Spiegelkarperprojecten


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

21-02-2017 11:09

Regelmatig is het mij opgevallen en ook nu weer in het artikel KWO boulevard, dat de spiegelkarpers welke over het algemeen worden uitgezet bij een zogenaamd spiegelkarperproject, vrijwel geen spiegels/schubben op de flanken hebben. Het motto van dergelijke uitzettingen is toch; mooie vis voor de toekomst? Maar zitten we als karpervisser werkelijk te wachten op deze eenheidsworst spiegelkarper? Ik persoonlijk vind het helemaal niks, zie liever spiegelkarpers waar meer variatie in zit qua schubben patroon.

Hoe denken jullie hier over?
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

21-02-2017 11:42

Mee eens Mike, gedachte erachter, het slag skp karper van tegenwoordig! Zijn over algemeen snel groeiers, over/ binnen 5 jaar, de magische 15 kilo grens halen (is mij oid verteld). Hoewel ik het ik het ook fantastisch vind om zo nu en dan een mooie spiegel te vangen, het is veelal veel van hetzelfde slag karper, uitzonderingen daar gelaten! Vaak oude bestand op een water en hoeft niet altijd groot te zijn, een paar mooie schubben op de flanken .... geeft toch voor mij een completer plaatje.
Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

21-02-2017 12:23

Heeft niet alleen met de snelle groeiers te maken, maar ook met het financiele plaatjes en vooral de herkomst van de vissen. Veel vissen bij o.a. Duitse kwekers worden gekweekt voor de pan en dan is het makkelijker om een kale vis te hebben dan een met schubben, want dat scheelt weer werk. Prijstechnisch zijn de kalere vissen ook nog een flink pstuk goedkoper dan de mooi beschubte vissen en is het daarin dus ook altijd een afweging die je moet maken.

Hier op de IJssel zit inmiddels een vrij gevarieerd bestand van uitzet spiegels in alleelei vornen en maten. Zo zijn er tijdens de eerste lichting(en) in 2000 t/m 2003 vrij veel rijen en volschubs uitgezet en is dit later overgegaan op wat kalere vissen. Qua groei zie je duidelijk terug dat die kale vissen veel sneller groeien en ook groter worden dan de rijen. Laatsgenoemde zijn gemiddeld een pond of 25/26 met uitschieters naar begin 30 pond. De kale vissen zitten na een paar jaar al op/over dat gewicht en groeien dan ook nog wat door.

Die kale vissen maken het terugzoeken overigens ook een heel stuk lastiger. Ze lijken relatief veel op elkaar en dus moet je echt heel goed zoeken om een match te vinden.

Ik weet dat er in Friesland recentelijk ook weer vis is uitgezet op de boezem, daar zaten ook echte pareltjes bij!
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

21-02-2017 12:28

Spiegels zijn leuk omdat er weinig van rondzwemmen. Door al die SKP's is de lol er straks snel af denk ik. Hier op het kanaal zijn er de afgelopen jaren ook veel spiegels gevangen, en ik heb er de nodige gevangen. En er zitten wel mooie tussen maar veel is toch echt model "bordjerond met staart".

Afbeelding

Wmb mogen ze gewoon weer 25% wildbroedhybriden gaan uitzetten (ja ik weet het, die worden niet meer gekweekt) met 10% mooie spiegels.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

21-02-2017 12:43

Veredelde braadvissen met de power van een megaplatte bah bah :cry:
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

21-02-2017 13:36

En wat doen alle zeikerds eraan binnen een HSV of federatie om er wat aan te veranderen?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

21-02-2017 13:59

Exact hetzelfde dat ik ook heb gedaan bij het lobby-en voor de SKP's
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

21-02-2017 14:13

hmmzzz.

Als ik lees over uitzettingen en de daarbij behorende plaatjes zie wordt er vaak gekozen voor een deel mooie vissen, een deel minder mooi, en een deel vrij kaal.

Ik ga er vanuit dat diegene die zich hier (veelal vrijwillig nb) voor inzetten goede redenen voor hebben, Bijv zowel naar de behoefte aan kwaliteit als kwantiteit kijken.
Volgens mij moet je hier ook een beetje op vertrouwen. En zo niet, kun je je altijd aansluiten als vrijwilliger/ zelf initiatief nemen.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

21-02-2017 14:14

Je kunt het bijna nooit goed doen, althans, niet voor iedereen. Soms levert het wel eens gezeik op, soms hele positive reacties.

Helaas ben ik vanwege al het werk wat ik voor de KSN en de federatie doe ook wel eens doelwit geworden van persoonlijke bedreigingen en meer van dat gelapzwans om dingen waar ik niet eens mee van doen had. Misschien leest die persoon hier ook mee:

H, benader me eens via de goede wegen in plaats van privé lastig te vallen. Zal een hoop schelen.

Feit blijft wel dat als er alleen maar vanaf de bank of vanuit de karperstoel geklaagd wordt, maar verder geen stappen ondernomen worden, er ook geen reet veranderd. De vereniging dat ben je zelf. Nu spreek ik voor een hoop mensen wel duidelijke taal, maar voor een hoop ook niet.

