Aanslaan met een running systeem ?


Plaats reactie

Moet je aanslaan bij een running systeem ?

Nee want...
12
50%
Ja want...
12
50%
 
Totaal aantal stemmen: 24
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

22-03-2017 07:57

In een ander topic, komt een kleine discussie op gang over het wel of niet moeten aanslaan bij een running systeem. Het leek me wel een leuk topic, en mischien een boeiend topic om aan te maken. Vul de poll in, en doe een kleine toelichting. Ik heb herstellen van je poll aangevinkt. Zo kun je later bij eventuele gedachten die veranderd zijn je stem veranderen,en komt de poll het best tot zijn recht op het einde.

Ik heb nee in gevuld, het aanslaan is in mijn ogen niet van belang, en het aanslaan hoeft ook niet om tot succes te komen. Door het gewicht aan uitstaande lijn, en de constante druk van het lood dat verschuift, zul je de vis prima penetreren, en ik heb in al die tijd nog nooit hoeven aan te slaan. Zelfde als met de chod rig, daar word de vis als het ware geprikt door de druk van je uitstaande lijn.
Michiel Van Sande
Berichten: 330
Lid geworden op: 06-04-2010 18:06
Locatie: Merksplas

22-03-2017 08:47

Tof dat je hier een nieuw topic over opent, aangezien het toch een boeiend, niet onbelangrijk onderwerp is.

Ikzelf sla altijd aan, zelfs bij een zelfhaaksysteem.
Waarom? Geen idee, het geeft me iets meer vertrouwen in de penetratie van de haak. + Het feit dat ze me het nooit anders geleerd hebben zal ook wel voor een deel meespelen. (Ik heb toen ik klein was heel veel met de feeder gevist)

Bij een free running systeem is het een ander verhaal. Hier prikt de vis zich niet op het gewicht van het lood. Dit icm een losse baitrunner resulteert volgens mij niet in een deftige penetratie van de haakpunt.

Ik heb het ooit wel een aantal keer meegemaakt dat ik met een gewoon inline lood viste zonder de wartel van m'n rig er in te trekken, een run kreeg, gewoon m'n stok oppakte zonder aan te slaan & dat ik de vis verspeelde.
Is de oorzaak dan per sé dat ik toen niet aansloeg? Dat durf ik ook niet met zekerheid te zeggen, er zijn veel meer factoren die meespelen. + het feit dat ik ook al vis gelost heb terwijl ik gewoon deftig aansloeg.

Dus ja, ik sla altijd aan. Of het noodzakelijk is kan ik niet zeggen. Maar ik vind het wel de moeite waard om dit mee te bekijken als je plotseling veel vissen verspeeld.

Misschien is het wel eerder een gevoelskwestie.

Ik ben benieuwd naar dit topic, misschien word ik wel overtuigd om nooit meer aan te slaan. :)
Vangstenteller 2018 :
Spiegelkarper : 2
Schubkarper : 8

Top vangsten
PR :
Spiegelkarper 14,6Kg.
Schubkarper 13,4Kg.
Mooiste vangsten :
Goudkarper: 10.8Kg
Volschub: 14.6Kg
Gebruikersavatar
Pim van de Panne
Berichten: 20
Lid geworden op: 05-03-2017 17:52
Locatie: Kamerik

22-03-2017 08:55

ik sla altijd aan ook met een ''vast'' loodsysteem, weliswaar zachter als met een running systeem maar toch. en met aanslaan bedoel ik niet echt slaan als dat je met oppervlakte vissen zou doen(ook al doe ik dat ook niet achterlijk hard), maar gewoon een soort van ff in het begin hard druk zetten en daarna overgaan in de dril.
CARPFISHING
our goal is to make things WET!!!
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

22-03-2017 08:58

Ik heb ook Nee gestemd.

Direct na de run pak ik de hengel op en zet de vrijloop uit van de molen. Op dat moment denk ik dat de haak helemaal goed gezet is..

Even terug koppeling naar het andere topic:
Daar is het wel van belang dat er nog aangeslagen wordt. Hij vist met een volledig vrij lopend lood. Dus op het moment dat zijn pieper begint te piepen heeft de vist zich waarschijnlijk nog niet genoeg geprikt om de haak te zetten. Dus in dat geval moet hij wel aanslaan. Ik bedenk me nu dat de oplossing misschien ook kan zijn om de vrijloop wat strakker af te stellen.
Gebruikersavatar
Pim van de Panne
Berichten: 20
Lid geworden op: 05-03-2017 17:52
Locatie: Kamerik

22-03-2017 15:47

Peter van zanten schreef:Ik heb ook Nee gestemd.

Direct na de run pak ik de hengel op en zet de vrijloop uit van de molen. Op dat moment denk ik dat de haak helemaal goed gezet is..

