Welke maand frankrijk ?


Welke maand frankrijk ?

Januari
0
Geen stemmen
Februari
0
Geen stemmen
Maart
1
1%
April
10
15%
Mei
14
21%
Juni
3
4%
Juli
1
1%
Augustus
2
3%
September
17
25%
Oktober
17
25%
November
3
4%
December
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 68
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

02-01-2017 10:51

Zoals de titel luid : welke maand ga jij het liefst naar Frankrijk, deze vraag komt best vaak naar voren bij de meeste mensen. Ik dacht laten we eens een poll doen en kijken wat eruit komt rollen. Je mag een reactie geven met welke maand, en dan ook hoe ver het zuiden in, en of het een rivier, kanaal, of lac betreft. Geen reactie ook prima, vul dan alleen de poll in, je kunt 3 maanden aanvinken, er zijn uiteraard meerdere goede maanden !

Lets goooo

Ps : Betaalwater doen we niet aan !
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

02-01-2017 11:26

ik ben afgelopen zomer weer begonnen met vissen na pakweg 16 jaar niet gevist te hebben. maar Frankrijk doe ik niet meer aan, gewoon lekker in de buurt.

de reden waarom er in Frankrijk wordt gevist door Nederlanders is natuurlijk vooral voor de gewichten. daarom gok ik zo dat vooral het najaar in trek is, dus als de vissen op hun topgewicht zitten.
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

02-01-2017 13:07

Probleem is dat ik docent ben en aan schoolvakanties en weekenden gebonden ben.
Dus voor mij eind april/eerste week mei, augustus, oktober en december/ferbuari als het weer enigzins mee werkt.
Uit ervaring weet ik dat april/mei in middenfrankrijk vaak niet de beste periode is voor de riviervisserij. Anderzijds heb ik afgelopen jaar ook gemerkt dat je soms maar met een hengel op de juiste plek alsnog je slag kan slaan.
Jammer vind ik dat november voor mij niet mogelijk is om te gaan. Dat is toch een maand waar een aantal carpistes al thuis blijven, maar je toch nog heel goed gericht op de beren kunt vissen.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

02-01-2017 14:50

Ik ben meerdere malen met de deksel op de neus thuis gekomen. Altijd te vroeg gegaan, en naar de rivier toe.exact hetzelfde als jouw Bert die ervaring.

Verleden jaar begin april geweest en een blank op de moselle,nog geen kop voorn ! . Daarna eind oktober geweest, en op lacs gezeten voor de eerste keer ooit in frankrijk.

Best moeilijke wateren die bom vol wier stonden en waar geen boot erop mocht, eindstand toch nog 16 vissen na haast elke dag verkast en nieuw water etc, geen zware vis, maar wel enorm veel informatie voor dit jaar opgeslagen. Dit jaar is dan ook het jaar om een 20 kilo bak te gaan pakken :) en ik ga denk ik rond september.
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

02-01-2017 16:04

@ Rik Koster:
begrijp ik nu dat de zelfbenoemde rivierexpert keer op keer de fout in ging tot zelfs nog vorig jaar aan toe? ;) ;) ;)

zeker ondiep stilstaand water warmt veel sneller op dan de stromende rivieren, veelal gevoed met nog koud smeltwater.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

02-01-2017 16:49

Ik mezelf ooit een expert genoemd ?
In het voorjaar kun je altijd te vroeg zijn op de rivier, maar je kan ook te laat komen, te laat is me namelijk ook gebeurd, en de vis zat al vol in de paai, dan liever te vroeg en hopen dat je ze kan vinden. Want als je ze vind is het jackpot.hartje zomer is mijn visserij niet om naar het buitebland te gaan trouwens.Vorig jaar ook een beetje expres te vroeg gegaan, een combinatie van onderzoek en vissen in 1. Het is allemaal een leer proces, en als je eenmaal bekend ben in een gebied kan je de vruchten plukken. De rivier geeft nooit garantie trouwens, geen enkel water...maar zeker de rivier niet !
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

02-01-2017 17:03

@ Rik Koster:
zijn drie emoticon knipogen dan nog niet genoeg? grapjuh! ;)

ik heb vroeger veel op de rivier gevist, maar ben eigenlijk nooit eerder begonnen dan begin juni. nooit echt over nagedacht, maar zo liep het wel vaak. met de eerste zonnestraaltjes op ondiepe stukken op afgesloten water, beetje verkassen en dan blijven hangen tot na de paai. dan had ik het wel weer gezien op afgesloten water en ging ik de rivier op (in mijn geval de Maas). en dan ving ik eigenlijk altijd meteen.

dus ik heb helemaal geen ervaring op de rivier in het vroege voorjaar!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

02-01-2017 18:33

Noord tot aan midden Frankrijk heeft mijn voorkeur. Een uurtje of 8 a 9 rijden maximaal. Ik zit met m'n lengte namelijk niet snel ontspannen in een voor ons betaalbare auto.

