Verhouding molen/hoofdlijn/voorslag


Plaats reactie
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

14-09-2018 00:34

Heren...

Ik ben sinds dit jaar op een ander sluisstuk vh kanaal begonnen en ik kom hier echt niet weg zonder een voorslag of dikke hoofdlijn. Het probleem is dat ik een aantal jaren terug hengels heb laten afbouwen met 2 ogen op het onderste deel vd blank speciaal voor het korte afstandswerk, daarbij horen natuurlijk wat 'kleinere' molens en dat zijn de ultegra 5500 ci4 (eerste model volgens mij) geworden.

En ik ben eigenlijk al het hele jaar op zoek naar de ideale combinatie tussen mijn molens, dikke hooflijn, voorslag, zo min mogelijk kinken en dat je lijn als een spiraal van de molen afkomt (niet bepaald ideaal als je met slappe lijnen wilt vissen)

Ik ben dus op zoek naar ervaringen etc, ik zal hieronder mijn bevindingen ed neerzetten in de hoop tot een zinvolle discussie te komen.

Voorslag

Ik ben begonnen met de 45lb quiksliver (rolletje per hengel) en deze gebruik ik nog af en toe in speciale situaties
Voordelen- onverwoestbaar lijkt het wel, drijft wat af en toe een voordeel is, geen kinken etc natuurlijk

Nadelen- het drijvend vermogen icm veel stroming/drijfvuil (vissen is onmogelijk op veel momenten), ondanks mijn zeer soepele hengels kan ik niet wennen aan het gebrek aan rek.he

Beschadigd de vis zonder tube...weet dat de meeste hier anders over denken/dachten (lees niet alles meer) en ik dat daardoor ook dacht. Dit jaar 3 typische kanaaldrills gehad onder de top waarbij het springen vd lijn zeer veelvuldig voorkwam, 3 maal een (flink) beschadigde vis, hoe meer schokken tijdens de dril hoe meer beschadigingen...lees veel schubben eraf/los. Eerste x dacht ik nog naweeen paai, 2e x onstond er al twijfel, na vannacht en de verse wonden geen twijfel meer mogelijk volgens mij. Ik ben normaal de laatste die iets zal verkondigen, maar beter voorkomen dan genezen zeker in dit geval.
Ik heb voor mezelf al een visveilig systeem 'ontwikkeld' zodat je met voorslag en tube kunt vissen...als andere zoiets ook gebruiken hoor ik dat graag.

Mono- onbekend merk 55 honderdste, veelste hard dus schuurbestendig maar onhandelbaar op mijn molens. Na echt een hoop lijnen te hebben 'gevoeld' kwam PB the shield 55honderste echt als soepelste uit, dus toch wel wat minder schuurbestendig. Het kan net wel/niet op mijn molens, hij komt er nog niet mooi genoeg af.
Voordelen- hij is echt soepel voor een voorslag, zinkt mooi af, veel rek al is het voor mij net teveel van het goede.
Nadeel- kinken en kringels

Hoofdlijn

Grotendeels de berkley cf 600 40 honderste erop gehad, voor fluorcarbon echt een soepele lijn, werpt goed zonder kringels en kinken, zinkt als een baksteen(voor of nadeel) alleen kinkt als een malle bij mij en zeker wat dieper op de spoel komt het er als een spiraal vanaf.

En ja...ik rek de lijn (veelste) regelmatig en gebruik een spindoctor...werkt een beetje...voor heel even.

Conclusie mijn molens zijn te klein...dus grotere molens...maar 2 ogen op onderste deel blank...dus meer kans dat je lijn om je startoog slaat...dus zwaardere hengels...Nooit!!!! en combinatie hengel/molen moet in evenwicht zijn.

Even serieus... ben dus op zoek naar een ideale combiantie lijn/voorslag/molen...hengel blijft.
Ik heb van mijn eigen molens en van misschien mijn toekomstige even de diameter vd spoel en de afstand van bovenkant molenvoet tot hart diameter spoel opgemeten in de hoop dat jullie daar ook feedback op kunnen geven.

