tips en tricks voor meer vis


nathan van dalen
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-01-2014 20:18
Locatie: zwijndrecht

20-03-2017 13:40

hallo
ik loop als visser tegen een paar problemen aan, ik vis de afgelopen 2 jaar met enkele uitzonderingen alleen maar op makkelijk water waar je op een redelijke dag een stuk of 5 kleine boerenschubben kan vangen. maar eigenlijk sinds ik een niewe karperhengel heb aangeschaft:( jrc contact rod)
verspeel ik de helft. de lijn die op de molen zat is niet erg dik en heeft verrassend veel rek.
eerst dacht ik dat het daaran lag maar toen ik de oude molen erop zette was het probleem niet opgelost.
als rig gebruik ik het simpelste ooit een wartelloodje los op de lijn met daaronder een standaard kant en klare onderlijn. wel met line aligner want dat werkte al beter.
een ander probleem is dat andere die op het water vissen vele malen meer aanbeten krijgen.
zelfs als ik met hetzelfde aas vis.
ook wil ik het dit jaar aanpakken op moeilijker water met grotere vis. maar dan ben ik bang dat ik of geen enkele aanbeet krijg of de enige kans verspilt :roll:
dus ik zou graag een paar tips/tricks willen voor de volgende punten
1 meer aanbeten krijgen
2 minder verspillen
3 klein materiaal wat hiervoor helpt

alvast bedankt Nathan van Dalen
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

20-03-2017 14:02

Ik raad je aan om wat foto's te maken van je laatste meter Nathan, dan kunnen we het wat beter beoordelen.
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

20-03-2017 14:02

wat is een boerenschub?

je hebt wel boerenkarpers, maar die komen hier niet voor. (je komt uit de omgeving Den Bosch)

en het is niet verspillen maar verspelen ;)

zeg eerst maar eens HOE je de karpers verspeelt. lijnbreuk? losschieters? hou je de spanning van de lijn wel constant tijdens de dril? vis je met scherpe haken of hangen die van vorig jaar er nog aan? en als je met een schuiflood zonder stoppertje vist, sla je wel hard genoeg aan? is de stekkeuze wel goed als anderen structureel meer vangen? en dan vergeet ik vast nog wel wat punten.

naast dit alles kan ook toeval een rol spelen. ook ik kan een hele rits aanbeten op rij verzilveren en er dan ineens een paar verspelen. zo ook met de aanbeten, soms 'doen ze het' en soms willen ze gewoon niet. en dat kan dan weer per stek verschillen.

vissen bestaat uit een heleboel factoren die je allemaal probeert te optimaliseren om de kans op vis in het net zo groot mogelijk te maken.
nathan van dalen
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-01-2014 20:18
Locatie: zwijndrecht

20-03-2017 14:20

Joost Rippen schreef:wat is een boerenschub?

je hebt wel boerenkarpers, maar die komen hier niet voor. (je komt uit de omgeving Den Bosch)

en het is niet verspillen maar verspelen ;)

zeg eerst maar eens HOE je de karpers verspeelt. lijnbreuk? losschieters? hou je de spanning van de lijn wel constant tijdens de dril? vis je met scherpe haken of hangen die van vorig jaar er nog aan? en als je met een schuiflood zonder stoppertje vist, sla je wel hard genoeg aan? is de stekkeuze wel goed als anderen structureel meer vangen? en dan vergeet ik vast nog wel wat punten.

naast dit alles kan ook toeval een rol spelen. ook ik kan een hele rits aanbeten op rij verzilveren en er dan ineens een paar verspelen. zo ook met de aanbeten, soms 'doen ze het' en soms willen ze gewoon niet. en dat kan dan weer per stek verschillen.

vissen bestaat uit een heleboel factoren die je allemaal probeert te optimaliseren om de kans op vis in het net zo groot mogelijk te maken.