Leveringen kunnen ook niet altijd meezitten. Soms is er een toestemming en wil je die zsm nog benutten voordat het weer teruggedraaid wordt. En ik spreek uit ervaring. Als dan een CarpFarm wel kan leveren (welke soms ook echt wel hele mooie leveringen heeft) dan is dat maar zo. Kostenplaatje is er ook eentje van, verschil van 5,5 naar 8 euro of meer voor hele mooie geselecteerde vissen is nogal wat.

Dus schroom vooral niet om wensen kenbaar te maken, zoveel tijd kost het allemaal niet en zoals hierboven wordt aangegeven, alles heeft een afweging
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

21-02-2017 14:50

:lol: Persoonlijk zou ik kiezen voor minder kilo´s, maar dan mooiere vissen, blijft het kostenplaatje hetzelfde! Maar goed ....

Ben niet ontevreden hoor :wink: , was het alleen maar ergens mee eens!

Groet.
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

21-02-2017 15:55

@Sven, misschien kun je even duidelijker zijn welke H. je aanspreekt? Ik heb jou nml nog nooit prive benaderd. :)

Daarnaast wordt hier nu in dit topic mij om mijn mening gevraagd, dit is mijn mening. Als de KSN/Federatie mij om mijn mening zou vragen dan zou ik deze ook geven. Maar mijn mening doet niks af aan de inzet van vrijwilligers etc. IK heb niet zo'n behoefte aan een bestand met voornamelijk spiegels. Spiegels waren een tijdje handig voor monitoringsdoeleinden, dat begreep ik heel goed. Maar als er geen noodzaak meer is voor monitoring, doe het dan vooral niet en zet schubs uit.

Nogmaals, dit is mijn bescheiden mening. Respect voor alle vrijwilligers, en diegene die gaan lopen dreigen om hun mening kracht bij te zetten, tja....

Gevarieerde uitzet > SKP > geen uitzet. :)
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

21-02-2017 16:06

Schubs zijn wat mij betreft ook van harte welkom maar dan wel het type 'buffel', je weet wel, met de knik achter de kop.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

21-02-2017 16:48

Daar ben ik het mee eens Bert. In de UK noemen ze die king carp en hier vroeger edel karper. Dat waren niet alleen spiegels dus.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

21-02-2017 18:32

Zou de heren (en redactie) aanraden eerst eens te kijken wat een SKP nu eigenlijk inhoud! Bij SVZWN heeft men bij verschillende uitzettingen dit principe helaas overboord gegooid kreeg ik te horen?

Mega SKP: meesterwerk van Roelof Schut.

Deze aanhef klopt niet. We mogen Roelof dankbaar zijn voor zijn inspanningen op het gebied van uitzettingen. Alleen houd hij niet van het volledig monitoren van het bestand wat natuurlijk zijn goed recht is.

Te lezen valt o.a. op de site van het BVK welke leveranciers instaat zijn kale, redelijk of erg mooie geschubde spiegels kan leveren. Ook onderlinge gewichten kunnen sterk uiteenlopen bij sommige leveranciers. Dat de laatste jaren ook de nodige kg aan schubs geleverd worden wil ik graag vermelden.

Uitzettingen van karper zijn van alle tijden, dat de jaren van 70 tot 80 ton karper ver achter ons liggen hoop ik nooit meer mee te maken.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

21-02-2017 18:52

Harold Hoekstra schreef:@Sven, misschien kun je even duidelijker zijn welke H. je aanspreekt? Ik heb jou nml nog nooit prive benaderd. :)



Gaat ook niet over jou. Weet ook niet of degene nog hier op het forum neust, maar gezien zijn anti-alles zou het zomaar kunnen. Verder heb ik alles wat met hem te maken heeft geblokkeerd op Social Media, maar meneer vertikt het om via de nette weg ergens naar te vragen.

HP zegt de meeste oudgedienden wel genoeg ;)

Ben benieuwd of ik een PB'tje krijg hier of dat ie netjes via de federatie contact zoekt. Dan kon het best eens constructief worden, maar dan moet je niet gaan liegen en verwijten.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

21-02-2017 19:40

HP is ondertussen wat jaren ouder geworden, grijze haren en de baard in zijn keel. Kan mogelijk wat meer relativeren, de wereld is wel donker maar nog niet zwart.

Sven gewoon doorgaan waar je mee bezig ben.

Groetjes,
Peter
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

24-02-2017 14:28

Moet wel zeggen dat de kaalheid van de spiegels die ik bij de laatste uitzettingen heb gezien heel erg mee valt. Zitten genoeg vissen bij met een redelijk mooi beschubbingspatroon. Deze trend zie ik eigenlijk wel een beetje terug vanaf 2012. Vanaf die periode bij verscheidene uitzettingen aanwezig geweest en heel veel vissen in de handen gehad. Daarnaast ben je natuurlijk ook altijd afhankelijk van de kwekers. Vele variabelen.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Plaats reactie