Huidige ultegra 5500 ci4 diameter 65mm afstand voet/hart spoel 110
Huidige emlem pro (even getest) 75mm " 104
nieuwe ultegra 5500 ci4 xtc 65mm " 105
" " 14000 " 77mm 105

Ik heb pas dus een paar sessies gevist met mijn oude emblem pro...veelste zwaar maar lijn kwam er een stuk beter vanaf leek het, startoog zit er nog aan, gooide wat beter tot mijn verbazing gezien mijn hengels. Ik zeg nu niet dat ik de nieuwe 14000 aan ga schaffen, maar de
gegevens zijn hetzelfde als mijn emblem en hij is zoveel lichter. Zijn er andere dingen die belangrijk zijn bij een molen om mooi in evenwicht te zijn met de hengel? Zijn er meer mensen die met grote molens op lichte hengels met 2 'startogen' vissen?
Hoe belangrijk is lijnoplegging ivm kinken en?

Langggg verhaal... ik weet het... wil gewoon wat bijleren en misschien pikken jullie er zo ook nog iets van op.

Zal vast iets vergeten zijn maar dat komt dan nog wel.

Eerste die reageert krijgt een digitaal bedankje van mij...als ik daar uit kom

Gr Arno
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

20-09-2018 15:54

Digitaal bedankje nog niet vergeven heren...

Niemand die hier iets (zinnigs) over te zeggen heeft? Iedere bijdrage is welkom en het lijkt me sterk dat ik de enigste (kanaal) visser ben met hele lichte hengels
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

20-09-2018 16:48

Toplood indien er niet teveel keien onder de kant, krullen eruit gooien alvorens te vissen, dat deed je al! Zorgen dat de lijnrol van je lijnclip tegenover je startoog staat, ondanks twee ogen op het onderdeel. Vis zelf met 2.5 lbs stokkies 7 ogen, kleine bigpits, nooit hinder van hetgeen jij beschrijft ondervonden! Anders hengels naar de hengelbouwer, nieuw model startogen, tegen lussen van de hoofdlijn.

Groet.

Hoef geen digitaal dank.
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

21-09-2018 13:26

Dank je Robertino!

Toplood vaak niet vaak niet mogelijk door de reden die je al aan geeft.
Wat bedoel je precies met de lijnrol van je lijnclip, begrijp hem niet helemaal?
En mag ik vragen met wat voor molens jij vist en hoe de lijnoplegging daarvan is? Bij mij is die niet optimaal en weet niet in hoeverre dat mee kan spelen.
En ik ga er vanuit dat jij ook met dikkere hoofdlijn/voorslag vist aangezien dat natuurlijk het probleem is?

Alvast bedankt
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

21-09-2018 15:07

Ok ok, Arno, jij hebt zo wie zo big pitters nodig ivm. een goede/ betere lijnoplegging vanwege jouw diameter! Ikzelf vis met dunnere diameter, maar wel schuurvast en super stug, X- line 37.00. Zinkt als een baksteen, durf die ook overal in te zetten, rivier/ kanaal/ groot/ klein water! Afgewerkt met een laatste meter à 1.20 mtr., soepele leader ( cling on van Nash). Maar goed ...., dat ben ik.

Op elke molen zit een lijnclip met lijnrol, zet je de lijnrol na ingooien tegenover je startoog ( dus hengel op de steunen/ rot pod :wink: ), zal dit tijdens een aanbeet ervoor zorgen, voor een betere geleiding van de hoofdlijn door de ogen.

Vis zelf met de kleine Ultegra's 5500, 10ft hengels 2.5 lbs, van het voorjaar nog op een kanaal stuk gevist, bodem bezaaid met keien, geen lijnbreuk. (Wel semi slappe lijn geven en zware slip, zodat bij een aanbeet mijn lijn van de bodem afkomt)

Vind de dikte van 37.00, in verhouding met mijn molens, jij zal met 40.00 tot 60.00 toch echt aan 14.000 spoelen moeten denken. En ja, kan samen met lichte hengels met meer ogen, in mijn optiek heb je een betere lijn verdeling over je blank tijdens het drillen! Maar goed ....

