Voorvoeren


Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

04-05-2017 16:38

Ooit wel eens een kant en klare kaneel of kerrie boilie ergens gezien of gekocht ? Draai er maar eens 1.... vangsten liegen er niet om :)
Nick Koning
Berichten: 16
Lid geworden op: 13-03-2017 13:37

04-05-2017 17:00

Daar heb je gelijk in uiteraard! Maar is dit dan perse minder dresssuur gevoelig?
Good is the enemy of perfect
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

05-05-2017 01:04

Joost Rippen schreef:@ Hilco:

tja, hieruit blijkt maar weer eens te meer dat je een behoorlijk beperkte visie op karperaas hebt.

uit eigen ervaring weet ik dat karpers verzot zijn op ongekookte, geweekte mais van een dag of 4 a 5. het wordt dan een grote stinkende plakkende brij waar onze vriend de karper helemaal los op kan gaan, ongeacht het overige voedselaanbod. het hoe en waarom hoef ik niet eens te weten omdat het gewoon zo is.

wat werkt, dat werkt. ongeacht of je quasi wetenschappelijk gaat lopen bepalen dat dit helemaal niet mogelijk is omdat die stinkende brij te weinig voedingswaarde zou hebben of iets dergelijks.

probeer het zelf maar eens uit, die geweekte mais van een dag of 4 a 5. je zal versteld staan van de vangstkracht.


Mijn emmertje maïs staat nou zo,n 10 dagen en er drijft nou een geheel groene schimmellaag op het water.
Wat is er allemaal gebeurd? Niet zo heel veel eigenlijk, er is wel wat gefermenteerd, maar dat stelde niet zo heel veel voor. Het water is verkleurd naar bruin en de reuk daarvan was niet onaangenaam, maar het was zeker geen grote stinkende plakkende brij.
Dus er is wel één en ander uitgelekt en dat zullen wel wateroplosbare stoffen zijn en die kunnen inderdaad attractie voor vissen hebben. In de korrels zelf is natuurlijk weinig gebeurd, die hebben zich alleen volgezogen met water, meer niet.
Dus die blijven heel slecht verteerbaar, omdat het zetmeel niet ontsloten is. Een vis zal er dus heel weinig uit kunnen halen, hoogstens een heel klein beetje energie.
Zou er dus zelf dan ook nooit mee vissen.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

05-05-2017 01:51

Nick Koning schreef:Ben het op sommige punten met je eens, alleen ben ik er van overtuigd dat partikels juist niet dressuur gevoelig zijn doordat het natuurlijk voedsel is. Ook vraag ik me af wat tegen geen commerciële boilie is. Alle smaken en twists zullen nu inmiddels wel bekend zijn op elk water.

Nick


Leuke stelling, maar volgens mij complete onzin.

Waarom? Omdat particles helemaal geen natuurlijk voedsel zijn voor een karper, zijn ooit geïntroduceerd door karpervissers en betekenden gewoon een nieuwe voedselbron, meer niet.
Een vis kan er best wel wat uit halen, daar niet van, vandaar dat ze ook nog steeds vissen vangen.
Hij kan er niet op leven natuurlijk.
Er zijn trouwens ook echt wel goede particles en dan bedoel ik vooral diegene waar 25 % vet in zit. Die beesten zijn m.i. nou eenmaal gek op vet en dat veroorzaakt mogelijk hyperfagie.

Het gros van de commerciële bollen is eenheidsworst, oftewel meer van hetzelfde.
Op veel druk beviste afgesloten wateren kun je tegenwoordig met je aas het verschil maken, is puur een kwestie van logica. Beetje kennis van de vis en je bent al een heel eind!
mike van megen
Berichten: 131
Lid geworden op: 02-12-2007 11:12
Locatie: geleen

05-05-2017 07:13

Hoe zit dat met hemp, als je die niet kookt kiemt hij ook.... wel of niet koken volgens jullie?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

05-05-2017 08:41

Hilco Meijer schreef:Vind het nou niet echt verstandig om met ongekookte maïs te vissen.
Waarom niet? Omdat karpers ongekookte particles heel slecht kunnen verteren en in dit geval is dat waarschijnlijk maar een derde deel. De verteerbare energie uit de voeding (eiwitten, vetten en koolhydraten), is één van de belangrijkste factoren die de voedselopname van vissen beïnvloeden.
Als een vis weinig keus heeft zal ie het wel vreten, dan kan ie niet anders, heeft ie toch nog wat tenslotte.


