niewe bewaar zakken


Plaats reactie
hj schutte

25-02-2017 14:45

wie weet het verschil tussen niewe bewaarsling die een kleine 5 jaar op de markt zijn en de bewaarzakken die begin jaren 90 in de handel verkrijgbaar waren. en welke het beste volgends andere vissers zouden kunnen zijn. ik denk zelf de begin jaren 90 nylon bewaarzakken en de bewaarsling die sinds een klein tijdje op de markt is nog wel wat teweeg zouden kunnen brengen.
weeten jullie misschien de voordelen en nadelen????????
hj schutte

25-02-2017 15:54

de bewaarzakken van vroeger lijkt me beter omtegebruiken op ondiepwater waar de karper tegen de bodemligt stil en in een donker zachte zak. alleen de vinnen zul je zien bewegen daarbij zal de karper wel balans houden. bij harde wind de 4 hoeken met touw en steunen verankeren en met de kop in de wind maar meestal vis ik 1 nacht en kijk wel naar de weervooruitzichten. met de niewe uitvoering heb ik het vorig jaar zo gedaan dat ik de karper niet bewaarde. 3 oplaadbare en draagbare tl lampen van de action die ik bij me had of om bij de lantaarns tegaan zitten om licht tehebben en foto`s s`nachts temaken en de karper binnen 7 minuten terug telaten keren in hetzelfde water en gebruikte bewaarsling als terugzetzak. in de bewaarsling zit de zak van de sling niet om de karper en de karper kan dan gaan zwemmen (plonsen). zo kan bij karper nog een stressyndroom lang misschien nog wel een hele leven merkbaar zijn. de eerste uuren dat schubben verzakken tot op lange termijn schuwheid en schuchterheid nog steed bij de karper aanwezig is. dat ligt niet aan de hersenen maar aan hartkloppingen die de karper zou kunnen krijgen. een hoger hartritme hogere bloeddruk. pijn heeft dat beestje eigenlijk niet want daar zijn de hersenen niet genoeg voor ontwikkeld. de karper heeft namelijk geen neocoretex en kan geen pijn sensatie voelen.
Laatst gewijzigd door hj schutte op 25-02-2017 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

25-02-2017 16:37

die zgn recovery slings zijn eigenlijk geen bewaarzakken...al worden ze tegenwoordig door vele wel zo gebruikt :wink:


het beste is natuurlijk meteen terugzetten, maar als het dan toch perse moet zou ik een gewone normale bewaarzak gebruiken van 2x1.5mtr oid met rits of trekkoord...en dan zo lang touw dat de vis op de bodem kan gaan liggen of in ieder geval zelf z'n diepte en richting waarop die in het water ligt een beetje kan uitzoeken

zo'n recovery sling veroorzaakt veel meer stress, want de karper kan niet omlaag zwemmen of z'n eigen richting bepalen.. het is natuurlijk geen probleem om zo'n sling te gebruiken om de vis mee terug te zetten, maar je hebt ook al 1 of 2 schepnetten bij, 1 of 2 onthaakmatten, en verschillende bewaarzakken....en dan dus ook nog als 4e item de recovery sling erbij...whats next ?!

maar ze zien er beter uit op de foto natuurlijk dan een touwtje wat het water inloopt :lol:
hj schutte

25-02-2017 16:48

die oplaadbare en draagbare tl balk van de action zijn makkelijk
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

02-03-2017 20:58

Inderdaad, je moet altijd proberen om je vis zo snel mogelijk terug te zetten.
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

02-03-2017 21:12

Ik heb niks tegen het zakken van vissen, sterker nog ik zak zelf ook wel eens een vis, wat nu echter beter of slechter is dat weet ik niet, het beste is natuurlijk helemaal niet zakken, maar het beste is ook om niet een vis zijn bek met een haak te penetreren :) hmmm

Ik zelf gebruik een ouderwetse en een wat nieuwer model met rits sluiting en gebaseerd op de oude bewaarzakken.
En eigenlijk voornamelijk de reden voor de oude, is het compacte principe, de weighsling met drijvers passen niet om mijn schepnet gerold, en dan past het niet meer in mijn 2 rod sleeve, dus voor mij een weighsling zonder drijvers, puur om de vis terug te zetten.

Verder ben ik het wel aardig eens met Dennis gerrits, en ik denk dat daar wel een aardige kern van waarheid inzit.

Ps : zo'n touwtje is helemaal zo gek nog niet hoor, dat verstop je een stuk beter in frankrijk dan een drijvende weighsling :lol:
hj schutte

04-03-2017 02:08

s`nacht`s een paar tl balken van de kwo mee. heb je voldoende licht en maakt ook nog mooie foto`s in het holst van de nacht. kan de ciprinus carpio gelijk weer terug het donkere water in!!!!! geen schade aan de karper en das altijd mooi
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

04-03-2017 17:10

Wat voor schade bij het zakken ?
Plaats reactie