Shimano ultegra 14000 xtd


Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

04-04-2018 14:03

Leuk topic, althans mbt de slipschijven. Ik heb bij mijn Entoh's de vilten schijven eens geprobeerd te vervangen door carbonschijven (origineel Daiwa). Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een combinatie met vilt en carbon. Carbon komt sneller op gang, maar de combinatie geeft je iets meer instelmogelijkheid, je kunt de slip wat preciezer instellen. Misschien komt het ook omdat de slipschijven uiteindelijk niet voor de entoh zijn bedoeld? bij de windcasts die ik eerder heb gehad had ik niet persé klachten over een te kleine instelmogelijkheid.

Ben wel heeel benieuwd naar de verschillen tussen de teflonwashers en de icewashers. Iemand daar iets meer over?
Rick Woolderes
Berichten: 8
Lid geworden op: 29-12-2017 09:43

01-05-2018 13:04

Ondertussen ben ik een tijdje verder met de Telfon schijven. Ik heb er ook even carbonnen schijven in gehad dus daarmee (en natuurlijk met vilt) kan ik ze vergelijken.

Mijn probleem was dat de slip van de ultegra 14000xtd 'plakte', het liep gewoon niet lekker en ik was eigenlijk wel klaar met de molens. Toen ben ik gewezen op carbonnen slip schijven en deze heb ik besteld. Na deze erin te hebben gezet merkte ik meteen al dat de slag van open naar dicht wel heel kort was en ik, naar mijn mening, veel slip standen miste. Deze zijn ook gelijk retour afzender gegaan.

Nadat ik verder had gezocht kwam ik op Ice washers terecht en Teflon washers. Deze lijken, volgens mij, erg op elkaar. De Teflon washers er in gezet en eigenlijk vond ik de slag van open naar dicht nog te kort, wel is deze wat langer dan bij de carbonnen versie.
Nu een tijdje mee gevist en ook mijn langste drill gehad die ik mee heb mogen maken sinds ik begonnen ben met karpervissen (toch wel zo'n 16 jaar geleden) en ik moet eerlijk zeggen dat ik de uitschieters goed kon opvangen.
Dus ik vis hier wel mee door. Het is niet top, maar goed te doen.

Mijn voorkeur zal wel altijd uit blijven gaan naar vilten schijven, mits deze gewoon goed lopen en niet 'plakken'. Voorheen heb ik nooit problemen ervaren met vilten schijven, het is echt pas sinds de Ultegra 14000XTD. De molen bevalt me verder wel goed, maar toch is de slip het belangrijkste op zo molen en als het dan niet werkt zoals het hoort te werken is dat toch wel een minpunt.
De nieuwere molens van shimano hebben allemaal een korte draai van open naar dicht (volgens mij werken ze met carbonnen schijven) en hierdoor zal ik altijd voor een ouder model shimano kiezen ipv de nieuwere modellen (mits ze terug schakelen naar vilten schijven of er een betere technologie op de markt komt).

Samengevat; ik blijf zeker vissen met de ultegra 14000XTD. Het is niet top, maar het voldoet. Daarnaast vind ik het een super mooie molen en ik hou er van dat mijn uitrusting er strak uitziet en daar helpt deze molen je wel bij. Wel wil ik tevreden zijn met mijn uitrusting en moet alles goed tot uitstekend werken. De Ultregra 14000XTD krijgt zeker het woord 'uitstekend' niet van mij, maar tot een 'goed' komt het wel.

Misschien heeft iemand er wat aan!
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

01-05-2018 13:24

Interessant, ik ben er zelf achter gekomen dat ik de traditionele 'springloaded drag caps' icm carbon het mest prettigst vind werken. Volgens mij combineert dit het beste van beide werelden. Op mijn nieuwe Tournies heb ik nu weer een traditionele slipknop icm vilten schijven, maar vind nu de slag van open naar dicht weer net iets te groot. Ik overweeg nu over te stappen op teflon schijven icm de standaard slipknop.
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

13-04-2019 15:47

Heren...