Even terug koppeling naar het andere topic:
Daar is het wel van belang dat er nog aangeslagen wordt. Hij vist met een volledig vrij lopend lood. Dus op het moment dat zijn pieper begint te piepen heeft de vist zich waarschijnlijk nog niet genoeg geprikt om de haak te zetten. Dus in dat geval moet hij wel aanslaan. Ik bedenk me nu dat de oplossing misschien ook kan zijn om de vrijloop wat strakker af te stellen.


een running systeem is een volledig vrij lopend lood...
CARPFISHING
our goal is to make things WET!!!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

22-03-2017 17:17

Maar je uitstaande lijn geeft druk, en je lood geeft ook druk. Ik stel voor dat je je lijn eens uitloopt op pak hem beet 40 meter, doe er een loodje aan etc zoals je zou vissen, leg je hengel in de steunen etc...

Nu pak je met een gebogen vinger je haak op, je zal merken dat daar behoorlijk wat druk nog op staat op je uitstaande lijn en de combinatie van lood.

Nu voel je dat het puntje van de haak licht in je vinger prikt, een vis zou nu uit schrik reactie een paar maal flink met de kop schudden.... dus ik zou zeggen.... schud eens alsof je je vinger brand aan een pan....en nu... RENNEN!!!!!

ik denk dat je aan dat rennen niet toe gaat komen, maar doe je deze test precies na zoals een karper zou doen... doe ons een plezier, en film het hele ritueel even, hebben wij denk ik flink wat te lachen.

( en dan is je vinger nog moeilijker te penetreren dan een karper bek 9 van de 10 x )

Succes met de test, ben zeer benieuwd :)
Gebruikersavatar
Pim van de Panne
Berichten: 20
Lid geworden op: 05-03-2017 17:52
Locatie: Kamerik

22-03-2017 19:47

Rik koster schreef:Maar je uitstaande lijn geeft druk, en je lood geeft ook druk. Ik stel voor dat je je lijn eens uitloopt op pak hem beet 40 meter, doe er een loodje aan etc zoals je zou vissen, leg je hengel in de steunen etc...

Nu pak je met een gebogen vinger je haak op, je zal merken dat daar behoorlijk wat druk nog op staat op je uitstaande lijn en de combinatie van lood.

Nu voel je dat het puntje van de haak licht in je vinger prikt, een vis zou nu uit schrik reactie een paar maal flink met de kop schudden.... dus ik zou zeggen.... schud eens alsof je je vinger brand aan een pan....en nu... RENNEN!!!!!

ik denk dat je aan dat rennen niet toe gaat komen, maar doe je deze test precies na zoals een karper zou doen... doe ons een plezier, en film het hele ritueel even, hebben wij denk ik flink wat te lachen.

( en dan is je vinger nog moeilijker te penetreren dan een karper bek 9 van de 10 x )

Succes met de test, ben zeer benieuwd :)


Ja als je t zo bekijkt... :lol: :lol: :oops:
CARPFISHING
our goal is to make things WET!!!
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

22-03-2017 21:25

Pim van de Panne schreef:
een running systeem is een volledig vrij lopend lood...


Ja klopt. Ik had het ook niet neer gezet als reactie op jou. Kijk naar de tijd. We zaten het op het zelfde moment te typen. :wink:
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

23-03-2017 02:51

Ik vis alleen nog maar met een vrijlopend wartelloodje (wel in een loodclip, met daaronder een kraal) van slechts 20 gram, verder heb ik alles gestript voor wat betreft mijn rigs. Dus geen ringetje of stukje tube meer op de haaksteel, geen shot on the hook, geen line aligner, geen lood verzwaringen op de onderlijn en geen leader of tube.
Simpele combi rig, met een paar centimeter gestript. No knot wel ver doorgewikkeld, ongeveer 14 slagen. Haak, een wide gape maat 10.
Bol uitgebalanceerd met een langwerpig stukje foam, dat tevens als boilie stop dient.
Simpeler kan het niet en het gaat waarschijnlijk tegen alle karperwetten in.
Wel vis ik met een SSG loodje op mijn hoofdlijn, zo’n 1 – 1,5 meter boven mijn loodclip.
Dit om het laatste deel van mijn hoofdlijn op de bodem te houden, daarnaast denk ik dat het ook een rol speelt bij het prikken van de vis, zeg maar een soort terugtrek effect door het loodje, doordat je met licht vrijlopend lood vist.

Aanbeten? Allemaal supersnel, ik zit altijd heel dicht op mijn hengel, maar als ik contact met de vissen heb zijn ze meestal minstens al een paar meter weg.
Ga meestal direct in de hengel hangen (omdat ik soms ook moet blokken) en dat kan je denk ik niet echt aanslaan noemen. De eerste prik is waar het om gaat, ga je daarna druk zetten, dan zit de haak meestal wel diep genoeg en gaat ie er ook niet meer uit.
Bij het onthaken merk je overigens wel degelijk verschillen, soms heb je de haak er zo uit en soms moet je echt kracht zetten en heel soms heb ik zelfs de onthaaktang nodig.