Voorheen ging ik graag eind september. Nu verplicht met het gezin tijdens de zomervakantie. Een beetje uitzoeken wat de opties zijn, en flexibel opstellen is tijdens de echte vakantieperiodes key. Zo vang ik m'n visjes alsnog, zelfs in redelijke rust.

Formaat van vis is niet relevant bij het afspeuren van een regio. Wanneer er voldoende water in de buurt te vinden is en er 10 kilo + vissen tussendoor lopen, dan vermaak ik me gelukkig nog steeds. In openbaar water een hogere bezetting aan (spiegel)karper dan thuis, en een nieuwe omgeving met veel kans op lekker weer, maakt Frankrijk voor mij en het gezin een mooie vakantiebestemming. Gewoon een simpel huisje huren en vandaar uitstapjes maken...

Maar niet zonder dagelijks stekken voor te voeren :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Lorenz Cleymaet
Berichten: 268
Lid geworden op: 21-05-2011 15:04
Locatie: Merendree (Gent) - België

02-01-2017 20:09

Als ik mag kiezen: mei, september en oktober. Wel jammer dat de meesten er zo over denken. ;)
Afstand: Alleen maximaal 800km, met z'n tweeën maakt het niet uit.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

02-01-2017 20:51

Een betaalwatertje in april/mei altijd wel geinig!!!

Groet, Peter

PS voor de rest maar een beetje aankloten hier hé!! :wink:
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

03-01-2017 08:24

Zit je weer de boel te fucken Peter, of ga je echt zo graag naar een trutten putje toe....? Want nogmaals is deze poll expliciet bedoeld voor openbaar water, een btw kan je het klokje rond je vis vangen met de nodige informatie die vrij voor handen is, dan nog niet te spreken over de accommodaties die het lichamelijk een stuk makkelijker maken.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

03-01-2017 11:08

Tja Rik, dan heb je het nog speciaal in Peters schrijftaal verduidelijkt door te eindigen met PS:
Ps : Betaalwater doen we niet aan !
En dan nog he, of juist daarom...

Oetknoet.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

03-01-2017 11:33

Meestal ben ik voornemens om mijn eerste trip zo rond april te doen. Vaak komt het voor dat ik uiteindelijk toch te enthousiast wordt en eerder weg ga. Meestal is die enthousiasme leuk maar kom ik van een koude kermis thuis. In februari 2016 wist ik overigens wel twee Franse 20 kg+ vissen te vangen.. Lekkere start van het jaar. 8)

Vervolgens het echte voorjaar... In april/mei plan ik meestal twee tripjes(van pakweg 4/5 nachten) relatief kort achter elkaar op hetzelfde water. Dit omdat je dan met een actueel beeld van het water(en dus een gedegen plan van aanpak) weer terug gaat. Soms komt het voor dat ik drie tripjes maak in die periode als ik de smaak goed te pakken heb.

Juni, juli en augustus blijf ik in Nederland en vis ik voornamelijk socials.

Zo tegen september begint Frankrijk weer te kriebelen. Meestal pak ik halverwege/eind september mijn eerste najaars-trip. En dan vaak ik oktober nog een keer. En als ik de smaak te pakken heb en een specifiek water in gedachten heb ga ik november nog eens terug. Ook december is dankzij onze warme winters een vast ritueel geworden. Tussen kerst en oud en nieuw maak ik altijd nog wel een nachtje of 4.

Als ik bovenstaande zo lees kom ik op de zomermaanden na eigenlijk het godganse jaar door in dat stokbroden land. :lol: 6 tot 8 tripjes van 4 tot 7 nachten.

Daarbij heb ik nog niet vernoemd dat ik ook wel eens ergens heen rij om het gebied te onderzoeken en dan één of twee nachtjes blijf vissen voor het idee. Al met al kom ik dus wel meer dan 10x per jaar in Frankrijk :oops: De grote brandstofbazen zullen me dankbaar zijn.

Kwa afstand probeer ik het onder de 1000km te rijden. Langere afstanden dan dat breken echt op namelijk als je alleen op pad bent.
Stop wishing... Go fishing!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

03-01-2017 11:47

Netjes David. Als ik dat doe dan kan ik me spullen pakken denk ik van de vrouw :)
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

03-01-2017 14:56

wellicht is David nog single. :p
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

03-01-2017 15:10

Nee die neukt zich de ram bam las ik net :D
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

03-01-2017 15:18

als je zo veel vist zonder de vrouw zal dat nogal meevallen, lijkt me. of je moet echt een flinke inhaalrace houden wanneer ze elkaar eens zien. :p[
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

03-01-2017 15:48

Haha ja meestal heb ik wel wat in te halen als ik thuis ben. En anders vraag ik wel aan de buurman of hij het bij wilt houden voor me. :lol: :lol:

Alle gekkigheid op een stokje. 10x per jaar naar Frankrijk(waarvan het grootste deel dus lange weekenden zijn) houdt in dat er nog altijd 42 weekenden in Nederland over zijn.

