Artikel de Beet 'karperstek'


Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

31-07-2003 08:07

Met mijn stomme kop heb ik gister het nieuwe blad van de Beet gekocht, en dat terwijl ik na het artikel over de Wolga een vervelende smaak in mijn bek had gekregen na het zien van die foto´s...

Nu stond er een artikel in onder de kop 'karperstek'. Lekker in Frankrijk vissen op een BTW... Goed voorbeeld voor jonge karpervissers... NOT!! Nu staat er ook nog is emand in met een spiegel van 36 pond, met als tekst: "EEN MAGNIFIEKE VIS VAN 36 POND" maar als ik de foto bekijk is deze vis alles behalve magnifiek, de staart is geknipt en de vis heeft er wondjes...

De Beet moet echt is gaan nadenken met wat ze in het blad stoppen, de laatste maanden is het bedroevend slecht met de artiklen over karpervissen, of je houd van verminkte karpers...

Boycotten dat blad!!
remco wieser
Berichten: 164
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

31-07-2003 08:17

Marijn

Ik ben het helemaal met je eens, ik heb het blad ook al opgezegt want de artikelen over karpervissen zijn echt heel slecht.

met opzeggende groet
Remco
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

31-07-2003 09:11

Marijn,

Ik zou zeggen, stuur een mail met je klacht naar de redactie. Heb ik ook al eens gedaan en die is toen bijna letterlijk geplaatst.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

31-07-2003 12:45

Hoe bedoel je Mark??
Is jou klacht gekopiëerd en in het blad geplaatst. Lijkt met niet zo verstandig. Ze kunnen er dan beter hun excuses aanbieden over dat artikel en dat ze er de volgende keer beter op zullen letten. Maar een klacht letterlijk erin zteen lijkt mij niet verstandig van de beet.
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

31-07-2003 12:58

Luuk,

Mijn reactie betrof een interview met een boiliefabrikant die keihard beweerde dat het er niet zoveel toe deed wat je in een boilie stopte. Ik heb daarop een mail gestuurd waaruit duidelijk bleek dat ik een andere mening toegedaan ben dan die man. Excuses aanbieden had in deze geen zin. Door mijn mail te plaatsen kan iedereen voor zichzelf uitmaken of hij vertrouwen heeft in de filosofie van die fabrikant en ik vind dat de redactie dat zo prima heeft opgelost.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

31-07-2003 14:28

tja, je kunt het ook van deze kant bekijken ja. :smile:

Groeten,

Luuk

_________________
Nie Lulluh, Maar Bewaarzakke Vulluhh!!!
wel kijken op <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://luukschenk.flappie.nl" target="_blank" class=bericht>http://luukschenk.flappie.nl</a><!-- BBCode auto-link end --> hé

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: luuk schenkelaars op 2003-07-31 14:29 ]</font>
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

31-07-2003 15:03

Ik heb er net een E-mail heen gestuurd, en
als jullie dat nou dan ook doen! Want samen
staan we sterk! :lol:

groetjes Benny
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

31-07-2003 15:12

ik ga morgen als ik tijd hem even me abbo opzegen staat niets meer leuk voor me in


dan maar een abbo op karper
Gebruikersavatar
Vincent Kuipers
Berichten: 115
Lid geworden op: 30-06-2003 02:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

31-07-2003 15:20

Ha, ben dus niet de enige die zich eraan irriteerde tijdens het poepen (dan lezen dit soort verhalen het beste weg en de foto's kun je gelijk doortrekken)
Niets tegen de vissers in kwestie hoor! Zij kunnen er ook niets aan doen dat één of andere dwaas z'n schaar niet thuis heeft kunnen laten. Het is duidelijk een oude wond.
heel erg jammer voor de vis, verder is ie erg mooi gelukkig ziet de vis op de andere foto er gezonder uit

dat knippen is Inderdaad geen beste reclame voor het betreffende water
Inderdaad niet zo'n verkeerd idee om een mailtje te sturen naar de beet, scheelt me een hoop aambeien :eek:

gr vin
Ps wat is het adres eigenlijk? ben te lui om te zoeken....



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Vincent Kuipers op 2003-07-31 15:21 ]</font>
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

31-07-2003 15:36

e-mail beet= <!-- BBcode auto-mailto start --><a href="mailto:redactie.beet@vipmedia.nl" class=bericht>redactie.beet@vipmedia.nl</a><!-- BBCode auto-mailto end -->

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Vincent Kuipers
Berichten: 115
Lid geworden op: 30-06-2003 02:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

31-07-2003 15:47

thanks very veel muggen....
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

31-07-2003 16:09

Heb onderstaande tekst gemaild naar de beet...

Beste redactie van de Beet...

