruchten wel af kunnen werpen! in het geval dat het water niet in verbinding staat met een diepere kom oid zoek je gewoon een beetje naar iets wat karper zou kunnen aantrekken in deze tijd van het jaar en ga je ook kijken of je karpers ziet. Gewoon stug volhouden is dan het devies :wink:
Rob van Tol
Berichten: 26
Lid geworden op: 08-03-2004 16:34

22-03-2004 17:35

Ik heb momenteel geen vervoer dus ben gebonden aan mijn thuis water, het water heeft weinig karper kenmerken, een kale vaart tussen de landerijen, de stek die ik bevis is een 3sprong waar het water dus 3 kanten op gaat en ik zit aan de kant waar de wind op staat en bevis het midden van de 3 sprong?
Grt,Rob.
Gebruikersavatar
Roy van Goor
Berichten: 865
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: maasbracht

22-03-2004 18:13

hoi,

ik zou het als volgt aanpakken.....
voer om de dag een beperkte hoeveelheid....ken het bestand namelijk niet van de vaart waar jij vist.
maar verspreidt dit zoveel mogelijk...om de 10 meter een aantal boillies willekeurig verspreidt.( en dit over een groot oppervlak)
misschien ook beter om geen vismeel boillie te gebruiken.....
kies eens voor een zoete boillie.
de vissen azen wel al, maar nog beperkt...dus gewoon niet te veel voeren..doorgaans een halve kilo.in mijn geval.
en vis stijf de kantjes af...vissen komen nu al zeer ondiep..zeker met een beetje zon.
ze hangen over het algemeen op half water, dus je moet de juiste diepte zoeken.
en in de meeste gevallen komt dit overeen met de oeverzone's.
hopelijk heb je er wat aan....gr roy
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

22-03-2004 18:21

het hoegft niet aan het voeren te liggen hoor! als je op zulk ondiep water vist is het enorm belangrijk dat je het weer mee hebt! als er nachtvorst etc is geweest dan is het vaak waardeloos! zo zijn er nog wel meer omstandigheden die niet optimaal zijn.
Rob van Tol
Berichten: 26
Lid geworden op: 08-03-2004 16:34

22-03-2004 18:47

Frank bosman schreef: zo zijn er nog wel meer omstandigheden die niet optimaal zijn.


Die omstandigheden zou ik ook graag weten?
Grt,Rob
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

22-03-2004 19:05

Ben begonnen met een voercampagne die aanhoud tot november december of totdat het niets meer oplevert.

Ik voer om de 3 dagen 3 kilo boilies. Niet zo veel dus, zodadenlijk in mei opschroeven naar 4 a 5 kilo. Stek bedraagt zo'n 2 a 3 hectare groot. Het water zelf is 200 hectare. Nu maar hopen dat de vis erop komt,

Ik zou zeggen, voer 3 dagen 25 tot 50 boilies met wat mais. Dag 4 vissen. Levert over het algemeen goed resultaat op!!

succes,

jordy
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

22-03-2004 21:46

Hoeveel voeren in Maart?

Begin gewoon eerst rustig, dus niet al te grote hoeveelheden. Daarna kun
je de hoeveelheid voer altijd nog verhogen. Zo rond eind April zou je b.v.
de hoeveelheid voer wat kunnen opschroeven.
Het 1 en ander is ook afhankelijk van het weer, temperatuur, jaargetijde,
enz.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

22-03-2004 21:55

Ligt er helemaal aan met welke boilies je voert. :o

Waarschijnlijk voeren Benny en Jordy niet met Nash ballen.
Ik doe het in ieder geval nooooooit meer, die zeperd heb ik 1x gemaakt en veel geleerd, Nash vang..... wanneer je er niet mee voert!!
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

23-03-2004 00:08

Inderdaad,

ik voer niet met nash, maar met freezerbaits. En dit wordt door 3 personen bekostigd :wink:

nash boilies worden meestal toch wel verkocht voor zo'n slordige 10tallen euro's voor een 4kg zak.