* laaggebouwde schubkarpers.
ten eerste los ik ze tijdens de dril dus ik weet niet of het dan nog uitmaakt of de haak scherp is??
ik houd de lijn altijd onder spaning tijdens het drillen, en of ik hard genoeg aansla heeft dat dan ook te maken met het lossen tijdens de dril?? ( niet dat ik niet hard aansla)
en het is op een water waar er eigenlijk maar 1 plek is. als je aankimt en er zit al iemand kun je dat water vergeten en ergens anders zitten, dus een structuele plek heeft er ook niks mee te maken.
en ik verspil op elk water en niet alleen karper.
bedankt voor je reactie, ik hoor graag meer.
Nathan
nathan van dalen
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-01-2014 20:18
Locatie: zwijndrecht

20-03-2017 14:22

Rik koster schreef:Ik raad je aan om wat foto's te maken van je laatste meter Nathan, dan kunnen we het wat beter beoordelen.


ha rik
wat bedoel je hier precies mee?
of is t raar dat ik het nie weet :lol:
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

20-03-2017 14:31

:wink: Plaatje kijken Nathan,

hoofdlijn/ loodsysteem/ onderlijntje! Hoe dit geheel geknoopt!

Groet.
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

20-03-2017 14:54

@ nathan:
scherpe haken zijn uiterst belangrijk, en wel voordat je ingooit. een botte haak zorgt voor heel wat lossers omdat die slechter inhaken al tijdens de aanbeet alsmede tijdens het slaan. dus controleer je haken ALTIJD voordat je gaat vissen en als je ook maar de indruk hebt dat ze ook maar ietwat minder scherp zijn dan je ongebruikte haken, meteen vervangen. ik ken genoeg vissers die bij elke vissessie standaard hun haken vervangen. en dat is eigenlijk best verstandig.
nathan van dalen
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-01-2014 20:18
Locatie: zwijndrecht

20-03-2017 15:02

robertino smith schreef::wink: Plaatje kijken Nathan,

hoofdlijn/ loodsysteem/ onderlijntje! Hoe dit geheel geknoopt!

Groet.



aha :D
nou dat is niet veel,
gwn lood boven een strategy onderlijntje.
dus daar kan verbeterd worden?
ps: de reden dat ik zo simpel vis is omdat er op het water veel obstakels zijn en af en toe zo een vis in de takken zwemt en dan verspil je alles.
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

20-03-2017 15:07

ah, ok.

maar WELKE strategy onderlijn gebruik je dan? er zijn er een aantal, en sommige zijn geschikt voor maar een soort rig.
mijn tip: ga zelf onderlijnen knopen. met een beetje oefening maak je zelf betere onderlijnen dan een firma die voor je knopen kan.

een goede test om te kijken of een onderlijn goed inhaakt is de handpalm test. laat de onderlijn over je handpalm lopen met de punt van de handpalm af. dan haal je de onderlijn naar boven en als het goed is draait de haak vlak voor de handpalm om en haak je jezelf (niet te hard dus). als dit effect niet verkregen kan worden dan deugt je onderlijn niet.
nathan van dalen
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-01-2014 20:18
Locatie: zwijndrecht

20-03-2017 15:53

Joost Rippen schreef:ah, ok.

maar WELKE strategy onderlijn gebruik je dan? er zijn er een aantal, en sommige zijn geschikt voor maar een soort rig.
mijn tip: ga zelf onderlijnen knopen. met een beetje oefening maak je zelf betere onderlijnen dan een firma die voor je knopen kan.

een goede test om te kijken of een onderlijn goed inhaakt is de handpalm test. laat de onderlijn over je handpalm lopen met de punt van de handpalm af. dan haal je de onderlijn naar boven en als het goed is draait de haak vlak voor de handpalm om en haak je jezelf (niet te hard dus). als dit effect niet verkregen kan worden dan deugt je onderlijn niet.