Ik sta op het punt om nieuwe molens aan te schaffen en dat worden zeer waarschijnlijk de Ultegras xtc ci4 5500 of 14000. Omdat ik niks over de ci4 gevonden krijg probeer ik hier wat informatie verzamelen.

Heeft iemand van jullie een idee of de normale ultegras (enigzins) te vergelijken zijn met de ci4 buiten het gewicht om? Zoja ben ik benieuwd naar jullie bevindingen, positief of negatief?

Als ze niet vergelijkbaar zijn...iemand die ondertussen overgestapt is op de ci4 en zijn bevindingen wil delen?

Weet dat er sowieso veel verschillende meningen zijn over de slip, de algemene werking en het feit of de quick drag nu wel of niet fijn is. Naar mijn weten zit er in de ci4 sowieso een andere (betere) slipschijf als bij de XTD en heb afgelopen najaar 2 sessies mogen proefdraaien met de ci4 en op zich leek de quickdrag wel te bevallen tov het eindeloze gedraai bij sommige andere molens

Hoor graag van jullie!

Mvg Arno
Michel deboer
Berichten: 7
Lid geworden op: 11-11-2018 11:13

13-04-2019 19:21

Vandaag de 5500 xtd’s gekocht en veel gelezen over de vervanging van de schijven. Ik heb gekozen voor de teflon schijven. Het viel me op dat ze in duitsland veel goedkoper zijn. Een setje voor 3 spoelen kost daar €20 incl verzendkosten. In nl ben je al gauw €30 excl verzendkosten kwijt.

Ik heb ze hier besteld:
https://www.teflon-scheiben-markt.de/sh ... a-xtd-xsd/
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

14-04-2019 19:11

Dank je Michel, stel dat ik problemen krijg zal ik daar is kijken.

Aangezien ik twijfel of ik helemaal duidelijk was in mijn eerste bericht, ik ga sowieso voor de ci4 xtc ipv de xtd maar hoopte op wat gebruikerservaringen van de xtd gebruikers als die overeen kwamen met die ci4...maar die blijken dus op meerdere vlakken te verschillen vernam ik zojuist in een ander topic.

Dus als er ci4 gebruikers zijn...hoor graag jullie mening

Mvg Arno
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

15-04-2019 07:17

Ik vis al een paar seizoenen met de C14 XSB

Dit is de versie zonder instant drag e.d maar gewoon een normale slip

In mijn ogen is al die poespas compleet nutteloos maar dat ter zijde.

Ik vind het hele fijne molens dat ze zo licht zijn is ook heerlijk waardoor de hengel molencombinatie veel fijner in de hand ligt.

Ook de genoemde problemen met de slip heb ik nog nooit ondervonden. Deze werkt zeer gelijkmatig en start ook prima op.

In vergelijking met de normale Ultegra is het net allemaal wat verfijnder afgewerkt.

Of je het het prijs verschil waard vindt is altijd een afweging. Zelf ben ik wel een aardige spullen purist en na vele molens gehad te hebben vind ik tot nu toe veruit de beste.
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

23-04-2019 20:48

Dank je voor de input Cor

Ben er niet eerder aan toe gekomen om te reageren...keuze is gevallen op de 5500 xtc.

Kan alleen maar beamen wat jij zegt...het lichte gewicht van mijn oude ci4's is echt een verademing, iig onder mijn lichte stokken.
De klachten mbt slip komen volgens mij vooral van de mensen met de 'goedkopere'modellen maar kan me vergissen ( Mark Hofman geeft in 1van zijn video's ook aan dat de nieuwe ci4's een andere/betere? slip hebben dan de XTB's). Heb met mijn oude molens ook geen problemen ondervonden, enigste minpunt vond ik dat je zoveel slagen moest draaien voor het open of dicht zetten vd slip, dus hopelijk gaat de quick drag mij wel bevallen maar dat zal de tijd leren.

Ik ben iig geholpen heren.. Dank u!