Ik wil graag een reactie geven betreffende jullie artikelen over de karper van de laatste 2 maanden! Ik heb mij tot tweemaal toe ten zeerste verbaasd over de artikelen in jullie blad!
Allereerst het artrikel in jullie juli-nummer over de Wolga, 'Mag het pondje meer zijn', de vissen op de foto´s waren zwaar mishandeld, de karper werd d.m.v. lijnen om zijn kieuwen heen 'bewaard' zo behandel je geen vis, laat staan een karper! Wat als jonge lezers deze voorbeelden overnemen... Wat dacht u van de foto dat een man een zware karper staand op de foto word gezet....
Zo´n zware vis is niet te houden als hij gaat spartelen, het gevolg is dat de vis valt en van een dusdanige vallen kan fatale gevolgen hebben voor de karper!
Wat als jonge vissers een karper vangen en ook staand een foto gaan nemen, ze weten niet eens hoe zij die vis vast moeten houden! Het gevolg is dat gevallen karpers kunnen sterven aan inwendige verwondingen aan organen!

In het laatste nummer van jullie staat er een artikle genaamd 'karperstek', er staat een vis op de foto die jullie een magnifieke vis noemen van 36 pond!
Deze vis is niet zo magnifiek... de staart is verknipt en hij heeft een wond bij zijn staart! Zijn staart is geknipt... HALLO...???!! Zo´n foto ga je toch niet plaatsen in een visblad bedoeld voor sportvissers?
Je praat over een betaalwater, daar worden veelal vissen ingegooit die zijn gejat van een ander water, dit om een natuurlijk bestand te verpesten en veel vissers te lokken. De grotere karpers worden uit hun natuurlijk water overgezet om gevangen te worden door een stel...(.....)
Ik begrijp niet waarom jullie artikelen plaatsen over een idioot betaalwater waar de vissen worden geknipt... Maar... de eigenaar controleerd sterk op 'catch en release', alsof dat een goedmakertje is! Een karpervisser zet zijn gevangen vis met beleid en liefde terug, daar hoef je niet op te controleren!

Ik ben zwaar teleurgesteld in julllie blad en zal jullie blad voortaan mijden als ik het ergens zie liggen! Jullie blad trekt veel jongere vissers aan, het is de bedoeling dat julie deze normen en waarden leren wat hoort bij het vissen, zodat ze er iets van kunnen leren ter bevordering van de veiligheid van de vis!

Met vriendelijke en teleurgestelde groet,

Marijn
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

31-07-2003 16:30

Mooi stuk marijn ham, zal mij benieuwen.

Rob.
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

31-07-2003 16:39

Marijn ik heb zojuist hetzelfde gedaan en heb hierbij ook jou verhaal nog maar eens aangehaald die mij deed overtuigen deze stap ook te nemen!

Geachte,

Na enkele rondwalingen over een forum op internet
kwam ik een post tegen van een meneer genaamd Marijn
Ham. Hij vertelde hierin hoe hij jullie een email schreef
over bepaalde gepubliceerde artikelen in de beet

Echter ergerde ik mij ook al enige tijd aan deze artikelen
En niet alleen deze!

Na het lezen van deze mail heb ik besloten om ook mijn teleurstelling richting jullie
te uiten.

BEET! kom op dit kan toch niet! zeg nou eerlijk

bij deze zal ik morgen contact opnemen en mijn abonnenment
wat overigens al een jaar of 10 loopt geloof ik beeindigen
Wat mij betreft was dit echt de druppel!

Met altijd vriendelijke trieste en zwaar teleurgestelde groet

Hans van Vrouwerf


Ziek benk ervan kan je wel begrijpen maar goed nu maar hopen dat er meer schapen over de dam komen...

mvg
hans

Ps toch geen probleem he dat ik jou briefje heb aangehaald in mijn email

Om duidelijk te maken dat er meer zo over denken
Gebruikersavatar
Vincent Verwolf
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

31-07-2003 16:49

Wat een gezeur over dat betaalwater. Ik vind het een goede zaak dat sportvissers via vergunningen een financiële bijdrage leveren aan het beheer van het viswater waar ze hun sport beoefenen.

Al het water in heel Europa is overigens betaalwater.

Dat die karper door een of andere malloot verminkt is kun je naar mijn mening noch de Beet, noch de vanger van de karper, noch de beheerder van het betreffende water en zeker niet de karper zelf kwalijk nemen.

Het blijft een magnifieke vis. Ik zie er tenminste de schoonheid nog wel van in.

De foto van de door de kieuw vastgebonden Wolga-karper was inderdaad niet zo handig van Beet...
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

31-07-2003 16:57

vincent, dit is geen gezeur over betaalwater. we noemen hier feiten.

beheer van het water? dat doe je verantwoord met uitzet van kleine vis, niet door veel grote vis van open water te kopen (diefstal dus) en het maar bij je eigen water in te dumpen. gevolg: de vissen komen voer tekort, zijn afhankelijk van vissersaas. de vissen op dergelijke waters krijgen veelal readymade troep, met als simpele gevolg dat de conditie van de vissen 10 keer slechter wordt, dan dat ie ooit is geweest op openbaar water!