Nou Hilco,

Rauwe mais wordt ook in de viskweek gebruikt heb ik me laten vertellen, maismeel in grondvoer is ook gewoon ongekookt.

Over dat uitzetten wil ik ook nog wel eens een boompje opzetten aangezien karpers geen maag hebben. Alles wat niet gebruikt wordt gaat er zo weer uit.

Goed voer of goed aas, vertel dat die Ebro-karpers maar :p Gewoon nachtje weken en te water. Koken was geen optie met die hoeveelheden ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

05-05-2017 09:18

Altijd lekker zo'n tussendoortje.

Arno van Beek schreef:Met partikels vang je vooral instant een vis (als je geluk hebt) en het is erg dressuur gevoelig, met een niet commerciële boilie heb je dit probleem helemaal niet.

:o :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Arno vertel jij dat de kerpels bij een graanoverslag ook even, die domme beesten hebben daar namelijk nog nooit van gehoord :roll: :lol:
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

05-05-2017 10:18

Heb in mijn oude woonplaats op een kanaal een paar maanden een voerstek met duivenvoer bij gehouden.
Elke sessie chaos ! Kapte er al snel mee omdat het allemaal kleine vissen waren ( en nee met boilies ving je daar ook geen dikke, die zitten er niet ). Voeren met partikels is dus zeer zeker een goede optie voor een langere tijd, zeker in de zomer maanden !!
Nick Koning
Berichten: 16
Lid geworden op: 13-03-2017 13:37

05-05-2017 11:03

Ben het met je eens rik. Je spreekt door duivenvoer kleinere, dus meerdere vissen, aan dan dat je
Met boillies gaat voeren. Vooral voor een kanaal inderdaad erg bruikbaar om een sessie mee op te starten. Ik begin (in de zomermaanden) met 5 kilo duivenvoer per dag en krijg hetzelfde resultaat als wat jij zegt rik.
Good is the enemy of perfect
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

05-05-2017 11:06

Sven van Anrooy schreef:Alles wat niet gebruikt wordt gaat er zo weer uit.

En weer terug er in. :D

Uiteindelijk wordt ook dit aastopic een discussie tussen echte vissers en putjesvissers, zoals gewoonlijk dus.
Nick Koning
Berichten: 16
Lid geworden op: 13-03-2017 13:37

05-05-2017 13:38

Over dat uitzetten wil ik ook nog wel eens een boompje opzetten aangezien karpers geen maag hebben. Alles wat niet gebruikt wordt gaat er zo weer uit.


Hilco zal (neem ik aan) het darmstelsel bedoelen ;).
Good is the enemy of perfect
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

05-05-2017 15:28

Arno van Beek schreef:Met partikels vang je vooral instant een vis (als je geluk hebt) en het is erg dressuur gevoelig, met een niet commerciële boilie heb je dit probleem helemaal niet.
Nooit geweten dat instant je vis kunnen vangen een probleem was...

:-? .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

05-05-2017 15:32

Overigens betekent het woord partikel, zoals als wij vissers het gebruiken, niets meer dan klein deeltje...

Dat kunnen dus net zo goed (niet commerciële) boilies zijn :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

05-05-2017 16:14

Zo zijn er wel meer begrippen verbasterd.

Een readymade was vroeger gewoon een kant en klaar gedraaide boilie en kon ook een freezerbait zijn. Tegenwoordig is readymade algemeen gebruikt voor 'shelf life':p

en een floater gebruiken om een popped-up presentatie te maken,werd later dus een pop-up :)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

05-05-2017 17:46

Flaters worden er nog zat gemaakt als de discussie over aas gaat. :lol:
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

05-05-2017 18:33

@nick.