ik gebruik de linealigner rig of de snowman rig (alleen de hairlengte verschilt)
ook heb ik de basic rig van piet vogel maar daar verspil ik al helemaal veel mee volgens mij.
ze slagen trwns wel allemaal in de handpalm-test.
Michiel Van Sande
Berichten: 330
Lid geworden op: 06-04-2010 18:06
Locatie: Merksplas

20-03-2017 17:07

Ik gok dat er toch ergens iets schort aan je manier van aanslaan/drillen OF dat je haken toch bot zijn.
Ik heb zelf een hele periode met kant en klare onderlijnen gevist en ik heb nooit meegemaakt dat er 3 verschillende rigs zoveel lossers opleverden. 1 rig kan altijd slecht haken door een foutje of gewoon verkeerde omstandigheden. ( verkeerde bodem bv. ) maar dit bij 3 verschillende rigs hebben is niet juist.
Hangen de rigs al een langere tijd aan de lijn of is het echt recht uit de verpakking, aan de lijn, in het water?
Let je wel op dat je niet met de haakpunt door het harde plastic heen prikt tijdens het uit de verpakking halen van de rig?
Even met de haakpunt over je nagel gaan is ook altijd goed om te kijken of ie nog scherp genoeg is.
Kan je er gemakkelijk een kras mee maken, is ie nog scherp. ( Niet te hard duwen, je wil de haak niet door je nagel heen :lol: )

Ik persoonlijk vermoed dat je naar je manier van aanslaan moet gaan kijken.
Misschien sla je toch net iets te zacht aan of houd je net niet genoeg spanning op de lijn bij het drillen.
( Ik heb het al vaker gezien dat mensen bij de neerwaartse beweging van de hengel tijdens het "pompen" de lijn veel te soepel laten komen.)
Ik weet niet van welke hengel je komt en ik ben ook niet bekend met de JRC Contact maar het kan zomaar zijn dat de JRC contact wat zachter is dan je vorige hengel waardoor je iets harder aan moet slaan om de haak goed te zetten.

Ik zou zeggen, laat eens iemand anders een paar vissen drillen met jou hengel? ( Is toch snel gebeurd op een water met zoveel runs per dag) Als hij dan weer lost weet je in ieder geval al dat het probleem niet bij jou ligt.
Vangstenteller 2018 :
Spiegelkarper : 2
Schubkarper : 8

Top vangsten
PR :
Spiegelkarper 14,6Kg.
Schubkarper 13,4Kg.
Mooiste vangsten :
Goudkarper: 10.8Kg
Volschub: 14.6Kg
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

20-03-2017 17:26

Ik stel voor dat je eerst eens leert vissen, om de vis niet tot aan de takken te laten komen ! Google maar eens op karpervissen tegen obstakels....

Vervolgens koop je dit systeem. https://www.tackleshop.nl/PB_Products_E ... 0wod7NEK0A

Dat is al een stuk vis veiliger, dat is belangrijker dan vangen namelijk.

Hang je dit onderlijn aan je wartel http://www.eurotackle.nl/Merkenshop/Kor ... 0wodp5YGWw

En als je weet hoe je een vis moet drillen, en ervoor kan zorgen dat deze niet in de takken komt, kun je aan andere systemen gaan denken.

Lees je even heel goed in aub op internet over obstakelvissen, doe je dit niet.... doe ons allen een plezier, en vis niet in de buurt van obstakels, je maakt een vis kapot namelijk op jouw manier van vissen.

We zijn allemaal jong geweest, en hebben het allemaal moeten leren, maar tegenwoordig is er zeer veel op internet te vinden, eigenlijk alles. Verdiep je hier aub in, en het komt helemaal goed.

Michiel Van Sande schreef:
Ik persoonlijk vermoed dat je naar je manier van aanslaan moet gaan kijken.
Misschien sla je toch net iets te zacht aan of houd je net niet genoeg spanning op de lijn bij het drillen.
( Ik heb het al vaker gezien dat mensen bij de neerwaartse beweging van de hengel tijdens het "pompen" de lijn veel te soepel laten komen.)
Ik weet niet van welke hengel je komt en ik ben ook niet bekend met de JRC Contact maar het kan zomaar zijn dat de JRC contact wat zachter is dan je vorige hengel waardoor je iets harder aan moet slaan om de haak goed te zetten.