_________________
groetjes Da Fox

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Vaags op 2003-07-31 17:43 ]</font>
Gebruikersavatar
Vincent Verwolf
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

31-07-2003 17:03

Hoeveel rechtzaken wegens karperdiefstal lopen er tegen dit betreffende water?

We kunnen wel allemaal 'betaalwateren zijn kut' tegen elkaar roepen, maar het blijft gissen. Als een of enkele betaalwateren zich aan deze praktijken hebben bezondigd wil dat niet zeggen dat het er overal zo aan toegaat.
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

31-07-2003 17:20

Ik heb de volgende mail gestuurd naar de redactie van de beet:

geachte redactie.

Ik ben al jaren geabonneerd op jullie blad. De laatste tijd echter vind ik de kwaliteit van uw blad er absoluut niet beter op worden. Ik ben al jaren fervent karpervisser, en besteed ook de nodige aandacht aan het welzijn van de vis in de tijd dat hij uit zijn natuurlijke omgeving is. Dit neemt u schijnbaar niet zo nauw meer tegenwoordig. Deze mening zal ik even nader verklaren aan de hand van een aantal voorbeelden.

In het juni nummer stond een artikel stond een artikel over het vissen op de wolga. Daarin werden een aantal op zich fraaie vissen getoond. De wijze waarop echter vind ik niet verantwoord. Zo werd een vis vastgehouden aan zijn kieuwbogen, terwijl de vanger stond. Als vissen van deze grote gaan spartelen is er geen houden aan, en zal de vis een doodsmak maken. Tevens werden de vissen niet bewaard in een bewaarzak, maar met een touw. Dit kan grote schade veroorzaken aan de kieuwen, met de dood als gevolg. Ik begrijp heel goed dat de mensen in rusland nu eenmaal andere normen en waarden hebben op dat gebied, maar jullie blad dient hier het voorbeeld te stellen voor de vissers hier, met name aan jeugdige en makkelijk te beïnvloeden vissers.
Volgend voorbeeld betreft het artikel karperstek, uit de beet van de maand Juli. Het gaat hier over een betaalwater in frankrijk. Op zich is er met dit fenomeen niet veel mis, mits het water verantwoord beheerd wordt. Oftewel een natuurlijk karperbestand. Op veel van dergelijke wateren is dit niet het geval, en de KSN (karperstudiegroep nederland) doet momenteel onderzoek naar dergelijke wateren en het beleid ter plekke. Daarnaast maken veel beheerders van dergelijke wateren zich schuldig aan diefstal. Veel van de grote vissen zijn namelijk niet op een dergelijk water groot geworden, maar simpelweg gestolen van openbare wateren.
Laatste voorbeeld betreft de foto bij bovengenoemd artikel. De vis word betiteld als magnifiek. Qua formaat zeer zeker, maar de staart is misvormd door toedoen van mensenhanden. Waarschijnlijk is er een stuk van zijn vin afgeknipt door een vorige vanger, daar dergelijke beschadigingen vrijwel nooit op natuurlijke wijze optreden. Dergelijke praktijken zijn gewoon mishandeling, ze verminderen de kwaliteit van leven voor de vis aanmerkelijk, net zoals U met een halve voet ook minder capabel zou zijn.

Al deze punten bij elkaar opsommend moet ik helaas tot de conclusie komen dat ik mij serieus af moet vragen of ik uw blad nog wel op mijn deurmat wil vinden. Ik hoop van harte dat jullie deze kritiek oppaken, en er wat mee doen. Zo kunnen jullie een goed voorbeeld stellen, naar de normen en waarden zoals die beleefd worden door de karpervissers in nederland.

Met vriendelijke groet,

Kees Vaags
groetjes Da Fox
Willem Barnas

31-07-2003 17:24

Nou,

Da's een gelikt stukkie gepeperde tekst, maar wel gebaseerd op pure waarheid. Ben benieuwd wat Vipmedia hiermee doet!

Goeie zet, negeren werkt nl. niet!

