Weerhaakloos vissen, een must???


Rik Lemmens
Berichten: 295
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00
Locatie: Gulpen

04-08-2003 14:42

Beste collegae,

Ik vis sinds anderhalf jaar met haken zonder weerhaak en ik moet zeggen dat mij dit prima bevalt. De haakwond is minimaal te noemen, zelfs tijdens zware drills. Ook constateer ik dat de inhaking iedere keer weer perfect is. (dit komt natuurlijk ook door de Line Aligner en D-rig). Ik heb zelfs het vermoeden dat ik gevoelig meer vang op dressuurwateren door het ontbreken van de vaak haperende weerhaak. Ook een voordeel is dat je de haak makkelijk uit je eigen vingers kunt halen. Hoezo "zelfhaak" systeem?

Ik zou iedereen die nog nooit weerhaakloos heeft gevist willen adviseren dit toch eens een keertje te proberen.

Greetzzz

Rik
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

04-08-2003 15:57

Rik,

ik kan je 100% gelijk geven!!!! Dit kunnen we alleen maar aanmoedigen. En een weerhaakloze haak in je buik krijgen is ook een must hoor! :oops:
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

04-08-2003 19:42

Beste Rik,

Ik heb een vraagje, vis je met haken waar de weerhaak van plat geknepen is, of weerloze haken.
Er zit toch wel verschil in, bij een weerloze haak is volgens sommige de kans dat de haak in de bek draait aanwezig.
Bij een haak waar de weerhaak plat geknepen is minder.
Noch een voordeel is, dat je met je eigen merk haken kan blijven vissen.

PS, bedankt namens de Karper.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

04-08-2003 19:50

Ik heb het 2jaar geleden al getest en het beviel mij helaas zeer slecht.Ik loste veel vissen tijdens de dril(Ja ik hielt de lijn strak :wink: )
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

04-08-2003 20:46

Hoi Ferenc,

Wat dacht je zelf wat de oorzaak was, er moet een verklaring voor zijn.
Als sommige vissers geen last, en andere wel last van lossers hebben.
Het kan een aantal oorzaken hebben voor mij.
De belangrijkste is geen scherpe haken, dat is voor mij het verschil tussen wel of niet vangen.
Dan komt er een hele tijd niets, de lengte van je hair kan dan nog een rol spelen.
En nog wat in mijn ogen kleine zaken, karper vangen is leuk maar zo veel mogelijk
karper netjes en onbeschadigd terug zetten is een eerste vereisten.
Wij kunnen naar de tandarts, een karper niet om zijn bek van binnen dicht te laten naaien.

PS. Probeer het nog eens, in naam van de karper.

Peter
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

04-08-2003 20:54

Peter

Ik verspeel bij nooit een vis.Van de ruim 30 aanbeten heb ik 2 losschieters gehad.

Zonder weerhaak is dat vreemd genoeg anders!Ik verspeelde veel meer vis.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

04-08-2003 21:14

Hoi Ferenc,

Twee jaar geleden op Du Der mijn laatste twee vissen los geschoten oorzaak botte haken.
Dom van mij, de laatste aanbeet was zeker een zware vis.
Eigenschuld dikke bult.
Soms vergeet ik het, maar in principe knijp ik en vele met mij de weerhaak dicht.
Ik heb niets te verliezen de karper wel.

Een welgemeende groet, Peter
Rik Lemmens
Berichten: 295
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00
Locatie: Gulpen

05-08-2003 07:56

Hoi Peter,

Ik gebruik eigenlijk beide. In principe gebruik ik nu enkel nog weerhaakloze haken. Aan de inhaking te zien draait de haak alleen maar steviger de bek in. Ik heb ook nog nooit een scheurtje in de bek van de gevangen vissen aangetroffen. Ik heb ook een tijdje platgeknepen haken gebruikt, puur en alleen of het feit dat mijn andere haken (met weerhaak) ook op moesten. Ik heb eigenlijk geen verschillen kunnen ontdekken, maar ik zal de proef op de som nog eens nemen. Ben eens benieuwd of je gelijk hebt.

Groetjes

Rik
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

05-08-2003 16:03

Beste Rik,

Ervaring met haken zonder weerhaak heb ik niet, Marco Kraal heeft er eens een artikel over geschreven,hij had die ervaring wel.
Ik verwacht wel dat er bij veel karpervissers in de toekomst de ogen open gaan.
En dat een weerloze haak net zo belangrijk wordt als een goede onthakingsmat.
De reacties vallen me eerlijk gezegd tegen, maar misschien komt dat nog??
Beter een vis verspelen, dat een vis uren met een haak in zijn bek.
Of ben ik nu een roepende in de woestijn.

