Belemmert toplood de beet registratie ?


Toplood belemmert de registratie....

Niet
7
22%
Wel
25
78%
 
Totaal aantal stemmen: 32
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

24-04-2017 19:35

In een ander topic is reeds een discussie gaande over het gebruik van toplood, en of het je beet registratie belemmert Ja of nee. Het gaat een beetje offtopic worden hierdoor, en aangezien iedereen er wat van zou kunnen leren, oud of jong, lijkt het me leuk om deze discussie verder te gaan voeren in een topic die hiervoor bedoeld is.

Als jij denkt dat een toplood je aanbeet minimaal belemmert vul je dus wel in, verklaar je hierna nader.
Heeft toplood geen enkel effect op de aanbeet vul je niet in.

De bedoeling:
- vul de poll in
- en verklaar waarom

Let the games begin 8)
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

24-04-2017 19:43

ja gestemd. Vaak met terug of opzij zwemmers slechte registratie
Alhoewel er is toplood en tob lood.
Zo licht als mogelijk.. die 50grams moderne loden altijd al onzin gevonden.
Ach man..Ga toch vissen !!
florian perquy
Berichten: 116
Lid geworden op: 30-01-2017 23:15

25-04-2017 08:12

De beetregistratie is over het algemeen wat trager. De beweging aan het uiteinde van je rig wordt minder secuur overgebracht naar de beetmelder.
In de meeste gevallen zal ik geen toplood gebruiken, maar soms kan je gewoon niet anders.
Denk maar aan rivieren, kanalen, lijnen die wat dichter bij elkaar gepositioneerd zijn, watersport zoals jetski's etc,... maar ookwel het camoufleren van je lijn. Dit laatste vind ik het grootste voordeel : Er hangen geen "gespannen kabels" doorheen je stek als deze mooi over de bodem liggen.
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

25-04-2017 10:15

natuurlijk belemmert toplood de beetregistratie.

vorige week nog met 3 hengels op het kanaal gevist, alle drie met toplood. had een piepje op de linkerhengel om 22.00 uur, niet op gereageerd. toen kreeg ik wat piepjes op de rechterhengel om 02.00 waar ik wel op aansloeg. maar het was niet de rechterhengel waar iets aanzat, maar de linker. de brasem had het dus voor elkaar gekregen om het lood van de linker naar de rechterkant van de stelling te verplaatsen met maar een piepje.

ik weet zeker dat ik een betere registratie van dit alles had gekregen zonder toplood.

uiteraard maakt dit niet uit voor een karper in volle run. maar als ze heel voorzichtig azen op zeg maar druk bevist circuitwater, dan zou ik het toplood toch maar liever niet inzetten.
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

25-04-2017 10:47

Vind dit een zinloze poll, alsof iemand hier nee gaat stemmen.

jullie discussie over of toplood wel of niet nodig als je een goed zinkende lijn hebt vind ik veel interessanter. Zou dit zelf op water met scheepvaart nooit aandurven maar dat is misschien gebaseerd op de aanname dat er geen lijn zinkend genoeg is.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

25-04-2017 10:52

Torsten Mackenzie schreef:Vind dit een zinloze poll, alsof iemand hier nee gaat stemmen.

jullie discussie over of toplood wel of niet nodig als je een goed zinkende lijn hebt vind ik veel interessanter. Zou dit zelf op water met scheepvaart nooit aandurven maar dat is misschien gebaseerd op de aanname dat er geen lijn zinkend genoeg is.


Daar mag uiteraard in dit topic ook over gediscussieerd worden, kom maar op met die oplossingen om toplood voortaan in de tas te laten. Maar volgens Marco belemmert toplood je registratie niet, mischien zijn er meerderen met die denkwijze of ervaringen.....
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

25-04-2017 11:08

'Toplood - slider/ flying backlead - zo ver mogelijk richting je rig krijgen is dus relevant.'
Die Marco:-) ik heb z'n betoog gelezen ja.
Ik beroep me als verweer op de uitdrukking "ruis op de lijn"
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

25-04-2017 11:32

Vermits alles in de juiste verhouding wordt toegepast, hanger, swinger, gewicht toplood en visafstand, zal toplood wel een verandering van beetregistratie teweeg brengen, maar hoeft het geenszins een belemmering van de beet registratie te betekenen.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

25-04-2017 11:45

herman hulsman schreef:Vermits alles in de juiste verhouding wordt toegepast, hanger, swinger, gewicht toplood en visafstand, zal toplood wel een verandering van beetregistratie teweeg brengen, maar hoeft het geenszins een belemmering van de beet registratie te betekenen.