Michiel, bij statisch vissen,sla je niet aan. Hoeft niet,en is nergens voor nodig.
Gebruikersavatar
Pim van de Panne
Berichten: 20
Lid geworden op: 05-03-2017 17:52
Locatie: Kamerik

20-03-2017 17:43

Rik koster schreef:Ik stel voor dat je eerst eens leert vissen, om de vis niet tot aan de takken te laten komen ! Google maar eens op karpervissen tegen obstakels....

Vervolgens koop je dit systeem. https://www.tackleshop.nl/PB_Products_E ... 0wod7NEK0A

Dat is al een stuk vis veiliger, dat is belangrijker dan vangen namelijk.

Hang je dit onderlijn aan je wartel http://www.eurotackle.nl/Merkenshop/Kor ... 0wodp5YGWw

En als je weet hoe je een vis moet drillen, en ervoor kan zorgen dat deze niet in de takken komt, kun je aan andere systemen gaan denken.

Lees je even heel goed in aub op internet over obstakelvissen, doe je dit niet.... doe ons allen een plezier, en vis niet in de buurt van obstakels, je maakt een vis kapot namelijk op jouw manier van vissen.

We zijn allemaal jong geweest, en hebben het allemaal moeten leren, maar tegenwoordig is er zeer veel op internet te vinden, eigenlijk alles. Verdiep je hier aub in, en het komt helemaal goed.


Dat je dit nog doet voor iedereen :o , maar ff serieus respect. :roll: .
CARPFISHING
our goal is to make things WET!!!
nathan van vuuren
Berichten: 74
Lid geworden op: 08-02-2017 07:20

20-03-2017 17:43

nathan waar vis je ik lees dat je rond regio den bosch woont op welk water vis je meschien als ik daar oook vis kan ik je paar tips gevenen over wat bij mij het beste werkt :wink: ben geen een super exper maar ik heb heus wel al wat karpers gevangen
nathan van vuuren
Berichten: 74
Lid geworden op: 08-02-2017 07:20

20-03-2017 17:52

ook ik heb de basic rig van piet vogel maar daar verspil ik al helemaal veel mee volgens mij.
ze slagen trwns wel allemaal in de handpalm-test.[/quote]ik vis met piet vogel basic rigs maar modeficeer ik met wat spullen er zijn tegen woordig zovéél onderlijnen maar ik hou het bij basic gevlochten matriaal haak maatje 8 line aligner verzwaart op 4 cm van de haak en shot on the hook wel heel eenvoudig maar is goedkoop en werkt voor mij goed
nathan van dalen
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-01-2014 20:18
Locatie: zwijndrecht

20-03-2017 18:00

nathan van vuuren schreef:nathan waar vis je ik lees dat je rond regio den bosch woont op welk water vis je meschien als ik daar oook vis kan ik je paar tips gevenen over wat bij mij het beste werkt :wink: ben geen een super exper maar ik heb heus wel al wat karpers gevangen


ja heb ik eerder gehoord maae ik woon in zwijndrecht :-? :-?
Michiel Van Sande
Berichten: 330
Lid geworden op: 06-04-2010 18:06
Locatie: Merksplas

20-03-2017 18:02

@Rik,
Met een zelfhaaksysteem is het inderdaad overbodig om aan te slaan. Hoewel ik dan persoonlijk ook nog graag een extra "tik" geef.