Groeten, Peter
Rik Lemmens
Berichten: 295
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00
Locatie: Gulpen

05-08-2003 16:07

Peter je hebt helemaal gelijk. En ook een goede onthaakmat mot verplicht worden.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-08-2003 16:22

Heren,

Gebruik al jaren haken waarvan ik de micro-barb platdruk. Dit houdt praktisch in dat er amper resten zijn van de weerhaak. Mijn type haak is nou eenmaal niet zonder weerhaak te koop. Geen opmerkelijke toename van het aantal lossers. Overigens is een voordeel dat een brasem heel makkelijk in het water te onthaken is op die manier. Verder is gewoon nylon en een hengel met soepele top in veel gevallen visvriendelijker bij het drillen. Dus wie zich echt geroepen voelt. :wink:

Groeten, Kees
Bjorn Dohmen
Berichten: 205
Lid geworden op: 18-01-2003 01:00
Locatie: Wijlre

05-08-2003 17:56

Kees,

De manier van drillen is ook bepalend, als ik soms zie hoe de vis gedrild wordt, dan springen me de tranen in de ogen.

Ik vis overigens reeds 3 jaar barbless, en ik moet zeggen dat me dit wel bevalt.
Ik gebruik de Gardner Talon tips of Inzicor haken

M.v.g.

Bjorn
Hans Wols
Berichten: 60
Lid geworden op: 01-05-2002 02:00

05-08-2003 18:55

Weerhaakloos vissen vergroot de kans op goed
indringen van de haakpunt. Theoretisch zou
je hierdoor minder scheurwonden in de bekken
moeten krijgen. In de praktijk denk ik dat
te zien, maar dat kun je natuurlijk hierdoor
niet als "bewezen" naar voren schuiven.
Het losschieten van de haak lijkt mij bij het weerhaakloos vissen niet vaker voor te komen dan anders. Het goed inhaken zal er vast ook iets mee te maken hebben. Buiten dat, door de methode van loodbevestiging en
de weerstand van je baitrunner molen staat er direct na de aanbeet druk op de lijn.
Mogelijk zou een vis, die recht op je toe zwemt, minder druk op de haak hebben. Maar
zo'n vis sleept in veruit de meeste gevallen
lood met zich mee. Onthaken gaat natuurlijk gemakkelijk zonder weerhaak; geen sprake van, dat je hierdoor het haakwondje groter maakt. Dus, waarom verder met de weerhaak?

Met vriendelijke groet,

Hans
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

06-08-2003 07:52

Heren,

Ben ook steeds vaker fervent weerhaak-platknijper. Vooral wanneer je de vis verspeelt door lijnbreuk of door het vastzwemmen in een obstakel geeft het een geruststellend gevoel dat ze de haak makkelijk kwijt kunnen raken...

Groeten,

Mark
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

06-08-2003 08:06

Collega's,

Het doet mij een groot plezier te lezen dat van de mensen die gereageerd hebben de meesten de weerhaak plat knijpen. Ik vis al sinds 1997 zonder weerhaak en het heeft me louter voordelen opgeleverd (die jullie hierboven hebben kunnen lezen). Persoonlijk ben ik er dan ook voor om zowel de weerhaak als de onthaakmat te verplichten. Want ondanks het feit dat steeds meer mensen de voordelen van weerhaakloos vissen onderkennen, is het aantal kortzichtige billenknijpers nog veel te groot. Wellicht dat een verplichting van deze twee items in de toekomst het tij definitief kan keren. Ten gunste van onze geliefde vis en daarmee ook van ons!

Met vriendelijke groet,

Frank Huisman
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

06-08-2003 08:32

Precies Frank,

Helemaal mee eens het weerhaakloos vissen heeft vele voordelen

Let wel een platgeknepen weerhaak is in mijn ogen beter dan een echte weerhaakloze haak dit i.v.m. het bobbeltje wat nog overblijft

Er zijn soms van die benarde situaties waar je er niet aan ontkomt om toch even de spanning er af te moeten laten en dan is dat bobbeltje vaak net je reddende engel

Ik vind dat dit net als de onthaakmaat verplicht moet worden...kijk alleen maar eens naar de haakwond die overblijft dit is echt minimaal!

Met hopelijk de rest overtuigende groet
hans
In het land der blinden is éénoog koning!
Rik Lemmens
Berichten: 295
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00
Locatie: Gulpen

06-08-2003 08:37

Frank,

Ik denk dat de echter karpervissers onder ons beide items in hun bezit zullen hebben. Anders mogen ze zich heel erg schamen. De nieuwkomers kunnen we enkel het advies geven om deze dingen aan te schaffen. Een bepaalde groep "karpervissers" geven sowieso hun geld liever uit aan massa's bier, een barbeque en een container rotzooi die ze over hun stek verspreiden. Over deze laatste groep, die onze visserij kapot maakt, is het laatste woord nog niet gevallen.

Wij kunnen enkel ons steentje bijdragen en hopen dat nog velen ons voorbeeld zullen volgen.
Matthijs Raaben
Berichten: 97
Lid geworden op: 04-08-2003 02:00
Locatie: Utrecht

06-08-2003 14:04

Hallo peopletjes,

Ik ben het volledig eens met de meeste van jullie! Weerhaakloos vissen rules! Betere inhaking, en als je de druk er maar op houdt verspeel je niet meer vissen als met weerhaak-haken(??). Daarbij is de beschadiging voor de vis minimaal, en daar gaat het toch om?

