krabbenprobleem


Plaats reactie
florian perquy
Berichten: 116
Lid geworden op: 30-01-2017 23:15

24-06-2018 22:56

Ik vis op een kanaal en heb sinds dit jaar last van, wat ik denk, krabben te zijn.
Zeer regelmatig draai ik een kale rig binnen, soms op vrij korte tijd. (pop-up en al, deze zijn ondertussen vervangen door fake-mais.)
Daar het vrij ambetant is om 's nachts meerdere keren je wekker te zijn om de rigs te checken wil ik daar nu toch een oplossing voor vinden.
Ik vis met visboilies (wat ik er in het verleden ook vaak gedaan heb, zonder probleem en ik heb er vertrouwen in) en weet ook wel dat dit nu juist dit aas wel erg in trek is bij deze beesten.
Ik heb er zelf niet echt ervaring mee, maar helpt het om de visboilies weg te laten en boilies op basis van pakweg granen en/of kruiden te gebruiken?
Indien dit hen niet tegenhoudt ga ik daar ook geen moeite insteken en dan direct naar oplossing 2 gaan : arma mesh. Al hoe ik het liever basic.

Iemand die de eigen bevindingen hier kan neer pennen?
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

25-06-2018 11:56

Hoi Florian,

Als het om wolhandkrabben gaat is het een regelrechte ramp. Ik heb hier op een kanaal/rivier hetzelfde probleem en het is voor mij een rede om dit water maar met rust te laten.
Boilies op basis van vismeel is inderdaad een super aantrekkelijk aas voor deze rakkers, maar uiteindelijk vreten ze alles wat je voert. Mijn plastic boilie wisten ze nog los te peuteren, dus geen boiliestoppers gebruiken, maar degelijk vastknopen met floss (niet om de boilie heen, maar rijgen met floss, of met nylon en plat smelten). Ik heb gehoord dat sommige vissers houten bollen als haakaas gebruiken icm een degelijke stiff rig. Je lijnen, leader en rig regelmatig controleren op beschadiging.