Maar Nathan vist niet met een zelfhaaksysteem maar met een wartellood, hier heeft de vis toch geen gewicht waardoor de haak prikt? (Doorprikt)
Naar mijn inziens is aanslaan dan nog wel nodig. (Ik kan er naast zitten hoor, maar zo hebben ze mij het toch geleerd) :roll:
Vangstenteller 2018 :
Spiegelkarper : 2
Schubkarper : 8

Top vangsten
PR :
Spiegelkarper 14,6Kg.
Schubkarper 13,4Kg.
Mooiste vangsten :
Goudkarper: 10.8Kg
Volschub: 14.6Kg
nathan van dalen
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-01-2014 20:18
Locatie: zwijndrecht

20-03-2017 18:04

[quote="Rik koster"]Ik stel voor dat je eerst eens leert vissen, om de vis niet tot aan de takken te laten komen ! Google maar eens op karpervissen tegen obstakels....

Vervolgens koop je dit systeem. https://www.tackleshop.nl/PB_Products_E ... 0wod7NEK0A

Dat is al een stuk vis veiliger, dat is belangrijker dan vangen namelijk.

Hang je dit onderlijn aan je wartel http://www.eurotackle.nl/Merkenshop/Kor ... 0wodp5YGWw

En als je weet hoe je een vis moet drillen, en ervoor kan zorgen dat deze niet in de takken komt, kun je aan andere systemen gaan denken.

Lees je even heel goed in aub op internet over obstakelvissen, doe je dit niet.... doe ons allen een plezier, en vis niet in de buurt van obstakels, je maakt een vis kapot namelijk op jouw manier van vissen.

We zijn allemaal jong geweest, en hebben het allemaal moeten leren, maar tegenwoordig is er zeer veel op internet te vinden, eigenlijk alles. Verdiep je hier aub in, en het komt helemaal goed.





idd respect dat je zulke goede reacties overal geeft.
maar het proleem is niet dat ik tegen obstakels aan ga liggen maar dat naarmate de vis bij de kant komt er overal takken uit het water steken langs mijn kant. de vis komt vrijwel altijd meteen los als ie vast zit maar je lijn blijft vast zitten.
en die chod montage, is dat voor de veiligheid voor de vis of voor betere inhaking?
Laatst gewijzigd door nathan van dalen op 20-03-2017 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
nathan van dalen
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-01-2014 20:18
Locatie: zwijndrecht

20-03-2017 18:06

Michiel Van Sande schreef:@Rik,
Met een zelfhaaksysteem is het inderdaad overbodig om aan te slaan. Hoewel ik dan persoonlijk ook nog graag een extra "tik" geef.

Maar Nathan vist niet met een zelfhaaksysteem maar met een wartellood, hier heeft de vis toch geen gewicht waardoor de haak prikt? (Doorprikt)
Naar mijn inziens is aanslaan dan nog wel nodig. (Ik kan er naast zitten hoor, maar zo hebben ze mij het toch geleerd) :roll:


dat klopt inderdaad, zou de vrijloop zwaarder zetten een optie zijn?
of zo een lood clippie ofzo
Michiel Van Sande
Berichten: 330
Lid geworden op: 06-04-2010 18:06
Locatie: Merksplas

20-03-2017 19:23

Waarom niet gewoon een inlinelood en dan de wartel van je rig een stukje aantrekken in het lood?
Zo prikt hij ook zelf zonder aan te slaan. (Althans, zo vis ik altijd)
Simpelste wat er is, kan je niets verkeerd mee doen ;)
Vangstenteller 2018 :
Spiegelkarper : 2
Schubkarper : 8

Top vangsten
PR :
Spiegelkarper 14,6Kg.
Schubkarper 13,4Kg.
Mooiste vangsten :
Goudkarper: 10.8Kg
Volschub: 14.6Kg
nathan van dalen
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-01-2014 20:18
Locatie: zwijndrecht