Bijna alle mijn dikke vissen komen van een grote voerstek met partikels af, lees nog eens wat ik typte hierboven :p
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

05-05-2017 21:19

Wat is je punt Rik?
Geen enkele van mijn grote vissen komt van een grote particlevoerplek.
Vang je die vis nou dankzij de particles of gewoon door enige vorm van karpervreten op het juiste moment op de goede plek te droppen?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

05-05-2017 22:12

Daaf Wolters schreef:Wat is je punt Rik?
Geen enkele van mijn grote vissen komt van een grote particlevoerplek.
Vang je die vis nou dankzij de particles of gewoon door enige vorm van karpervreten op het juiste moment op de goede plek te droppen?


Het punt is dat Mickey mijn bericht niet goed gelezen heeft, en ik niet van mening ben dat je door duivenvoer kleinere vissen aanspreekt, het andere punt is dat men vaak zegt dat je meestal de dikkere vissen pakt met boilies, maar ook dat is kolder, dat is mijn punt.
Het laatste punt is wat ik al aanhaalde.... particles zijn prima om je voerstek lopend te krijgen en te houden.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

06-05-2017 00:20

Sven van Anrooy schreef:Nou Hilco,

Rauwe mais wordt ook in de viskweek gebruikt heb ik me laten vertellen, maismeel in grondvoer is ook gewoon ongekookt.

Over dat uitzetten wil ik ook nog wel eens een boompje opzetten aangezien karpers geen maag hebben. Alles wat niet gebruikt wordt gaat er zo weer uit.

Goed voer of goed aas, vertel dat die Ebro-karpers maar :p Gewoon nachtje weken en te water. Koken was geen optie met die hoeveelheden ;)


Sven,

Natuurlijk gaat alles eruit wat niet verteerd wordt, feit blijft dat vissen ongekookte particles heel slecht kunnen verteren.

Wat betreft de Ebro, dan heb je het wel over een gigantische lap water natuurlijk (925 km. lang) met een zeer groot bestand aan vis en dus ook veel onderlinge concurrentie.
Kwantiteit van je aas kan dan een belangrijke factor zijn en ja dan zullen vissen uiteraard ook ongekookte particles vreten.

Twee kennissen van mij gaan er zo nu en dan ook een weekje vissen. Vissen alleen met pva bags en krijgen gemiddeld toch zo’n 70 aanbeten per week.
Dus is een heel andere visserij en goed aas is op zo’n groot water dan ook veel minder belangrijk.
In ieder geval m.i. totaal niet vergelijkbaar met de Nederlandse situatie.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

06-05-2017 01:00

Rik koster schreef:Heb in mijn oude woonplaats op een kanaal een paar maanden een voerstek met duivenvoer bij gehouden.
Elke sessie chaos ! Kapte er al snel mee omdat het allemaal kleine vissen waren ( en nee met boilies ving je daar ook geen dikke, die zitten er niet ). Voeren met partikels is dus zeer zeker een goede optie voor een langere tijd, zeker in de zomer maanden !!


Mijn persoonlijke ervaring is, dat het voeren van grote hoeveelheden particles in de zomer totaal niet werkt. En die ervaring wordt ook gedeeld door andere vissers die ik ken.

Je viste een paar maanden op dezelfde stek, maar je kapte er ook al snel mee omdat je alleen maar kleine vissen ving. Daarnaast wist je ook nog eens dat er alleen maar kleine vissen op dat kanaal zaten. Je wou dus geen kleine vissen vangen, waarom zou je er dan überhaupt vissen?
Op zijn minst nogal tegenstrijdig.