Ik heb wel goede ervaringen met voersbeurtjes met ready's, maar zoals ik al aangaf. Dit enkel voor 3 dagen achtereen. Langer kost te veel centen en hier zijn de boilies niet geschikt voor.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Rob van Tol
Berichten: 26
Lid geworden op: 08-03-2004 16:34

23-03-2004 00:52

Als ik jullie reactie's lees is mijn strategie nog niet zo slecht, het liefst wat dieper water opzoeken.
Wat mij wel opvalt is dat bijna iedereen Nash een slechte voer boilie vind.

Daarom wil ik mijn topic wat ombuigen en zou ik willen vragen;

-Wat is een goed voerboilie merk.
-Zoet of vis.
-Maat van de boilies.
-Mischien 2 maten van zelfde merk en smaak.

Het gaat nog steeds om deze periode (maart / april).
Zelf maken zie ik niet zitten dus aan dat advies heb ik niks!

Wederom alvast bedank, Grt.Rob.
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

23-03-2004 09:40

Een goede voerboilie...

Je kunt het beste freezerbaits kopen. Kijk een op http://www.e-ingredienten.nl

maar je hebt ook Pro line's natuurlijk. Ook een goede voerboilie. Ik heb er menig vis mee op de kant gekregen na een korte voersessie.

maar wil je echt voor de ready mades gaan, koop dat attractor range.

Hiermee heb ik ook geregeld 3 dagen voorgevoerd en op de 4e dag spetterend gevangen.

Aanraders zijn Gebrande Noot (pistache) monster crab, en mais corn!!!!

allen goed voor een korte voercampagne, ik zet ze ieder jaar weer in. Kosten 15,95 per 2,5 kg, dus geen voetbalvelden aanleggen he :lol:

suc6

jordy
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

23-03-2004 13:43

Rob,

Als ik zo je verhaal lees denk ik niet dat je het verkeerd doet, alleen de Ansh boilie is niet mijn favoriet om mee te gaan voeren. Een goede ready-made waarmee ik vis is de Squid van Martin SB, deze vangt het gehele jhaar door vis.
De Scopex van Martin SB is een boeiie die vooral in het voorjaar goede resultaten oplevert!
In het voorjaar geeft de karper het liefst de voorkeur aan een zoete boilie de vismeelballen gebruik ik pas vanaf juni-juli.

Wil je freezerbaits proberen dan heeft Proline goede knikkers voor een redelijke prijs aangezien je ze niet zelf wil draaien...

250 gram voeren per dag vind ik zeker niet te veel, zelf voer ik nu een kilo of 2 per dag voor een sessie, waarvan een kilo kleine partikels.
Het voeren met verschillende formaten aas (boilies en partikels) heeft sowieso mijn voorkeur om zo veel vis op de stek te krijgen, ook de witvis.

Verder is het vrij algemeen bekend dateen karper op sneller op klein aas aast dan op groot aas, een 14 mm knikker levert mij (mijn ervaring) meer vis op dan een 20 mm boilie.
Gewoon doorzetten met vissen en uiteindelijk zal de aanhouder winnen!

Succes!

MVG,

marijn
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

23-03-2004 18:40

Marijn,

Voer jij 2 kilo over 1 plek(1 hengel)of over je 3 hengels?En doe je dat nu al met deze temperaturen?Hoe groot is het water waar jij op vist,en wat is de populatie daar?Ik heb namelijk het idee dat ik te veel had gevoerd op het water waar ik gevoert had,en dat is een water van 150 bij 200 meter,dat was vorige week toen zijn er over 5 dagen zo'n 3 a 4 kilo voer in gegaan. Greetz Danny
Gebruikersavatar
Roy van Goor
Berichten: 865
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: maasbracht

