Weerhaakloos vissen, een must???


Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

08-08-2003 17:05

Beste Tom

Ik heb het nooit over "uit de lelies losrukken" gehad. (Ook een oorzaak van verotte bekken overigens), maar ik zei OPHALEN. Zoals Kees opmerkt inderdaad met een boot, of zwemmend/lopend. Probeer het trouwens eens, ik denk dat je landingspercentage van 80% even flink omhoog schiet.

Ik praat ook niet over haken die voldoende vlees kunnen pakken, maar over haken die onder een VERKEERDE HOEK vlees pakken. Dit is met ieder haaktype mogelijk, wanneer deze onjuist wordt gevist.

Groeten ChrisN
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

08-08-2003 19:31

Hoi Chris,

Het ging er mij in eerste instantie niet om of mensen wel of niet kunnen drillen.
Het uitgangpunt was en is de weerhaak eraf of zonder, en de voor en nadelen.
Nadeel voor jou is een vast gezwommen vis (in een opstakel) toch vangen, vooral als je op afstand vist kreeg ik de indruk.
Ik heb het op Du Der meegemaakt, mijn mening is gewoon dat ik het risico niet wil lopen die vis te verspelen met een haak in zijn bek.
Dan maar geen vis is mijn overtuiging.
Je kan me niet de zekerheid geven dat de karper niks kan overkomen.
Zo heb ik al regelmatig vissen verspeelt, als de lijn loskwam was de vis ook los, prima.
Liever 10 vissen gelost, dan een door mijn toedoen de pijp uit.
Ik (wij) zijn in dit geval niet belangrijk.
Heb je hier ook over nagedacht??

PS, ook ik dacht er in het verleden anders over.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
jeroen ten westeneind
Berichten: 98
Lid geworden op: 22-11-2002 01:00
Locatie: millingen

08-08-2003 23:01

als ik dit zo hoor
gaan jullie in de toekomst zeker met een pva onderlijntje vissen. (hoe zo karper vriendelijk vissen) het gaat toch om het vangen. het is het zelfde als: auto moeten ze verbieden >dan gebeuren er ook geen ongelukken meer.
Verspelen komt gewoon een keer voor. (op dat moment jammer voor de karper. maar ja ik stop heus niet omdat weerhaakloos moet vissen in de ogen van andere.
mvg jeroen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-08-2003 23:31

Ik zou vooral niets doen wat je van anderen zou moeten, Jeroen.

Zou ik ook zeker niet doen. Je vergelijking is echter mank. We verbieden je niet om auto te rijden, maar adviseren slechts om niet overal met sneeuwkettingen rond te rijden. Maar als je sneeuwkettingen nodig hebt, gebruik ze dan.

Groetjes, Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2003-08-08 23:31 ]</font>
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

09-08-2003 11:25

Hoi Peter

Ik denk dat wij elkaar verkeerd begrijpen.

Citaat:
"Zo heb ik al regelmatig vissen verspeelt, als de lijn loskwam was de vis ook los, prima. Liever 10 vissen gelost, dan een door mijn toedoen de pijp uit. Ik (wij) zijn in dit geval niet belangrijk.
Heb je hier ook over nagedacht??

PS, ook ik dacht er in het verleden anders over."

Door deze woorden krijg ik de indruk dat je mij ziet als een visonvriendelijke vent die alles veroorloofd om die vis maar op de kant te krijgen. Als het om visvriendelijk vissen gaat echter, daar ben ik behoorlijk goed in. Beter dan menigeen die zonder weerhaken vissen, en de grootste mond over onthaakmatten hebben. Ik heb je al de oorzaken gegeven voor de verotte muilen. Weerhaken hebben hier niets mee te maken. Een karper door lijnbreuk verspeeld zal ook niet sterven omdat er een weerhaak aan zit. Lijnbreuk gebeurt mij trouwens ook zeeer zelden, zoals ik al zei worden de karpers gewoon opgehaald, in plaats van dat ik als een idioot ga trekken, -met in mijn achterhoofd dat het geen kwaad kan de lijn zo te breken omdat er toch geen weerhaak aan zit...(maar intussen wel de bek aan flarden trekken)...

m.v.g. ChrisN
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

09-08-2003 12:44

Chris, bedankt voor je toelichting.

Een klein ding zit mij toch nog dwars, ik kan niet beoordelen (laat staan veroordelen) dat er vissers zijn die zonder weerhaakvissen, er toch een puinhoop van maken.
Die ervaring heb jij wel??
Jammer, het zijn in elk geval jongens die er over nadenken en dat is al heel wat, ondanks dat ze nog veel dingen fout doen.