Vrijlopend lood heeft voor mij alleen maar voordelen. Krijg ik b.v. een paar keer een piep, dan werp ik opnieuw in op een iets andere plaats.
Geeft je dus veel meer indicatie voor wat betreft de vissen.
Pieter Jan vd Stoel
Berichten: 23
Lid geworden op: 15-12-2014 21:09

29-06-2017 19:20

Ik sla altijd rustig aan. Geeft toch een beter gevoel dat de haak goed gezet is. Plus je hebt je hengel direct krom staan om te gaan drillen. Ik kan me voorstellen dat als de haak bijvoorbeeld wat scheef zit doordat de vis je montage heeft proberen uit te spugen deze misschien zonder aanslaan los kan schieten. Met licht aanslaan zal je de haak dan toch in de lip trekken en is je kans op vangst weer wat groter.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

01-07-2017 11:45

ik sla nooit aan, maar heeft denk ik ook met de manier van vissen te maken.

zeker nu er overal filmpjes worden opgenomen van de runs zie je verschillen ontstaan in de manier van vissen.

Met regelmaat zie je filmpjes voorbij komen van gierende molens en een hengel die niet tot nauwelijks beweegt. de slip/baitrunner staat zo los dat in theorie de vis zich zonder te prikken met lijn en al zou kunnen verplaatsen.

Zelf vis ik de slip altijd strak als mogelijk.
Iedere meter die de vis wint voordat ik de hengel heb is er 1 teveel.
zolang de hengel op de steun blijft is het voldoende en met de juiste achtersteuntjes kan je verbazingwekkend dicht vissen wat slip betreft.
Hierdoor krijg je dus wel de situatie dat aanslaan nooit nodig is, als de pieper gaat krijgt de haak zoveel tegen druk dat de haak hoe dan ook wel doordringt in het vlees.

aanslaan met een zelfhaak systeem snap ik sowieso al niet....als die 80-200 gram lood de haak het vlees niet inkrijgt moet je je afvragen of je geen andere haak moet gaan gebruiken
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

04-07-2017 13:19

Camiel Driehuis schreef:Met regelmaat zie je filmpjes voorbij komen van gierende molens en een hengel die niet tot nauwelijks beweegt. de slip/baitrunner staat zo los dat in theorie de vis zich zonder te prikken met lijn en al zou kunnen verplaatsen.

Zelf vis ik de slip altijd strak als mogelijk.
Iedere meter die de vis wint voordat ik de hengel heb is er 1 teveel.
zolang de hengel op de steun blijft is het voldoende en met de juiste achtersteuntjes kan je verbazingwekkend dicht vissen wat slip betreft.


Of op 500m en gewoon superlicht met een semi slappe lijn en minimaal 150gram vissen en zonder swingers zelfs brasembeten doorkrijgen ;) alles heeft een rede, zelf vis ik op werpafstand ook graag zo dicht mogelijk, hoe meer lijn er los van de bodem komt hoe beter (vaak kanalen enzo) tijdens een aanbeet. Echter die lange afstanden, nee, te vaak dat ik geen registratie had van platten ( als ze er al eens aan zaten)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

04-07-2017 14:15

Misschien kleine tip,.. verander even de titel van je poll want niks moet namelijk.... zou eerder zeggen is aanslaan nodig bij een running system :D

maar ontopic:

ik sla altijd wel even aan om de haak net even wat meer druk te geven dan dat het lood doet zodat de haak net wat beter gezet is,.. want ik zelf vis altijd met licht lood en ben van mening dat de penetratie daardoor niet voldoende zal zijn. En dit doe ik al een lange tijd en misschien heeft het helemaal geen effect, maar het is iets wat te maken heeft met vertrouwen..

zal weer eens een keer met een running gaan vissen en eens checken of er verschil in zit.. kan gelukkig me mening veranderen, maar voor nu zeg ik ja ;)

cheers.
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

06-07-2017 08:19

Als je een hengel krom trekt, gebeurt dat met een haakdruk van max een kilo of 2. Mooi stuk in de KW gestaan destijds. Inhaking en wat daar voor kracht nodig is. Echter heb je bij inhakingen bij vissen ook nog met momentum en vertraging te maken waardoor de piek vrij fors is en de haak aardig doordringt. FF flink aanzetten kan nooit kwaad in mijn ogen
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

06-07-2017 16:53

Ik heb alweer een hele tijd geleden met eens een professionele sportvisser gevist.
Deze man (Lex) heeft bijvoorbeeld een filmpje gemaakt voor sportvisserij Nederland samen met Marco Kraal en gingen in deze aflevering op geelvintonijn vissen in Kroatië.
Hij vertelde mij dat ze nooit aansloegen bij een aanbeet maar de haak werd gezet door rustig over te schakelen op gevechtsslip en was er van overtuigt dat dit de beste manier was om de haak optimaal te laten penetreren en paste dit dan ook op zijn karper visserij toe.
Sindsdien heb ik ook nooit meer aangeslagen en ben ervan overtuigt dat dit me meer vissen opgeleverd heeft dan gekost heeft, mits aanslaan noodzakelijk is ivm obstakelvisserij natuurlijk..
Plaats reactie