23-03-2004 20:21

rob,

ik heb dit jaar al mijn vissen in het kantje gevangen.....
en op verschillende wateren.......dus diep is zeker iets waar ik me toch niet te zeer op zou concentreren.
ik heb zelf een vijvertje in mijn achtertuin...leer er een hoop van.
de vissen hangen meestal gewoon rond op half water....
en rond de ondiepe kanten.
gr roy
Gebruikersavatar
Jeroen van Goozen
Berichten: 140
Lid geworden op: 06-07-2003 02:00
Locatie: Hazerswoude rijndijk

23-03-2004 20:25

Beste rob,

Als je gaat vissen voer je maar 10 boilies erbij, maar waarvoor voer je niet dezelfde hoeveelheid boilies als je gaat vissen!!! de karpers wennen soms aan het voerpatroon, en als ze dan ineens weinig voer vinden trekken ze ook zeker weer eerder verder om naar voedsel te zoeken!

Het hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn, maar ik zou het toch zeker een keer uittesten!

veel succes
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

23-03-2004 20:35

Jeroen,

dit is inderdaad waar.

heb ik vorig jaar ervaren. Ik viste op een aangevoerde stek. 2 weken lang om de 2 dagen 4 kilo om een groot aantal vissen te doen stoppen.

Veel activiteit 's avonds springen en rollen lieten zien dat ze er zin in hadden. DE sessie zou 2 of 3 nachten duren afhankelijk van het resultaat. Ik voerde per hengen 50 boilies bij rondom de rig. Ik ving om beide hengels 2 vissen. Daarna werd het stil en ving ik de dag erna niets meer.

2e poging. Nu voerde ik alvorens ik de rigs erin gooide weer 4 kilo boilies, en rondom de rig dmv een zakje pva funel web, wat gebroken boilies. Ik ving meerdere vissen. Overdag's viel het stil alwaar ik de volgende avond weer 8 vissen ving.

Deze theorie is dus echt wel van doorslaggevend belang!!!

rite it down people!!!
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Kelly Adegeest
Berichten: 167
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer

24-03-2004 00:17

Ik lees hier dat meerdere mensen zeggen dat Nash geen goede boilies zijn om mee te voeren. Wat zal hier de reden voor zijn?? Bepaalde ingredienten ofzo?? Vingen jullie minder als jullie met Nash voerden?? Moet erbij zeggen dat ik zelf nog nooit metNash veel gevoerd heb, maar ben gewoon erg nieuwsgierig naar het hoe en waarom.
Rob van Tol
Berichten: 26
Lid geworden op: 08-03-2004 16:34

24-03-2004 00:33

@, Jeroen & Jordy.

De reden van de 10 tot 15 boilies over de hengels verdeeld is de te verwachten vis, ik vis op nieuw water dus geen kijk op hoeveelheid te verwachten vis.
Het gaat om een poldervaart en niet een groot grindgat of ander groot water (bijv; Sloterplas, Niewe meer, etc.).
Mijn inschatting is dus kleinere groepjes rond trekkende karper.
Ik wil de vis dus wel op mijn haak aas hebben, als dat gebeurt voer ik iets ruimer bij.
Deze manier heeft mij al vaak instant succes gebracht (binnen half uur karper op de mat) en daar hou je dan toch aan vast!

Ik ben vandaag voor het eerst weer gaan voeren, op de boven genoemde stek, breed uit gevoerd en wat ruimer dan normaal +/- 600gr. ik ga nu steeds iets inkrimpen qua breedte en hoeveelheid voer, tot ik weer op 250gr. zit verdeeld over een kleine stek.
Ik houd jullie op de hoogte, groet, Rob. :roll:
Gebruikersavatar
raymond van ommeren
Berichten: 453
Lid geworden op: 12-01-2004 20:13
Locatie: Vijfhuizen

