Voorvoeren


Nick Koning
Berichten: 16
Lid geworden op: 13-03-2017 13:37

20-04-2017 13:08

Beste carpboardmembers,

Ik zit een beetje in dubio. Wil aankomende maandag een nachtje gaan vissen met een maat van mij. Aangezien hij helemaal aan de andere kant van Nederland woont wil ik toch wel graag mijn kansen op vis verhogen, wie niet haha. Het plan is om een dag en een nacht een stuk kanaal te gaan bevissen in de polder omgeving Lelystad. Het water is ongeveer 15 tot 20 meter breed en er wordt 200 meter verderop vaak gevist. Nu mijn vraag; is het verstandig om met deze temperaturen te gaan voeren. Zo ja, dan is mijn plan om elke dag +- 500 gram voorgewerkte mais vermengd met hennep en de te gebruiken boilies te gaan voeren. Is dit verstandig? Zo ja, compact voeren of beter in stroken van pak hem beet 10 meter? Thanks alvast!
Good is the enemy of perfect
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

20-04-2017 13:20

hoewel het 's-nachts nog erg koud is de watertemperatuur op de meeste plaatsen al ruim boven de 10 graden. dus er kan best al wel gevoerd worden, maar ik zou het niet te gortig maken.
met partikels als mais en hennep kan je best wat ruimer zijn omdat ongetwijfeld een gedeelte door de witvis wordt opgegeten.
natuurlijk droog gewicht, na het weken/koken is het merendeel van het gewicht toch water.

compact voeren of kleinere of veel grotere stroken, voor beide is wat te zeggen. persoonlijke voorkeur, en ligt natuurlijk ook aan het water.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

20-04-2017 14:11

Er word vaak gevist.... stel nu dat iedereen pondje voert... of 1 halve tamme die er 5 kilo in gooit... ( Ja ze bestaan echt ) ga lekker single vissen met wat fluo's en een handpalm voer, de vis zwemt in het voorjaar zat rondjes. Liever atractief zoekend in deze tijd van het jaar op dat soort wateren.
Nick Koning
Berichten: 16
Lid geworden op: 13-03-2017 13:37

20-04-2017 17:49

Rik koster schreef:Er word vaak gevist.... stel nu dat iedereen pondje voert... of 1 halve tamme die er 5 kilo in gooit... ( Ja ze bestaan echt ) ga lekker single vissen met wat fluo's en een handpalm voer, de vis zwemt in het voorjaar zat rondjes. Liever atractief zoekend in deze tijd van het jaar op dat soort wateren.


Daar zat k ook aan te denken, het blijft giswerk natuurlijk.
Good is the enemy of perfect
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

20-04-2017 19:06

Met voldoende waterkennis kan voeren zeker al een goed idee zijn, zonder dat zou ik doen wat Rik zegt.
Mocht je toch willen voeren zou ik particles achterwege laten en gewoon pakweg 500gr bollen over een strook van 100-200 meter verspreiden. Keer of 3 moet genoeg zijn.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Nick Koning
Berichten: 16
Lid geworden op: 13-03-2017 13:37

20-04-2017 19:23

Daaf Wolters schreef:Met voldoende waterkennis kan voeren zeker al een goed idee zijn, zonder dat zou ik doen wat Rik zegt.
Mocht je toch willen voeren zou ik particles achterwege laten en gewoon pakweg 500gr bollen over een strook van 100-200 meter verspreiden. Keer of 3 moet genoeg zijn.


Allright daaf, Thanks! Vanwaar de keuze om meteen bollen te strooien en geen gebruik te maken van partikels?

Mvg nick
Good is the enemy of perfect
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

22-04-2017 21:12

@ Nick Koning,
je praat over voorgeweekte maïs, maar je moet die wel eerst nog goed gaar koken voor je het voert.
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Nick Koning
Berichten: 16
Lid geworden op: 13-03-2017 13:37

23-04-2017 00:14

janet van der hoff schreef:@ Nick Koning,
je praat over voorgeweekte maïs, maar je moet die wel eerst nog goed gaar koken voor je het voert.


Thanks voor je antwoord Janet. Mais is ongeveer de enige partikel die je niet perse
Hoeft te koken. Ik week mijn mais minimaal 72 uur en in dit geval 90 uur. Als je de mais lang genoeg
Laat weken, zal de mais niet uitzetten in de buik van onze geschubde vriend. Uiteraard kan je de mais koken echter kies ik hier expres niet voor om het niet te smakelijk te maken voor onze andere vrienden waaronder de witvis. Nogmaals, doe dit niet met andere partikels aangezien die ongekookt vaak giftig zijn.
Good is the enemy of perfect
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

23-04-2017 00:24

Ik denk zelfs dat mais direct van het land nog geen gevaar geeft...
Nick Koning
Berichten: 16
Lid geworden op: 13-03-2017 13:37

23-04-2017 02:11

Peter van zanten schreef:Ik denk zelfs dat mais direct van het land nog geen gevaar geeft...