Vis zelf eigenlijk alleen nog maar met twee soorten particles, tijgernoten en black eyed beans en heel soms nog een keer met blikmaïs.
Tijgernoten zijn echt dodelijk in de warmere maanden! Ik denk dat het vooral komt door het hoge vetgehalte, een andere verklaring is er m.i. niet.
Black eyed beans nemen een grote hoeveelheid vocht op, dus daar kun je heel veel attractie in kwijt en dat werkt soms ook erg goed.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

06-05-2017 01:25

Tegenstrijdig..... Nee hoor, ik was ik op jacht naar een beer van een grasmaaier. En ik weet wat het bestand op dat kanaal is, gemiddeld 16 pond allemaal ovb schubs, heb er toen wat grassers gevangen, maar niet die ik wilde hebben, vandaar dat ik er gekapt ben.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

06-05-2017 01:39

Harm Rademakers schreef:

Altijd lekker zo'n tussendoortje.

Uiteindelijk wordt ook dit aastopic een discussie tussen echte vissers en putjesvissers, zoals gewoonlijk dus.

Flaters worden er nog zat gemaakt als de discussie over aas gaat.

Drie zinnen en er is maar één conclusie mogelijk, jij bent één van de echte vissers en de rest is min of meer minderwaardig, oftewel die snappen totaal niks van de praktijk en verkopen voor wat betreft aas alleen maar onzin! Allemaal theoretisch gelul zeg maar.

Jammer genoeg kom je altijd alleen maar met oneliners (vaak ook nog eens om andere vissers belachelijk te maken) en nooit met echte argumenten.
Oké, je vangt wel eens een karper op een worm of een korfslak, so what.

Kwestie van zelfoverschatting misschien?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

06-05-2017 02:11

Rik koster schreef:Tegenstrijdig..... Nee hoor, ik was ik op jacht naar een beer van een grasmaaier. En ik weet wat het bestand op dat kanaal is, gemiddeld 16 pond allemaal ovb schubs, heb er toen wat grassers gevangen, maar niet die ik wilde hebben, vandaar dat ik er gekapt ben.


Een enkele grasmaaier dus???

Waar gaan die beesten helemaal op los? En dan spreek ik uit ervaring.
Zoet, dus vooral blikmaïs en nog beter zijn tijgernoten.
Daar kunnen ze niet van afblijven!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

06-05-2017 02:21

@hilco

Niet enkele, maar 2 stuks die ik graag had willen vangen.
Ik heb er trouwens zat graskarper gevangen hoor toen, maar niet die 2 boomstammen ( 20kg +- )maar de aantallen karpers die ik soms ving waren bizar, en echt slopend, totaal uitgeput na 1 nachtje!
Uiteindelijk houd je het dan gewoon voor gezien.
Met wat kennisen, vrienden en familie praat je bij elkaar over jaaaaaren aan vis uren op dat kanaal, en je weet gewoon dat er niet ineens een buffel van een spiegel of schub doorheen gaat lopen, dan komt het najaar eraan, en dan moet je gewoon, althans ik... ander water op gaan zoeken.

Ps : reken maar dat mijn duivenvoer zoet is hoor, daar gaan verschillende producten met suikers doorheen direct nade kook, zonder voorweken koken en direct toevoegen met een ruime hoeveelheid water, alles wat aan water opgezogen is een paar uur later zit in het aas.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

06-05-2017 03:12

Leuk verhaal voor wat betreft graskarpers en tijgernoten, oftewel het trekken van een verkeerde conclusie.
Achteraf is het logisch, tijgernoten waren nieuw voor die beesten.
Vissen met de pen en kreeg ik een wegloper, aanslaan en helemaal niks. Is me meerdere keren overkomen en ik dacht dat het dressuur was.
Op een gegeven moment ging ik niet meer aanslaan en liet de vissen hun gang gaan. Na een paar meter stopten de vissen altijd. Wachten en op een gegeven moment kreeg je echt een snelle aanbeet en dus daadwerkelijk ook een gehaakte vis.
Wat het dus echt was, is dat ze waarschijnlijk een nieuwe voedselbron aan het testen waren, is de meest logische verklaring. Goedgekeurd en snel op zoek naar mogelijk meer.
Leuk dat vissen!