Groet.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

21-09-2018 21:37

Hier een indruk,

image.png


Ook hier de bodem vol met keien, niet alleen onder de kant! Vis hier met vrij slappe lijn, toppen iets omhoog, ondanks de stugheid van mijn hoofdlijn. Ligt het vrij ontspannen in de ogen en geen krullen rond de en vanaf de top.

Groet.

Springt ook niet van spoelen af.
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

18-10-2018 01:15

Sry Robertino zie nu je reactie pas aangezien ik hem nog een bumpje wou geven... Kan het zijn dat ik geen email/melding heb ontvangen omdat ik uitgelogd was?

Lijnrol is duidelijk nu..wist niet dat het beestje zo heette, die staan altijd goed.

Ik ben zelf dus vol enthousiasme gestart dit jaar met berkley cf 600 in 40honderste maar die is helaas niet toereikend hier en kinkt als de ziekte bij mij ondanks dat ik hem elke x weer probeer recht te krijgen.

En wat jij dus ook aangeeft vissen zal het probleem niet zijn maar volgens mijn hengelbouwer is er (zeer?) kleine/grote kans dat je lijn om je startoog slaat bij het inwerpen doordat de lijn in grotere lussen van je grotere spoel af komt en al snel een relatief klein startoog tegen komt...en was dus oa benieuwd hoe vaak dit voorkomt en hoe andere vissers met kleine molens, dikke lijn en evt 2 ogen op het onderste deel vd blank dit probleem aanpakken ...

Val waarschijnlijk in herhaling maar ben te scheel om terug te lezen op dit moment... Maar bij jou gaat het dus wel goed met lichtere lijnen dus dat ga ik meenemen voor toekomstige stekken want het vist zoveel fijner in het algemeen.

Als je nog iets toe te voegen hebt of anderen hoor ik het graag en met een beetje geluk word dit dadelijk nog het populairste topic van 2018 (;

en dank voor de reactie Robertino!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

19-10-2018 11:04

Heb zelf ook hengels met 2 ogen op het onderste deel en vis daar emblem pro’s op. Gaat prima met hoofdlijnen van 50/00, bij 60/00 begin ik het wel oncomfortabel te vinden. Probleem hier is ook dat nog dikkere lijn zo veel stroming pakt bij het passeren van boten dat het erg moeilijk wordt om in de vaargeul te vissen. Kinken heb ik alleen last van na het vangen van vis, dat hou je toch wel.
Vis zelf 90% met strakke lijnen en toplood. Heb jaren terug slappe lijnen een serieuze kans gegeven, maar door de wisselende stroming en scheepvaart spoelt de lijn soms tussen de stenen, met meer vastlopers en lijnbreuken tot gevolg. Daar helpt niks meer tegen, zelfs leaders worden doorgesneden alsof er scheermessen liggen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

19-10-2018 21:04

Dank je Daaf en exconcullega aan de virtuele tafels als ik het goed heb...

Mag ik vragen welke eblems jij hebt, de oude of nieuwe en welke maat? Mijn ervaring is namelijk dat als de diameter vd spoel net dat centimeterje groter of kleiner is dat dat al heel veel verschil maakt ( en als je jezelf echt verveelt ben ik best benieuwd naar de diameter avn je spoel).
Heb jij trouwens geen 'last'van het gewicht vd emblems icm met je lichtere hengels, gevoelsmatig was het voor mij helemaal uit evenwicht(al is dit geen probleeem meer met de nieuwe ultegras) .

Als ik het goed begrijp vis jij nu (voortaan) met een dikke hoofdlijn zonder voorslag, kom je nooit te kort met 50honderste? Gewoon benieuwd aangezien jij een doorgewinterde kanaalvisser bent zover ik het weet en ik ook op een kanaal vis.

