wetenschap achter beetmelders?


Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

01-02-2017 10:52

Heren,

aangezien ik hier laatst een leuke discussie/gesprek over had
vraag ik me is af hoe jullie hierover denken:

is het nou qua effectiviteit echt een toegevoegde waarde om een dure high end beetmelder te hebben? Of betaal je gewoon voor duurzaamheid, kwaliteit en looks.

in Hoeverre is er ooit wetenschappelijk aangetoond dat een pak m beet delkim of Fox beter registreert (over bijv een grotere afstand) dan een B merk beetmelder met beperkte opties.

Kun je bijvoorbeeld stellen dat een betere of meer sensoren iets waarnemen want een simpele sensor niet waarneemt?

ben benieuwd.

Groetjes,
Torsten
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

01-02-2017 11:08

Was leuk geweest om hier een enquete van te maken ;)
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

01-02-2017 11:44

Frenk de Gruiter schreef:Was leuk geweest om hier een enquete van te maken ;)


te laat:-P

maar geen gedachtes?
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

01-02-2017 12:07

Jazekerwel :)

Een beetmelder moet bij mij functioneel zijn.
Hij moet doen wat ie moet doen: melden dat er wat gebeurt aan het einde van het lijntje.

Kleuren, allerlei toeters en bellen, zijn handig maar worden niet al te veel gebruikt, want ik ben teveel penvisser en dan heb je dat niet nodig.
Ik heb de Delkim EV plus in gebruik (vier stuks) met snag bars vast op de rod pod voor de Rivier en Frankrijk.

Daarnaast ook :
* enkele setjes Fox Microns (3 stuks), Micron MX (2 stuks, standaard in de auto liggen), alle zo'n 20 jaar oud
* Carpsounders (5 stuks), die met die camouflageprint (dik 25 jaar oud)
* BB conversions 3 stuks (van Bruins Boxmeer, helaas stuk)
* een setje van drie beetmelders met ontvanger van onbekend merk, maar die gaat naar mijn zoon.
Een hele lijst, maar in de loop van de jaren verzamel je (/krijg je) wat en ik doe bijna nooit iets weg :)
Op die BB Conversions na, doen ze het allemaal nog perfect!

In de Penvistas altijd een losse Fox micron met korte steun, voor het geval dat....
Laatst gewijzigd door Frenk de Gruiter op 01-02-2017 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

01-02-2017 12:22

dank!

jij zou dus zeggen, je betaalt voor looks en kwaliteit.
niet voor een beter werkend apparaat?

of interpreteer ik je verkeerd:-)
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

01-02-2017 12:35

Nee, ikke niet. He moet functioneel zijn, dus looks doen me niets. Het moet wel goed zijn. Ik ben misschien ouderwets, maar ik kijk naar de lijnen die uit de top lopen. Ik zie eerder een aanbeet dan dat de beetverklikker reageert. Functioneel dus, daar kan geen piepje tegenop.
Hoe doe ik dat dan 's nachts? Niet, ik vis niet statisch 's nachts, al een eeuwigheid niet. Wel met de pen, zonder beetmelder.

Delkims: gekocht omdat ik iets anders wilde, dat goed werkt (functioneel), uit eigen ervaring geleerd (lenen van Delkims) dat ze goed werken. Prijs was niet vreselijk hoog dus verhouding Prijs kwaliteit was goed.
Carpsounders: ooit de originele Optonics gehad, die waren niet waterdicht. Reden om destijds voor gegarandeerde waterdichte beetmelders te gaan, Carpsounders hadden een heel goede prijs kwaliteit verhouding. Ze doen het nog steeds uitstekend.
Fox Microns en Microns MX: Er was een tijd dat er veel geroofd werd langs de waterkanten, toen heb ik wat eenvoudige Microns gekocht, die ik standaard in de auto had om instant te kunnen vissen, met niet al te dure spullen. De MXjes kocht ik als extra setje voor in de fietskar (actief statisch vissen). Ik had/heb een hekel aan spullen telkens in en uit de auto/fietskar te halen. En ja ik heb dan ook een hoop spullen in de auto liggen. Niet zo handig als die leeggeroofd wordt. Het enige wat ik overhevel zijn mijn vergunningen.
sjoerd blauw
Berichten: 57
Lid geworden op: 17-07-2010 14:02