Een groet, Peter



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Peter Otte op 2003-08-09 12:47 ]</font>
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

09-08-2003 18:11

Hoi Peter

Ik heb inderdaad die ervaring. Er zijn inderdaad jongens die erover nadenken en die weerhaak eraf halen. Er zijn echter ook jongens die blindelings doen wat er verteld of geschreven wordt, zonder weerhaak vissen dus. Dit terwijl veel van deze karpervissers nog niet weten hoe je een karper visvriendelijk behandeld tijdens dril, vastzitten, en onthaken.

m.v.g. ChrisN
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

10-08-2003 09:08

Mannen,

Wat mij opvalt is dat de meeste deelnemers aan deze discussie het op zich goed voor hebben met de karper (gelukkig). Alleen heeft ieder zich een eigen grens gesteld. Om de opmerking van Kees ("als ik dit zo hoor gaan jullie in de toekomst zeker met een pva onderlijntje vissen") moest ik wel lachen en eigenlijk geeft hij daarmee precies aan wat er aan de hand is: Aan de ene kant willen we vangen, het liefst zoveel en zo groot mogelijk. Aan de andere kant is er of ontstaat er in de loop der jaren bij een aantal karpervissers een soort 'liefde' voor de karper en zijn omgeving. Dit kan zó ver gaan, dat bijkans ALLE niet noodzakelijke handelingen (buiten het vissen en vangen zelf) vermeden worden.
Ik ben er ook zo één. Geen weerhaak, geen bewaarzak, goede onthaakmat, niet bij obstakels vissen en daarmee niet te hard hoeven drillen, alleen de speciale vissen fotograferen, meten en wegen, etcetera.
Maar vang ik nu minder dna voorheen? Absoluut niet! Heb ik er dan minder plezier in? Dat al helemaal niet! Wat ik wel doe is optimaal genieten van de sport en alle bijkomende zaken en er tegelijkertijd voor zorgen dat dit over 10, 20 jaar nog steeds kan. Deze opmerking is helaas realistischer dan menigeen denkt.

Maar terug naar de vraag "weerhaakloos vissen, een must?" ==> JA

Gr,

Frank
TOM DEGROS
Berichten: 65
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Sint-truiden (belgie)

11-08-2003 00:12

tja chris vanuit een bootje is natuurlijk meer mogelijk dan vanop de kant, en met het 'uit de lelies rukken' richte ik me niet specifiek op jou. Maar geef toe zonder boot gaat het helaas wel die richting uit. Het is natuurlijk normaal dat je als je de middelen ( boot) bij de hand hebt je de gehaakte karper wil landen maar heb toch de ervaring dat zelf zonder weerhaak je de vis niet(altijd) verspeeld. dus voor mij allesinds reden genoeg om hem plat ne knijpen kwestie van minder papegaaien te kweken en die paar vissen die je mist er gewoon bij te nemen.
Begrijp me niet verkeerd ik vis soms ook met weerhaak naargelang de situatie.
Veel geluk en fun toegewenst.
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

11-08-2003 00:35

Hallo Tom

Ik heb me niet altijd een bootje bij me, maar bij mij is obstakelvissen er wel op gericht zo veel mogelijk te proberen lijnbreuk te voorkomen. Om twee redenen, het welzijn van de karper, en omdat ik die karper gewoon op de kant wil hebben. Indien nodig, spring ik zelf de plomp in om hem op te halen. (al vanaf april, tot eind-september :smile: De reden waarom ik mét weerhaak vis is simpel: Ik wil niet dat een karper die vastzit in de blaren (Hij komt er toch in 99 % van de gevallen weer uit, door een beetje logica, een roeitocht, of een nat pak!) door een slappe lijn zich van de haak ontdoet. Liefst vang ik hem gewoon, en daar is geloof ik niets mis mee. Zoals ik al zei, lijnbreuk gebeurt me gewoon zeer zelden, omdat ik niet met achterlijk dunne lijn vis om de sport in het vaandel te houden. Karpers sparen van lijnbreuk, en mezelf sparen van lijnbreuk vindt ik beter. Veel mensen denken dat het gebruik van een weerhaak leidt tot papagaaien. Dat is echt flauwe kul. Als je een beetje nadenkt over je obstakelvisserij en niet te beroerd bent een karper te gaan halen is er niets onveiligs aan. Ik zei al eerder dat papagaaien ontstaan door onjuist drillen, verkeerd afgestelde haken, te grote haken, en onnadenkend obstakelvissen. Weerhaken zijn absoluut geen papagaaienscheppers, of karperkillers, dus verhaaltjes over visvriendelijk vissen zonder weerhaak gaan er bij mij gewoon niet in.

Groeten ChrisN

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Chris Noorlander op 2003-08-11 00:37 ]</font>
Hans Wols
Berichten: 60
Lid geworden op: 01-05-2002 02:00

11-08-2003 18:31

Weerhaakloos vissen of niet levert dus flink wat reacties op! Maar hoe je dat ook wend
of keert, de haak gaat er weerhaakloos wat
gemakkelijker uit dan met weerhaak. Probeer
het maar eens uit in je trui of jas......
Hoe groot het verschil is in verwonding van vis tussen "met" en "zonder" is weer iets anders. Niemand zal betwisten, dat wanneer je eens pech hebt en de haak zit ondanks alle voorzorgen op een vervelende plaats, je "zonder" beter af zult zijn. Het zo erg
"Hollandse" waarschuwende vingertje omhoog,
dat iets niet mag of juist wel moet, is hier
niet op zijn plaats. Wel kun je voor je zelf
nog eens goed uitmaken, of je door moet gaan
"met" of toch maar eens "zonder" wilt gaan proberen.

