tips en tricks voor meer vis


Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

23-03-2017 22:20

Wat voor haak maat gebruik je ? Pak eens een 6 of 4....
Er zijn heel veel mensen die met 8 vissen zonder problemen. Bij mij lost het steeds vis, nu pak ik minimaal maat 6 en de lossers zijn op 1 hand te tellen per seizoen.
Michiel Van Sande
Berichten: 330
Lid geworden op: 06-04-2010 18:06
Locatie: Merksplas

24-03-2017 05:12

Dat ik daar zelf nog niet aan gedacht heb.
Ik heb de nr.8 ook een tijd gebruikt & had er ook veel lossers op.. nu ook nr. 6 en geen 1 meer gehad. :roll:

Zeker iets wat je eens moet nakijken Nathan! :wink:
Vangstenteller 2018 :
Spiegelkarper : 2
Schubkarper : 8

Top vangsten
PR :
Spiegelkarper 14,6Kg.
Schubkarper 13,4Kg.
Mooiste vangsten :
Goudkarper: 10.8Kg
Volschub: 14.6Kg
Gebruikersavatar
Jeroen Verra
Berichten: 29
Lid geworden op: 17-08-2015 15:11

24-03-2017 10:10

nathan van dalen schreef:ik denk het niet, heb er alleen vaag van gehoord weet niet echt wat t is


Nathan,

Een shot op de haak zorgt ervoor dat deze aggresief indraaid/inhaakt aangezien je de punt van de haak verzwaard. Het is vrij simpel om deze tegenwoordig in te zetten aangezien er genoeg bedrijven zijn die deze zo genoemde beads verkopen. Heb hieronder nog een link voor je gepost zodat je kan zien hoe de basis + shot geknoopt wordt. Succes!

https://www.youtube.com/watch?v=hEAfDv97DWQ
nathan van dalen
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-01-2014 20:18
Locatie: zwijndrecht

24-03-2017 21:01

Rik koster schreef:Wat voor haak maat gebruik je ? Pak eens een 6 of 4....
Er zijn heel veel mensen die met 8 vissen zonder problemen. Bij mij lost het steeds vis, nu pak ik minimaal maat 6 en de lossers zijn op 1 hand te tellen per seizoen.

ga ik doen! ik vis inderdaad met maat 8
nathan van dalen
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-01-2014 20:18
Locatie: zwijndrecht

24-03-2017 21:10

Jeroen Verra schreef:Nathan,

Een shot op de haak zorgt ervoor dat deze aggresief indraaid/inhaakt aangezien je de punt van de haak verzwaard. Het is vrij simpel om deze tegenwoordig in te zetten aangezien er genoeg bedrijven zijn die deze zo genoemde beads verkopen. Heb hieronder nog een link voor je gepost zodat je kan zien hoe de basis + shot geknoopt wordt. Succes!

https://www.youtube.com/watch?v=hEAfDv97DWQ


aha, ga ik ook proberen! ook fijn dat je dat filmpje erbij heb gedaan.
bedankt voor alle reacties!
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

24-03-2017 22:09

Ik los haast nooit een vis, heb nog nooit een shot on the hook gebruikt en vis overal met een achie.
In de beginpost staat dat je meer vis bent gaan lossen nadat je een andere hengel bent gaan gebruiken.
Denk dat het tijd wordt de oude stok weer van stal te halen. :wink:
Gebruikersavatar
Pim van de Panne
Berichten: 20
Lid geworden op: 05-03-2017 17:52
Locatie: Kamerik

25-03-2017 07:33

Denk je nou echt dat je van een andere hengel meer vissen gaat lossen??? (tenzij dat je van een karperstok overgaat naar een feeder of zo iets dergelijks). het lijkt me heel sterk.....
CARPFISHING
our goal is to make things WET!!!
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

25-03-2017 07:38

Hij zegt het toch zelf :roll:

En ja verschillende types hengels vragen om verschilende manieren van drillen.
Neem zo zacht mogelijke stokken die zijn vergevingsgezind, en drillen nog fijner ook.
Gebruikersavatar
Pim van de Panne
Berichten: 20
Lid geworden op: 05-03-2017 17:52
Locatie: Kamerik

25-03-2017 08:36

Moet je niet proberen op lange afstand tegen obstakels... maar inderdaad dat zou ik ook doen al viste ik op een ander water.
CARPFISHING
our goal is to make things WET!!!
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

25-03-2017 10:40

@Pim, iets van de klok horen luiden.. :wink:
Voor de door jou benoemde visserij dus juist wel een taaie parabolische hengel gebruiken, kun je veel meer kracht mee uitoefenen dan een strakke fast taper pook!
De enigste reden dat ik persoonlijk een strakke zware hengel met een hoge test curve zou gebruiken is om ver te kunnen gooien, en aangezien ik daar een boot voor gebruik zul je mij nooit met zo een stok aan de waterkant tegen komen!(zelfs voor mijn rivier visserij in Frankrijk ga ik niet zwaarder dan 2,75 lbs)
nathan van dalen
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-01-2014 20:18
Locatie: zwijndrecht

25-03-2017 14:00

Pim van de Panne schreef:Denk je nou echt dat je van een andere hengel meer vissen gaat lossen??? (tenzij dat je van een karperstok overgaat naar een feeder of zo iets dergelijks). het lijkt me heel sterk.....

de oude hengel was echt een beginnershengel (spro boxxer) en dat was echt spaggeti.
en verspeelde toen ook al veel op het water maar een heel stuk minder 25% denk ik
de hengel die ik nu heb is jrc contact, 12 ft en 2,75 lb
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

25-03-2017 14:07

Je heb een paar keuzes denk ik die je gaan helpen...

-lijn met meer rek
-parabolischere hengels gebruiken
-grotere haak maat
-slip meer open laten en met meer gevoel drillen

Als beginnende karpervisser zou ik aanraden om de eerste 5 jaar op zijn minst met een maximale 2.75 lbs stok te vissen, en het liefste je visserij combineren met penvissen. Daardoor leer je echt om te gaan met het drillen van een vis, weten tot waar de limiet is van het trekken aan de stok, en het geven van lijn. Met een stijvere stok beleef je minder, en kun je veel minder het gevoel in de vingers krijgen. De winkeliers zouden in mijn ogen ook gewoon een Nee moeten verkopen aan de hele jonge generatie als ze een 3 ponds stijve pook aan willen kopen, uiteindelijk gaat het hier ook om het welzijn van de karper.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

25-03-2017 20:32

Pim van de Panne schreef:Moet je niet proberen op lange afstand tegen obstakels....

Van hengels heb je niet veel kaas gegeten maar van onze Nederlandse taal ook niet.
Zo zacht mogelijk betekent niet de zachtste :wink:

Maar bij obstakels vis ik ook gewoon met parabolen, net als op de rivier of water waar je de overkant niet kunt zien, midden tussen de lelies, boven op mosselbanken etc.

Wat Mark zegt klopt dus wel je zet meer kracht met een parabool maar de pieken voor de kant zullen hoger zijn met zo'n stijve nutteloze bezem, iedere keer als dat beest met z'n kop slaat komt er dus veel druk op de haak, de hengel moet je, icm met de rek van je lijn, zien als een schokbreker. Buigt die hengel niet komt alles op dat korte stukje lijn aan, en tegenwoordig wil iedereen dan ook nog eens rekloze lijn (waarom eigenlijk) en tel uit je winst oh nee verlies.....
Daarom pleuren ze er ook net voor het netje er af, je hebt geen spelingsruimte tak tak tak flop....

