Vissen in winter


Plaats reactie
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

16-01-2017 15:15

Wij willen allemaal karperen ook in de winter maar is dit wel goed voor de karper?
Wat ik vaak genoeg gelezen heb is dat de stofwisseling sterk daalt tot bijna nul.
En dat de karpers vaak overwinteren door op de bodem te liggen(op stilstaand water dan )
Op kanalen lijkt me dit onwaarschijnlijk vanwegen de scheepvaart.
De vissen hebben niet voor niets zijn rust nodig als alles in hun lichaam een beetje stilstaat cq trager is.
Maar wij blijven heerlijk doorvoeren al is het minder dan in de warmere tijden.
In de natuur is ook het voedsel schaars in de koudere maanden waarom moeten wij daar verandering in brengen en brengen we zo het natuurlijke verloop van de vis niet in gevaar.
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

16-01-2017 15:28

u serious?

ik doe zelf aan een winterstopje, maar ik denk echt niet dat gevangen worden in de winter schadelijker is dan gevangen worden in een ander jaargetijde.

het gaat weer richting de 10 graden en als de weervooruitzichten goed blijven dan ga ik mijn voercampagne al weer voorzichtig opstarten denk ik.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-01-2017 16:40

Er is wel waargenomen dat bij voorjaarssterfte met name in de winter gevangen karpers dood teruggevonden werden. De extra stress kan mogelijk problemen opleveren tijdens de opstart in het voorjaar. Dan is de karper het meest kwetsbaar.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

16-01-2017 17:18

Wat houdt
Maar wij blijven heerlijk doorvoeren
in?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Marvin Mertens
Berichten: 11
Lid geworden op: 02-01-2017 11:36
Locatie: Edegem

16-01-2017 22:45

Naar mijn ondervinding zal slechts een kleine minderheid van hengelaars in de wintermaanden blijven doorvissen op karper, dus zo'n groot probleem zullen voercampagnes tijdens de winter voor de karper niet vormen. Gelukkig maar. :wink:
"Life is really simple, but we insist on making it complicated." - Confucius quote
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

17-01-2017 02:34

In de winter is er op de meeste wateren genoeg voedsel voor een vis, in de vorm van benthos.
Veel vissen zijn in de winter zelfs in hun beste conditie.
De energiebehoefte is minimaal (beest is koudbloedig), dus een deel van wat ie eet (b.v. eiwitten), slaat ie op als vet, zeg maar zijn reserve energievoorraad.
Je zou dus kunnen concluderen, wat extra voer is alleen maar goed. Of het ook echt waar is, dat weet ik niet natuurlijk. Waarom niet? I.v.m. de vertering, oftewel welke enzymen zijn actief. Benthos bestaat vooral uit eiwitten, dus waarschijnlijk zijn de eiwit splitsende en in mindere mate de vet spitsende enzymen in de winter het meest actief in het darmstelsel van een karper. Koolhydraten zijn denk ik ’s winters heel weinig voorradig onder water, logischere wijze zal er dan ook heel weinig amylase activiteit zijn in de darmen.
Ons aas bestaat voor het grootste deel uit koolhydraten, dus je zou je kunnen afvragen wat wordt er nou werkelijk verteerd door een vis in de winter.
Is allemaal ook niet zo heel belangrijk, kwaad kan het volgens mij in ieder geval niet.

Het vangen van een vis in de winter is natuurlijk een ander verhaal.
Ten eerste komen er veel stresshormonen vrij (b.v. cortisol) en daarnaast zal het zijn glycogeenvoorraad (snel beschikbare energie) uitputten. Die zal ie mogelijk ook niet weer kunnen opbouwen, want daar heeft ie koolhydraten voor nodig. Moet hij ze wel kunnen verteren natuurlijk. Dan is er nog geen man overboord, want hij heeft altijd nog zijn vetreserves (energie) en als het nodig mocht zijn kan ie eiwitten afbreken en de aminozuren vervolgens omzetten in glucose om het bloedsuikergehalte op peil te houden.
Dat het voor het welzijn van een vis geen wenselijke situatie is, lijkt mij in ieder geval wel duidelijk.
Een ieder moet maar doen wat ie wil, persoonlijk laat ik die beesten ’s winters liever met rust.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-01-2017 09:20

Inderdaad. Vanuit het koiwereldje wordt gemeld dat met een koolhydraatrijk diëet reserves niet snel genoeg beschikbaar komen in het voorjaar. Dat maakt koi minder resistent voor problemen tijdens de moeilijke opstart in het voorjaar. Ik beweer niet dat dit de oorzaak is van voorjaarsterfte. Maar het valt niet uit te sluiten dat dit soms een rol speelt.

Dat plaatst wat mij betreft toch kanttekeningen bij het doorgaan met voeren om de karper tot ver in de winter aan de gang te houden. Dit is niet de natuurlijke gang van zaken waar bij afname van de temperatuur de voedselopname ook afneemt.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

17-01-2017 09:32

dus zo'n groot probleem zullen voercampagnes tijdens de winter voor de karper niet vormen. Gelukkig maar. :wink:
Wat is een voercampagne (hoe groot is het water, wat is het bestand)? De gedachte meer is beter heerst nogal eens.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

20-01-2017 21:47

Hoezo , voercampagne in de winter? Zijn ze niet beter vangbaar met een single pop-upje?
Ik ben in de winter niet zo'n actieve visser. Op een mooie dag wil ik er wel eens op uit gaan, maar voor de rest laat ik deze beestjes lekker met rust
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Plaats reactie