Shimano ultegra 14000 xtd


Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

05-11-2017 09:01

Volgens mij moeten die carbon slipplaatjes gevet worden en niet geölied! Die olie is voor andere onderdelen van de molen bestemd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-11-2017 09:18

Om te voorkomen dat de slip gaat plakken, is vertraagd op gang komt, werd er grafietpoeder gebruikt. Maar het zal van de schijven afhangen. Teflon heeft bijvoorbeeld zelfsmerende eigenschappen. Vet plakt.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

05-11-2017 09:44

Smoooooth drag, een van de eerste en ik dacht zelfs de eerste producent van carbontex raadt aan de plaatjes zeer licht in te vetten. Very light means you should be able to leave a finger print in the grease on the surface of the drag. Ik denk niet dat dit vertaling behoeft, maar het betekent dus dat je zo weinig vet moet gebruiken dat als je je vinger op het plaatje legt je vingerafdruk zichtbaar wordt.
Ik denk dat we ons het beste aan dit advies kunnen houden.
Gebruikersavatar
Bart Smol
Berichten: 438
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00

05-11-2017 12:51

Als je de washers bij m2baitandtackle besteld zijn ze al lichtjes ingevet voor je ( althans die ik besteld had )
marcel klein
Berichten: 54
Lid geworden op: 17-08-2008 18:02

05-11-2017 15:00

Thnx , volgende keer maar een potje vet meenemen ergens.

Heb zojuist de vilten schijven verwijderd en de carbon schijfjes erin gedaan, wat me gelijk al opviel is dat de originele schijven wel heel erg in het vet zaten waardoor ik mij het kleven nu goed voor kan stellen.

Slip voelt goed aan, zal in de praktijk wel even wennen worden dat je nu maar iets aan je slip hoeft te draaien om al een wezenlijk verschil te krijgen.

We gaan het mee maken.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

05-11-2017 16:14

Bart Smol schreef:Als je de washers bij m2baitandtackle besteld zijn ze al lichtjes ingevet voor je ( althans die ik besteld had )


Vrijdagavond mijn schijven vervangen, zoals Bert aangeeft, invetten niet nodig!

Groet.

Goed gegaan in praktijk gisteren,

image-2017-11-05.jpg
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

05-11-2017 19:07

..Altijd blij met een rij :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Rick 074

18-12-2017 14:11

Ik heb de berichten over dit onderwerp even doorgelezen en ook ik vis nu een jaar met deze molens. Het afgelopen jaar heb ik veel gevist met deze molens en het viel al snel op dat de slip begon te 'plakken'. Dit komt naar mijn mening puur doordat de molens niet waterdicht zijn en hierdoor vuil bij het vet komt. Hier over gesproken met Shimano en die gaven aan dat dit niet kon en dat ik de enige was met deze klacht. Onzin dus, want het komt hier wel degelijk door. Naar veel overleg heen en weer zijn de molens naar shimano opgestuurd en zijn ze behandeld door Shimano. Ik heb ze nu terug en ik merk gelijk al dat de slip niet super loopt. Nu zijn de molens ook niet heel prijzig dus je mag er niet teveel van verwachten, maar je mag volgens mij wel iets meer verwachten van de naam Ultegra.
Ook heb ik al met meerdere mensen gesproken die aangeven dat carbonnen slip schijven moeten helpen, deze heb ik er ook in gehad en hierdoor wordt de slag veel te klein. Essentiele slipstanden mis je hierdoor en dus is dit ook niets.
Verder zijn het wel prima molens, maar mocht je ook kritisch zijn op de spullen waarmee je vist dan zal ik deze versie overslaan en eens naar techniums kijken of c14+. Dan wel weer de oudere versies, want Shimano plaatst tegenwoordig standaard carbonnen slipschijven in hun molens.
Graag hoor ik of er meerdere mensen zijn die hier ervaring mee hebben.
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 18-12-2017 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Welkom Rick, maar meldt je even opnieuw aan met voor en achternaam.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

18-12-2017 15:59

Standaard carbonschijven tegenwoordig?
Kun je vergeten.. zover ik weet zit er alleen in de D serie carbon en de rest is allemaal filt ook de techniums...