Maar vooral de Korda bazen filmpjes blijven kijken joh daar word je een super visser van. :P
Gebruikersavatar
Pim van de Panne
Berichten: 20
Lid geworden op: 05-03-2017 17:52
Locatie: Kamerik

25-03-2017 20:44

mark bres schreef:@Pim, iets van de klok horen luiden.. :wink:
Voor de door jou benoemde visserij dus juist wel een taaie parabolische hengel gebruiken, kun je veel meer kracht mee uitoefenen dan een strakke fast taper pook!
De enigste reden dat ik persoonlijk een strakke zware hengel met een hoge test curve zou gebruiken is om ver te kunnen gooien, en aangezien ik daar een boot voor gebruik zul je mij nooit met zo een stok aan de waterkant tegen komen!(zelfs voor mijn rivier visserij in Frankrijk ga ik niet zwaarder dan 2,75 lbs)


Het is maar net wat je zelf fijner vind vissen zolang je de vis maar niks doet... en ik vis zowiezo niet zwaarder al 2.75 vind ik precies goed :D
CARPFISHING
our goal is to make things WET!!!
Gebruikersavatar
Pim van de Panne
Berichten: 20
Lid geworden op: 05-03-2017 17:52
Locatie: Kamerik

25-03-2017 20:49

Van hengels heb je niet veel kaas gegeten maar van onze Nederlandse taal ook niet.
Zo zacht mogelijk betekent niet de zachtste :wink:

Maar bij obstakels vis ik ook gewoon met parabolen, net als op de rivier of water waar je de overkant niet kunt zien, midden tussen de lelies, boven op mosselbanken etc.

Wat Mark zegt klopt dus wel je zet meer kracht met een parabool maar de pieken voor de kant zullen hoger zijn met zo'n stijve nutteloze bezem, iedere keer als dat beest met z'n kop slaat komt er dus veel druk op de haak, de hengel moet je, icm met de rek van je lijn, zien als een schokbreker. Buigt die hengel niet komt alles op dat korte stukje lijn aan, en tegenwoordig wil iedereen dan ook nog eens rekloze lijn (waarom eigenlijk) en tel uit je winst oh nee verlies.....
Daarom pleuren ze er ook net voor het netje er af, je hebt geen spelingsruimte tak tak tak flop....

Maar vooral de Korda bazen filmpjes blijven kijken joh daar word je een super visser van. :P


Sorry als ik je nu triggerd bent maar ik weet waar ik mee bezig ben... over korda gesproken pff :lol: :lol: :lol:
CARPFISHING
our goal is to make things WET!!!
nathan van dalen
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-01-2014 20:18
Locatie: zwijndrecht

25-03-2017 23:46

Rik koster schreef:Je heb een paar keuzes denk ik die je gaan helpen...

-lijn met meer rek
-parabolischere hengels gebruiken
-grotere haak maat
-slip meer open laten en met meer gevoel drillen

Als beginnende karpervisser zou ik aanraden om de eerste 5 jaar op zijn minst met een maximale 2.75 lbs stok te vissen, en het liefste je visserij combineren met penvissen. Daardoor leer je echt om te gaan met het drillen van een vis, weten tot waar de limiet is van het trekken aan de stok, en het geven van lijn. Met een stijvere stok beleef je minder, en kun je veel minder het gevoel in de vingers krijgen. De winkeliers zouden in mijn ogen ook gewoon een Nee moeten verkopen aan de hele jonge generatie als ze een 3 ponds stijve pook aan willen kopen, uiteindelijk gaat het hier ook om het welzijn van de karper.


ik vis wel ongeveer 5 jaar op karper maar verspil wat meer sinds .ongeveer een jaartje ofzo
en bovendien vind ik penvissen ook nog steeds geweldig om zo nu en dan te doen.
maar als ik de slip losser zou zetten dan vliegt de vis geheid de takken in. of heeft dat met het drillen met gevoel te maken?
Gebruikersavatar
Pim van de Panne
Berichten: 20
Lid geworden op: 05-03-2017 17:52
Locatie: Kamerik

26-03-2017 09:27

ik vis wel ongeveer 5 jaar op karper maar verspil wat meer sinds .ongeveer een jaartje ofzo
en bovendien vind ik penvissen ook nog steeds geweldig om zo nu en dan te doen.
maar als ik de slip losser zou zetten dan vliegt de vis geheid de takken in. of heeft dat met het drillen met gevoel te maken?


