krabbenprobleem


Plaats reactie
florian perquy
Berichten: 116
Lid geworden op: 30-01-2017 23:15

24-06-2018 22:56

Ik vis op een kanaal en heb sinds dit jaar last van, wat ik denk, krabben te zijn.
Zeer regelmatig draai ik een kale rig binnen, soms op vrij korte tijd. (pop-up en al, deze zijn ondertussen vervangen door fake-mais.)
Daar het vrij ambetant is om 's nachts meerdere keren je wekker te zijn om de rigs te checken wil ik daar nu toch een oplossing voor vinden.
Ik vis met visboilies (wat ik er in het verleden ook vaak gedaan heb, zonder probleem en ik heb er vertrouwen in) en weet ook wel dat dit nu juist dit aas wel erg in trek is bij deze beesten.
Ik heb er zelf niet echt ervaring mee, maar helpt het om de visboilies weg te laten en boilies op basis van pakweg granen en/of kruiden te gebruiken?
Indien dit hen niet tegenhoudt ga ik daar ook geen moeite insteken en dan direct naar oplossing 2 gaan : arma mesh. Al hoe ik het liever basic.

Iemand die de eigen bevindingen hier kan neer pennen?
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

25-06-2018 11:56

Hoi Florian,

Als het om wolhandkrabben gaat is het een regelrechte ramp. Ik heb hier op een kanaal/rivier hetzelfde probleem en het is voor mij een rede om dit water maar met rust te laten.
Boilies op basis van vismeel is inderdaad een super aantrekkelijk aas voor deze rakkers, maar uiteindelijk vreten ze alles wat je voert. Mijn plastic boilie wisten ze nog los te peuteren, dus geen boiliestoppers gebruiken, maar degelijk vastknopen met floss (niet om de boilie heen, maar rijgen met floss, of met nylon en plat smelten). Ik heb gehoord dat sommige vissers houten bollen als haakaas gebruiken icm een degelijke stiff rig. Je lijnen, leader en rig regelmatig controleren op beschadiging.
Het kan lonen om je haakaas een eind van je voerplek te presenteren en soms zijn er plekken waar de krabben niet zitten. Ik wens je in ieder geval veel sterkte toe en uiteindelijk succes!

Gr. Jan
florian perquy
Berichten: 116
Lid geworden op: 30-01-2017 23:15

26-06-2018 22:35

aj aj dat klinkt alvast niet goed :p
met houten aas vissen gaat me net iets te ver. Ik denk dat tijgernoten ze misschien wat minder snel zal aantrekken dan boilies, niet?
De dader is me nog onbekend, maar krabben zijn de eerste verdachten.
Volgende sessie dan maar eens een net te water laten met wat boilies in en kijken of er iets op afkomt.
Wel zuur, want vorig jaar had ik dit probleem daar nog niet. Het zou jammer zijn zo'n goed lopende stek te moeten opgeven
Gebruikersavatar
Lorenz Cleymaet
Berichten: 268
Lid geworden op: 21-05-2011 15:04
Locatie: Merendree (Gent) - België

27-06-2018 07:53

Tijgernoten geen optie? Die laten ze met rust.
Gebruikersavatar
Arno Bijl
Berichten: 368
Lid geworden op: 24-11-2010 19:44

27-06-2018 21:08

tijgernoten laten ze niet met rust hoor!
Gebruikersavatar
Lorenz Cleymaet
Berichten: 268
Lid geworden op: 21-05-2011 15:04
Locatie: Merendree (Gent) - België

27-06-2018 21:19

Da's vreemd Arno, hier zijn tijgernoten de enige oplossing voor dat ongedierte. Pinda's idem.
Een zig kan ook een mogelijkheid zijn, maar daar heb ik zelf niet echt goede ervaringen mee.
florian perquy
Berichten: 116
Lid geworden op: 30-01-2017 23:15

29-06-2018 14:45

een zig is wat moeilijk toepasbaar op de stek waar ik vis, maar tijgernoten lijken alvast een voor de hand liggende optie. Ook al zouden ze deze wel lusten, de aantrekkingskracht zal voor hen waarschijnlijk veel minder zijn dan bij visboilies
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

29-06-2018 18:29

Uhm, dat superwrap, niks voor jouw!

image.jpeg


Groet.
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

29-06-2018 20:51

robertino smith schreef:Uhm, dat superwrap, niks voor jouw!

image.jpeg


Groet.


Helaas Robertino/Florian

Die superwrap helpt hier ook niet tegen.
De krabben knippen gewoon alles eraf,rig,hair,hoofdlijn.

K*tbeesten zijn het.

Misschien die mannen van "deadliest catch" eens laten komen :lol: :lol: :lol:
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
lorenzo plancke
Berichten: 141
Lid geworden op: 20-05-2013 16:12

01-07-2018 09:00

Zoals Arno aanhaalt die beesten laten niets met rust toch niet waar ik ze tegen kom .
De methode die het beste werkt bij mij is boillies paar weken op suiker bewaren zodat ze snoei hard worden , is natuurlijk wel een plak boeltje maar het kan effen niet anders .
Boortje niet vergeten met een naald geraak je er niet door .
kwa rig gewoon een soepele staalkabeltje wat krimpkous , voor de hair uiteraard ook kabeltje .
Het is wel een gepruts om alles wat deftig te krijgen maar het lukt wel .
Mvg Lorenzo
florian perquy
Berichten: 116
Lid geworden op: 30-01-2017 23:15

01-07-2018 10:30

allemaal bedankt voor de tips.
Zal er eens werk van proberen maken.
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

01-07-2018 14:23

Pop up tijgernoten in combinatie met de johnie rig lijkt mij de beste oplossing!
Mijn ervaring is dat ze de tijgernoten niet opvreten maar wel je rig in de war kunnen achter laten(ze proberen het dus wel)
Gebruikersavatar
Jeffrey Boven
Berichten: 189
Lid geworden op: 11-08-2010 20:48
Locatie: Winschoten

22-11-2018 12:03

Zou ten eerste al de popup weg laten, het geeft trillingen af want beweegt door de stroming.
Tijgernoten helpt ook niet knippen ze door midden,
Het hangt veel af van het seizoen, verder niet voorvoeren en niet veel voeren, op dit moment gooi ik er maar 6 halve boilies bij, het haakaas laat ik zo lang mogelijk eraan. zodat minder geur heeft, en ze dus eerder het voer pakken.
Zelf vis ik met een robin red/knoflook bol met 2x wrap eromheen.
Enigste waar ik mee zit, is dat ze ermee gaan lopen naar de kant richting de takken.
Hoe ik dat oplos, is vast lood 200 gram en strakke draad met toplood
Enigste wat nu kan gebeuren is dat ze naar links of rechts gaan of naar me toe, dan heb ik een zakker, en kan ik me montage eropnieuw inleggen.
Plaats reactie