Oververhitte accupolen tijdens varen met elektromotor


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lorenz Cleymaet
Berichten: 268
Lid geworden op: 21-05-2011 15:04
Locatie: Merendree (Gent) - België

13-05-2018 14:16

Gisteren had ik hier op de terugkeer met de boot voor het eerst last van. Na ongeveer 20 minuten varen op de hoogste stand zag ik dat het plastic rond de + pool van mijn semi tractie accu begon te smelten en beide polen voelden ook gloeiend heet aan. Tegen een lagere snelheid verder gevaren wat verder zonder problemen ging. Toch vermoed ik dat hier vroeg of laat iets mis mee zal gaan. Nog mensen die dit probleem hebben of de oorzaak kennen? Kan het zijn doordat ik vrij lang op volle snelheid gevaren heb?
Even verduidelijken: De kabels van de motor waren goed verbonden op de batterij (+ op + en - op -) en de batterij had nog meer dan genoeg vermogen.
Motor is een Rhino 44lbs, accu een 12V 105ah semi tractie
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

13-05-2018 19:45

Waarschijnlijk maakt ie net niet helemaal lekker contact waardoor er wat weerstand onstaat, heb dat bij mijn vismaat ook gezien. Draai de kabels er vaster op of gebruik een ander type accuklem.

Als je polen of klemmen flink vervuild zijn kan goed schoonmaken ook helpen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Lorenz Cleymaet
Berichten: 268
Lid geworden op: 21-05-2011 15:04
Locatie: Merendree (Gent) - België

13-05-2018 22:31

Thanks Daaf, daar dacht ik ook al aan. Er zat inderdaad wel een klein beetje modder op. Ik ga de polen eens goed schoonmaken en dan kijken of het probleem opgelost is.
Plaats reactie