01-02-2017 12:57

Ik denk dat alle beetmelders wel beet melden. Hoe goed is natuurlijk de vraag. Ik ben een tijdje geleden van Nuckleheads naar Delkim EVs gewisseld. Omdat ik met de Delkims de gevoeligheid kon instellen was ik in staat om veel scherper te vissen. Met de oude beetmelders ging de hanger soms wel 5-10cm omhoog zonder een piep. Maar een run blijft een run :)
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

01-02-2017 13:11

Ohja... ik heb ook nog Knuckleheads (gekocht uit nostalgie).... :oops:
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

01-02-2017 13:29

sjoerd blauw schreef:Ik denk dat alle beetmelders wel beet melden. Hoe goed is natuurlijk de vraag. Ik ben een tijdje geleden van Nuckleheads naar Delkim EVs gewisseld. Omdat ik met de Delkims de gevoeligheid kon instellen was ik in staat om veel scherper te vissen. Met de oude beetmelders ging de hanger soms wel 5-10cm omhoog zonder een piep. Maar een run blijft een run :)


Dit 'denk' ik dus ook, maar ben wel benieuwd of het aangetoond of aantoonbaar is.
Bij bijvoorbeeld televisies van 600 vs 60 euro, kun je makkelijk opmaken waar het verschil hem in zit.
Bij beetmelders kom ik letterlijk niet verder dan looks, een anacondi tiki taka bijvoorbeeld kan alles wat een high end beetmelder kan, alleen de look is anders.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

01-02-2017 13:41

Van het prille begin tot de tegenwoordige tijd....

-the beast
-fox mx
-delkim ev
-delkim txi
-fox ntxr

En ik moet eerlijk bekennen, elke set is een duurdere, maar ook een betere versie van wat er in die tijd verkrijgbaar is of was. Op dit moment bezit ik volgens mij de duurste beetmelders die er verkrijgbaar zijn, maar ik heb in mijn ogen wel een top of the Bill pieper. ( laatste versie ntxr)

Zoals met alles in deze wereld is goedkoop uiteindelijk duur koop, de txi is het 2de top beetmelder uit het segment, maar toonde na 2 jaar toch gebreken, vandaar de overstap.

Nu na 2 seizoenen kan ik wel stellen dat dit een zeer goede keus geweest is, en het geld zeker waar is.

Ik ben dus wel van mening dat een duurdere beetmelder je ook betere kwaliteit levert, zowel op korte als langere termijn.
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

01-02-2017 14:10

Rik koster schreef:Van het prille begin tot de tegenwoordige tijd....

-the beast
-fox mx
-delkim ev
-delkim txi
-fox ntxr

En ik moet eerlijk bekennen, elke set is een duurdere, maar ook een betere versie van wat er in die tijd verkrijgbaar is of was. Op dit moment bezit ik volgens mij de duurste beetmelders die er verkrijgbaar zijn, maar ik heb in mijn ogen wel een top of the Bill pieper. ( laatste versie ntxr)

Zoals met alles in deze wereld is goedkoop uiteindelijk duur koop, de txi is het 2de top beetmelder uit het segment, maar toonde na 2 jaar toch gebreken, vandaar de overstap.

Nu na 2 seizoenen kan ik wel stellen dat dit een zeer goede keus geweest is, en het geld zeker waar is.

Ik ben dus wel van mening dat een duurdere beetmelder je ook betere kwaliteit levert, zowel op korte als langere termijn.


Ik snap wat je zegt Rik, maar zoals alles wat ik erover lees, noem ook jij niet waar het hem in zit.
heb jij bijvoorbeeld eerder aanbeten gemist, waar je nu nooit meer last van hebt?
waren de mindere beetmelders maar werkend zo lang je niet verder dan 50 meter lag bijvoorbeeld,
Reageren je beetmelder nu sneller, dat soort dingen.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

01-02-2017 14:50

Ja, de sounderbox van mijn txi weigerde soms dienst, hierdoor indd 1 x aanbeet gemist, en ook met een terug zakker aanbeet gemist met een txi.

