karperuitrusting voor beginner

Plaats reactie
roy soenen
Berichten: 6
Lid geworden op: 18-04-2002 02:00
Locatie: hooglede
Contacteer:

18-04-2002 21:10

dag allemaal
kan er mij soms iemand een karperuitrusting aanraden als beginnend karpervisser?
dank bij voorbaat
vang ze
Erik van Uijtert
Berichten: 216
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00

18-04-2002 22:15

Hallo,

Dat ligt er aan hoe je wilt gaan vissen? wil je gaan penvissen of drijvend vissen? of wil je met 2 of 3 hengels gaan vissen en piepers enzo?

In penhengels en drijvend vissen ben ik niet zo thuis omdat dit bij mij in de buurt vaak niet goed gaat, misschien dat iemand anders je hier mee kan helpen.

Als je op afstand gaat vissen ligt het er nog aan op wat voor water je wilt gaan vissen.

Als je zegt ik wil beginnen op een klein putje waar de vissen niet boven een pond of 20 uitkomen zou ik zeggen een 2lbs hengeltje met lengte van 3.60m of 3.90m ongeveer.

Als je naar toch al iets groter water wilt gaan dan zou ik een 2.5lbs hengel kiezen met een lengte van 3.60m ongeveer.

Als je echt op ruig water of in frankrijk gaat vissen zou ik kiezen voor een 3lbs hengel met een lengte van 3.30m of 3.60m ongeveer.

Weet je het niet kies dan voor een hengel van ongeveer 2.5lbs hier kun je bijna alle kanten goed mee op.

Daarnaast ligt het er nog aan hoeveel je uit wilt geven. Als je niet al teveel wilt uitgeven zou ik eens kijken bij Spro die hebben vaak al leuke hengels voor een leuke prijs. Wil je gelijk wat fatsoenlijke hengels dan zou ik gaan voor hengels van Sportex hier heb ik zeer goede ervaringen mee.

Over molens kan ik heel kort zijn je kunt vrijwel iedere molen gebruiken die genoeg lijn kan herbergen op de spoel en een goede slip heeft. 200 of 300 meter 30/100 moet voldoende zijn in de meeste gevallen. Ook hier ligt het eraan wil je echt op afstand vissen?

Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een freespool of baitrunner system, dit is beide hetzelfde principe. Eigenlijk heb je dan 2 keer een slip die je kunt instellen zodat de vis makkelijk lijn kan nemen en als je even aan de slinger draait vervalt hij in een zwaardere slip waar je de vis mee kunt drillen. In principe zijn molens van Daiwa, Shimano goede molens.

Piepers heb je niet nodig eigenlijk als je toch niet 's nachts gaat vissen, maar ze zijn wel verdomde handig. Meestal hoor je de slip van je molen wel lopen, maar soms ook niet. Als je je visuitrusting toch nog niet zwaar laat 'leiden' zou ik zeggen neem een paar goedkope piepers een setje bijvoorbeeld. Ikzelf heb mijn allereerste piepers nog waar ik zelf genoeg aan heb gerepareerd, maar ze werken nog :smile: Knuckleheads zijn heel goed en niet duur ivm fox en de kwaliteit is nagenoeg hetzelfde. Alleen minder toeters en bellen.

Een paar steunen hier kan ik niet veel over zeggen in principe ligt het aan de grond waarop je zit, op stenen kan je een rodpot gebruiken en in gewone grond kun je ook met gewone steunen voldoen. Nadeel is wel dat ze kunnen gaan draaien in de grond, maar hier zijn weer oplossingen voor te vinden.

EEN ABSOLUTE MUST is een goede onthaakmat kijk hier alsjeblieft niet op een paar centen. Zelf ben ik erg tevreden over de onthaakmat van Cipro. Deze is groot en dik en tevens gevuld met kleine schuimballetjes zodat het voorkomt dat de vis gaat liggen 'klappen'.

Wat je ook niet mag vergeten is een ruim net ik zou zeggen neem een net met armen van minstens 1m lang zodat je de vis makkelijk kunt scheppen.

Andere dingen zijn: bewaarzak, weegzak, weger, lood, haken, onderlijnmateriaal, aas. Laat iemand anders me maar aanvullen als ik iets vergeet.

Als je alles nieuw wilt kopen zou ik het doen in 1 winkel en zorgen dat je flink wat korting krijgt en het kan ook heel interessant zijn om naar een set te kijken die ze vaak in winkels verkopen dan heb je de hele boel bij elkaar.

Enfin ik hoop dat ik je wat hebt kunnen helpen en anders zeg je het maar wat je wilt weten.

MVG,
Erik
roy soenen
Berichten: 6
Lid geworden op: 18-04-2002 02:00
Locatie: hooglede
Contacteer:

19-04-2002 17:36

bedankt eric
Ed van Peppen
Berichten: 131
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Delft

29-04-2002 23:50

Beste Roy,
Begin jij net met karpervissen? Dan mag ik aannemen dat je bent begonnen met witvissen, of niet? Een snoekje vangen af en toe? En nu onze zoetwater popeye. Als jij nu echt begint met karpervissen, dan raad ik je aan om toch eerst de karper te gaan belagen met een pennetje. Dit is de goedkoopste en bovenal de leerzaamste manier om te starten met karpervissen. Je leert precies hoe een karper zich gedraagt, hoe hij je aas benaderd, hoe hij het aas tot zich neemt en hoe hij reageerd. Je leert echt de basis van het karpervissen. Het beste kun je dit doen met een 1,5 a 2 lbs,12 ft karperstokkie welke niet te stug is. Een molentje met een kwalitatief goede slip, die niet hapert als een vis lijn neemt. Lijn 20 a 25 honderste, een pennetje met weinig weerstand. Zorg voor een goede onthaakmat en een goed net. Zorg dat je wat uurtjes maakt en steeds als je gaat pennen enkele voerstekkies maken op het water wat je gaat bevissen, ca. 1,5 uur voordat je gaat vissen. Zorg dat je 5 a 10 plekkies maakt met particles en vis deze een voor een af. Zo maak je je sessie vol, steeds na 20 a 30 min. verkassen naar het volgende plekkie. Je zal zien dat je veel leert van deze visserij en dat als je met de waker gaat vissen, je vaak terug kan vallen op de ervaringen die je hebt opgedaan met penvissen. Als je dan met de waker gaat vissen, Moet je om te begginnen twee hengels van 2,5 a 2,75 lbs en 12 a 13 ft hebben, deze hengels dienen wat stugger opgebouwd te zijn. Molens moeten wat meer lijn kunnen bezitten en al dan niet van een vrijloop systeem voorzien te zijn. Verder dienen deze een hogere indraai snelheid te bezitten. Ook is het handig om twee beetverklikkers te hebben, neem wat duurdere, fox of delkim, zodat je hier jaren plezier van kan hebben. Een flink landingsnet en wederom een goede onthaakmat!! Swingertjes, een dik gevulde rigwallet of tacklebox met alle benodigheden, handig is ook een rodpod met je steunen en buzzerdbars uiteraard. Als je nacht gaat vissen natuurlijk een bivy ( beter is een ovale pluu met in fill panel of overwrap, los grondzijl en stormrods) en een stretcher met een goede slaapzak. Ook kun je beter meteen een goed foudraal kopen om je hengeltjes veilig te transporteren en op bergen. De rest zoals aas (boilies en/of particles)spreekt voor zich.
Succes Roy, mgv Ed.
Plaats reactie