Drillen is het zeker belangrijk dat je dat met gevoel doet, wat je daar onder moet verstaan...? :roll:
Ik weet niet precies van mezelf hoe ik dril maar ik heb in de 4 jaar dat ik op karper vis misschien maar 3 vissen verspeeld (300 karpers verder).
CARPFISHING
our goal is to make things WET!!!
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

26-03-2017 10:07

Pim van de Panne schreef: maar ik heb in de 4 jaar dat ik op karper vis misschien maar 3 vissen verspeeld (300 karpers verder).



:roll:
nathan van dalen
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-01-2014 20:18
Locatie: zwijndrecht

06-04-2017 17:12

oke, ik ben gister wezen karper vissen, met 2 hengels mijn oude en mn nieuwe.
aan de oude deed ik ook mn oude systeem( oude onderlijnen niet erg scherp en 30 gram wartelloodje los op de lijn) dus niet 100 % zelfhaak. op de nieuwe hengel had ik mijn systeem ook compleet vernieuwd nieuwe scherpe onderlijn, 70 gram lood op de clip en 75 cm tube.
op mijn oude hengel kreeg ik 20 meter uit de kant 4 aanbeten en allemaal op de kant gehaald.(waaronder 1 waarvan ik denk dat het een volschubspiegelkarper is)
op mijn nieuwe hengel die 30-40 meter uit de kant lag kreeg ik 2 aanbeten, allebei verspild en een al bij het oppakken.
hierdoor ga ik denken dat het echt aan de hengels licht.
dit lijkt mij echter wel absurd, en als iemand weet waaraan het kan liggen hoor ik het graag, want die nieuwe hengel drilt heel fijn en gooit lekker, terwijl die oude hengel een slappe spro hengel van 15 euro is geweest.
dus hoe kan ik dit oplossen en wat zou het probeleem kunnen zijn?
nathan van dalen
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-01-2014 20:18
Locatie: zwijndrecht

06-04-2017 18:09

hiervan dacht ik dat het misschien een volschub was
Bijlagen
kwo.png
is het een volschub?
(122.27 KiB) 773 keer gedownload
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

06-04-2017 18:24

Ik ook, mooi visje, klein plaatje helaas.
nathan van dalen
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-01-2014 20:18
Locatie: zwijndrecht

06-04-2017 18:43

bert kamp schreef:Ik ook, mooi visje, klein plaatje helaas.

ja ik had hem helemaal moeten aanpassen omdat er te veel pixels in zaten
nathan van dalen
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-01-2014 20:18
Locatie: zwijndrecht

07-04-2017 08:07

maar iemand nog antwoord op mijn eerste bericht?
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

07-04-2017 08:37

Hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat je een hengel waarop je bijna alle vist op lost fijn vindt drillen en de hengel waar je nauwelijks iets op lost niet fijn vindt drillen? :roll:

Is het de prijs?
Koop dan een dure parabool.
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

07-04-2017 08:43

Hallo Nathan,

Het is heel lastig om nog een heel goed antwoord te geven. De meeste dingen zijn al gezegd denk ik.

Wat ook kan is dat je met de oude hengels toevallig meer geluk heb en dat ze onbewust beter aan voelen.

Vele vissers hebben het meegemaakt dat ze nieuwe spullen kopen en het toch tegen valt. Dat ligt soms niet aan de spullen maar aan de persoon in combinatie met de spullen. Kijk maar naar de topics over tenten, stretchers, hengels, lijnen enzovoort. De een vindt een bepaald type geweldig en de ander vervloekt het.

Ik heb bijvoorbeeld heel veel op witvis gevist. Ik heb dure vaste stokken van 14,5 meter lang van Shimano en maver maar het liefste pakte ik toch mijn 11mtr spro hengel die een fractie van de prijs koste. Geldt ook voor feeders, ik heb verschillende feeders, zelfs één laten bouwen naar mijn wensen maar ik pakte bij 80% van de wedstrijden toch mijn vertrouwde ultimate feedertje van 130 euro..