Blauw alg


Plaats reactie
Fred Vrijhoeven
Berichten: 15
Lid geworden op: 24-08-2003 02:00
Locatie: Apeldoorn

16-09-2003 22:06

Hallo mede vissers
Ik weet een watertje in Apeldoorn,
daar zit Karper, ik viste er vroeger veel
en ving ook wat.
nu ik de laatste jaren nix meer vang wilde ik daar eens gaan zitten.
wandt ligt het aan mij of is er wat anders.
daar vang je ze zeker wel ???????????? hoop ik
maar nu kwam ik daar een week of 2 geleden stonder er bordjes dat er blauw alg in het water was
nu mijn vraag is die blauw alg nu weg of blijft dat lang zitte en kan je er wel vissen dan of is het beter van niet ( kwa gezondheid ) bedankt alvast voor de antwoorden
groeten en strakke lijnen Knighthawk
Jeroen van den Berg
Berichten: 93
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Vuren

17-09-2003 09:52

Fred,

Blauwalgen komen vaak explosief tot ontwikkeling bij een hoge watertemperatuur in combinatie met relatief stilstaand water. Ik dacht zo rond de 24-26 graden.

Waterschappen/gemeentes hangen vaak op plekken waar dt is geconstateerd borden op dat er blauwalgen in het water zitten als waarschuwing voor zwemmers. Ik denk dat de piek qua blauwalgen inmiddels wel achter de rug is. Dit wil echter niet zeggen dat ze op jou water niet meer aanwezig zijn. (vaak blijven die bordjes wel wat langer hangen trouwens)

Blauwalgen kun je trouwens herkennen aan een blaugroene film op het water die vaak aan de wind kant een wat dikkere draplaag veroorzaakt op de wind/water lijn.

Zolang jij niet met deze laag in aanmerking komt kan er-mijn inziens- niet veel gebeuren.
(zwemmers kunnen de algen veel gemakkelijker binnenkrijgen natuurlijk, vandaar de waarschuwing) Met andere woorden ik denk dat je er best kan vissen.

Of het gevolgen heeft voor de vangsten; blauwalgen scheiden giftige stoofen af die in het water komen, de afbraak hiervan kost zuurstof maar of dat merkbaar is?

g
Tom Brands
Berichten: 4
Lid geworden op: 17-09-2010 14:28

17-09-2010 15:00

Fred Vrijhoeven schreef:Hallo mede vissers
Ik weet een watertje in Apeldoorn,
daar zit Karper, ik viste er vroeger veel
en ving ook wat.
nu ik de laatste jaren nix meer vang wilde ik daar eens gaan zitten.
wandt ligt het aan mij of is er wat anders.
daar vang je ze zeker wel ???????????? hoop ik
maar nu kwam ik daar een week of 2 geleden stonder er bordjes dat er blauw alg in het water was
nu mijn vraag is die blauw alg nu weg of blijft dat lang zitte en kan je er wel vissen dan of is het beter van niet ( kwa gezondheid ) bedankt alvast voor de antwoorden
groeten en strakke lijnen Knighthawk


Welke vijver in Apeldoorn bedoel je, Fred?
Jeffrey van der Wou
Berichten: 1049
Lid geworden op: 21-09-2009 22:38
Locatie: Zuid-Holland

17-09-2010 16:27

Bestaat die vijver nog wel? :roll:
Plaats reactie