En wat is dan de juiste verhouding is de vraag :)
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

25-04-2017 11:52

Rik koster schreef:En wat is dan de juiste verhouding is de vraag :)


een kwestie van je kennis en ervaring toepassen, iedere situatie en watertype vergt een eigen aanpassing, veel oefenen dus, wordt het allemaal ook nog een beetje je eigen ding, veel staat overigens ook in boeken en op internet, kun je het lekker thuis bij de warme kachel leren :lol: :lol:
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

25-04-2017 12:37

Gebruik zelf niet of nauwelijks toplood, wel gedaan, het liefst toplood aan een koord. Wil het liefst niks op de hoofdlijn, ivm het contact maken/ zoeken met de karper tijdens de dril. Zelf nooit echt gezien/ ondervonden als belemmering van mijn beet registratie! Buiten gebruik tegen plezier/ scheepvaart, zijn er ook nog andere voordelen verbonden aan toplood, 1 daarvan is drillen onder eigen kant :) ! Maar goed, voorkeur gaat uit naar een goede zinkende hoofdlijn!!!

Groet.
Bennie van Schijndel
Berichten: 260
Lid geworden op: 02-01-2008 21:08
Locatie: Megen

25-04-2017 13:14

JA gestemd aangezien ik van mening ben dat toplood de gevoeligheid van de beetregistratie vermindert.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

25-04-2017 13:20

Alleen wanneer scheepvaart een probleem is zal ik toplood inzetten.
Op dressuur- of druk bevist karperwater kies ik liever voor slappe lijnen icm hengeltoppen omhoog.
Lijn in de runclip bij het handvat en lichte bobbins die in evenwicht met de lijn zijn en dan nog net niet helemaal zakken. Semi fixed.
De hengelopstelling is wel even wennen en andere vissers kijken wel eens raar. Mij heeft het in ieder geval geen windeieren gelegd.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

25-04-2017 13:38

Jan Kasteelen schreef:Op dressuur- of druk bevist karperwater
,

Je zou denken, dat men dan juist top lood adviseert dan, ivm lijndruk? Gedachten gangen verschillen hier dan weer.

Groet.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

25-04-2017 13:52

Als de lijn goed afzinkt lijkt me dit systeem voldoende.
Overigens wordt die manier van vissen niet vaak toegepast (de druk komt van boven ipv beneden na het inhaken) waardoor de haak niet snel gelost kan worden.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

25-04-2017 14:42

:) Zit eigenlijk met een brandende vraag, vis 99,9999......, zinkende slappe lijn zonder top lood! Nu is de vraag, strakke lijn gepaard met top lood(zwaar, enig zins afstand vissend +/- 80 mtr.), zal dit de beetregistratie belemmeren of bevorderen? Zelfs bij een terugzwemmer??? :wink:

Groet.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

25-04-2017 19:14

Vooropgesteld dat toplood de beetregistratie nooit gaat helpen is de poll natuurlijk vrij zinloos. Toplood kan de beetregistratie iets belemmeren, maar bij goed gebruik is dat effect vaak verwaarloosbaar. Ik gebruik toplood in meer dan 80% van mij visserij, dus ik heb er genoeg ervaring mee. Er zijn echter enorme verschillen in het gebruik, denk aan gewichten, afstanden tot rig en hengeltop, loodgewichten, loodmontages, etc.

Ik heb vrijwel altijd zwaar toplood nodig, liefst diep in de vaargeul gedropt ivm scheepvaart. Zou ik zonder kunnen (maar dan ook zonder stroming, met een beetje stroming helpen slappe lijnen ook niet) zou ik voor slappe lijnen gaan. Er zijn echter genoeg trucjes om de effecten van toplood minder tot verwaarloosbaar te maken. Laten we eens beginnen met de loodmontage. Een gefixeerde wartel- of inlinemontage, helemaal met licht lood, geeft je zo ongeveer de slechtste beetregistratie mogelijk. Ga je dat combineren met verkeerd gebruikt toplood dan is de ellende niet te overzien en kan een vis meters zwemmen zonder ook maar een piep te geven.

Helikoptersystemen doen het iets beter (vis kan in elk geval niet meer scheren) maar nog steeds niet top. Wat wel werkt zijn schuivende (of shocker) systemen met zwaar lood. De truc voor een goede beetregistratie is om tijdens de aanbeet het lood zo veel mogelijk op de plek te houden en de lijn door het lood (of de clip, dat maakt natuurlijk niet uit) te laten schuiven, zodat we op de kant sneller een indicatie van beweging aan de lijn hebben.

Voor toplood geld eigenlijk heel simpel: hoe scherper de hoek die het toploodje trekt, hoe meer invloed dat heeft op de beetregistratie en hoe meer de vis bij een run het toplood optilt ipv de lijn door het toplood te laten schuiven, hoe slechter de beetregistratie.
Zo kan een licht toploodje dicht bij de hengeltop vrij veel effect hebben, terwijl een zwaar toplood een paar meter achter de rig nauwelijks (of geen) invloed heeft.

