Visveilig en milieubewust karpervissen vraag.


Plaats reactie
Marco Hermans
Berichten: 4
Lid geworden op: 04-04-2021 09:47

10-04-2021 14:21

Beste forumleden, ik heb een vraag over veilig milieubewust karpervissen. Ik ben sinds kort aan het karpervissen geslagen. Leuk tweedehands hengeltje van 2,25 lbs en baitrunner op de kop getikt maar dan begint het. Geen lange afstanden, 2 oz lood, weinig obstakels, zachte bodem. Ik dus naar de winkel, gezegd dat ik een beginner ben en hij komt met het Korda leadclipsysteem aanzetten.omdat dit het meest gebruikte zou zijn, vervolgens naar de waterkant, systeem gemonteerd, rig eraan en vissen maar.... Thuis gekomen (niks gevangen maar dat hoort erbij) dit systeem eens kritisch bekeken en ik heb een aantal vragen. Is het de bedoeling om dit systeem zo te monteren dat het lood gelost wordt bij een aanbeet door de rubber niet te vast op de loodclip te duwen ? Lijkt me niet de bedoeling, wel voor de vis maar het milieu wordt zodoende zwaar belast. Van de andere kant is het wel goed dat het lood gelost wordt vanuit het oogpunt van de karper zeker bij lijnbreuk, voor mijn beurs helaas niet. Een vis hoort niet bij breuk met lange lijn en lood achter zich aan te zwemmen mijns inziens Maar het wel en wee van de karper staat op de 1e plaats dus wat zoek ik: Een visvriendelijk systeem en omdat ik als matchvisser uit een hele andere hoek kom vraag ik jullie waar en waarom jullie anno 2021 mee vissen? Ik heb respect voor elke vis en als ik dan een nieuwe tak van vissport ga beoefenen dan ook in een keer goed! Bedankt alvast voor jullie antwoorden!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

11-04-2021 12:36

Dat korda systeem werkt heel goed, voornamelijk voor korda en de winkelier.
Kijk maar eens naar het HIT & RUN Inline Lood van PB Products.
https://www.youtube.com/watch?v=19lW_Y7eS28
Je verliest met dit systeem alleen lood bij lijnbreuk, veel beter voor de portemonnee.
Over het milieu hoef je je niet druk te maken, lood vervuilt nagenoeg niet en al helemaal niet als het gecoat is. Of weet jij een water waar loodvergiftiging door vislood een probleem is.
Bevalt die 2,5 lbs technium een beetje ?
Marco Hermans
Berichten: 4
Lid geworden op: 04-04-2021 09:47

11-04-2021 23:14

Dank je Bert voor je reactie. Het is een Comoran Blackstar Pro 2,25 ponds hengel van 12ft. Het was destijds een hengel uit het topsegment van Comoran. Ligt prima in de hand, lekker dun, parabolische actie, gooit als een tierelier. Niks te klagen als beginner. Beter materiaal komt wel in de toekomst. Vooral omdat op de plaatsen waar ik kom 30 a 40 meter, mss iets verder ,voldoende is. Om je vraag van loodvervuiling te beantwoorden moet ik je zeggen dat het een gevoelskwestie is. Ik weet eerlijk gezegd niet wat het op de lange duur met het water doet, maar wat ik lees lossen we met zijn allen duizenden kilo's lood en dat kan minder in mijn optiek. Het is puur voor mijn eigen gevoel dat ik dus een milieuvriendelijkere oplossing zoek. Die Korda troep gaat dus de vuilnisbak in....Ik vind trouwens ook dat een zichzelf respecterende winkelier dat niet zou moeten verkopen aan beginners. Die tip van het het hit en run systeem van PB products is zeer zeker het overwegen waard. Ik lees dat Strategy, CW, en andere vooraanstaande merken wel visveilige loodclips maken waardoor het lood behouden kan blijven en bij lijnbreuk de vis alleen met de rig achterblijft. Als ik dat nu kan combineren met een weerhaakloze haak dan heb ik er tenminste alles aan gedaan om veilig te karpervissen. Ik vis op vrij zachte bodems , sommige met begroeing. Het lijkt me dan zowieso verstandig om meerdere systemen/rigs in mijn arsenaal te hebben maar ik moet ergens beginnen....
florian perquy
Berichten: 116
Lid geworden op: 30-01-2017 23:15

15-04-2021 12:24

Als 'beginnende' karpervisser heb je alvast de goede instelling !
Systemen zoals dat PB systeem zijn idd top !
Kan je ook zelf doen door een gaatje in je clips te boren ;)
Plaats reactie