De fox is superieur met ontvangst, de 800 meter haalt hij ook echt, de terug zak registratie laat mij met mijn ogen dicht horen of ik brasem of karper aan de haak heb, het is extreem gevoelig, maar haalt mij niet meer uit de slaap zoals de txi dit doen op gevoelige stand, dus ik slaap nu veel lekkerder als voorheen en word minder verrot wakker na een blank en wat wind stoten, de delkims piepen mij veel en veel te vaak voor niks, en de sounderbox ruis schrik je je helemaal de pleuris van in je slaap. Als de fox piept, gebeurt er wat, en dat is betrouwbaarder in mijn ogen.
Hendrik van Urk
Berichten: 5
Lid geworden op: 13-01-2017 08:01

01-02-2017 15:15

Heb het hele seizoen met goedkope beetmelders gevist, zes eurootjes per stuk, en niet een aanbeet gemist. Nu zit ik altijd dicht bij m'n hengels dus heb ook geen receiver nodig. Er is natuurlijk wel sprake van een prijs/kwaliteit verhouding, maar dat is met meer zaken zo.

ik ben van mening dat een "dure" set niet meer vis vangt, hij zal wel langer mee gaan.
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

01-02-2017 15:28

Ik ben begonnen met de optonics omdat dit redelijk nieuw was in de carpscene van de jaren 80,
helaas hadden deze niet de regenbestendigheid van de nieuwste piepers sommige kun je zelfs onderwater zetten ( maar volgens mij ben je dan nie goe bezig :) )


Ik heb nu nog de eerste serie micron sx en die hadden als nieuwtje dat deze diefstalbestendig zouden zijn , ik heb dit gelukkig niet hoeven te gebruiken
en ook de gevoeligheid kan je instellen van 1 tot 16 cm lijnloop. Ik gebruik deze nog steeds als vakantie piepers op de camping.

voor de rest gebruik ik mijn dxr s als ik vol aan de bak moet in opstakelrijk water staan of als ik mijn hengels achter het riet , op de boot of in het water heb staan,

ik heb ook de txi voor een blauwe maandag gehad maar deze heb ik weer door verkocht op een of andere manier konden deze mij niet boeien ook dat vibrasysteem had fouten waardoor je snacht voor jan met de korte achter naam uit je bivvy moest duiken ,
om dan er achter te komen dat de ze een kortsluiting van de vochtigheid hadden

ik wil wel in de toekomst eens kijken naar de ntx r
gr Henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

01-02-2017 16:39

Heb zelf een poos in de hengelsport gewerkt en dus in de gelegenheid geweest een heel skala uit te proberen. Op basis van mijn eigen behoefte en ervaring uiteindelijk op de ATTS uitgekomen die mij tot op de dag van vandaag nog steeds bijzonder goed bevallen, eenvoudig en doeltreffend, maar zo heeft natuurlijk een ieder zo zijn eigen voorkeur waarbij de financiële middelen ook een belangrijke rol spelen.
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

01-02-2017 16:51

Mooi zijn ze in ieder geval zeker!
Persoonlijk vind het wel de belachelijkste uitvinding ooit.
geen geluid op beetmelders, had het dan optioneel gemaakt.

Ik doe zelf overigens al 5 jaar met een setje 3+1 (ontvanger) van 40 euro.
2 van de beetmelders werken nog als vanouds, en heb ook niet het idee iets te missen.
Nu vis ik nooit op grote afstand dus wat dat betreft kan ik niet oordelen.
Maar ze piepen zodra er beweging in de lijn zit.

In mijn zoektocht naar iets nieuws zou ik nog steeds niet weten waarom ik bijv foxjes met alle opties boven een tiki taka of iets dergelijk met alle opties zou moeten kiezen.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

01-02-2017 17:00

Torsten Mackenzie schreef:Mooi zijn ze in ieder geval zeker!
Persoonlijk vind het wel de belachelijkste uitvinding ooit.
geen geluid op beetmelders, had het dan optioneel gemaakt.


maar dat is juist de reden waarom ze zo mooi klein zijn
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

01-02-2017 17:04

Daar zit wel wat in uiteraard:-)
maar voor iemand(ik dus) die 0 x per jaar een receiver gebruikt..
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

01-02-2017 17:16

Duurder dus meer toegevoegde waarde ? Wat mij betreft niet. Ding moeten piepen zodra de lijn beweegt, niks meer en niks minder. Enige wat toegevoegde waarde heeft is waterdichtheid. Gevoeligheid, honderden toonhoogtes en zestig verschillende kleuren mogen ze allemaal weglaten wat mij betreft.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