Het idee dat toplood de lijn de hele weg op de bodem houdt klopt in elk geval niet, kijk de eerste korda onderwater dvd's er maar op na zou ik zeggen. het kan wel helpen bij het wegwerken van de lijn, maar is geen 100% oplossing. Het kan zelfs tegen je werken omdat azende vis een strakke lijn in de buurt van de bodem eerder zal tegenkomen dan op half water of bij het oppervlak.

Conclusie: als je geen andere keus hebt hoeft het mits goed gebruikt geen probleem te zijn en soms is het de enige manier om nog een deel van je lijn richting de bodem te krijgen, maar op stilstaand water zijn er vaak betere alternatieven.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

25-04-2017 21:21

Ja, wat mij betreft inderdaad een beter alternatief:

Toplood én slider nabij je rig i.s.m. een lichte waker (nee, ik bedoel niet met lampje :)). Alles in een cruciaal gebied zo goed mogelijk op de bodem. Zelfs met licht lood, bijvoorbeeld 45 gram, waar de wartel vlotjes uitkomt - of niet eens in is bevestigd - heb ik zo erg goede aanbeten. Ook geen echt strakke lijn wegens die lichte waker. Verder gebruik ik in die betreffende situatie gewoon een paar 2 lb hengels, tot 0.30mm nylon en een dikke meter freefall of Solar 'ongelood'. Ik doe vast iets verkeerd...

Ach ja, adde maor leut et :wink: !

Ik vis overigens ook gewoon met 3 lb, en eventueel richting God, waar en wanneer ik dit nodig acht. Dan rijg ik een meter wierspul over een leader en vis ik grotendeels op de top - of met zwaardere waker of grote float om naar te staren - met totaal vrij lopend lood rond (vanaf) 120 gram. Da's meestal redelijk vlak achter de steenstort. En nee, ik ga hier geen gedachtenuitwisseling aan of dat weedspul op z'n beurt weer werkt. Dat laat ik wel over aan Tja, haha. Maar zulk spul als standaard voor m'n binnenwater visserijen gebruiken, nope.

Maar volgens Marco belemmert toplood je registratie niet
Nee Rik, mij belemmert het dus niet. En zeker niet in die mate dat het mij beetregistratie kost.

Verhalen, vanwege een toplood, zoals Joost vertelde; Die ken ik gewoon totaal helemaal nada noppes nietes uit mijn eigen visserij. Van anderen wel hoor. Zware waker, viermeter water, licht toplood etc.. Klop ik mezelf wel eventjes arrogant op mijn schouder, of de ander was gewoon een rukker (zoals hij die me boos aankeek omdat ik 'm de situatie met z'n MK2 swingers wilde verduidelijken), haha...

Misschien moet ik op mijn beurt daar een poll topic over starten: Rukkers: niet/wel :P.

Oh ja; Gefixeerd licht lood slecht voor de beetregistratie? Wanneer brasem zwemt, dan kan er wat geregistreerd worden. Wanneer brasem een gefixeerde zware bonk lood niet versleept krijgt, dan valt er niets te horen of zien. Vraag Bream Master Daniel maar...

En daar zijn we weer bij dat andere "toplood" topic.

Trouwens geen poll cirkeltje aangetikt hier. Niet/wel is dan ook veel te zwart wit. Wrijving is er namelijk even goed als een erg grijs gebied waar de gebruiker zelf bij is. En die gebruiker...

Ach, doe allemaal lekker je ding (alsof...) :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Nando Van Der Heide
Berichten: 29
Lid geworden op: 13-04-2017 19:05
Locatie: Gouda , Zuid - Holland

26-04-2017 02:35

De enkele keren dat ik op ons oude gekanaliseerde riviertje viste gebruikten wij altijd een lood met een ruime ring , hij diende eigenlijks alleen om de lijn op de bodem te leggen in het midden van de vaargeul .

Wij hadden nooit moeite met beet registratie's heb ze nog steeds en de ring is een ruime centimeter in diameter en bied dus geen weerstand.
Ze werden altijd tegen gehouden door ons lood net boven de onderlijn.
Wij visten wel altijd aardig dichtbij , dus misschien lag het daar wel aan.

Een Nee dus .
Maar ik ben niet iemand die veel rivieren of kanalen bevist .
Maar wou toch mijn verhaal / mening kwijt.

Groet'n
GONE ... LikE A fArT iN ThE WiNd .. !!
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

26-04-2017 09:35

Ik heb wel gestemd.