In mijn vrijgezellige jaren waren die 42 overige weekenden 84 visnachten in Nederland. Dat zijn er nu wat minder... Kom incl. Frankrijk denk nog maar aan een totaal van 100 nachten ongeveer en dat is niet zo heel erg veel, toch?
Stop wishing... Go fishing!
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

03-01-2017 15:58

@ David:
wow, 100 nachten per jaar, ik weet zeker dat ik dat ik dat nog nooit gehaald heb. ben je soms full time karpervisser, of heb je er ook nog een baan bij? en zie je je vrienden nog wel eens? nooit eens naar een verjaardag of een feestje of zoiets?

in ieder geval heb je echt geluk met je meisje, ik denk dat het gros het niet zou pikken.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

03-01-2017 17:08

Ik denk dat David een ontzettend dom blondje aan de haak heeft geslagen offff hij heeft een ontzettend grote oer knuppel in z'n broek hangen!!!

Groet, Peter

PS sorry Rik over het betaalwater!! :wink:
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

03-01-2017 17:16

Maarrrr als je 16 bent moet je gewoon 100 nachten draaien(neem nu ff aan dat Davie 16 is), dat dan weer wel natuurlijk!!

Groet, Peter

PS ik sla een nachtje over!!
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

03-01-2017 20:54

@Joost:
Ik heb er ook nog een 50-uur per week baan bij ja(die tripjes Frankrijk moet ergens van betaald worden). Maar werken is iets wat ik doorgaans overdag doe. En vissen dan juist weer `s nachts. Die twee zijn dus prima te combineren. Mijn vriendenkring bestaat hoofdzakelijk uit vissers en feestjes plan ik meestal op donderdagavond.

Als ik zaterdag ochtend pas om 9/10 uur verwacht wordt om me ergens te melden(dat bepaald mijn vriendin dan weer wel). Dan heb ik vrijdag op zaterdag nacht nog alle tijd om een nachtje te gaan vissen. Iets met ADHD, nooit moe en altijd wat te doen willen hebben. Doordeweekse nachtjes tussen het werk door heb ik ook weinig moeite mee. Wekkertje op 5 uur en ik zit om half 8 geschoren en al op kantoor.

@Peter:
Die knuppel van mij is niet groot, maar volgens sommigen wel van goud gemaakt. :lol: p.s. Ik wil jou als echte Schiedammer graag condoleren met het verlies van Klavertje 5.
Stop wishing... Go fishing!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

04-01-2017 17:44

Joost Rippen schreef:ik ben afgelopen zomer weer begonnen met vissen na pakweg 16 jaar niet gevist te hebben. maar Frankrijk doe ik niet meer aan, gewoon lekker in de buurt.

de reden waarom er in Frankrijk wordt gevist door Nederlanders is natuurlijk vooral voor de gewichten. daarom gok ik zo dat vooral het najaar in trek is, dus als de vissen op hun topgewicht zitten.


Toch ben ik in al die jaren nooit voor de biggen gegaan, zeker niet de insteek als je op de rivier gaat zitten, dan wil je gewon vangen. Bij mij is het meer de kick, het vakantie gevoel, en het onbekende wat mij enorm aanstaat. Echter als ik dit jaar ga... dan ga ik wel.voor de biggen. Ben 2 wateren tegen gekomen waar zeer veel 20 kilo plus zwemt, en een aardige fransoos die goed Engels sprak en ook veel in Nederland kwam vissen heeft met een partij info gestrooid.... daar moet ik wat mee gaan doen ! Pal ernaast ligt de rivier, dus ja dan weet je het wel... plannetjes zijn in de maak in ieder geval !
florian perquy
Berichten: 116
Lid geworden op: 30-01-2017 23:15

31-01-2017 10:26

Vorig jaar in maart begonnen met Frankrijk en gelijk beginnen vangen, wat ons zeer motiveerde om door te gaan. De locals kruipen vaak wat later uit hun schulp, dus dan valt het mee qua drukte.
O ja, de Fransen strooien graag wel eens met informatie (toch meer dan Belgen en Nederlanders) dus een praatje doen aan het water helpt er vaak
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

31-01-2017 11:41

Dat moeten is er bij mij wel vanaf. Ik vis tijdens mijn gezinsvakantie in Frankrijk op openbaar water.

Wateren zijn : rivieren, plassen, meren, kanaaltjes, als er maar karper in zit / kan zitten.
Visserij: statisch en met de pen.
Waar: ver in het zuiden (bijna Spanje), ik ontdek telkens nieuwe wateren met potenties, maar om het echt uit te vogelen, ontbreekt de (vakantie)tijd. Ik ben niet alleen op vakantie, dus.
Wanneer: bijna september-september.

Er staat hopelijk nog wel iets gepland (dit jaar? volgend jaar?) om in Noord Frankrijk statisch en vooral met de pen te vissen op kanalen, kleine riviertjes, etc, met oude, goede vrienden (voorjaar?).

Maar ook nu weer: door een zeer druk prive-leven en bezigheden inmiddels al dik drie maanden niet kunnen vissen, wordt nu toch echt weer tijd, aangezien het ijs hier eindelijk verdwijnt. Het klussen loopt ook al bijna op zijn eind (nieuwe projecten dienen zich aan), ik wil vissen.