Weerhaakloos

Plaats reactie
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

11-04-2002 15:38

Hallo Jos.

Het inscheuren of andere beschadigingen in een karperbek komen niet alleen voort uit het type haak.
Weerhaakloos of niet.
Het is ook de vakkundigheid van het drillen, het type haak en het type lijn wat hierbij een rol speelt.
Ook de zwaarte van de hengel speelt hierin een rol.
Met een 3 ponds stok en gevlochten lijn een karper uit een dichtbegroeid wierbed sleuren is dan ook vragen om problemen.
Beschadigingen of uitscheuren kan je niet altijd voorkomen.
Bepaalde haaktypes zijn bekend om hun verwoestende werking in een karperbek en deze worden dan ook vrijwel niet meer gebruikt.
Denk aan de z.g.n. Bent-Hooks.
Een haak met line-aligner doet praktisch hetzelfde, maar dan zonder de schadelijke bijwerkingen.
Op erg grote afstanden of gedwongen gebruik van zeer zwaar lood, zou ik trouwens ook weer een haak met weerhaak gebruiken.

Een karper die een wierbed induikt, komt daar vanzelf of met de nodige truukjes en vakkundig drilmanschap ook weer netjes uit.
Zo niet, kun je altijd nog het water instappen.
Je moet wat voor je hobby overhebben niet waar?

Vangze allemaal met of zonder weerhaak,


Mike
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

11-04-2002 16:37

Mike,

Mee eens dat uitscheuren ook met het type haak te maken heeft. Ik weet nog uit de tijd dat de benthooks populair waren dat het meerdere keren gebeurde dat er wonden tot enkele centimeters onstonden in de karperbek.
Echter ik denk dat ik na vier seizoenen toch zoveel ervaring heb met weerhaakloos vissen dat ik met zekerheid durf te beweren dat het aantal lossers juist verminderd. Echt, ik geef de schuld bij lossers aan het uitscheuren van de haak, hetzij door de snijdende werking van de weerhaak, hetzij door voor in de lip gehaakt. Dat een haak er zomaar uitvalt tijdens het drillen kan er bij mij niet in, er is (bijna) altijd een stuk lood wat de spanning op de haak houd.
Ik heb de ervaring dat een weerhaak ook niet nodig is bij het afstandvissen, daar wordt meestal al zwaarder lood gebruikt, dat is m.i. voldoende om de haak in de bek van de karper te houden voor de aanslag. Het is voor mij ook nog nooit bewezen dat de haak met weerhaak, tot en met deze weerhaak indringt alleen op het loodgewicht.
En al was het maar voor mijn eigen gemoedsrust te weten dat mijn haken kleinere wondjes veroorzaken.

Jos
Erwin Leenders
Berichten: 11
Lid geworden op: 10-04-2002 02:00
Locatie: nijmegen

12-04-2002 16:18

Geoffry

Ik gebruik al jaren de weerhaakloze haken van barbles en deze bevallen mij zeer goed .Zoals je aan verschillende reactie's van je mede vissers hebt kunnen lezen is het inderdaad belangrijk dat je druk op de lijn houdt.Mijn ervaring heeft ook geleerd dat de meeste karpers beter gehaakt zijn en het dus helemaal niet zo erg is als je de druk is een keer niet volledig op de lijn hebt,want de bocht van de haak heeft namelijk bijna altijd voldoende vlees te pakken omdat de haak beter prikt ,mits die scherp genoeg is .
Verder wens ik je veel succes met de weerhaakloze haak en een goede vangst zodat jizelf ook vertrouwen krijgt met deze haak.
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

12-04-2002 17:18

Vannacht ga ik het ook voor het eerst proberen... Dichtgeknepen weerhaak.

Als ik wat verspeel, laat ik het wel horen.

Mzzl

Michiel
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

14-04-2002 21:40

Dit jaar ben ik ook begonnen met het weerhaakloos vissen. Ik heb er nu 3 sessies mee opzitten en geen karper verspeeld. Dus ik ben er tot nu toe zeer over te spreken.
Ik vijl de weerhaak er gewoon af en dat werkt prima.

Bart.
Plaats reactie