Klopt, het weken of koken van mais zorgt in veel gevallen alleen voor het selectere van de vis en geeft geen schade aan de vis zelf ivm de nihile uitzettingsgrote van de mais. Bij andere particels gaat dit natuurlijk niet op!
Good is the enemy of perfect
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

23-04-2017 09:09

Nick Koning schreef:
Allright daaf, Thanks! Vanwaar de keuze om meteen bollen te strooien en geen gebruik te maken van partikels?

Mvg nick


Het gaat om waarom je voert. Voeren om vis aan te trekken naar een plek van jou keuze is in het vroege voorjaar doorgaans niet bepaald effectief, je wil voeren waar de vis al zit en wil azen. Daarom is die waterkennis ook zo belangrijk, zomaar ergens voer gooien heeft geen zin.
Als je niet voert om vis te lokken voer je dus vooral voor aasherkenning. Ik hoef een karper niet zo nodig te leren om mais te eten, al helemaal niet als ik van plan ben daar met boilies overheen te vissen. Daarnaast trekt die mais ook vooral veel witvis aan waar ik ook geen behoefte aan heb. Gewoon alleen boilies dus en dat geldt bij mij in 99% van alle gevallen het hele jaar rond.

Ongeveer een halve kg is een beetje nattevingerwerk zonder het water te kennen. Op de meeste kanalen zal je met die hoeveelheid in deze tijd van het jaar de boel niet zo snel kapot voeren. Ken je het water beter en weet je dat er erg veel vis in de buurt zit kun je iets hoger gaan, maar als je dat had geweten had je de vraag waarschijnlijk ook niet gesteld. Bij twijfel liever ietsje minder en lekker verspreid dan meer en op een hoop.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Nick Koning
Berichten: 16
Lid geworden op: 13-03-2017 13:37

23-04-2017 11:24

[quote


Het gaat om waarom je voert. Voeren om vis aan te trekken naar een plek van jou keuze is in het vroege voorjaar doorgaans niet bepaald effectief, je wil voeren waar de vis al zit en wil azen. Daarom is die waterkennis ook zo belangrijk, zomaar ergens voer gooien heeft geen zin.
Als je niet voert om vis te lokken voer je dus vooral voor aasherkenning. Ik hoef een karper niet zo nodig te leren om mais te eten, al helemaal niet als ik van plan ben daar met boilies overheen te vissen. Daarnaast trekt die mais ook vooral veel witvis aan waar ik ook geen behoefte aan heb. Gewoon alleen boilies dus en dat geldt bij mij in 99% van alle gevallen het hele jaar rond.

Ongeveer een halve kg is een beetje nattevingerwerk zonder het water te kennen. Op de meeste kanalen zal je met die hoeveelheid in deze tijd van het jaar de boel niet zo snel kapot voeren. Ken je het water beter en weet je dat er erg veel vis in de buurt zit kun je iets hoger gaan, maar als je dat had geweten had je de vraag waarschijnlijk ook niet gesteld. Bij twijfel liever ietsje minder en lekker verspreid dan meer en op een hoop.[/quote]

Feedback waar we iets mee kunnen, goeie onderbouwing ook, Thanks daaf!
Good is the enemy of perfect
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

23-04-2017 12:09

Weer wat geleerd Nick, nou nog leren hoe je moet quoten en vooral wanneer wel en wanneer niet, zoals nu.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

23-04-2017 14:07

Nick......lage vaart, hogevaart en de verbindingsvaarten zal je ergens op uit komen gok ik.

die halve kilo kan er makkelijk in, maak je daar maar geen zorgen over.
De hoeveelheid brasem is groot en de vis is er redelijk aan het vreten al als ik de vangstmeldingen een beetje volg.

enne.....ik zou het redelijk compact voeren op max 20 meter breed.......

succes
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

23-04-2017 18:13

Inderdaad Bert, dat onnodige quoten...

En Nick, pak dan niet de eerste de beste strook waar Pietje en Keesje (Sjaakie ook hoor) net zo goed met de auto of scooter met viskar kan komen (al is het 200 meter verderop), want dan voer je vast als nog over een ander heen. Begint het bij aankomst van je sessie meteen met gezanik wie nu over wie heen heeft gevoerd (nee jij..!) :lol: .

Overigens niets zo onaantrekkelijk - in het vroege voorjaar - als ongekookte mais. Maar ieder z'n ding natuurlijk. Ik zou voor wat anders gaan. Zeker wanneer ik vanuit het verleden begrepen heb, dat vis er volop z'n rondje doet.