01-02-2017 17:21

Klopt Niels, veelal betaal je flink wat voor de naam, er komt steeds meer in het goedkopere segment met ook al die mogelijkheden met ook een prima kwaliteit
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

01-02-2017 17:51

Wat voor mij extra waarde heeft is een verschil in toon bij oploper of terugzakker. Wanneer je niet met een runningrig- of schuivendsysteem vist is dit voor mij een erg waardevolle extra bij een pieper. Ik bergijp dan ook niet dat zo weinig nieuwe modellen daar over beschikken. Volgens mij heeft momenteel alleen fox dat.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

01-02-2017 17:53

Ben zelf overgeschakeld van de fox mmx naar de nash s5r,de foxjes zijn niet draadloos,heb dan met dongles geprobeerd maar dat was geen succes vandaar de overstap,wilde degelijk en betrouwbaar materiaal voor een aanvaardbare prijs,alle extra snufjes zijn niet aan mij besteed,die dingen moeten piepen als ik een aanbeet krijg en betrouwbaar zijn,de nash s5r voldoet aan mijn eisen. Heb setje van 4 aangeschaft zo kan ik ze op mijn buzzerbar en rodpod laten staan,niet steeds verwisselen :D .
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

01-02-2017 18:13

Rik koster schreef:-fox ntxr

Op dit moment bezit ik volgens mij de duurste beetmelders die er verkrijgbaar zijn, maar ik heb in mijn ogen wel een top of the Bill pieper. ( laatste versie ntxr)



dat dacht ik ook....tot eind november een van mn nieuwe (4 maanden oud) ntx-r niks meer deed smorgens ...gelukkig geen beet op gehad

toen meteen opgestuurd, en paar dagen terug kreeg ik bericht dat ie gerepareerd is, en terug word gestuurd

maar ik kon niemand vinden op internet met hetzelfde probleem (optonic bleef gewoon uit), dus zal wel een maandagmorgen model zijn geweest )


ik wissel niet zo snel van materiaal...hiervoor heb ik 18 jaar gedaan met een set fox dxr, en daarvoor heb ik nog optonics gehad met 10meter draad naar de sounderbox :lol:
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

01-02-2017 19:12

Torsten Mackenzie schreef:Mooi zijn ze in ieder geval zeker!
Persoonlijk vind het wel de belachelijkste uitvinding ooit.
geen geluid op beetmelders, had het dan optioneel gemaakt.

Ik doe zelf overigens al 5 jaar met een setje 3+1 (ontvanger) van 40 euro.
2 van de beetmelders werken nog als vanouds, en heb ook niet het idee iets te missen.
Nu vis ik nooit op grote afstand dus wat dat betreft kan ik niet oordelen.
Maar ze piepen zodra er beweging in de lijn zit.

In mijn zoektocht naar iets nieuws zou ik nog steeds niet weten waarom ik bijv foxjes met alle opties boven een tiki taka of iets dergelijk met alle opties zou moeten kiezen.


De tijd zal het leren waarom, de oudere delkims txi van me maat zijn ondertussen denk ik zo'n 20 jaar oud, die goedkopere modellen wil ik nog wel eens mee maken met -5 of een zw windje 6 en 8 mm regen een nachtje lang. Of je sounderbox als je achter een heuveltje met een paar boompjes zit. Ook heb je op zeker te maken met het kwaliteits verschil tussen de gebruikte electra en de case die eromheen zit. Zoals met alles,is goedkoop duurkoop.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

01-02-2017 19:20

Ik werd uit gelachen door een stel ekte Engelse cracks ( je kent ze wel van die die hard putjesvisserts) in Marokko om mijn setje Lidl pieperts, na 3 dagen lachten ze niet meer :lol: :lol: :lol: :lol:

Uiteindelijk geven ze wel eerder de geest, vooral vocht is de boosdoener net als bij die goedkope koplampjes.
Ik was zelf genoodzaakt om voor Delkims te kiezen om vanuit de boot te kunnen vissen, met foxen lukte me dat niet, nou ja het vissen wel maar het slapen niet.
Geluid van een Delkim vind ik ook mooier.