20-03-2017 19:30

dank jullie wel
haken voelen redelijk scherp aan en ik maar er heel makkelijk krassen mee op mn nagel.
maar is het dan zo dat als je met hele ingewikkelde systemen vist dat je makkelijker de vis in je net weet te krijgen,?
kan het ook nog aan de lijnen liggen?
als iemand een simpele montage weet kant en klaar of makkelijk te maken hoor ik t graag.
Nathan
Michiel Van Sande
Berichten: 330
Lid geworden op: 06-04-2010 18:06
Locatie: Merksplas

20-03-2017 19:49

nathan van dalen schreef:dank jullie wel
haken voelen redelijk scherp aan en ik maar er heel makkelijk krassen mee op mn nagel.
maar is het dan zo dat als je met hele ingewikkelde systemen vist dat je makkelijker de vis in je net weet te krijgen,?
kan het ook nog aan de lijnen liggen?
als iemand een simpele montage weet kant en klaar of makkelijk te maken hoor ik t graag.
Nathan


Het is zeker niet zo dat je meer vis vangt door ingewikkelde systemen.
Alles wat op de markt is heeft zijn achterliggende reden, of je er ook daadwerkelijk "meer" door vangt of de haak ook echt beter haakt, ... moet ieder voor zich uit maken. Sommige dingen zullen zeker hun toegevoegde waarde hebben, andere zijn voornamelijk voor de commerce..

Ik vis nu nog met een standaard soepele rig met een line aligner en een shot on the hook voor een snellere draaiing, meer mag er bij mij niet meer op.
Ik ben van mening dat des te minder je op je lijn hebt hangen, des te kleiner de kans dat de vis iets opmerkt.

Ik zou als ik jou was in tussentijd een kant en klare rig kopen met een inline lood & ondertussen tijdens het vissen wat oefenen om zelf onderlijnen te knopen. Komt veel goedkoper uit en je valt nooit onverwachts zonder onderlijnen.
Op het internet zijn mooie tutorials te vinden over het knopen van een rig, kijk maar eens op youtube ofzo.
Vangstenteller 2018 :
Spiegelkarper : 2
Schubkarper : 8

Top vangsten
PR :
Spiegelkarper 14,6Kg.
Schubkarper 13,4Kg.
Mooiste vangsten :
Goudkarper: 10.8Kg
Volschub: 14.6Kg
nathan van dalen
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-01-2014 20:18
Locatie: zwijndrecht

20-03-2017 20:15

harstikke bedankt voor deze reactie.
dan heb ik nog 1 vraag, wat is nouw precies het doel van een leader?
en of iemand nog tips heeft( zie topic startend bericht)
om je aas aantrekkelijker te maken of dressuur te verbreken ofzo waardoor je meer vis vangt.
Nathan
nathan van vuuren
Berichten: 74
Lid geworden op: 08-02-2017 07:20

20-03-2017 20:34

nathan van dalen schreef:harstikke bedankt voor deze reactie.
dan heb ik nog 1 vraag, wat is nouw precies het doel van een leader?
en of iemand nog tips heeft( zie topic startend bericht)
om je aas aantrekkelijker te maken of dressuur te verbreken ofzo waardoor je meer vis vangt.
Nathan
zo dat he laatste stuk van je lijn op dde bodem ligt maar dat kan ook met tube en hoe oud ben jij eigenlijk en hoe lang vis je ps dresuur doe gwn iets nieuws kwa aas vorm
nathan van dalen
Berichten: 62
Lid geworden op: 04-01-2014 20:18
Locatie: zwijndrecht

20-03-2017 20:49

[/quote]zo dat he laatste stuk van je lijn op dde bodem ligt maar dat kan ook met tube en hoe oud ben jij eigenlijk en hoe lang vis je ps dresuur doe gwn iets nieuws kwa aas vorm[/quote]

dus een leader verbeterd niet echt de inhaking ofzo.
ik ben 16 en vis al een jaar of 10. en zo een 5 jaar op karper.
ik wou het eigenlijk altijd simpel houden maar toen ik een nieuw water ontdekte waar ik veel aanbeten kreeg begon ik ook veel te verspillen, dus vandaar.