Maar drie daagjes voeren kan eventueel best.., flink uit de buurt van anderen :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

25-04-2017 01:04

Nick Koning schreef:
Thanks voor je antwoord Janet. Mais is ongeveer de enige partikel die je niet perse
Hoeft te koken. Ik week mijn mais minimaal 72 uur en in dit geval 90 uur. Als je de mais lang genoeg
Laat weken, zal de mais niet uitzetten in de buik van onze geschubde vriend. Uiteraard kan je de mais koken echter kies ik hier expres niet voor om het niet te smakelijk te maken voor onze andere vrienden waaronder de witvis. Nogmaals, doe dit niet met andere partikels aangezien die ongekookt vaak giftig zijn.


Vind het nou niet echt verstandig om met ongekookte maïs te vissen.
Waarom niet? Omdat karpers ongekookte particles heel slecht kunnen verteren en in dit geval is dat waarschijnlijk maar een derde deel. De verteerbare energie uit de voeding (eiwitten, vetten en koolhydraten), is één van de belangrijkste factoren die de voedselopname van vissen beïnvloeden.
Als een vis weinig keus heeft zal ie het wel vreten, dan kan ie niet anders, heeft ie toch nog wat tenslotte.
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

25-04-2017 10:22

@ Hilco:

tja, hieruit blijkt maar weer eens te meer dat je een behoorlijk beperkte visie op karperaas hebt.

uit eigen ervaring weet ik dat karpers verzot zijn op ongekookte, geweekte mais van een dag of 4 a 5. het wordt dan een grote stinkende plakkende brij waar onze vriend de karper helemaal los op kan gaan, ongeacht het overige voedselaanbod. het hoe en waarom hoef ik niet eens te weten omdat het gewoon zo is.

wat werkt, dat werkt. ongeacht of je quasi wetenschappelijk gaat lopen bepalen dat dit helemaal niet mogelijk is omdat die stinkende brij te weinig voedingswaarde zou hebben of iets dergelijks.

probeer het zelf maar eens uit, die geweekte mais van een dag of 4 a 5. je zal versteld staan van de vangstkracht.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

25-04-2017 17:39

Joost,

Ik heb heel wat geëxperimenteerd met particles hoor!
Dus je conclusie is veel te voorbarig.

Zie b.v.

viewtopic.php?f=35&t=75498&hilit=ma%C3%AFs+fermenteren&start=0

Heb een klein emmertje met maïs in de week gezet, over een aantal dagen hoor je meer.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

25-04-2017 18:13

Joost Rippen schreef:@ Hilco:

tja, hieruit blijkt maar weer eens te meer dat je een behoorlijk beperkte visie op karperaas hebt.

uit eigen ervaring weet ik dat karpers verzot zijn op ongekookte, geweekte mais van een dag of 4 a 5. het wordt dan een grote stinkende plakkende brij waar onze vriend de karper helemaal los op kan gaan, ongeacht het overige voedselaanbod. het hoe en waarom hoef ik niet eens te weten omdat het gewoon zo is.

wat werkt, dat werkt. ongeacht of je quasi wetenschappelijk gaat lopen bepalen dat dit helemaal niet mogelijk is omdat die stinkende brij te weinig voedingswaarde zou hebben of iets dergelijks.

probeer het zelf maar eens uit, die geweekte mais van een dag of 4 a 5. je zal versteld staan van de vangstkracht.


Ik deel absoluut niet die ervaring.
Neem bijvoorbeeld de diverse graanoverslagen in het land. Hier op het kanaal waren dat vroeger, toen het nog zwart zag van de karper, echte hotspots. Vis kon er opgestapeld liggen, want daar hadden ze tenminste wat te vreten.

Met het dunner worden van de bestanden heeft de vis meer te kiezen en zie je ze ook veel minder op dat soort plekken samenscholen, tot op het punt dat een graanoverslag geen enkele meerwaarde meer heeft boven een random stuk vaargeul een eindje verderop. Als die vis zo verzot is op ongekookte mais, waarom dan die afname in interesse voor dit soort stortplaatsen? Er komt nog steeds genoeg in het water namelijk.
Een andere observatie die velen zullen delen is het na korte tijd stilvallen van voerplekken met veel particles, gekookt of ongekookt. Een paar dagen zijn ze (soms) gek op die dumpplekken, daarna trekken ze weer verder of dat voer nou op is of niet. Te eenzijdige voeding?