Net als jij ben ik ook grotendeels afgestapt van het vissen met slappe lijnen om de reden die je noemt. Ik heb echt lange tijd alleen mijn eigen kant bevist en hooguit midden vaargeul ivm de scheepvaart en ik nul vertrouwen had in het gebruik van toplood icm evt stenen en mosselen, en we hebben hier zo goed als het hele jaar heel veel last van drijfvuil en als dat in je lijnen zit helpt een toploodje ook niet meer. Om een lang verhaal kort te maken, sinds 3 weken is het vuil veel minder en ik ben ik aan het experimenteren gegaan met toplood en het gaat vrij redelijk moet ik zeggen alleen altijd de twijfel of je montage nog goed ligt. Als vb...het kanaal is op mijn huidige stek bijna overal ruim 3mtr diep met een talud op 8mtr uit de overkant wat oploopt naar 220. Standaard formaat boot is ongeveer 55 bij 7 en zover ik weet hebben die een diepgang van 250, mijn overkant hengel durf ik nog wel te laten liggen maar vaargeul lijkt me niet zo verstandig...bij jou is het nog allemaal wat groter volgens mij maar heb jij bepaalde richtlijnen hiervoor en icm welk loodgewicht? Als ik namelijk ergens niet tegen kan is het de onzekerheid of je montage wel goed ligt...maar de hele dag gaan lopen smijten met 200gr plus is ook niet goed voor mijn gemoedsrust en die van de onderwaterbewoners.

Hou het hier voor nu ff bij aangezien jij ook weekend hebt (;
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

19-10-2018 22:51

Hoi arno,

Mijn emblem pro’s zijn 5500 als ik me niet vergis en zijn al meer dan 10 jaar oud, dus als er sindsdien een nieuwer type op de markt gekomen is dan zou dit het oude type zijn.
Het gewicht heb ik me nooit aan gestoord, voor een penhengel of roofvishengel zou dat anders zijn, maar uiteindelijk ligt een karperstok toch vooral in de steunen. Bij het drillen is die balans nooit een probleem, genoeg tegendruk van de andere kant zeg maar. Moet er wel bij zeggen dat mijn hengels ondanks meer ogen niet per sè extreem licht zijn, gewoon 2,75 stokken met een erg fijne drilactie.

Qua scheepvaart is het hier idd allemaal wat lomper inderdaad, de max hier is 110*11,5 en die komen ook regelmatig langs, daarnaast gaat het redelijk 24/7 door. Diepte in de vaargeul is veelal 3,5-4 meter en omder de kanten variabel. Voor mijn vaargeulhengels gebruik ik meestal 170 gram, soms 220. Ik heb ook wel 280 gebruikt, maar dan wordt werpen en drillen wel een stuk minder comfortabel. Het belangrijkste is in elk geval dat het spul blijft liggen in de vaargeul. Op kanthengels ga ik wel lichter, maar op jaarbasis komt 80-90% van mijn beten uit de vaargeul dus die is het meest belangrijk.

Kom later nog ff op de rest terug.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

20-10-2018 03:53

Bedankt alvast en ik reageer even
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

20-10-2018 15:33

reageer morgen even moest dat natuurlijk zijn...

Ik denk dat we dan dezelfde emblems hebben, heb ik tenminste een richtlijn waar ik op moet gaan letten bij de aanschaf van nieuwe molens. Heb jij of mensen die je misschien kent die met een vergelijkbare setup vissen nog nooit gehad dat de lijn om het startoog sloeg bij het werpen?
En het gewicht levert in de praktijk waarschijnlijk ook weinig nadelen op maar ik kon er op 1of andere manier niet aan wennen aangezien ik normaal met die ci 4s vis. Voor afstanden gooien is een lichtere molen blijkbaar wel wat in je voordeel maar dat is icm onze hengels en visserij ook te verwaarlozen waarschijnlijk.

Mag ik vragen met welke lijn jij vist en heb je andere geprobeerd die bv te stug waren voor de molens of te soepel mbt schuurbestendigheid?

Het verrast(e) me wel dat je/mijn montages blijven liggen aangezien die schepen op plusminus een meter afstand eroverheen komen, had ik nooit verwacht. Geen last van tangles en/of veelvuldig vuil/mosselen op je haak/onderlijn?
Plaats reactie