Bij mij was het vet in mijn "gewone" en CI4 molens er na iets meer als een jaar uitgeperst en kreeg ik lockups (kost je vis!) en ik vis geen eens veel...

Ik heb nu zelf ook carbon schijven in al mijn molens (van m2tackle), met een baitrunner is het 1 keer de slip in stellen en je hoeft er niet meer aan te zitten.
Scheelt zoveel en totaal geen lockups meer, met een gewone molen is het inderdaad iets lastiger om het goede moment te vinden maar daar wen je ook snel genoeg aan.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

18-12-2017 16:21

:roll: Ervaar, de carbon schijven (heb ze er nog niet zo lang in) ook als verademing (Kwart/ halve slag v/d knop), ben zo ie zo niet v/h continu aan de knop zitten! Vaak ook vinger op de spoel voor meer/ minder weerstand v/d slip tijdens het drillen.

Groet.
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

21-12-2017 22:41

Kleine tip tegen het plakken van de schijven:

Ik vis nu een jaar met de XTD'tjes en had in het begin ook dat de slip "plakte",
maar als ik stop met vissen draai ik de slip helemaal los. En dan heb je er bij de volgende sessie minder last van.
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Gebruikersavatar
Bas Bro
Berichten: 899
Lid geworden op: 18-02-2007 19:23

25-12-2017 14:21

De Ice Washers van Future Fishing zijn beter dan de carbon schijven van M2 tackle deze zijn zelf smerend en behoeven geen vet.

De link naar het filmpje staat onderaan.


Image1.jpg
(29.57 KiB) 4814 keer gedownload

https://www.youtube.com/watch?v=snpS1UgsQmY
Mvg Bas
Rick Woolderes
Berichten: 8
Lid geworden op: 29-12-2017 09:43

29-12-2017 09:47

Arno van Beek schreef:Standaard carbonschijven tegenwoordig?
Kun je vergeten.. zover ik weet zit er alleen in de D serie carbon en de rest is allemaal filt ook de techniums...

Bij mij was het vet in mijn "gewone" en CI4 molens er na iets meer als een jaar uitgeperst en kreeg ik lockups (kost je vis!) en ik vis geen eens veel...

Ik heb nu zelf ook carbon schijven in al mijn molens (van m2tackle), met een baitrunner is het 1 keer de slip in stellen en je hoeft er niet meer aan te zitten.
Scheelt zoveel en totaal geen lockups meer, met een gewone molen is het inderdaad iets lastiger om het goede moment te vinden maar daar wen je ook snel genoeg aan.


Bij de oude Shimano molens zeker, maar de nieuwe 14000 ci4+ zit carbon in, de power aero zit carbon in en ik ben er bang voor dat ze dat bij de nieuwe techniums ook gaan doen volgend jaar.
De power aero is trouwens echt verschrikkelijk geworden met die korte slag van de slip. Je mist hierdoor echt veel slipstanden. Iedereen gooit nu in de 14000 xtd's carbonnen slip schijven, maar hierdoor mis je ook echt veel standen en kan je vis kosten, maar ieder zijn ding. Ik wil gewoon dat er vilt in zit waardoor je alle standen kan benutten. Jammer genoeg 'plakt' de slip hierbij bij de ultegra 14000 dus op zoek naar wat anders en het worden waarschijnlijk techniums.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

29-12-2017 19:11

Rick Woolderes schreef:Iedereen gooit nu in de 14000 xtd's carbonnen slip schijven, maar hierdoor mis je ook echt veel standen en kan je vis kosten, maar ieder zijn ding.