Ik ben niet zo van overal wetenschappelijke theorieën bij zoeken, maar simpele praktijkervaring leert mij dat particles zeker op sommige momenten hun tijd en plaats hebben, maar ook heel vaak juist niet. Op jaarbasis komt er bij mij zo rond de 80-90% van de tijd in elk geval geen particle aan te pas, al speelt daar ook wel in mee dat de witvisbestanden het op veel wateren nauwelijks toelaten.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

25-04-2017 18:46

Daaf, mais of ander graan die bij de overslag in het water valt fermenteert niet.
Voor de rest ben ik het grotendeels wel met je eens.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

25-04-2017 19:19

Bert,
Het is natuurlijk waar dat die granen droog blijven, maar in principe als ze maar lang genoeg blijven liggen zullen ze toch ook gewoon water opzuigen. Ik denk inderdaad dat dat spul normaal niet zal fermenteren omdat het daarvoor toch wel te snel door een of andere vis opgebikt zal worden.
Als we het laten fermenteren zie ik trouwens meer heil in de drap die er af komt (kan je prima door de bollen gooien als je zelf draait) dan in de mais zelf.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

25-04-2017 19:41

@Joost, daarom schreef ik voor wie het wilde lezen
Overigens niets zo onaantrekkelijk - in het vroege voorjaar - als ongekookte mais.
Dus wanneer alles nog op gang aan het komen is :wink:.

..@TS In het voorjaar voer ik persoonlijk liever wat beter behapbaar aas. Zou in dit topic geval gekookte mais worden. Ongekookte mais is sowieso niet echt mijn ding. Net als meerdere dagen (op een hoop) storten. Vooral dat laatste verzadigd hoogstwaarschijnlijk als de pest in eenzijdigheid, maar dat las je al. Al gaat het dan slechts om geweekte mais die niet goed verteerd wordt.

Maar veel belangrijker: Valt de energie die vis in het eten van ongekookte mais stopt, er wel uit te halen?

Denk het niet, en mogelijk een dikke min voor 't beestje :wink:! Het is tijdens het voorjaar namelijk niet zo dat vis dan naast ongekookte mais veel natuurlijk eiwitrijk voedsel tot zich kan nemen. En wie weet wat de rest in de omgeving aan eenzijdig aas voert? Aas zoals mais of de vele goed lopende.., eh verkopende 'el cheapo' bollen :D . En inderdaad; weinig vis per watervolume, die hebben meer keus. Veel vis per watervolume, die nemen vaker wat ze krijgen kunnen.

Wat voeren betreft; Een paar dagen een pond, tot een kilo mais over een twintig a dertigtal meter strooien bereikt gewoon karper. Geen bergen voor nodig. Wekt waarschijnlijk ook minder wantrouwen dan die gele bulk voer plekken. Een avondje van te voren goed kapot gekookte mais voeren werkt ook.

PS Tijdens het lopende seizoen overgiet ik eerst een lading (van emmer tot mega pan) droge mais met kokend water, om hierna alles een nacht te laten weken. Daarna kook ik de helft tot een derde echt maximaal 10 minuten, waarna de rest van de geweekte mais ook weer in dat hete water gaat. Blijft er nog voldoende redelijk harde - maar goed aan de hair te rijgen en te houden - mais over, zodat niet alles direct aan witvis op gaat...

Gaat het om instant vissen, dan kook ik echt alles. In welke mate ik dan mais (kapot) kook, hangt weer af van 't hoe, wat en waar.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

02-05-2017 20:55

Of je trekt een paar blikjes zoete maïs open en een beetje maggi erbij. Dit is in het voorjaar ook een toppertje.
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

02-05-2017 21:57

Als je goede boilies hebt waarmee je echt kan voeren dan loont het ook echt wel om een goede voer campagne op te zetten (mits de vissen in beweging zijn en je weet waar ze zitten! je moet echt kijken van te voren)

Voer nu al iedere dag een halve kilo per hengel (x2 hengels = 1KG per dag) op een voor mij nieuw cultuurwater.

Ik vis helemaal niet veel en ik heb dit jaar pas ook pas 1 instant nachtje gepakt (voor de lol)
Toch heb ik op de wateren waar ik goed gevoerd heb met goed aas al goed gevangen > 36 stuks en 1 op de pen.

Met partikels vang je vooral instant een vis (als je geluk hebt) en het is erg dressuur gevoelig, met een niet commerciële boilie heb je dit probleem helemaal niet.
Nick Koning
Berichten: 16
Lid geworden op: 13-03-2017 13:37

04-05-2017 13:49

Arno van Beek schreef:Met partikels vang je vooral instant een vis (als je geluk hebt) en het is erg dressuur gevoelig, met een niet commerciële boilie heb je dit probleem helemaal niet.


Ben het op sommige punten met je eens, alleen ben ik er van overtuigd dat partikels juist niet dressuur gevoelig zijn doordat het natuurlijk voedsel is. Ook vraag ik me af wat tegen geen commerciële boilie is. Alle smaken en twists zullen nu inmiddels wel bekend zijn op elk water.

Nick
Good is the enemy of perfect