24-03-2004 17:32

Als jullie voeren, voeren jullie dan ook met verschillende smaken boilies of gewoon alles de zelfde smaak er is tegen mij gezegd dat ik het best kan voeren met readymates en freezerbaits als haakaas moet gebruiken is dit verstandig of kan ik beter met het zelfde voeren en het voer ook als haakaas gebruiken(freezers dus) en als ik toch met bijde kan voeren moet dat dan ook met de zelfde smaak? En als ik nu toch bezig ben heb ik nog een vraag ik ben bij een vis winkel geweest en daar heeft iemand me een boilie van powerbait laten zien en die was een beetje geelig van kleur en was een beetje sponsig en die zou ik dan moeten dippen heeft iemand hier ervaring mee? zoja wat vind je er van
Anton Langbroek
Berichten: 66
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

24-03-2004 17:45

Hallo Rob,

Waarom niet helemaal van de boillie afstappen, en je gewoon houden bij mais ect. Ik ken de vaart niet waarop je vist, maar ik ga er vanuit dat de vaart niet of nauwelijks word bevist. Het zou dan ook zomaar kunnen dat de karper de boillie niet gelijk herkent als zijnde voedsel.
Dus zou je ook eens kippen mais gemengd met hennep kunnen proberen.
Het is simpel maar vaak doeltreffend op redelijk onbevist water.

Mvg Anton
Rob van Tol
Berichten: 26
Lid geworden op: 08-03-2004 16:34

24-03-2004 18:06

@,Anton.

Mede Frysk of moet ik zeggen Leeuwarder?
Dit is een punt waar ik ook over na denk, kan het zijn dat de karper hier nog niet aan BOILIES gewent is?
Het water komt van GROU, zou hier niet met boilies gevist worden? (Toeristen)!!!
Hoe lang zou het duren voor de Karper de BOILIE accepteert, want dan kan je mischien nog heel wat verwachten.

Ik heb ook nog een advertentie voor een VISMAAT op het forum staan???

Grt, Rob. :roll:
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

24-03-2004 18:19

Grou en omstreken wordt maar sporadisch op karper gevist, merendeel van de karpers zal daar nog nooit een boilie gezien hebben. Na dag of 5 gevoerd te hebben accepteerd/herkend de karper een boillie vaak wel als zijnde voedsel, vooral wanneer je ook nog eens gaat voeren in combinatie met partikels.

Toeristen vissen weinig op karper daar, eerder op snoekbaars/witvis.

Groeten en succes met de jacht op het onbekende!

Ulco,
Rob van Tol
Berichten: 26
Lid geworden op: 08-03-2004 16:34

24-03-2004 18:39

Ik zelf vis pas 2 jaar in ons Frysk holland, ben import Fries, gevlucht uit A'dam, heb inmiddels meer Fryske Snoek op de kant gehad dan Karper, toch gaat het mij om karper.

Heb in A'dam gevist op Bosbaan, Plesmanlaan, Sloterplas, Ringvaart, en Schinkelpolder, op de Karper.
Het zou me hier dus ook moeten lukken, ik wil ook de karper hier op mijn boilies krijgen, ga morgen wel wat kippen mais kopen en dat met m'n boilies mee voeren.

Hou jullie op de hoogte Grt,Rob. :roll:
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

24-03-2004 18:48

Ja mensen,

Voeren in maart.........

Daar zitten een aantal mensen mee, zoals ik......wel of niet? een kilotje of maar een pondje?Iedere dag of om de 2 dagen?

Ik denk dat uitproberen de beste remedie is om te bekijken wat de ideale kans op vis brengt als je voert.....
Aangezien de temperatuur een stuk hoger lag dan deze week koelt het water ook weer iets af op de ondiepere wateren zoals putjes,vijvers,meertjes en andere (stilstaande) wateren....
Daarentegen warmt een kanaal,rivier of andere stromend water vrijwel niet op omdat de waterlagen constant worden vermengt met elkaar....!

Ik heb het vorige week op de gok geprobeerd om een water lichtjes aan te gaan voeren met een pondje zoete home-mades en dat is goed aangeslagen....2 runs....

Voor ieder water is het verschillend...maar let wel: Het water is nog frisjes....dus pas op met voeren!
Vriendelijke groet,

Koen de Been