Kan je dit vis lossen ff uitleggen voor mij, naast het instellen van het technische gedeelte van mijn molen, komt daarnaast ook een stuk gevoel van het bedienen van die molen! Verder denk ik dat je quick drag en normale drag over het hoofd ziet, met het missen van standen, maar goed .....

Plakken van de slip schijven is overigens niet alleen een shimano probleem, begint er nu wel op te lijken :-? , gaat het mij vissen kosten geloof ik al helemaal niet!

Groet.
Rick Woolderes
Berichten: 8
Lid geworden op: 29-12-2017 09:43

02-01-2018 17:02

Kan je dit vis lossen ff uitleggen voor mij, naast het instellen van het technische gedeelte van mijn molen, komt daarnaast ook een stuk gevoel van het bedienen van die molen! Verder denk ik dat je quick drag en normale drag over het hoofd ziet, met het missen van standen, maar goed .....

Plakken van de slip schijven is overigens niet alleen een shimano probleem, begint er nu wel op te lijken :-? , gaat het mij vissen kosten geloof ik al helemaal niet!

Groet.[/quote]

Met het missen van standen bedoel ik dat je een stuk minder kan instellen met carbonnen slip schijven dan dat je dat met vilt kan. Laat de molen maar eens op z’n eigen gewicht zakken met vilt, dan zie je dat dit met vilt bij elke stand maar steeds iets meer is, bij Carbon is het vast en bij de volgende stand schiet de molen al naar de grond.

Over het gedeelte van de vissen verspelen, dit plaatste ik in de verkeerde context, ik bedoel hiermee dat als de slip gaat plakken bij een dril je vissen kan verspelen.

Het plakken van de slip kan dan wel bij meerdere aanbieders voorkomen, dit is de eerste keer dat ik het bij een Shimano molen mee maak en het is gewoon niet goed als dat al zo snel gebeurd. Van een ultegra mag je verwachten dat dit niet zo snel gebeurd.

Mvg.
Tom De Clerck
Berichten: 66
Lid geworden op: 22-04-2004 16:03
Locatie: Wielsbeke.be

05-01-2018 16:23

Bas Bro schreef:De Ice Washers van Future Fishing zijn beter dan de carbon schijven van M2 tackle deze zijn zelf smerend en behoeven geen vet.

De link naar het filmpje staat onderaan.


Image1.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=snpS1UgsQmY



Ik heb ook de Ice washers van FF. Deze heb ik nu exact een jaar.
Bevalt me goed.

Ik snap niet hoe je hierdoor een vis zou kunnen verspelen. Met een beetje ervaring kan je toch gemakkelijk een vis afdrillen? Alleen als hij helemaal blokkeert zou ik dit nog kunnen aannemen.

Zelfs met gevlochten lijn zonder rek. Desnoods slip tikje zachter en met de vinger de spoel "bespelen".
Rick Woolderes
Berichten: 8
Lid geworden op: 29-12-2017 09:43

12-01-2018 14:30

Image1.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=snpS1UgsQmY[/quote]


Ik heb ook de Ice washers van FF. Deze heb ik nu exact een jaar.
Bevalt me goed.

Ik snap niet hoe je hierdoor een vis zou kunnen verspelen. Met een beetje ervaring kan je toch gemakkelijk een vis afdrillen? Alleen als hij helemaal blokkeert zou ik dit nog kunnen aannemen.

Zelfs met gevlochten lijn zonder rek. Desnoods slip tikje zachter en met de vinger de spoel "bespelen".[/quote]

En de ice washers zijn wat 'zachter' ofzo dan de carbonnen versie?
Wat is het verschil? En je besteld ze bij future fishing?
Gebruikersavatar
Arno Bijl
Berichten: 368
Lid geworden op: 24-11-2010 19:44

13-01-2018 09:31

Ice washers zijn combi 2 materialen waardoor ze zelfsmerend zijn en geen vet behoeven. Je moet ook al het vet uit je slip halen.