Greetz,

Matthijs
Jaco Romkes
Berichten: 93
Lid geworden op: 07-08-2002 02:00
Locatie: Urk

07-08-2003 22:31

Op de jaarvergadering van de plaatselijke vreniging hebben we allemaal een proefzakje weerhaakloze haken gekregen. Nooit meer aan gedacht en vorige week kwam ik ze tegen in mijn box. Toch maar eens proberen. Van de nu 8 aanbeten heb ik er geen verspeeld terwijl ik daarvoor vaak een vis verspeelde. Haakt een weerhaakloze haak eigenlijk niet sneller en dieper en en maakt daardoor ook een veel kleinere wonde. Mij bevalt het heel best. Onthaakt ook veel sneller en makkelijker.

MVG Jaco
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

07-08-2003 23:18

"Ik denk dat de echter karpervissers onder ons beide items in hun bezit zullen hebben"

Wat een onzin, dus omdat ik niet weerhaakloos vis, ben ik geen "echte" karpervisser? Geef in dit geval jouw definitie eens van "echte karpervisser".

mvg
Robbert
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

08-08-2003 00:19

Frank, Rik

Even geen flauwe kul graag, ik vis met weerhaak, altijd...maar om mij nu geen echte karpervisser of kortzichtige billenknijper te noemen gaat me wat ver. Weet je wat de oorzaak is van verrotte bekken? Nee, niet die weerhaak...denk nu eens na. Mensen die niet kunnen drillen, te grote haken, en vooral verkeerd afgestelde haken (indringingshoek) zijn de oorzaak. Nooit heb ik door mijn weerhaken een grote haakwond bij een karper kunnen waarnemen, slechts een 'puntje'. Als ik alle tijd met weerhaakloze haken had gevist, dan ik me er echt wel een berg verspeeld, reken maar. Ik bedoel geen normale drils, maar bijvoorbeeld vastgezwommen karpers die opgehaald moesten worden. De overige voordelen van weerhaakloos vissen wil ik echter niet ontkennen (makkelijk onthaken van karper, brasem en ledematen).

Groeten ChrisN
TOM DEGROS
Berichten: 65
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Sint-truiden (belgie)

08-08-2003 00:23

inderdaad, overschot van gelijk.
en over die losschieters zit daar maar niet over in, ligt in veel gevallen aan de manier van drillen. (kun je leren). wondjes veel kleiner en zoals hier reeds gezegd een betere gemoedsrust bij lijnbreuk. ik denk zoals een karper, mischien wel minder dressuur door de mischien iets minder nare ervaring voor de vis. Als ik een wonde laat dichtnaaien heb ik ook liever een gladde naald ipv eentje met een weerhaak.
TOM DEGROS
Berichten: 65
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Sint-truiden (belgie)

08-08-2003 00:35

Sorry ik las hier nog juist de reactie van de heer noorlander. Vastgezwommen karpers die opgehaald MOETEN worden, stel ik me wel vragen bij. Dan liever op termijn enkele meer verspilde vissen dan eentje op de kant die ik uit de lelies ofzo heb moeten rukken want dan kan je onmogelijk nog spreken van een gaatje,tenslotte wanneer hij zichzelf goed vastzwemt krijg je hem toch niet los met of zonder weerhaak . En dat over die haken kan ik niet akkoord gaan , kies gewoon een haak (klein of groot) die genoeg vlees pakt maw de haakbocht volledig in de bek gedraaid.( bv: voor partikels een partidge richie mcdonald in de nummer 8 ofzo)
Daarbij ik ben een echte obstakelvisser en ik bedoel hiermee echt niet een paar plantjes of lelies, ik zit nu toch ongeveer op een landingspercentage van ongeveer 80% en altijd met een gewone haak met platgeknepen weerhaak. En het verhaal dat barbless haken sneller lossen dan een normale die je platknijpt is naar mijn mening en ondervinding een waarheid als een koe.
Dank aan de visvriendelijke 'karperjongens' onder jullie...
Evert-Jan Westerbeek
Berichten: 4
Lid geworden op: 06-08-2003 02:00
Locatie: wezep

08-08-2003 09:04

Tom,

Wellicht kun je je mening nog even geven onder topic: "Hoe kun je het beste je lijn breken, als je vast zit?"

gr

EJ
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

08-08-2003 13:27

Tom, de heer noorlander vist in veel in frankrijk. daarbij gebruikt hij een boot. de term ophalen kun je dus heel letterlijk nemen. er naar toe varen en uit een andere hoek trekken. in het geval van lelies wordt het helemaal een eitje om de vis vrij te krijgen. kan me dan ook goed voorstellen dat hij zijn weerhaak in deze situaties koestert
groetjes Da Fox