Ajuus,
WB :wink:
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

31-07-2003 17:25

Vincent,

hoeveel moordenaars lopen er onberecht rond? wil dit zeggen dat de persoon in kwestie niet fout is? de KSN is bezig met een onderzoek naar veel betaalwateren in nederland. hierin wordt o.a. meegenomen:
waar de vissen vandaan komen
of het beheer ecologisch verantwoord is
wat de visdichtheid van het water is
wat er naast karper nog meer te vinden is
of de vissen buiten het seizoen bijgevoedert worden
enz.

de uitslag van dit onderzoek wordt eind it jaar gepubliceerd. dat ik hier zojuist alles lichtelijk over 1 kam scheerde is zeker zo. ik zal ook niet zeggen dat er geen goeden zouden bestaan, ik zal ook niet beweren dat ik er nooit 1 bezocht heb. het is echter wel zo dat veel en groot de enige manier is om dergelijke wateren succesvol te houden. dat dit bij natuurlijk beheer niet mogelijk is, is onomstotelijk bewezen!
groetjes Da Fox
Willem Barnas

31-07-2003 17:33

Kees,

Je hoeft absoluut niet te schamen voor het feit dat je ooit eens een betaalwater hebt bezocht. Je weet dan immers exact waar je over praat niet? Ik kakte ook altijd op karperwedstrijden, maar toen mijn maat tijdens een nachtelijk wildwateravontuur middenin de bagger voorstelde om er eens een keer aan mee te doen, stemde ik ook in. We hebben er aan mee gedaan om te kijken hoe het er nu werkelijk aan toe gaat. Nu weten we hoe de vork in de steel zit en waar we over (mee)praten. Da's toch alleen maar goed?!

Nee Kees, maak je niet druk joh, die brief en de gedachte erachter is okee.

Keep 'em going!

Willem :wink:
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

31-07-2003 17:43

thanx willem,

ik heb dus idd een week op een BTW gevist, in 2001. destijds was ik minder op de hoogte van de gang van zaken op dergelijke wateren als nu. ik heb daar een leuke week gehad, maar terug?? nee, dat niet! tis niet mijn ding, er zit teveel vis. ik vind het helemaal niet erg als ik moet werken voor de vis. en dan ook in alle vrijheid wat betreft stekkeus!
groetjes Da Fox
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

31-07-2003 20:23

Ikzelf kan me erg ergeren aan hoe vooral de kinderen hun vis vasthouden.
Ze leggen 'm lekker op hun trui zodat hun handen niet vies worden e.d.
Ik weet dat die kinderen daar eigenlijk niet veel aan kunnen doen, maar ik vind dat ze zulke dingen vaker moeten vermelden, zodat ze het de volgende keer wel doen.

Hoe je ze moet vangen staat er genoeg in, maar wanneer je ze op de kant hebt dan moet je het zelf maar uitzoeken.

Er staan verschrikkelijk veel foto's in de eigenlijk niet door de beugel kunnen.
En dan niet alleen foto's van karpers maar ook van andere vissoorten zoals brasem.

Ook brasem moet met zorg worden behandeld.
Brasem gaat namelijk veel eerder de pijp uit dan karpers.

Ik ga me abonnement ook opzeggen, ik vind het gewoonweg niet meer interessant.

Er staan ook altijd zeer veel dingen in over forel, maar die komen hier in Nederland niet van oorsprong voor en er zijn dus maar weinig plekken waar je ze kunt belagen.

Nee, voor mij hoeft het niet meer.

Koen
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

31-07-2003 21:35

Hans, ik heb er geen enkele moeite mee dat je naar mijn emailrefereerde, hoe meer hoe beter! Ik denk dat wij als karpervissers ook gewoon een daad kunnen stellen! Het gaat mij niet alleen om de Beet, het gaat mij erom dat het een slecht voorbeeld is voor de jongere (karper)vissers die dit blad lezen! Er hoort veel meer informatie te komen betreffende het behandelen van een goede karper! Dan bedoel ik natuurlijk het correct behandelen, en niet staand een karper in je handen houden, dat is pure waanzin! Ik kan gewoon niet begrijpen dat een toonaangevend visblad deze troep in hun bladen verwerkt! Er kunnen zoveel meer interessante artikelen in staan! Er staat in mijn ogen niks zinnigs in in dit blad... Vooral de laatste maanden laat het te wensen over. Dan sta ik op het station en heeft de trein vertraging, dan koop ik uit verveling het blad, maar achteraf krijg ik steeds meer spijt...

Hopelijk doet de reactie van de beet iets aan onze opmerkingen en kritiek, laten wij afwachten! Mochten ik een reactie kijgen, dan laat ik het jullie hiero weten!

Met vriendelijke groet,

marijn ham :wink:

_________________
Behandel een karper van 10 pond met hetzelfde respect als die van 50!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: marijn ham op 2003-07-31 21:35 ]</font>
Gebruikersavatar
Vincent Verwolf
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

01-08-2003 08:11

Kees,

In een beschaafd land is iemand onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Voor hetzelfde geld is de beheerder van dit water nou juist wel prima bezig en wordt hij hier totaal ten onrechte gestigmatiseerd.

Ik juich het KSN onderzoek overigens van harte toe en ik kan me eigenlijk wel vinden in de formulering die je in je mail aan Beet gebruikt.