Met vriendelijke groet,

Hans
Jeroen van den Berg
Berichten: 93
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Vuren

03-09-2003 13:59

O.a na het lezen van dit onderwerp toch maar ook eens voorzichtig overgestapt op het vissen zonder weerhaak.

Penvissen (wat ik voornamelijk doe) doe ik sinds kort met een weerhaakloze haak. Ik gebruik Nash Gata haken en deze zijn gelukkig verkrijgbaar met- en zonder weerhaak.

Moet zeggen dat ik niet noemenswaardig meer losschieters krijg. Losschieten gebeurt bij het penvissen meestal net na de aanslag en ik kan niet zeggen dat ik verschil merk.

Bij de eerste vissen dacht ik wel constant aan het goed strak houden van de lijn omdat ik toch bang was dat de haak sneller zou lossen. Na een aantal vissen nam ik de proef op de som en heb ik herhaaldelijk bij een uitgedrilde vis de lijn ineens slap laten vallen en niet een keer lostte de haak.

Eenmaal op de kant is het onthaken een fluitje van een cent en laat de haak een niet noemenswaardig gaatje achter. Vaak ook is de haak al gelost in het net.


weerhaakloos??? probeer het en overtuig jezelf!!
Rik Lemmens
Berichten: 295
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00
Locatie: Gulpen

03-09-2003 14:57

Goed bezig Jeroen! Ga zo door!!! Ik hoop dat er nog velen zullen volgen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-09-2003 15:14

Weerhaakloos vissen is een eindeloze discussie in de UK. Volgens een pers bericht in de Angling Times gaat RMC, zeg maar de grootste HSV van Engeland, het weerhaakloos vissen op de door hun beheerde wateren bannen. Het aantal beschadigde bekken blijkt groter op de wateren waar weerhaakloos verplicht is dan op de wateren waar met weerhaak gevist wordt. Na uitgebreide overwegingen van de voors en tegens is men tot de slotsom gekomen dat het beter is om met weerhaak te vissen.

Waarvan akte, ook al begrijp ik er geen barst van.

Ik ben helaas nog niet in het bezit van het officiele bericht. Heeft iemand dat electronisch?

Groeten, Kees
Rik Lemmens
Berichten: 295
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00
Locatie: Gulpen

03-09-2003 15:52

Zou dat echt door weerhaakloze haken komen? Het ligt er ook aan wie met welke haken vist. Zodra je meer weet Kees hoor ik het graag.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

03-09-2003 18:34

Rik, het ligt aan de persoon die de hengel in zijn handen heeft.
Hoef nooit geen haak meer uit de bek te halen, de haak ligt allang in het landingsnet.
Wondjes zijn minimaal, vissen lossen wat is dat.
De laatste keer was twee jaar geleden, vis alleen met haak maat 6 of 8 na gelang het merk.

Groeten, Peter
Willem Barnas

03-09-2003 20:13

Weerhaakloos?

Doen en niet in je broek poepen en er vervolgens mee gaan gooien, zoals RMC doet!

Ik heb twee jaar lang full-time weerhaakloos gevist, deed weer een stapje terug dit jaar en heb geen verschil gemerkt, behalve...

Dat ik ze dieper haak, makkelijker onthaak en beter kan slapen na een door lijnbreuk verspeelde vis. Het is totale kolder dat er door het gebruik van weerhaakloze haken grotere (snij)wonden in de karperbek zouden ontstaan. Dit zal meer te maken hebben met het model van de haak die gebruikt wordt. Ik vis nu al twee jaar bijna alleen met klauwhaken (behalve op stiff-rigs) en kan in beide gevallen (weerhaakloos/met weerhaak) STELLEN dat ik zeer, zeer weinig lossers krijg. Dit jaar op 44 aanbeten slechts eentje en geen enkel spoortje van snijders (of ik moet ze op een mini-aas-voerplek diep haken en veel kracht moeten zetten). Dat was op de pen met een Drennan SS maatje vier... Juist ja, die met rechte punt...

Duidelijk lijkt me?! Komend weekend weer zonder!

HANG LOOSE en KNIJP PLAT!

WB :wink:
Rik Lemmens
Berichten: 295
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00
Locatie: Gulpen

04-09-2003 08:35

Hoi Chris,

Het was ook niet de bedoeling om collegae die niet weerhaakloos vissen af te kraken. De topic is meer bedoeld om het weerhaakloos vissen te promoten.

Iedereen moet natuurlijk zelf weten waar hij/zij mee vist.

Groet,

Rik