Vroeger viste ik regelmatig op de binnenmaas met toplood. In het begin de fout gemaakt om met te licht toplood te vissen. Dan ga je 100% zeker dingen missen doordat ze het toploodje simpelweg optillen bij een lichte aanbeet. Als je dan niet geconcentreerd op je hengels zit te letten dan mis je dat.

Later ging ik met heel zwaar eigengemaakt toplood vissen en dat werkte wel veel beter en ik heb daarna (denk ik) weinig meer gemist.

Maar dan nog denk ik dat het beter is om zonder toplood te vissen.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

28-04-2017 22:33

Toplood kan je registratie belemmeren als je lood setup niet goed is.

Als je inline lood gebruikt met een tadpole multi bead dan blijft je lood liggen bij een aanbeet en dan wordt er altijd lijn gepakt, je hebt dan gewoon een goede registratie ook met een toplood.

Met een swivel lood aan een loodclip is je registratie sowieso al minder (vooral terug zakker) met toplood wordt dit alleen maar erger.

Ik vis overigens alleen maar met toplood op de rivieren.
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

02-05-2017 21:32

Liefst vissen wij zonder toplood, maar wel met gebruik van een slappe goed zinkende lijn op niet al te grote afstand.
Op een kanaal vissen wij tegen de overkant met wat zwaarder lood, shocker/free-line systeem. Aangezien er regelmatig scheepvaart doorheen komt vissen wij met een niet al te zwaar toplood richting de vaargeul. We hebben geen tot minimale belemmering van beetregistratie.
Dus nee gestemd.
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

03-05-2017 14:23

Ps Rik, om aan andere te verduidelijken hoe je op dit topic kwam (beetregistratie met toplood vs slappe lijn op 100 meter afstand :wink: ), even een quote van je uit een ander recent topic (CF600 fluorocarbon).
..Eenmaal afgezonken ligt de lijn ook echt op de bodem, en met binnen halen merk je echt dat je hem van de bodem af trekt. Reden om goed na te denken op welke bodem je dit lijn gebruiken gaat dus !
Doe mij dan maar een toplood en een gewoon nylonlijntje wat schappelijk van de bodem komt. ..Of juist geen toplood en alleen een slider/fbl op die laatste meters vanaf de rig wanneer ik dat wens. Dan hoef ik in ieder geval geen spoel om te wisselen omdat de - evt. met modder of draadwier begroeide - waterbodem om een andere lijn vraagt...

Lijn die de neiging heeft zich vast aan de bodem te zuigen lijkt me namelijk geen voordeel m.b.t. beetregistratie.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

03-05-2017 17:26

Marco,

Heb ik ooit de woorden in mijn mond genomen dat je op 100 meter afstand met slappe lijnen moet vissen ?

Volgens mij heb ik gezegd dat als ik op zo'n afstand vis dat ik semi slap vis....en niet onbelangrijk een running rig systeem gebruik !

Als je me quoten wilt, moet je het wel goed doen natuurlijk :wink:

Ok in de situatie van de topic starter moest het lijntje direct naar beneden, dan is dus de vraag hoe is de bodem.... vanuit daar maak ik een keus, of noodzakelijk toplood, of toch liever dan die slappe lijn en een running systeem.


Verder is dit topic niet bedoeld om mijn gelijk te halen, het is vooral leerzaam voor iedereen :wink:
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

05-05-2017 16:19

Is goed Rik, dan haal ik mijn gelijk wel :lol: en was het helaas niet leerzaam voor een enkeling. Want als je me wilt corrigeren, dan moet je wel weten wat je eerder geschreven hebt...
Heb ik ooit de woorden in mijn mond genomen dat je op 100 meter afstand met slappe lijnen moet vissen ?
Ja :D ! Je adviseert in je allereerste posting als eerste optie wel degelijk slappe lijnen aan die vraagsteller die op 100 meter afstand met toplood vist, omdat de boten dus recht voor z'n neus langs varen.

Je kan hier vrij weinig aan doen, toplood is en blijft gewoon ruk. Wat ik je adviseer is om een echt goede zware zinkende lijn aan te schaffen. De nieuwe lijn an berkley de cf600 bijvoorbeeld is zo'n lijn, is een zwaar zinkende lijn waardoor je met slappe lijnen kunt vissen tot onder je hengel top maar wel beet registratie krijgt. Dit in combinatie met een vrij zwaar lood ( 120 tot 300 gram bijvoorbeeld ), in een running systeem


Aan 't eind schrijf je pas...
Laatste optie is snaar strak vissen met toplood, maar ik zelf vervloek toplood om de slechte beet registratie. Maar soms ontkom je er helaas niet aan.
Lijkt me in die situatie van de vraagsteller dat hij met je antwoord volgens jou direct weer terug bij af is. Want hij ontkomt er niet aan..

Cirkeltje rond (..ik kap :wink: ).
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).