impact aanbrengen zandlaag op modderbodem op karperbestand


Plaats reactie
Kees Vermeer
Berichten: 6
Lid geworden op: 02-10-2018 13:22
Locatie: Krimpenerwaard

13-02-2019 14:59

Naar aanleiding van het “verbeteren van de waterkwaliteit” op een plas waar ik van plan ben te gaan vissen vroeg ik me af of er iemand ervaring heeft met de volgende situatie:

De betreffende plas heeft een leuk bestand aan karper. De bodem is modderig, maar om de ter plaatse snel optredende blauwalg tegen te gaan wordt de gehele bodem opgespoten met zand, er wordt over de gehele bodem van de plas een laag van 20 cm zand aangebracht. Onvermijdelijk dat dit zorgt voor een verschraling van het natuurlijke voedselaanbod voor de aanwezige karper met wellicht ook een forse afname in lichaamsgewicht van de aanwezige karpers, of nog erger sterfte onder de karpers. Klinkt wellicht wat dramatisch maar hoewel karpers natuurlijk goed in staat zijn om diep in de bodem te wroeten lijkt me dat bij zandbodem veel lastiger?

Iemand ervaring met een dergelijke ingrijpende aanpassing van de bodem van viswater en de impact daarvan op de aanwezige karper?
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

04-03-2019 18:58

jammer dat niemand hier antwoord op geeft.. iemand zal toch wel enige kennis hebben wat voor invloed dit heeft op het voedselaanbod en of dit problemen kan/zal geven voor de vissen?
het lijkt mij dat de planten en dieren op de bodem er wel doorheen komen en dat de karpers prima bij hun voedsel kunnen komen.
nog sterker met 20 cm zand denk ik dat het na een week weer een modderboel is op de bodem.
maar ik heb er geen verstand van helaas.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

05-03-2019 00:10

Baggeren van die put is de beste optie!!!
Wat ze nu doen is uitstel van executie!!!

Groet,Peter

ps ik lul ook maar wat hoor
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

12-03-2019 15:04

Ik denk dat ik weet over welke plas het gaat, heeft me wel wat zoekwerk gekost maar ik ben wel wat wijzer geworden door twee rapporten even door te lezen. Ik heb mij tijdens mijn opleiding veel bezig gehouden met deze materie en ik vond het volgende:

Rapport Visstandbeheerplan

- Er wordt geadviseerd om Actief Biologisch Beheer toe te passen om het aandeel bodemwoelende vis terug te brengen

- "Ten behoeve van de sportvisserij zal een populatie grote karper (>70cm) behouden blijven bij het uitvoeren van Actief Biologisch Beheer".

- "Doel van het Integraal plan is dat er een helder watersysteem ontstaat met aanwezigheid van een weelderige waterplantenbegroeiing. Als doelstelling voor het totaal-fosfaat gehalte wordt een maximum van 0,1 mg/l gehanteerd. Binnen de OVB viswatertypering voor ondiepe stilstaande wateren zijn twee viswatertypen die hieraan voldoen, het ruisvoorn-snoek en het snoek-blankvoorn viswatertype (Bijlage III). Beide typen kenmerken zich door helder water en de aanwezigheid van waterplanten. Het belangrijkste verschil in deze twee viswatertypen is mate van waterplanten begroeiing.

Rapport Deltares / Hoogheemraadschap van Schieland en Krimpenerwaard

- "Naast het feit dat evaluatie een voorwaarde is in de waterwetvergunning, is het belangrijk om de fysisch/chemische waterkwaliteit in beide plassen maandelijks te blijven monitoren. Naast de reguliere maandelijkse monitoringsactiviteiten, zullen jaarlijks vegetatie- en visstandopnames worden uitgevoerd."

- "Het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard monitort de ecologie in beide plassen op reguliere basis (vis, macrofauna, fytoplankton en macrofyten). Aanvullend op deze reguliere monitoring werd het zinvol geacht om specifiek te kijken naar de biobeschikbaarheid en limitatie van nutriënten, omdat het water minder fytoplankton bevat dan verwacht mag worden op basis van de aanwezige concentraties fosfaat."

Conclusie

Er wordt van uit gegaan dat er door toevoeging van een fosfaat bindende zandlaag een verschuiving plaats gaat vinden van een visstand die houdt van troebel en voedselrijk water (Brasem-Snoekbaars type), naar een visstand die houdt van helder en plantenrijk water (Ruisvoorn-Snoek type en Snoek-Blankvoorn type). Hierbij wordt ook ingegrepen in de visstand, waarbij bodemwoelende vis wordt afgevangen. Hierbij worden de grotere karpers (>70 cm) behouden. Ik vermoed zelf dat een helder en plantenrijk watertype deze grotere karpers sterk gaat bevoordelen, in het aanbod van natuurlijk voedsel dat gepaard gaat met een dergelijk watertype. Voor zo ver ik weet zijn karpers alleseters en zullen hun dieet gewoon veranderen. Hun aanbod aan natuurlijk voedsel zal in ieder geval diverser worden wat de fysieke gezondheid weer ten goede komt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :wink:
Plaats reactie