Je besteld ze gewoon op hun site uit de UK, betalen met Paypal of creditcard.
Rick Woolderes
Berichten: 8
Lid geworden op: 29-12-2017 09:43

15-01-2018 12:03

Arno Bijl schreef:Ice washers zijn combi 2 materialen waardoor ze zelfsmerend zijn en geen vet behoeven. Je moet ook al het vet uit je slip halen.

Je besteld ze gewoon op hun site uit de UK, betalen met Paypal of creditcard.


Dankje, heb er even naar gekeken en kwam ook nog teflon washers tegen, deze zijn bij custom reels (DE) te bestellen. Ik kijk even of dit mooi loopt.

Bij carbon washers vind ik dat de slag van de slip van open naar dicht te kort is. Ik hoorde dat dit bij teflon washers en ice washers wat groter is waardoor je nog wel meerder slipstanden kan gebruiken.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

15-01-2018 17:28

Laat ook ff je bevindingen weten Rick, teflon of ice, na aanschaf! Filmpje is leuk, feedback uit de praktijk is beter.

Groet.
Rick Woolderes
Berichten: 8
Lid geworden op: 29-12-2017 09:43

19-01-2018 14:32

robertino smith schreef:Laat ook ff je bevindingen weten Rick, teflon of ice, na aanschaf! Filmpje is leuk, feedback uit de praktijk is beter.

Groet.


Zal ik doen! Vis er even een maandje mee en dan zal ik het hier posten.
Rick Woolderes
Berichten: 8
Lid geworden op: 29-12-2017 09:43

05-02-2018 11:06

Heb nu teflon schijven van custom reels er in zitten. Eindelijk kan de slip weer helemaal open, de slag is zeker korter geworden, maar niet zo kort als carbonnen schijven.
Bij de vilten schijven had ik zelfs als ik de slipknop er helemaal af had een plakkende slip, zelfs nadat de molens een onderhoudsbeurt hadden gehad bij Shimano.
De slipschijven er zelf weer uitgehaald en het was weer 1 vette bende binnen in, de vilten schijven en de slipschijven plakten weer helemaal aan elkaar. Alles helemaal vet vrij gemaakt (voor de teflon schijven moet alles schoon en droog zijn) en de teflon schijven er in gezet. Het loopt nu super, maar ik heb er nog geen vis mee gedrilld dus of de teflon schijven op dat gebied bevallen moet ik helaas nog even in het midden laten.
Het enige minpuntje blijft dat de slag echt een stuk korter is en de slip dus een aantal standen mist. Velen vinden dit niet erg, maar ik vind dit persoonlijk een nadeel. Tijdens een dril wil ik de maximale aantal standen tot mijn beschikking hebben en dat ga ik denk ik wel missen met deze schijven, we zullen zien.
Frank van Schaik
Berichten: 70
Lid geworden op: 23-07-2013 08:13

06-02-2018 21:38

Welke zou je op basis van je eerste ervaring aanraden. ICE washers of de Teflon?
Rick Woolderes
Berichten: 8
Lid geworden op: 29-12-2017 09:43

07-02-2018 09:24

De ice washers heb ik niet gehad, wel heb ik carbonnen schijven geprobeerd, maar hierdoor werd de slag wel heel kort. Op dit moment dus de teflon schijven waardoor de slag alsnog wel kort is, maar wel minder kort dan carbon.
Wat me opviel bij teflon t.o.v. vilt is dat de slip veel soepeler loopt. Het lijkt zo op het eerste oog beter dan vilt, maar ik heb er dus geen praktijk ervaring mee op dit moment. Als ik er een paar vissen mee heb gedrilld kan ik meer zeggen, hoe mooi het nu ook lijkt, als het in de praktijk niets is dan gaan ze er zo weer uit.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

21-03-2018 08:58

Inmiddels een aantal weken verder, de teflon washers doen wat je er van verwachte Rick? Of nog niet in de praktijk + eventueel een vangst ervaren!

Groet.